Gå til innhold

Indrefilet av svin


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha jentekveld på fredag, og tenkte å lage indrefilet av svin med fløtepoteter og sauterte grønnsaker. Men jeg vil gjerne lage indrefileten i ovnen, sånn at det ikke er så mye jobb.... Noen av dere som kan tipse meg om hvordan jeg lager den best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salte og pepre. Brun den raskt i panne og etterstek i ovn ved 225 grader i 8-10 minutter. Du kan f.eks. surre spekeskinke rundt og knyte sammen med hyssing. Stikk inn steketermometer og stek ved 175 grader til termometeret viser 60 grader, og husk å la den hvile et kvarters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å marinere fileten et par timer på forhånd (ferdig-marinade fra butikken funker bra. Ha alt i en tett pose, la det ligge i kjøleskap til du er klar til steking).

Pleier også å brune sidene av fileten litt i stekepanne før jeg har den i ildfast form, midt i ovnen, ca 200 gr i 15-20 minutter kanskje? (Obs da må ovnen selvfølgelig være varm innen du setter inn kjøttet) Litt usikker på tider og sånn siden jeg hele tiden svinser rundt komfyren når jeg kokkelerer, skrur tempen opp og ned, snur på kjøttet og "kjenner" når det er ferdig.... Pleier iallefall å bli perfekt gjennomstekt men fremdeles saftig på denne måten! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbakt indrefilet er fantstisk godt og retten er en sikker vinner hos oss. Hver gang vi skal ha gjester håper de at vi serverer dette.

Brun fileten og pakk den inn i kjøttdeig (spedd med melk, egg og mel, salt, pepper) krydret med muskatnøtt. Alt etter hvilket tilbehør du skal ha kan du også blande kokte ris, fetaost, løk, hvitløk, persille o.s.v. i farsen.

Pakk hele brødet inn i butterdeig (rull ut butterdeigen, legg på kjøttdeigen og filetten og pakk sammen) og bruk steketermometer som beskrevet ovenfor.

OBS! Steketiden er lengere - kanskje 1 times tid avhengig av hvor mye du har i kjøttdeigen.

Du kan godt lage brødet ferdig til å komme i ovnen en god stund i forveien. Farsen kan du lage kvelden før.

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes fantastisk godt ut, Trille!!

... men jeg skal ha både forrett og dessert og masse styr på bare noen timer på fredagen, så jeg tror jeg skal holde meg til det jeg har vært borti før... ;) Men NESTE gang tror jeg at jeg skal prøve den du skrev!

Takk Arkana og Espera! Nå føler jeg meg litt tryggere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...