Gå til innhold

Rap er ikke musikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Entern skrev (10 minutter siden):

Dette synes jeg var et bra, saklig og intelligent tilsvar til TS og en bra post generelt.

Jeg er ikke rap fan sjøl (sjøl om jeg liker en del gamle greier som NWA og eldre ting og veldig gamle ting som Grandmaster Flash* og Eminem er gøy), men er metal fan og vet åssen det er når masse folk hater musikken man liker og misforstår den.

*=The Message er stor poesi og en viktig sang og burde regnes som like bra og klassisk som Dylan. Tilmed fattern (som er boomer 😅🤣) liker den. Tror han oppfattet tilknytningen til eldre afroamerikansk musikk (blues, soul) som han er fan av.

Jeg selv hører mye på metal og rap. Pleide ikke like rap før jeg fikk opp øynene for Eminem og Nate. Min favorittartist er jo Ed Sheeran, så det viser jo hvor bredt spekter av musikk jeg hører på😅😂 

Det blir helt feil å si at heavy metal, rap eller lignende er dårlig musikk, tapere eller er fælt å høre på. For det er faktisk kunst uansett, selvom ikke alle liker den type musikk. Det er fortsatt lyrisk bra komponert, og en uttrykksform. Jeg heller litt mer over på rock for tiden, i form av Linkin Park, Nomy og 3 Doors Down. Men hørte en del på Heavy Metal før som tenåring. Nå er jeg 23 og setter pris på de eldre sangene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det meste rap er fæl og «jeg vil bære tøff»

Men det finnes noen perler og sammen med melodien blir det jo helt klart musikk. 

Lett å vær rebell i kjellerleiligheten din, foresten 😉

Endret av Tone83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (55 minutter siden):

Du kan godt kalle de største rapperne sinte skoletapere, men de tjener fortsatt mer på et år enn du vil gjøre et helt liv. Så sååååå tapere er de vel ikke?

Er jo ikke noe rart at de tjener mer enn gjennomsnittet, når streng talt halvveis av vår befolkning er en saueflokk som følger etter hverandre. De hører på samme musikk, gjør det samme og blir påvirket av det samme. Ingen tørr å ta et steg ut, eller gjør noe som blir definert som annerledes. 

Det blir jo mye penger når samme folk hører på det samme, det betyr ikke at musikken er bra? Gjør det vel?

Som 25-åring sitter jeg heller å hører på Jokke, enn på rap musikk.  

Anonymkode: ea3b8...91e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er jo ikke noe rart at de tjener mer enn gjennomsnittet, når streng talt halvveis av vår befolkning er en saueflokk som følger etter hverandre. De hører på samme musikk, gjør det samme og blir påvirket av det samme. Ingen tørr å ta et steg ut, eller gjør noe som blir definert som annerledes. 

Det blir jo mye penger når samme folk hører på det samme, det betyr ikke at musikken er bra? Gjør det vel?

Handler ikke om å skille seg ut, når mange hører på det samme er det fordi mange liker det samme. Hadde vert teit å begynne å høre på noe annet fordi man bil være «spesiell»

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, du må være musikalsk for å lage rap. Og noen av dem er vanvittig gode tekstforfattere. Som skriver om liv, samfunn og annet på en gripende måte.

Men alle kan ikke forstå rap. Hjernen slutter å like ukjente sjangre etter alderen 28 år ish. Så hvis du ikke har gitt rap en sjanse før denne alderen forklarer det saken.

Det hadde bare vært fint om du kunne respektere annen musikk enn den du liker selv. Mange rap-artister er høyt respektert i musikkmiljøet på tvers av sjangre. Gode musikere og musikkinteresserte respekterer hverandre på tvers an sjangre.

Du fremstår veldig kunnskapsløs.

Anonymkode: 4b36e...7b9

Rappere er ulike som alle andre mennesker. Noen av de er absolutt musikalske, om ikke minst talentfulle. 

Men jeg kjenner også en som er utrolig dyktig til å rappe, men som faktisk er helt tonedøv. Han klarer ikke gjenkjenne toner engang. Utrolig fasinerende. Så han er en talentfull rapper kan du si, men umusikalsk. 

Jeg har holdt på med musikk lenge, men likte ikke klassisk musikk før jeg var godt over 30. Så den teorien kan umulig stemme for alle. Rock også kom sent til meg. 

Anonymkode: 59625...bcb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om det er 100 millioner eller 5 stk som hører på samme musikk som meg. 

Anonymkode: 7dcba...986

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tone83 skrev (12 minutter siden):

Handler ikke om å skille seg ut, når mange hører på det samme er det fordi mange liker det samme. Hadde vert teit å begynne å høre på noe annet fordi man bil være «spesiell»

Å tro at barn og unge i dag ikke påvirkes av andres musikk smak er meget naivt. De hører på det de blir eksponert for, og utforsker i liten grad sjangere selv. 

Jeg kan innrømme selv at min smak kommer av det jeg har blitt eksponert for, og vokst opp med. Derfra påvirket av andre. Hadde jeg vokst opp med en helt annen musikk stil, ville også smaken min muligens vært annerledes.

De fleste ungdommer i dag, er vokst opp med Stig Brenner, Morgan Sulele, TIX etc. 
Hvis du spør en gjennomsnittlig ungdom om de har hørt om Jokke eller Mayhem, så tror jeg at de aller færreste klarer å redegjøre for hvem det er. Selv om de er ganske alminnelig kjent. 

Så jo, til en viss grad handler det om å skille seg ut. De artistene og bandene som ikke får så mye oppmerksomhet, og som færreste vet av - har et større potensial enn det dagens artister og band har. Jeg har nesten sluttet helt å høre på musikk som er laget i dette århundre, fordi jeg sliter med å se potensialet deres. Det som lages i dag er jo ikke ordentlig musikk. 

Men vi får være enige om å være uenig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å tro at barn og unge i dag ikke påvirkes av andres musikk smak er meget naivt. De hører på det de blir eksponert for, og utforsker i liten grad sjangere selv. 

Jeg kan innrømme selv at min smak kommer av det jeg har blitt eksponert for, og vokst opp med. Derfra påvirket av andre. Hadde jeg vokst opp med en helt annen musikk stil, ville også smaken min muligens vært annerledes.

De fleste ungdommer i dag, er vokst opp med Stig Brenner, Morgan Sulele, TIX etc. 
Hvis du spør en gjennomsnittlig ungdom om de har hørt om Jokke eller Mayhem, så tror jeg at de aller færreste klarer å redegjøre for hvem det er. Selv om de er ganske alminnelig kjent. 

Så jo, til en viss grad handler det om å skille seg ut. De artistene og bandene som ikke får så mye oppmerksomhet, og som færreste vet av - har et større potensial enn det dagens artister og band har. Jeg har nesten sluttet helt å høre på musikk som er laget i dette århundre, fordi jeg sliter med å se potensialet deres. Det som lages i dag er jo ikke ordentlig musikk. 

Men vi får være enige om å være uenig.

Ikke meg du svarer men…

Du viser helt tydelig at du ikke har peiling på musikk eller dømmekraft når du putter Tix og Morgan Sulele i samme kategori som Stig Brenner.

Da kan jo jeg slå tilbake og putte Jokke i samme kategori som Plumbo og Ole Ivars. For det en en like kunnskapsløs sammenligning.

Anonymkode: 4b36e...7b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er stort sinte skoletapere som skylder på andre for at de selv ikke fikk gode karakterer. De synger for andre skoletapere og formidler stort sett bare hat og misnøye. De er blitt "musikere", selv om de verken kan synge eller spille instrumenter. De snakker, eller rettere sagt banner, til bakgrunnslyd. De kler seg ut og kamuflerer seg med caps og hetter for å virke mystiske. Albuene skal være høye når de synger, rett ut fra kroppen, og mikken skal stå vannrett, eller litt opp fra munnen. Tåpelig gjeng, tåpelig "musikk". 

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/nadp/tr_2000_2000_s_f/0000/2022/02/14/3424244576/1/original/59376498.jpg?chk=1EE1DA

Anonymkode: ee757...af6

det er din mening

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er stort sinte skoletapere som skylder på andre for at de selv ikke fikk gode karakterer. De synger for andre skoletapere og formidler stort sett bare hat og misnøye. De er blitt "musikere", selv om de verken kan synge eller spille instrumenter. De snakker, eller rettere sagt banner, til bakgrunnslyd. De kler seg ut og kamuflerer seg med caps og hetter for å virke mystiske. Albuene skal være høye når de synger, rett ut fra kroppen, og mikken skal stå vannrett, eller litt opp fra munnen. Tåpelig gjeng, tåpelig "musikk". 

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/nadp/tr_2000_2000_s_f/0000/2022/02/14/3424244576/1/original/59376498.jpg?chk=1EE1DA

Anonymkode: ee757...af6

🤣🤣 Ler fordi jeg er enig med deg. Godt å se jeg ikke er helt alene 😆

Anonymkode: 662a0...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke rap er musikk hva er ambient da? Det er i alle fall ikke metal, og det er jo godt.

Anonymkode: c2597...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
Nimbus2000 skrev (2 timer siden):

Min favoritt er Deja Vu. 

Elsk! Jeg er hekta på Those Kinda Nights, men jeg er fan av Ed Sheeran å da😝

Careful what you wish for, og Big Weenie✌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Country er ikke musikk, du må ha skrevet feil

Anonymkode: c2b28...ed6

Hestejazz mener du?

Anonymkode: f71ad...d48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er noe forbanna drit

Anonymkode: 6288f...c9a

Elsker rap, er snart 40, lurer på hvor gammel du er. Jeg elsker også rock, 60-70-80-90-00, trance dance 😊

Hater country og dance band og annet trailer trash aktig 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Shawtyella skrev (8 minutter siden):

Elsk! Jeg er hekta på Those Kinda Nights, men jeg er fan av Ed Sheeran å da😝

Careful what you wish for, og Big Weenie✌🏼

Ed Sheeran er så dårlig på og synge men mange bra sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 45 og har vokst opp med rap og synes det er drit bra, din
MOTHAFUCKA!

Anonymkode: 7dcba...986

Hjernen din sluttet tydeligvis å utvikle seg på slutten av 90-tallet... 

Anonymkode: 6288f...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det her kommer jo fra folk som ikke har peiling på ekte rap, ekte metal osv.. og kum hører disse latterlige rapperne på radio. Som han tullingen Travis Scott, det er da langt ifra rap.

Det handler ikke alltid om at man må like alle sjangre, men man kan alikevel verdsette enkelte artister, og deres musikalske talent. Jeg har aldri vært fan av rap, men jeg elsker eminem sin figur og talent.. han er bare rå på det han driver med. Han glorifiserer heller ikke narkotika, penger eller damer.. han er ekte og vulgær. Det er nok derfor mange liker han, fordi han faktisk tråkker over noen moralske grenser, noe jeg digger. Jeg har aldri vært fan av rock, men Linkin park og 3 doors down har fortsatt noen av mine favoritt sanger for tiden.

Tror ikke folk flest trenger å elske en sjanger for å like en artist, eller iallefall verdsette talent. Rap er nok noe yngre folk hører mer på, og det er så stor variasjon av rappere og budskap. Jeg hører aldri på sånt tull ungdommen fra Sverige lager, alt handler om våpen, narkotika og penger.. helt latterlig.

Saueflokken vil alltid være der, men folk tolker tekster forskjellig. Noen mener rap er aggressivt, men for noen hjelper det å høre på aggressiv musikk for å løsne litt sinne innvendig. Folk er forskjellige, og for noen er dette en bedre utrykksform for følelser, enn for andre. At saueflokken hører på det samme på topplistene er sant, de som virkelig er fan av en artist derimot står vel for sin smak uansett hva samfunnet sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rap er en av mine favorittsjangre, og jeg er ikke skoletaper, altså. Tør påstå at du mangler litt rytmisk sans hvis du ikke klarer å høre hvor kult det kan være og hvor gode enkelte av disse rapperne er.

Anonymkode: aeab2...8bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...