Gå til innhold

Når utvikler barn empati?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rundt 22 års alderen 

Anonymkode: ec3da...c95

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min datter er 12 år og hun kan være empatisk innimellom, men har det siste året bare blitt mer og mer fokusert på seg selv og sine ønsker= pubertet!

Hun kan forsyne seg med alt for mye mat slik at det blir lite til oss andre og når hun har bestemt seg for å være på badet for å børste håret sitt en halvtime mens hun ser på seg selv i speilet, så driter hun i om noen av oss andre står i dusjen eller sitter på do.

Hun kan hive bort den som står ved vasken å vasker seg/pusser tenner/sminker seg slik at hun skal få plass til å stelle seg. Ofte blir det sure miner hvis hun ikke får komme på badet AKKURAT da hun ønsket det.

Anonymkode: ac464...6a2

Dere kan ikke skylde alt det der på pubertet. Hun er jo rett og slett en gedigen drittunge. 

Anonymkode: f3f82...e54

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan ikke skylde alt det der på pubertet. Hun er jo rett og slett en gedigen drittunge. 

Det er ingen som skylder på noe, puberteten er rett og slett bare en god forklaring på oppførselen hennes. Det betyr dog ikke at hun ikke skal irettesettes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Her er en spm tør si meningen sin rett fra levra. Derfor skrev jeg tidligere i tråden det kan være pubertet, men kan være noe annet. Med noe annet mener jeg en diagnose. Det ts skrev var som å lese om mitt eget barn. Hen viste mangel på empati tidlig. 

Anonymkode: 4f4e3...0c9

Skrevet

Barn har empati allerede fra de er små babyer, og empati utvikler seg videre.

At hun behandler deg dårlig, kan også henge sammen med at du er moren hennes, og at hun er 11/pre-teen.

Det kan selvsagt også hende at hun har lavere utviklet empati enn andre, men jeg ville ikke basert en sånn slutning kun på hvordan hun behandler deg.

Anonymkode: f0603...b2d

Skrevet

Har du empati og forståelse for hennes situasjon? Du kan høres noe selvsentrert ut i din relasjon til henne. Men ett innlegg beskriver jo ikke relasjonen deres. 

Når du snakker om inngrep og at hun må ta hensyn en stund, tenker du noe på hvordan situasjonen påvirker henne? Og snakker dere om dette også?

Anonymkode: 5386f...2a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du empati og forståelse for hennes situasjon? Du kan høres noe selvsentrert ut i din relasjon til henne. Men ett innlegg beskriver jo ikke relasjonen deres. 

Når du snakker om inngrep og at hun må ta hensyn en stund, tenker du noe på hvordan situasjonen påvirker henne? Og snakker dere om dette også?

Anonymkode: 5386f...2a9

Det virker derimot som DU IKKE har noen som helst empati eller forståelse for ts. Jeg synes vi fikk gode nok eksempler til å sette oss litt inni situasjonen. Hvor i alle dager får du det i fra at ts er selvsentrert? Her tror jeg du bare er ute etter å gjøre ts usikker. God morgen til deg og. Jises !

Anonymkode: 4f4e3...0c9

Skrevet

Jeg har en gutt på 13 år som kan være veldig sur og spydig. Han viser ikke mye empati mot sin far. Men mot meg er han veldig omsorgsfull og kan feks gi meg teppe uoppfordret hvis jeg ligger på sofaen med feber. Har tenkt at det ville nok vært motsatt om han var jente, for gutter blir ofte mammagutter og jenter pappajenter..? Så spørsmålet er om hun viser empati mot sin far og tar dere tak i det når hun ikke viser empati?

Min sønn er veldig glad i sin far, det må bare jobbes veldig med for å få det fram. 

Anonymkode: 8cc61...cb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...