AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Jeg sparer til EK, og føler at det går så tregt. Jeg har jo ikke spesielt høy lønn, så jeg kan heller ikke forvente å spare så mye. Det er også sjukt dyrt leiemarked, og jeg er utålmodig etter å kjøpe meg noe. Jeg lurer på hva dere andre som sparer til egenkapital, hvor mye sparer dere i måneden? Hvor mye har dere oppspart totalt? Og hvor mye anser dere som nok EK til å kjøpe? Anonymkode: 9d9f1...eac
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Jeg er rundt 30, brukte lang tid på studier, så har bare jobba et år. Får 30 000 utbetalt i måneden, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg velger å fremdeles leve ganske likt som jeg gjorde som student og bo i kollektiv for å spare fortere. Jeg er redd boligmarkedet løper fra meg. Bruker 6000-6500 på å bo (varierer med tanke på strøm). Bruker 2300 på studielån. 3000 på mat. ca 700 på transport og 300 telefon. Setter også over 2000-2500 på en konto for klær og ferier og restauranter som varierer veldig fra måned til måned. Jeg sparer så 2300 til BSU i måneden og 12 700 på sparekonto (15 000 måneden). Jeg har hittil spart 170 000 og regner med å kunne kjøpe bolig til ca 3 millioner om to år. Jeg krysser fingrene for lav prisvekst. Anonymkode: 9b4d6...8d4 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Jeg regner med den typiske 15% i egenkapital og lån på opp til 5 ganger inntekt. Jeg holder strengt budsjett som jeg også tenker å vise om banken stiller seg skeptiske til om jeg greier å betjene et lån på 2,5 millioner. Anonymkode: 9b4d6...8d4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Jobba 6 år, singel, utbetalt 24k mnd, sparer det som er til overs, har hittil 270k på høyrentekonto. Anonymkode: 8fdaf...ab2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Jeg bodde hos foreldrene mine selv om jeg var 30. Anonymkode: f0016...8e4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Nå er det en del år siden. Men sparte 20 000 av 30 000 utbetalt i måneden. Bodde først i studentkollektiv, flyttet deretter ut av byen, til en veldig rimelig sokkel. Ingen abonnement ut over rimeligste mobilabonnement, og månedskort. Kunne være med ut på byen en tur, men kjøpte aldri noe. I alle fall ingen bil. Ingen utenlandsturer. Var en raser på tilbud, og å kjøpe bulk (linser og bønner). Anonymkode: 6e872...1a5 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jobba 6 år, singel, utbetalt 24k mnd, sparer det som er til overs, har hittil 270k på høyrentekonto. Anonymkode: 8fdaf...ab2 Det høres jo ut som god sparing, men det er så håpløst når prisveksten går fortere enn sparingen. I Oslo har en bolig på 30 kvm gått opp betydelig mer enn 270k de siste seks årene. 😕 Håper det virkelig har stoppet opp nå. Anonymkode: f6f54...c98 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er rundt 30, brukte lang tid på studier, så har bare jobba et år. Får 30 000 utbetalt i måneden, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg velger å fremdeles leve ganske likt som jeg gjorde som student og bo i kollektiv for å spare fortere. Jeg er redd boligmarkedet løper fra meg. Bruker 6000-6500 på å bo (varierer med tanke på strøm). Bruker 2300 på studielån. 3000 på mat. ca 700 på transport og 300 telefon. Setter også over 2000-2500 på en konto for klær og ferier og restauranter som varierer veldig fra måned til måned. Jeg sparer så 2300 til BSU i måneden og 12 700 på sparekonto (15 000 måneden). Jeg har hittil spart 170 000 og regner med å kunne kjøpe bolig til ca 3 millioner om to år. Jeg krysser fingrene for lav prisvekst. Anonymkode: 9b4d6...8d4 Ja det er nettopp det, boligveksten er jo høyere enn det jeg rekker å spare. Det føles håpløst! Jeg har nå 680K i EK. 475K i årslønn. Betaler svimlende 11K i husleie hver måned, sjukt bortkastet. Håper boligmarkedet stopper opp litt så jeg får kjøpt leiligheten. Dessverre er det Oslo jeg bor. Anonymkode: 9d9f1...eac 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Var samboer, og begge satt av halve lønna utbetalt i ett år. Ca. 300 000, 150 000 hver. Hadde spart endel alene før dette også. Kjøpte i fjor, da vi var 26 år. Leilighet til 3 millioner. Hadde nok til egenkapital, dokumentavgift, hvitevarer og litt møbler. Anonymkode: 917aa...667
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er nettopp det, boligveksten er jo høyere enn det jeg rekker å spare. Anonymkode: 9d9f1...eac Ja, det er helt ekstremt. Selv måtte jeg ha noen å kjøpe sammen med for å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 230a4...3fe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Håper boligmarkedet stopper opp litt så jeg får kjøpt leiligheten. Dessverre er det Oslo jeg bor. Anonymkode: 9d9f1...eac Det håper jeg også. Anonymkode: 230a4...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 Du må spare så fort du får lønn, ikke la det være en ettertanke etter du har brukt penger hele mnd Bestem deg for hva du skal spare hver mnd, sett det av først, så har du resten å leve for. Jeg holdt på mitt student-budsjett etter jeg fikk jobb for å ikke få høyere forbruk, og da kunne jeg spare mye. Jeg hadde bare en streamingtjeneste, kjøpte svært sjeldent klær, aldri dilldall til huset, tok med niste på jobb etc. Aldri kaste mat, bruke opp rester og planlegge godt. Du kan spare mye ved å prioritere sparingen. Anonymkode: e4aed...38d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er nettopp det, boligveksten er jo høyere enn det jeg rekker å spare. Det føles håpløst! Jeg har nå 680K i EK. 475K i årslønn. Betaler svimlende 11K i husleie hver måned, sjukt bortkastet. Håper boligmarkedet stopper opp litt så jeg får kjøpt leiligheten. Dessverre er det Oslo jeg bor. Anonymkode: 9d9f1...eac Hvis jeg var deg ville jeg søkt banken om lån og prøvd å kjøpe innen året. Ja, det blir kanskje bare 20 kvm i sentrum eller at du må bo på Manglerud/Stovner, men tror det er mye lurere enn å spare mer egenkapital. Du har nok til å komme deg inn på boligmarkedet nå, er ikke sikkert det er mulig om fem år. Og så kan du oppgradere til noe større etterhvert. Jeg ville til og med foretrukket å kjøpe og leie ut enn å bare sitte med egenkapitalen på banken. Dette er i det minste min plan, kjøpe noe i Oslo over 20kvm som har fungerende bad og kjøkken så fort jeg har muligheten. Anonymkode: 9b4d6...8d4 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Ikke noe poeng å spare til egenkapital når man bor i Oslo og bare får utbetalt 25 000. Det går så vidt rundt. Er nylig blitt gravid og bekymra for framtida vår. Håper politikerne ser hvor på trynet systemet er. Penger er alt som står i hodet på noen. Anonymkode: b5155...87f 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Jeg synes det blir vanskeligere å spare jo eldre jeg blir. Jeg var vant til å klare meg på studielån på ca. 8000 per måned. Da jeg begynte å jobbe fortsatte jeg meg samme livsstil og sparte masse ubevisst. Jeg ble boende i en billig liten hybel tiltenkt vgs.elever. Jeg betalte 3000 i husleie, inkludert strøm og internett. Jeg hadde dagligvarebudsjett på 500 kr per uke (men det er 10 år siden). Jeg kjøpte alltid billigste sort (alltid store tomater, aldri de små gode f.eks.), det gikk mye i pasta, ris og linser. Jeg hadde bare kontantkort på mobilen, hvis jeg skulle ringe noen bare for å prate brukte jeg facetime på gratis wifi. Hadde ikke bil, gadd ikke bruke penger på buss hvis jeg kunne gå, og "gangavstand" den gangen var alt innenfor en time. På fritida så jeg film og tvserier jeg lasta ned (ulovlig) fra internett eller lånte bøker på biblioteket. Venninnene mine hadde heller ikke masse penger, så når vi skulle gjøre noe sammen dro vi bare på besøk til hverandre og så film og spiste billig hjemmelaget middag. Siden jeg bodde så trangt hadde jeg ikke plass til noe så det var ikke vits i å handle masse ting. Jeg brukte uniform på jobb, så jeg trengte ikke shoppe klær heller. Tannlege, lege, frisør og sånne ting falt det meg aldri inn å bruke penger på. Jeg hadde ikke smartelefon, og PCen min var stasjonær og selvbygget av billige deler. Jeg fikk utbetalt ca. 15-17.000, men hadde kanskje utgifter på 6-7.000, resten ble bare stående på konto. Jeg sparte nesten 700k sånn på 5 år, da fikk jeg lån på 1 mill og fikk råd til en liten leilighet. Nå ønsker jeg meg større leilighet, men det føles håpløst å spare til den. Prisene er så høye at noen tusenlapper i måneden aldri kommer til å bli noe. Også har jeg fått mye dyrere vaner. Jeg gidder ikke gå overalt, jeg vil ha god mat, jeg vil kjøpe nye ting og vil ha både Netflix og HBO, osv, osv. Selv om jeg nå tjener nesten 30k så klarer jeg bare å spare 4-5000 per måned. Anonymkode: 6a202...798 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det blir vanskeligere å spare jo eldre jeg blir. Jeg var vant til å klare meg på studielån på ca. 8000 per måned. Da jeg begynte å jobbe fortsatte jeg meg samme livsstil og sparte masse ubevisst. Jeg ble boende i en billig liten hybel tiltenkt vgs.elever. Jeg betalte 3000 i husleie, inkludert strøm og internett. Jeg hadde dagligvarebudsjett på 500 kr per uke (men det er 10 år siden). Jeg kjøpte alltid billigste sort (alltid store tomater, aldri de små gode f.eks.), det gikk mye i pasta, ris og linser. Jeg hadde bare kontantkort på mobilen, hvis jeg skulle ringe noen bare for å prate brukte jeg facetime på gratis wifi. Hadde ikke bil, gadd ikke bruke penger på buss hvis jeg kunne gå, og "gangavstand" den gangen var alt innenfor en time. På fritida så jeg film og tvserier jeg lasta ned (ulovlig) fra internett eller lånte bøker på biblioteket. Venninnene mine hadde heller ikke masse penger, så når vi skulle gjøre noe sammen dro vi bare på besøk til hverandre og så film og spiste billig hjemmelaget middag. Siden jeg bodde så trangt hadde jeg ikke plass til noe så det var ikke vits i å handle masse ting. Jeg brukte uniform på jobb, så jeg trengte ikke shoppe klær heller. Tannlege, lege, frisør og sånne ting falt det meg aldri inn å bruke penger på. Jeg hadde ikke smartelefon, og PCen min var stasjonær og selvbygget av billige deler. Jeg fikk utbetalt ca. 15-17.000, men hadde kanskje utgifter på 6-7.000, resten ble bare stående på konto. Jeg sparte nesten 700k sånn på 5 år, da fikk jeg lån på 1 mill og fikk råd til en liten leilighet. Nå ønsker jeg meg større leilighet, men det føles håpløst å spare til den. Prisene er så høye at noen tusenlapper i måneden aldri kommer til å bli noe. Også har jeg fått mye dyrere vaner. Jeg gidder ikke gå overalt, jeg vil ha god mat, jeg vil kjøpe nye ting og vil ha både Netflix og HBO, osv, osv. Selv om jeg nå tjener nesten 30k så klarer jeg bare å spare 4-5000 per måned. Anonymkode: 6a202...798 For et grusomt liv... Selv er jeg snart 40 og tjener gjennomsnittlig, men stresser ikke med boligkjøp. Kunne sikkert fått 1,7 mill i lån, og har EK hvis jeg selger eiendeler, men velger heller å prioritere livskvalitet, reiser og hobbyer. Huskjøp kan fint vente til jeg arver penger om 10-20 år. Sparer 5000 kr i måneden i fond, men det er jo i grunn bare piss i havet. Kan like godt kjøpe ny bil om noen år. Tanken på å kaste vekk mange tusen i måneden i renter er rett og slett frastøtende... PS: Jeg har ingen interesse av å bo i Oslo og jeg har grei lønnsvekst, så det er ingen fare for at boligprisene løper fra meg på noen måte. Anonymkode: abee8...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 On 2/16/2022 at 12:29 PM, AnonymBruker said: Ikke noe poeng å spare til egenkapital når man bor i Oslo og bare får utbetalt 25 000. Det går så vidt rundt. Er nylig blitt gravid og bekymra for framtida vår. Håper politikerne ser hvor på trynet systemet er. Penger er alt som står i hodet på noen. Anonymkode: b5155...87f Hva er det som hindrer deg i å flytte fra Oslo? Anonymkode: abee8...0ea 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For et grusomt liv... Selv er jeg snart 40 og tjener gjennomsnittlig, men stresser ikke med boligkjøp. Kunne sikkert fått 1,7 mill i lån, og har EK hvis jeg selger eiendeler, men velger heller å prioritere livskvalitet, reiser og hobbyer. Huskjøp kan fint vente til jeg arver penger om 10-20 år. Sparer 5000 kr i måneden i fond, men det er jo i grunn bare piss i havet. Kan like godt kjøpe ny bil om noen år. Tanken på å kaste vekk mange tusen i måneden i renter er rett og slett frastøtende... PS: Jeg har ingen interesse av å bo i Oslo og jeg har grei lønnsvekst, så det er ingen fare for at boligprisene løper fra meg på noen måte. Anonymkode: abee8...0ea Jeg gjorde det i to år, da jeg var 24. Som personen du siterer sier - man har jo allerede levd slik i 5 år som student. Og veldig mange av vennene dine har fortsatt tilsvarende råd. Tok meg to år å få nok egenkapital. Og har tjent mange millioner på å ha vært på boligmarkedet i 16 år, har en nesten nedbetalt bolig, og med det veldig romslig økonomi som 40-åring. Og har definitivt tatt igjen de to årene der jeg knep inn på alt. Anonymkode: 6e872...1a5 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 Jeg gjorde det slik: Bodde på en knøttliten hybel i 6 år. Spiste vegansk og drakk vann. Dro ikke på ferie. Kjøpte ingen verdens ting. Så NRK. Syklet og brukte ikke penger på buss. Reparerte tøyet mitt. Klippet meg selv. Solgte unna verdier. Tok meg ekstrajobb. Dro ikke ut på byen. Gikk ikke på kino. Sminket meg ikke. Tok ekstremt godt vare på tennene mine slik at jeg ikke fikk utgifter der. Tok ekstremt godt vare på sykkelen min. Stelte ekstra godt med skoene mine. Og var det noe jeg absolutt måtte ha, pruta jeg. Et helsikes til liv, med det ble EK til slutt. Og jeg ble også veldig slank og sprek😅 det var kanskje litt gøy å leve slik også. Det gikk jo sport i det. Anonymkode: e3c07...a29 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): For et grusomt liv... Selv er jeg snart 40 og tjener gjennomsnittlig, men stresser ikke med boligkjøp. Kunne sikkert fått 1,7 mill i lån, og har EK hvis jeg selger eiendeler, men velger heller å prioritere livskvalitet, reiser og hobbyer. Huskjøp kan fint vente til jeg arver penger om 10-20 år. Sparer 5000 kr i måneden i fond, men det er jo i grunn bare piss i havet. Kan like godt kjøpe ny bil om noen år. Tanken på å kaste vekk mange tusen i måneden i renter er rett og slett frastøtende... PS: Jeg har ingen interesse av å bo i Oslo og jeg har grei lønnsvekst, så det er ingen fare for at boligprisene løper fra meg på noen måte. Anonymkode: abee8...0ea Jeg er enig i at det høres ut som et grusom liv nå. Men jeg tenkte ikke på det da, jeg visste ikke om noe annet. Det jeg egentlig mente var at jeg tror det er lettere for dem som begynner å spare før de venner seg til gode vaner og luksus. Jeg mente det ikke som et tips til TS om hvordan hen skal leve, men mer som en forklaring på hvorfor det virker enklere for andre å spare. Jeg synes man skal leve litt når man er ung også, ikke bare spare. Men jeg var ikke så eventyrlysten og følte ikke at jeg ikke kunne gjøre det jeg hadde lyst til. For meg er leiligheten min det som absolutt gir meg mest livskvalitet. Det å vite at jeg har en plass som er min og som jeg kan bo i så lenge jeg vil og gjøre hva jeg vil med, er mye viktigere enn reiser og bil og god mat. Så for meg var det verdt det å leve "grusomt" i noen år, men det er så klart ikke sånn for alle. Anonymkode: 6a202...798 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå