AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg sliter litt med at jeg blir utrolig varm når jeg trener inne på senter. Går helt fint å løpe ute i 30 grader om sommeren, men det er noe med den stillestående luften og masse folk, som gjør at jeg koker over inne. Én ting er at det er ubehagelig, men jeg er mest nysgjerrig på hvordan jeg bør forholde meg til pulsen. I løpet av uken har jeg jo ulike typer økter jeg vil gjennomføre, noen rolige turer i (Olympiatoppens) intensitetssone 1, noen terskelintervaller osv. Problemet er at pulsen blir altfor høy i forhold til hva den blir ute. Er dette "reell" puls? Altså, bør jeg avpasse farten etter den, eller gjøre det jeg vet jeg tåler ute? Økter i sone 1 blir utelukket dersom jeg skal løpe saktere, f.eks. Samtidig blir det som ellers er kontrollerte terskeløkter til "finne makspuls"-økter om jeg ikke tar det roligere inne enn ute. Jeg trener for mye til at hver løpeøkt kan være en skikkelig, skikkelig, hardøkt. Uææ, ikke så lett, dette. Har dere noen tips? Hva gjør evt dere andre som blir for varme? Bare til info: løper helst ute, også om vinteren, men nå har beina sagt stopp. De er ikke interessert i mer løping på hard is med pigger. Så da blir det mølle, da😅 Og ja, har snakket med senteret om bedre ventilasjon. Ser ikke ut til å skje. Anonymkode: 95711...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Del Skrevet 14. februar 2022 Med mindre du er toppidrettutøver, konkurrerer eller noe så trenger du ikke henge deg opp i pulsen. Bare tren og kos deg. Ikke stress med puls og tull Anonymkode: 32db5...2cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 2/14/2022 den 20.44): Med mindre du er toppidrettutøver, konkurrerer eller noe så trenger du ikke henge deg opp i pulsen. Bare tren og kos deg. Ikke stress med puls og tull Anonymkode: 32db5...2cb Takk for svar. Jeg trener 7-10 ganger i uken, så det er viktig å ha et bevisst forhold til intensitet. Kroppen trenger restitusjon etter trening, og om man trener hardt hele tiden vil man fort gå på en smell. For meg er puls en enkel og tilgjengelig indikator på intensiteten jeg trener i. Hvordan man oppfatter intensiteten er en annen måte å ha kontroll på, men når jeg blir så varm klarer jeg ikke å bedømme dette på en god måte😄 Anonymkode: 95711...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg er veldig enig i første post. Hverdagsmosjonister er alt for opphengt i puls og soner. Med mindre du trener på elitenivå eller har spesifikke mål ifb konkurranser, så skal du ikke legge så mye vekt på pulsklokka. Jeg bruker det selv av og til, og erfarer at pulsen ikke alltid gjenspeiler følt intensitet. En ekstra kaffekopp etter lunsj og jeg er plutselig i en høyere sone selv om økten føles veldig behagelig, typ. Nå løper jeg som regel uten pulsklokke, og har skjønt at den har holdt meg mye tilbake. Har perset på alle distanser etter at jeg forkastet denne. Løper etter følelse. Feks: Rolig langtur: rolig pust, hovedsakelig med lukket munn, godfølelse. Intervaller: peis på til melkesyren tar meg. Bruker mest pulsklokka til terskeløkter. Da er den grei å ha. Men ikke vær slave av den. Anonymkode: 1fcbb...905 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Del Skrevet 16. februar 2022 Hei, Tenke puls eller jeg vil mer si intensitetsstyring er riktig og viktig når du ligger på en treningsbelastning på 7-10 ganger i uken. Angående puls så vil den alltid drifte på økter hvor du svetter. Så om du langt ute i økta går over i en «ny» sone uten å øke farten eller stigning så trenger ikke det være noe krise i forhold til OLT sine anbefalinger. Kjenn heller på det litt, er følelsen at du presser deg for hardt så kanskje du har startet for raskt. Er følelsen lik som når du startet økta, men pulsen har økt, så er det bare å ignorere at pulsen drifter. Stå på! 😊 Anonymkode: 9e67b...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Del Skrevet 16. februar 2022 Aha! Takk for svar! Kjenner jo forsåvidt til cardiac drift, men har alltid trodd at man måtte redusere intensiteten på grunn av det. Men vil du si at man ikke trenger å gjøre dette på de helt rolige turene i sone 1 heller? Der jeg ute kan ligge i sone 1 hele turen, vil jeg ofte havne i både sone 2 og 3 på tredemøllen😅 Anonymkode: 95711...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Del Skrevet 18. februar 2022 For ikke å snakke om når man tar en makspulstest. Skal man legge den høyeste målingen til grunn, selv om man var veldig varm?🙈 Anonymkode: 95711...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 18. februar 2022 #8 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For ikke å snakke om når man tar en makspulstest. Skal man legge den høyeste målingen til grunn, selv om man var veldig varm?🙈 Anonymkode: 95711...2ea Ja 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå