AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #21 Del Skrevet 15. februar 2022 Det er nok uhyre få mentalt friske menn som ønsker å bo på et småbruk, medmindre han er bonde da, og har tenkt å leve av bruket. Anonymkode: 2209c...91d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #22 Del Skrevet 15. februar 2022 Men hva skal du leve av på småbruket? Eller har du en jobb som lar seg kombinere? Anonymkode: 5953f...18e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #23 Del Skrevet 15. februar 2022 Venninna til søstera mi hadde mann, men kjøpte seg et lite småbruk helt aleine med oppsparte midler. Der har hun sauer og høns, er også god plass til andre dyr der. Hun har full lærerjobb ved siden av, og bil. Mannen fulgte med ettervert, men det er hun som eier. Han eier bolig i nabobyen der han har jobb og også ungene bor. Småbruket hun hadde råd til, er veldig enkelt, da. Så nye midler går til å gradvis pusse det opp og kanskje på sikt få seg en jobb mer i nærheten av småbruket (hun tar lappen på buss og kan ettervert søke jobb som bussjåfør i nabolaget). Hun lever veldig enkelt og har få utgifter i hverdagen. Hva har du av ressurser? Hva vil du ofre for drømmen din? Anonymkode: a6d9a...e17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #24 Del Skrevet 15. februar 2022 Når TS sier hun vil bo på småbruk, mener hun kanskje i et hus på landet med plass til hest på tunet. Og fortsette i jobben hun har. Ikke at hun skal kjøpe melkekvote, drivhus og traktor?! Det er sikkert andre med traktor i nabolaget som kan brøyte. Finnes mye nedlagte småbruk til salgs og leie rundtom, man MÅ ikke ha en mann for å realisere noe sånt! Anonymkode: 009c5...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #25 Del Skrevet 15. februar 2022 Du trenger jo bare hus med nok tomt.For hest og katt trenger du ikke fjøs eller stall. Hestene kan stå på utegang, og da holder det med tre vegger og ett tak. Du kan få hestemøkka henta en gang i mnd Ser jo i tråden her at flere tror småbruk er en minigård som må drives. Det er det ikke. Men hest hjemme, er jobb 7 dager i uka. Fordel med flere oppstallører er jo hjelpen og det sosiale. Og en greit velholdt ridebane ect En voksen mann som vil bo landlig, gjør det allerede. Så da må du spesifikt date slike. Ikke de som bor i villa eller leilighet. Anonymkode: f4fcf...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 15. februar 2022 #26 Del Skrevet 15. februar 2022 I Grosny skrev (2 timer siden): Spør bøndene. Strømprisene er helt krise. Jeg kjenner ei som leide et lite småbruk i fjor. Hun hadde strømregning på 5000 pr mnd. Med dagens priser så ligger det nærmere 20000 pr mnd. Strømprisene gjør det ekstremt dyrt og riskabelt å drive småbruk nå. To viktige faktorer ved småbruk er kostnader og arbeid. Man må kunne leve der, ellers går det ikke. Pr.nå kan en søke om støtte for høye strømregninger . Hvilken driftsform har hun da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 15. februar 2022 #27 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hva skal du leve av på småbruket? Eller har du en jobb som lar seg kombinere? Anonymkode: 5953f...18e De fleste jobber kan vel kombinere med å ha et småbruk. Kommer egentlig ikke på noen jobber en ikke kan kombineres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. februar 2022 #28 Del Skrevet 15. februar 2022 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Pr.nå kan en søke om støtte for høye strømregninger . Hvilken driftsform har hun da? Hun bare bodde der , nå har hun flyttet. Jeg søkte på småbruk på finn nå- fikk opp bare tre treff. Den billigste er nydelig, men bare utseende på huset gir meg frysninger med tanke på strømregninga. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=241837048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 15. februar 2022 #29 Del Skrevet 15. februar 2022 (endret) I Grosny skrev (22 minutter siden): Hun bare bodde der , nå har hun flyttet. Jeg søkte på småbruk på finn nå- fikk opp bare tre treff. Den billigste er nydelig, men bare utseende på huset gir meg frysninger med tanke på strømregninga. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=241837048 Virker som om det er skiftet vinduer, så brenner det i ovnen og det er til varme det går mest strøm. Vil tro det er ved på eiendommen og hugge det er billig å fyre i ovnen i stede for å sette på varmeovnen. Men det krever ekstra innsats 🙂 Søk på gårdsbruk i stede for småbruk 🙂 Endret 15. februar 2022 av Smeltemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #30 Del Skrevet 15. februar 2022 kjøp ett småbruk selv, er du avhengig av andre? Anonymkode: 03767...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. februar 2022 #31 Del Skrevet 15. februar 2022 Smeltemann skrev (30 minutter siden): Virker som om det er skiftet vinduer, så brenner det i ovnen og det er til varme det går mest strøm. Vil tro det er ved på eiendommen og hugge det er billig å fyre i ovnen i stede for å sette på varmeovnen. Men det krever ekstra innsats 🙂 Søk på gårdsbruk i stede for småbruk 🙂 Et poeng der, og det var jo en del vedskog på det bruket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #32 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg hadde også den drømmen, og fortalte det ganske tidlig til min nåværende samboer da vi ble sammen. Han ble gjerne med, og vi fant etter hvert et perfekt småbruk for oss. Vi trengte ikke bytte jobb da vi fant et småbruk i nærheten av der vi bodde fra før. Jeg er også hestejente, og ville i tillegg ha litt sau og høner på bruket for å kunne tjene noen kroner. Jeg synes det er helt fantastisk å bo slik. Det er så deilig å ha plass rundt seg, å kunne dyrke sine egne grønnsaker og gå i hønsehuset og hente ferske egg til frokost, sette seg i hagen på en sommerdag og nyte solen og utsikten uten at det er naboer som glaner inn, se hestene beite fra stuevinduet, høre sauebjellene, ha god plass til å invitere venner og familie.. Jeg elsker dette livet og er SÅ glad for at jeg har en mann som også liker å leve slik. Men det er en livsstil, det er mer jobb enn med en enebolig, og det er noe man må ville. Så jeg foreslår at du kjøper noe selv, for da vet en fremtidig mann at gården bare er noe han må ta med på kjøpet. Lykke til! Anonymkode: e929e...6e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HederaHelix Skrevet 15. februar 2022 #33 Del Skrevet 15. februar 2022 Orker ikke å lese alle svarene her. Vil bare si at en sånn mann du ser etter, de finnes! Jeg bor på småbruk selv. Med en mann som får fnatt av å bare se på tv på kvelden. Vi har fulle jobber, men gjør alt av praktiske oppgaver selv. Vi går ikke på treningsstudio,det trengs ikke! Vi har alltid masse prosjekter, og ideer. Det høres sikkert slitsomt ut, men det gir energi. Hvis du ikke finner noen å dele drømmen med, så gjør det alene. Det gjelder å se løsninger, og tenke fremover. Da trenger det ikke bli så dyrt. Kjøpe saker til vedlikehold på salg, følge med på Finn, byttelåne redskap med andre i samme situasjon osv. Planlegge litt. Mitt tips er å alliere deg med noen i tilfelle du blir akutt syk,slik at eventuelle dyr får stell. Jeg har prøvd å bo i både rekkehus og hus og småbruk,siste er definitivt best. Det er definitivt ingenting bedre enn å gå ut i helgen om morgenen, med kaffen i hånden,og hilse på hestene mine, i stedet for naboen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #34 Del Skrevet 15. februar 2022 «Bygda» flommer jo over av single menn (kvinnene flytter til byer og tar utdannelse). Anonymkode: 57f50...23e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 15. februar 2022 #35 Del Skrevet 15. februar 2022 Det å eie småbruk er en ting, det kunne jeg fint klart. Men hvis det er drivepliktig og man må ha en fulltidsjobb vedsiden av, så skal samboer drive med hest og katter, der må jeg nok sette en grense for at jeg ikke har lyst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #36 Del Skrevet 15. februar 2022 Smeltemann skrev (4 timer siden): De fleste jobber kan vel kombinere med å ha et småbruk. Kommer egentlig ikke på noen jobber en ikke kan kombineres. Medleverturnus og singel med husdyr kan by på problemer. Man må da finne en (betalt) løsning på stell av dyr. En del dyr krever stell og foring til ca samme tid hver dag, det kan være vanskelig dersom man jobber turnus og ikke har noen andre å lene seg på. Anonymkode: d7b5e...d7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #37 Del Skrevet 15. februar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er nok uhyre få mentalt friske menn som ønsker å bo på et småbruk, medmindre han er bonde da, og har tenkt å leve av bruket. Anonymkode: 2209c...91d Det er ingen med småbruk som klarer å leve av det. Anonymkode: c5f57...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #38 Del Skrevet 16. februar 2022 Min erfaring med småbruk og hus på landet er ikke bare positiv , selv om det fremstilles sånn. Jeg bor landlig utenfor en større tettsted med flere "smpbruk". Dvs Hus, stabbur, tun og litt skog. Ikke noe å leve av men god plass. Alle stedene med stall har stor turnover. Veldig populære å kjøpe, men folk går lei og selger. Veldig mange som TS (Alltid kona som har hest) som har en romantisk ide om å gå ut til hesten med Te koppen og kose seg på morgenen. Noen ganger blir virkeligheten slik. -Gammelt hus som regel, dårlig isolering, høy energi forbruk, mus i vegger og loft pga av steinmur og lafta vegger. Husk at glava isolasjon kom ikke før på 60 talet. Regn med oppgradering på elektrisk og rør. Inntak sikringer på gamle hus er ofte bare 25-50 A, for lite til moderne bruk. Bytte vinduer?? Fiber internett kan du som regel glemme, så tregt nett er vanlig. Man trenger ofte traktor til brøyting av grusvegen inn til tunet. Stå opp om morgenen for å dra på jobb, så har det snødd 25 cm våt snø og vegen må brøytes føsrs. Er alltid gøy. Har du barn er det ofte langt til lekekamerater så det blir mindre av enn på boligfelt. Det viser seg at det ofte koster mer enn de smaker. Alltid mye å gjøre, kostnadene store og mange timer og lite fritid. For de fleste i vårt nabolag har 3-5 år vært nok. De flytter tilbake til byen og har hesten på en gård. Oppsummert har mange et altfor romantisk bilde av livet på småbruk, ofte faller MYE av arbeidet på mannen. Og det innser nok han og holder igjen Vedlikehold, brøyting, ved, oppussing osv. Skjønner godt at mange har lyst å bruke sin tid (og penger) på noe annet. Anonymkode: 51030...606 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #39 Del Skrevet 16. februar 2022 Tillegg til den siste, er kanskje også når folk med lite penger kjøper småbruk? Avsides småbruk med gamle hus, vel å merke, de er jo billigere. Så har de egentlig ikke råd til å pusse opp eller bygge helt nytt på plassen, men de bodde tidligere i en leilighet og er vant til helt annet bostandard. Så blir det plutselig veldig overaskende på dem, hvor mye ned livskvaliteten faller. Ja, når du våkner til frosne vinduer og må fyre opp i ovnen med engang på morgen, før barna våkner og skal på skolen, ellers er det minus grader i huset omtrent. Anonymkode: 02850...429 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #40 Del Skrevet 16. februar 2022 I Grosny skrev (20 timer siden): Småbruk er dyrt. Strømprisene er sinnsyke nå. Det er mye arbeid. Jeg tror ikke det er lett få med seg noen på et slikt prosjekt. Du bør regne med å gjøre det alene, og trenger du en kosemann, så kan dere være særboere og møtes av og til. Hvis du kan få deg småbruk med stor bekk som har god fallhøyde så kan du kanskje bygge et lønnsomt kraftverk der. Man kan tjene penger på kraft. Matproduksjon i småskala høres ganske umulig ut. Er det dyrt? jeg har et småbruk med 30 vf sau som hobby. Bruker 20 000 kwh i året inkludert 200 kvm enebolig, elbil og fjøs. Ikke spesielt mye arbeid heller. Ved å bruke noen helger på vinteren på å ta ned ved så bruker kanskje 1000 i året på oppvarming, å sysle ute syns jeg er luksus og jeg tenker ikke å tenke på annen trening eller reise noen plass for å være ute, tar skiene på på trappa, eller går rett ut i skogen. Slått betaler jeg andre for å gjøre, det samme med brøyting. Likevel går hobbyen min i null og jeg har igjen er en ganske rimelig bolig med 400 meter til nærmeste nabo og min vanlige jobb som inntekt. Anonymkode: 34498...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå