Gå til innhold

Hvordan ser din treningsuke ut? (styrke)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter et år hvor treningen var en del av og på så har jeg endelig fått fingeren ut og begynt å trene styrke igjen. Jeg har holdt formen ved like med mye løping i 2021 og en styrkeøkt her og der, av og til noen trappeøkter med venner om sommeren. Nå som jeg er tilbake med styrke er jeg litt i tvil på hvordan jeg bør legge det opp.

Per nå har jeg trening med laget hver mandag (kondis) og så prøver jeg å få inn styrkeøkt ved siden av dette, eventuelt heller en joggetur om jeg ikke orker styrke. Jeg har prøvd meg litt frem med å kjøre splitt to ganger i uken: en dag med fokus på underkropp, en på overkropp og en økt med full kroppsøkt. 

Bør jeg heller bare kjøre tre helkroppsøkter eller er det greit å fortsette med denne splitten? Tenker mest på resultater i å øke vekter, forme musklene osv. 

 

Anonymkode: e4dc0...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter et år hvor treningen var en del av og på så har jeg endelig fått fingeren ut og begynt å trene styrke igjen. Jeg har holdt formen ved like med mye løping i 2021 og en styrkeøkt her og der, av og til noen trappeøkter med venner om sommeren. Nå som jeg er tilbake med styrke er jeg litt i tvil på hvordan jeg bør legge det opp.

Per nå har jeg trening med laget hver mandag (kondis) og så prøver jeg å få inn styrkeøkt ved siden av dette, eventuelt heller en joggetur om jeg ikke orker styrke. Jeg har prøvd meg litt frem med å kjøre splitt to ganger i uken: en dag med fokus på underkropp, en på overkropp og en økt med full kroppsøkt. 

Bør jeg heller bare kjøre tre helkroppsøkter eller er det greit å fortsette med denne splitten? Tenker mest på resultater i å øke vekter, forme musklene osv. 

 

Anonymkode: e4dc0...5bc

Spørs hvordan splitten ser ut, men begge deler kan funke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (Akkurat nå):

Spørs hvordan splitten ser ut, men begge deler kan funke 😊

Har foreløpig kjørt denne splitten :)

Underkropp: 

Knebøy m/stang 3x8

Hip thrust m/stang 3x8

Supersett: 

Utfall med manualer 3x12

Utfall uten manualer 3x12

Hoppende knebøy med strikk 3x12

Tåhev 3x16

Vippende squats (?) 3x max

 

Overkropp: 

Lat pulldown 3x10

Benkpress 3x10

En arms roing 3x10

Skulderpress 3x10

Reverse fly m/manualer 3x10

Bicep curl 3x10

Triceps extension m/manual 3x10

Anonymkode: e4dc0...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka mi består av 3 overkroppsøkter, 3 beinøkter og 1 løpeøkt(løper 10-14km, aldri intervaller for det er så kjedelig🙈). Noen uker blir den ene beinøkta byttet ut med enda en cardiøkt, kommer litt an på hvordan jeg jobber.

Anonymkode: 2feeb...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uka mi består av 3 overkroppsøkter, 3 beinøkter og 1 løpeøkt(løper 10-14km, aldri intervaller for det er så kjedelig🙈). Noen uker blir den ene beinøkta byttet ut med enda en cardiøkt, kommer litt an på hvordan jeg jobber.

Anonymkode: 2feeb...b7d

Imponerende! 🤩

Jeg har ikke tid eller overskudd til så mange økter i uken, men prøver å gjennomføre 4 per uke :)

Anonymkode: e4dc0...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har foreløpig kjørt denne splitten :)

Underkropp: 

Knebøy m/stang 3x8

Hip thrust m/stang 3x8

Supersett: 

Utfall med manualer 3x12

Utfall uten manualer 3x12

Hoppende knebøy med strikk 3x12

Tåhev 3x16

Vippende squats (?) 3x max

 

Overkropp: 

Lat pulldown 3x10

Benkpress 3x10

En arms roing 3x10

Skulderpress 3x10

Reverse fly m/manualer 3x10

Bicep curl 3x10

Triceps extension m/manual 3x10

Anonymkode: e4dc0...5bc

Kunne nok droppet en knebøyvariant til fordel for en hamstringøvelse på beinøkta, men det kan funke fint i kombinasjon med fullkropp det der 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke et fast program, men trener nesten hverdag, splitt program. De dagene jeg er ferdig en time før samboer tar jeg en time kondis og yoga økt før han kommer. Så begynner vi med styrke. Vi fokuserer på en del av kroppen hver dag, på forskjellige treningsmetoder. Hver styrke økt varer i ca. 1,5 time. I helgene tar vi maks økt i en øvelse. 

Vi fokuserer mest på å holde oss i form, og ha en god sterk kropp. så er ikke det strengeste trening vi driver med. 

Anonymkode: 01453...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre-fire styrkeøkter i uka (deler mellom ben/overkropp annenhver gang) trener da i litt over en time. pluss 1-2 intervalløkter på mølle. Jobber turnus, så har jeg fri i ukedagene kjører jeg av og til to økter ila dagen (styrke på morgenen, så kondisjon på kvelden) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 økter i uka, fullkroppsprogram hver gang med fokus på ca. de samme muskelgruppene. Skriver ned fra gang til gang hva jeg gjør og sørger for å variere, men holder meg stort sett til øvelsene jeg synes er morsomst da jeg gjør det for gøy. Holdt på ca. et halvt år, gått ned masse i vekt, økt vekt og/eller repetisjoner på samtlige øvelser og har veldig synlige muskler. Orker ikke gjøre ting mer komplisert og det funker utmerket :) Skulle gjerne hatt tid og ork til mer kardio da, synes bare det er så grusomt kjedelig.

Anonymkode: 86305...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater styrketrening og deltar på gruppetimer for å slippe å tenke ut noe. Kommer jeg meg ikke på senteret forsøker jeg å gjøre ca det samme hjemme.

Anonymkode: 7103c...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt fint ut med den type splitt, da kommer du gjennom alle muskelgruppene ila uken. 

Selv trener jeg 2 styrkeøkter, en økt med fokus markløft, rygg og kjerne, en økt med fokus knebøy og benkpress med tilbehør. Noen ganger blir det time i tillegg/stedet for, fullkroppsøkter. Enten mor og barn time (er i permisjon) eller tabata, avhenger av uka. 

Prøver å få til to intervalløkter på mølla også. 

Målet er 4 økter i uka, klarer jeg 3 er jeg fornøyd, minst 1 styrkeøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: splitt (1)

Tirsdag: splitt (2)

Onsdag splitt (1)

Torsdag: hvile/rolig cardio (f.eks. tur)

Fredag: styrke hele kroppen

Lørdag: HIIT

Søndag: hvile/rolig cardio 

Jeg deler opp annenhver uke slik at hvis det er overkropp som får to økter så blir det underkropp som får to økter neste uke. Den dagen jeg trener hele kroppen er lagt opp slik at jeg prøver å ta sammensatte øvelser som gjerne trener overkropp og underkropp samtidig. Ofte har jeg litt ekstra fokus på kjernemusklene også, men de får jo som regel kjørt seg med de sammensatte øvelsene også. 

Prøver også å variere hver splitt-økt slik at hvis jeg har veldig fokus på f.eks. sete den ene underkropp-økten så er det kanskje ekstra fokus på quads neste gang, selv om alle selvfølgelig får rørt seg i hver økt. Samme med overkropp, den deler jeg ofte inn i rygg/triceps og bryst/biceps, men igjen så er jeg ofte innom alle uansett. 

Anonymkode: 218b9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...