Gå til innhold

Far som nekter samvær pga smitte

Fremhevede innlegg

Skrevet
WhisperingWind skrev (2 timer siden):

Pandemi eller ei. Et sykt barn skal få slippe å bytte hus og seng når det er dårlig. 

Dette!

Bytt helg, far tar helgen om en uke istedet for denne. La barnet være hjemme i hovedhjemmet sitt hos deg når han er syk, la han slippe å bytte hus. For barnet del. 

Anonymkode: 02c0a...2f9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, da legger vi den død. 

Ungen er i bedring, og spør om når de skal til faren sin igjen (da h*n faktisk liker å være der), men da får vi bare se an. 

Og nei, hadde barnet vært fullstendig sengeliggende, hadde jeg såklart ikke sendt det avgårde, men heller latt det fått fred og hvile. Så dårlig mor er jeg ikke. 

Det er skuffelsen til barnet som ikke får dratt til faren sin jeg tenker mest på, uten at jeg skal legge ut mer om det. 

Ts

Anonymkode: f0653...154

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Okei, det blir en liten utblåsning her nå, for jeg begynner å få nok av denne fyren jeg kaller far til mine barn! 

Det hele begynte for en tid tilbake når jeg selv ventet på prøvesvar angående Covid. Dette var på byttedagen, og han sier da samme dag at han ikke henter barna før jeg eventuelt har fått negativ test da han ikke vil risikere å bli smittet selv, og at om jeg er syk så er mest sannsynlig barna det også. Den gang var jeg negativ, så da kom han å hentet barna likevel. Dette var også før samfunnet åpnet igjen. 

Nå har det seg sånn at det ene barnet er smittet, hadde en positiv test i går. Formen til barnet var helt klart verst i går med feber, hodepine og magevondt, i dag er barnet i bedre form - ikke noe særlig feber, men litt hodepine, så sånn sett kan det se ut til at formen er på bedringens vei. Igjen så nærmer det seg byttedag, altså i morgen, og far vil igjen nekte samvær pga smitte hos barnet. Dette begrunner han med at han ønsker ikke å ta imot barnet så det risikerer å smitte far, stemor eller stebror. Stemor er visst også i risikogruppen. 
Om jeg prøver å si noe om at samfunnet er åpnet igjen og at samvær har, som under hele pandemien, kunne gått som normalt, får jeg bare beskjed om at jeg ikke bryr meg om at stemor er i risikogruppen osv. 

Men så tenker jeg.. han har hele tiden klaget på at det er så mye smitte på arbeidsplassen hans, og at han derfor har måttet jobbe andre skift enn han egentlig skulle osv - han holder seg ikke hjemme fra jobb fordi han er redd for smitte. De går på butikken som før, da er de tydeligvis ikke redd for smitte. Stebror går på skole, det er tydeligvis greit og de er ikke redd for smitte der. Stemor går på jobb, uten å være redd for smitte. Altså - de lever helt normalt, det er bare at når ungene hans blir syke, DA er de redd for smitte. 

Dette er også en fyr som stadig sier at han skal stille opp uansett, både for meg og ungene, særlig nå når jeg har et sykt familiemedlem. At han kan ha barna mer i perioder om jeg trenger avlastning mtp alt det andre som foregår. Dette sier han nok mest sannsynlig fordi han skal høres ut som en "helt" utad. 

En liten punch-line: Stemor har sin egen leilighet enda, så om hun er så fryktelig redd for smitte, hvorfor isolerer hun seg ikke der da, om hun er så redd for smitte?

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette innlegget, jeg måtte bare få det ut siden jeg er mektig lei hele dritt-fyren! 

Men er det noen som har noen råd for hvordan jeg skal forholde meg til det hele, setter jeg stor pris på svar🙏🏼

Han høres fornuftig ut og jeg synes det er merkelig at du vil sende et sykt barn bort, selv om det er til far. Når mine har vært syke, har de fått bli hos den forelderen de var hos til de ble friske. Du høres ut som en av de som tror at fordi samfunnet er åpnet opp så er det bare spre smitte og bare droppe eget ansvar. Samfunnet åpner slik at folk selv kan ta ansvar for seg selv og ansvar for andre, alt ettersom hvor mye vett og empati de har for andre som kan bli veldig syke. 

Anonymkode: 1be16...7cf

• Liker 2
Skrevet

Bufdir anbefaler at samvær går som normalt uavhengig av covid-status, karantene og isolasjon, så sant barnet er i form.

Jeg syns ikke det er det minste merkelig at man vil sende et barn i bedring, som selv ønsker det, til sin andre forelder. Selvfølgelig vil ingen ha sykdom, men det er en del av pakka man signerer ja til når man får barn. Det skulle tatt seg ut at jeg nektet barna mine å komme hjem fordi jeg ikke ønsket sykdom i hus.

Anonymkode: e751b...cb3

• Liker 2
Skrevet

Mye bedre for barnet å være på samme sted til h*n er frisk. Og jeg syns helt ærlig du er vanskelig her. Uavhengig av om stemor er i risikogruppen blir noen drit dårlig over en lengre periode etter korona så fult forståelig at han ikke ønsker smitte. Hvorfor viser du ikke forståelse for det? 

Anonymkode: 6dbcc...5d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ungen er i bedring, og spør om når de skal til faren sin igjen (da h*n faktisk liker å være der), men da får vi bare se an. 

Og nei, hadde barnet vært fullstendig sengeliggende, hadde jeg såklart ikke sendt det avgårde, men heller latt det fått fred og hvile. Så dårlig mor er jeg ikke. 

Det er skuffelsen til barnet som ikke får dratt til faren sin jeg tenker mest på, uten at jeg skal legge ut mer om det. 

Ts

Skuffelsen til barnet? Det kommer vel helt ann på hvordan du legger frem situasjonen og hva du sier. Det reflektere jo i deg. Kan dere ikke avtale en dag barnet er frisk og utenfor smitte? Far vil sikkert også se barnet snart igjen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye bedre for barnet å være på samme sted til h*n er frisk. Og jeg syns helt ærlig du er vanskelig her. Uavhengig av om stemor er i risikogruppen blir noen drit dårlig over en lengre periode etter korona så fult forståelig at han ikke ønsker smitte. Hvorfor viser du ikke forståelse for det? 

Fordi barnets ønske og rett til samvær med sin forelder bør veie tyngre enn forelders ønske om å slippe sykdom? Slik det fungerer i de aller fleste familier? Jeg har heller ikke lyst på omgangssjuke, men jeg kan ikke bare la barnet bli igjen i barnehagen av den grunn.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner godt frustrasjon din ts. Virker som far bruker dette som unnskyldning for å ikke ha samvær med barnet. Hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt imot barnet uansett. Kjæresten kan være i sin egen leilighet de få dagene det er snakk om.

Anonymkode: eca50...050

• Liker 2
Skrevet

Du vil sende korona-positiv unge til eksen selv om du vet stemor er i risikogruppen? Akkurat hvordan blir du et offer om eksen din nekter deg dette?

Anonymkode: c718c...492

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skuffelsen til barnet? Det kommer vel helt ann på hvordan du legger frem situasjonen og hva du sier. Det reflektere jo i deg. Kan dere ikke avtale en dag barnet er frisk og utenfor smitte? Far vil sikkert også se barnet snart igjen. 

Ja, skuffelsen til barnet? Er det vanskelig å skjønne at barn kan bli skuffet når rutiner og hverdagen de er vant med blir forandret pga uventede situasjoner? Enkelte barn er mer avhengig av de rutinene enn andre. De har fast samvær med far, så barnet gleder seg så klart til de dagene de skal dit.

Jeg snakker aldri stygt om faren deres, og fremstiller han aldri dårlig. Jeg snakker med ungene på en ordentlig måte, men skjønner jo også at de blir skuffet når noe de gleder seg til ikke blir noe av. 

ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du vil sende korona-positiv unge til eksen selv om du vet stemor er i risikogruppen? Akkurat hvordan blir du et offer om eksen din nekter deg dette?

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg er et offer, har jeg? Jeg trengte bare en utblåsning angående far. 

Heldigvis ser det ut til at noen i tråden her skjønner hva jeg mener, og ikke ville nektet ungen sin å komme hjem. 

ts 

Skrevet

Jeg hadde byttet helg med far. 

Men jeg får på følelsen at du tror at det er stemor som ligg bak dette valget🤔

Anonymkode: a07fd...aa2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg er et offer, har jeg? Jeg trengte bare en utblåsning angående far. 

Heldigvis ser det ut til at noen i tråden her skjønner hva jeg mener, og ikke ville nektet ungen sin å komme hjem. 

ts 

Far fremstår langt mer ansvarlig og fornuftig enn det du gjør. Du fremstår hevngjerrig og lite opptatt av ditt barns ve og vel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far fremstår langt mer ansvarlig og fornuftig enn det du gjør. Du fremstår hevngjerrig og lite opptatt av ditt barns ve og vel. 

Ansvarlig og fornuftig å avlyse samvær på syltynt grunnlag? Hevngjerrig og lite opptatt av barnets ve og vel bare fordi man ønsker å legge til rette for barnets normale rutiner? Har du barn?

Skrevet

Denne situasjon opplevde jeg i forrige uke. Var byttedag og barnet hadde korona, jeg tok selvfølgelig barnet hjem, noe også stefaren var enig i. Til tross for det, er det et poeng at stemor i din situasjon er i risikogruppen. Ingen her er det. Som en forlengelse av det, har det vist seg at jo mer smitte man blir utsatt for, desto sykere kan man bli. 

I mitt tilfelle viste det seg at både barnet og samboeren min, uavhengig av hverandre, hadde korona. Vi ble enig om at det ikke var vits å holde avstand, for det beste var om jeg ble smittet omtrent samtidig som dem. Nå har jeg blitt veldig syk, og er sengeliggende på dag fem. Vet ikke om det kommer av overeksponering av virus, eller om jeg hadde blitt sånn uansett, men det er sjeldent jeg blir så her syk. 

Anonymkode: dda75...f36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okei, det blir en liten utblåsning her nå, for jeg begynner å få nok av denne fyren jeg kaller far til mine barn! 

Det hele begynte for en tid tilbake når jeg selv ventet på prøvesvar angående Covid. Dette var på byttedagen, og han sier da samme dag at han ikke henter barna før jeg eventuelt har fått negativ test da han ikke vil risikere å bli smittet selv, og at om jeg er syk så er mest sannsynlig barna det også. Den gang var jeg negativ, så da kom han å hentet barna likevel. Dette var også før samfunnet åpnet igjen. 

Nå har det seg sånn at det ene barnet er smittet, hadde en positiv test i går. Formen til barnet var helt klart verst i går med feber, hodepine og magevondt, i dag er barnet i bedre form - ikke noe særlig feber, men litt hodepine, så sånn sett kan det se ut til at formen er på bedringens vei. Igjen så nærmer det seg byttedag, altså i morgen, og far vil igjen nekte samvær pga smitte hos barnet. Dette begrunner han med at han ønsker ikke å ta imot barnet så det risikerer å smitte far, stemor eller stebror. Stemor er visst også i risikogruppen. 
Om jeg prøver å si noe om at samfunnet er åpnet igjen og at samvær har, som under hele pandemien, kunne gått som normalt, får jeg bare beskjed om at jeg ikke bryr meg om at stemor er i risikogruppen osv. 

Men så tenker jeg.. han har hele tiden klaget på at det er så mye smitte på arbeidsplassen hans, og at han derfor har måttet jobbe andre skift enn han egentlig skulle osv - han holder seg ikke hjemme fra jobb fordi han er redd for smitte. De går på butikken som før, da er de tydeligvis ikke redd for smitte. Stebror går på skole, det er tydeligvis greit og de er ikke redd for smitte der. Stemor går på jobb, uten å være redd for smitte. Altså - de lever helt normalt, det er bare at når ungene hans blir syke, DA er de redd for smitte. 

Dette er også en fyr som stadig sier at han skal stille opp uansett, både for meg og ungene, særlig nå når jeg har et sykt familiemedlem. At han kan ha barna mer i perioder om jeg trenger avlastning mtp alt det andre som foregår. Dette sier han nok mest sannsynlig fordi han skal høres ut som en "helt" utad. 

En liten punch-line: Stemor har sin egen leilighet enda, så om hun er så fryktelig redd for smitte, hvorfor isolerer hun seg ikke der da, om hun er så redd for smitte?

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette innlegget, jeg måtte bare få det ut siden jeg er mektig lei hele dritt-fyren! 

Men er det noen som har noen råd for hvordan jeg skal forholde meg til det hele, setter jeg stor pris på svar🙏🏼

Her var det barnemor som var såpass oppegående at hun ikke sender sykt(smittsomt)  barn til annen husstand. Kan dere ikke bare si at han får ta samværet igjen på dn eller annen måte?? Helt forståelig at de ikke vil invitere smitten inn uten at det er nødvendig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hoppet du over den delen hvor jeg skrev at barnet er i bedring og selv ønsker å dra på samvær? 

Hadde jeg  vært hevngjerrig og lite opptatt av mine barns ve og vel, hadde jeg gjort det jeg kan for at faren ikke hadde noe samvær overhodet. Men jeg hører faktisk på barna i denne saken, og vil de se faren sin skal ikke jeg nekte dem det. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde byttet helg med far. 

Men jeg får på følelsen at du tror at det er stemor som ligg bak dette valget🤔

Anonymkode: a07fd...aa2

Bytte av helg er null stress for min del, men det blir brått vanskeligere for far og hans jobb. 

Vet ikke om det med stemor, men hun har kommet med uttalelser om sin egen unge også som kan få en til å begynne å lure. 

ts

Skrevet

Det er lov å tenke selv. Bare fordi politikerene har «åpnet» samfunnet betyr ikke det at man skal med vilje bli syk. Far er fornuftig. Hans samboer som er i risikogruppen kan ikke risikere å bli syk. Vent til ungen har negativ test.  Det er ikke så vanskelig å utsette samværet 1-2 dager vel?!

Anonymkode: 342fb...054

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Selvsagt blir barnet skuffet, men det er ikke din feil. Far får svi for det senere. Du må bare være ærlig med barnet om hvorfor samværet utgår. 

Anonymkode: b726e...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...