AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Er det noen som har fått problemer med mage/tarm/fordøyelse etter langvarig spiseforstyrrelse? Hvilke problemer har dere fått? Hvilken spiseforstyrrelse har dere og hvor lenge har dere hatt det? Har magen blitt bedre når spiseforstyrrelsen har blitt bedre? Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Tok litt tid før fordøyelsen fungerte normalt igjen, men syntes alt i alt plagene var mindre enn plagene jeg hadde som anorektiker. Anonymkode: eaa91...131
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tok litt tid før fordøyelsen fungerte normalt igjen, men syntes alt i alt plagene var mindre enn plagene jeg hadde som anorektiker. Anonymkode: eaa91...131 Hvilke plager hadde du? Jeg har inntrykk av at det stort sett er forstoppelse og treg mage de fleste med anoreksi har. Jeg har hatt anoreksi i mange år, og hadde treg mage tidligere, men nå er det helt motsatt.. jeg har ikke direkte diaré, men magen og fordøyelsen er helt ute og kjøre og jeg er desperat etter å få slutt på det Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Ødela fordøyelsen min for alltid etter spiseforstyrrelser i tenårene. Konklusjonen ble vel til slutt irritabel tarm. Mye løs mage og smerter. Er nå i 30-årene, magen har ikke blitt bedre i løpet av de 20 årene som har gått. Anonymkode: 99ff8...c14
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ødela fordøyelsen min for alltid etter spiseforstyrrelser i tenårene. Konklusjonen ble vel til slutt irritabel tarm. Mye løs mage og smerter. Er nå i 30-årene, magen har ikke blitt bedre i løpet av de 20 årene som har gått. Anonymkode: 99ff8...c14 Er så forferdelig vondt å lese💔 Hvilken spiseforstyrrelse hadde du? Du merker ingen bedring ut i fra hva du spiser? Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvilke plager hadde du? Jeg har inntrykk av at det stort sett er forstoppelse og treg mage de fleste med anoreksi har. Jeg har hatt anoreksi i mange år, og hadde treg mage tidligere, men nå er det helt motsatt.. jeg har ikke direkte diaré, men magen og fordøyelsen er helt ute og kjøre og jeg er desperat etter å få slutt på det Anonymkode: 1e2a4...227 Når jeg var anorektisk slet jeg mye med smerter i magen og oppblåsthet. Det var nok delvis pga uheldig adferd som sukkerfrie produkter, avføringstabeletter, men trolig og bare pga for lite mat og ensidig kost. Når jeg begynte å spise normalt fikk jeg mindre smerter i magen, men tok tid før avvføring osv ble normalt og jeg følte meg ofte stinn osv. Jeg og hadde problemer med at jeg var litt løs i magen, men fant etterhvert ut at det var fordi jeg spiste litt for "sunt" (for mye fiber). Har du forsøkt enkle triks som et lite glass biola til dagen el? Anonymkode: eaa91...131
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når jeg var anorektisk slet jeg mye med smerter i magen og oppblåsthet. Det var nok delvis pga uheldig adferd som sukkerfrie produkter, avføringstabeletter, men trolig og bare pga for lite mat og ensidig kost. Når jeg begynte å spise normalt fikk jeg mindre smerter i magen, men tok tid før avvføring osv ble normalt og jeg følte meg ofte stinn osv. Jeg og hadde problemer med at jeg var litt løs i magen, men fant etterhvert ut at det var fordi jeg spiste litt for "sunt" (for mye fiber). Har du forsøkt enkle triks som et lite glass biola til dagen el? Anonymkode: eaa91...131 Ja jeg har forsøkt biola, men det har ikke hjulpet. Jeg er så fortvilet, jeg er desperat etter å få slutt på det men aner ikke hva jeg skal gjøre. Og det er fint lite hjelp å få av leger, for det er jo "sikkert bare pga spiseforstyrrelsen" Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Det kan hjelpe magen å ta noe som heter Visiblin. Dette kjøpes reseptfritt på apoteket. Et middel som hjelper å binde avføringen til å bli passe myk. Jeg har ikke hatt spiseforstyrrelse, men strever med dårlig mage. Og dette har hjulpet. Anonymkode: 4d661...d28
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Magen min er også helt på bærtur etter anoreksi og bulimi. Perioder oppfører den seg ok, men stort sett enormt med luftsmerter og blanding mellom forstoppelse eller for bløtt, problemer med å «tømme» meg. Må være veldig nøye med å gå på toalettet når jeg kjenner at jeg må, må passe på å følge rutinen. Må spise noe fiber, drikke vann, være i aktivitet og være nøye på å ikke spise mat jeg erfarer kan gjøre luftprobleme værre. Men ønsker jo, og prøver å spise så normalt jeg kan for ellers så frykter jeg det skal skli ut i spiseproblemer igjen. Anonymkode: 95bd2...272
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Magen min er også helt på bærtur etter anoreksi og bulimi. Perioder oppfører den seg ok, men stort sett enormt med luftsmerter og blanding mellom forstoppelse eller for bløtt, problemer med å «tømme» meg. Må være veldig nøye med å gå på toalettet når jeg kjenner at jeg må, må passe på å følge rutinen. Må spise noe fiber, drikke vann, være i aktivitet og være nøye på å ikke spise mat jeg erfarer kan gjøre luftprobleme værre. Men ønsker jo, og prøver å spise så normalt jeg kan for ellers så frykter jeg det skal skli ut i spiseproblemer igjen. Anonymkode: 95bd2...272 Tusen takk for svar💕 hovedproblemet mitt er at det er for bløtt og at jeg ikke får tømt meg, og den kombinasjoen blir så grisete når jeg aldri får tørket meg helt skikkelig og det er så ekkelt.. Du også sliter med det? Har du blitt bedre fra spiseforstyrrelsen uten at fordøyelsen ble bedre? Har du funnet ut om det er noe mat som trigger det? Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for svar💕 hovedproblemet mitt er at det er for bløtt og at jeg ikke får tømt meg, og den kombinasjoen blir så grisete når jeg aldri får tørket meg helt skikkelig og det er så ekkelt.. Du også sliter med det? Har du blitt bedre fra spiseforstyrrelsen uten at fordøyelsen ble bedre? Har du funnet ut om det er noe mat som trigger det? Anonymkode: 1e2a4...227 Ja, slitt mye med at jeg ikke får tørket meg ordentlig, eller blir aldri ferdig. Er blitt kjempe sår i endetarmsåpningen, blitt et stort problem. Hvis jeg er flink med å bruke vann på papiret, våtservietter eller dusj blir d renere uten at det blir sårere. Blitt bedre med SF, og fordøyelsen er kommet seg noe. Vet at noen ting som: søt fersk gjærbakst (som om d fortsetter å gjøre i tarmen), spiser for mye av gangen (i forhold til vanlig), spise for mye sukker, kunstig søtning (må holde meg unna), ting jeg ikke spiser til vanlig. Listen er ikke komplett og ikke blitt helt klok på magen. I tillegg vet jeg at reiser, nattevakter og stress påvirker i negativ retning. Har på en måte slått meg til ro med at det ikke finnes quick fix. Anonymkode: 95bd2...272
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Har anoreksi. Er stort sett vektstabil og har vært det noen år, men sliter med magen. Får ekstremt lett for mye magesyre og med det fører kvalme. Pluss at det kjennes ut som at magesekken «brenner». Har også kronisk forstoppelse🥲 Anonymkode: df836...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #13 Skrevet 14. februar 2022 Utviklet permanente fordøyelsesproblemer og irritabel tarm etter anoreksi. Skulle ønske jeg aldri begynte Anonymkode: 27cd8...ef4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #14 Skrevet 14. februar 2022 Jeg hadde anoreksi fra jeg var 12-19 år. Siden Harberg vært normalvektig og frisk. I dag jeg er 36 år og har aldri slitt med tarmproblemer eller magevondt etter at jeg ble normalvektig og fikk et normalt og variert kosthold. Det kan gå bra. Hang in there, livet her ute er så mye bedre ❤️ Anonymkode: 2ce80...12f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #15 Skrevet 14. februar 2022 Hadde bulimi fra jeg var 13-31 år, men overspisingen forsvant ikke. Har jo hatt gode perioder hvor det er lite overspising, så dårlige perioder med mye overspising. Jeg er nå 44 år, og mage og tarm er ganske ødelagt, jeg har kroniske smerter, og kronisk forstoppa. Jeg får og aldri tømt meg, og det kan være bløtt, og da sitter man og tørker i evigheten. Jeg får og lite hjelp av helsevesenet. Legen min er flink og henviser meg, men der får jeg bare beskjed om at det er ikke hjelp og få. De vil ikke engang undersøke. Og på DPS fikk jeg beskjed om at de kunne ikke hjelpe meg med spiseforstyrrelsen, fordi jeg har hatt den for lenge. Og jeg har bmi mellom 22-35, så den er da ikke for farlig lav eller høy. Anonymkode: 9e3a6...1dd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #16 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg hadde anoreksi fra jeg var 12-19 år. Siden Harberg vært normalvektig og frisk. I dag jeg er 36 år og har aldri slitt med tarmproblemer eller magevondt etter at jeg ble normalvektig og fikk et normalt og variert kosthold. Det kan gå bra. Hang in there, livet her ute er så mye bedre ❤️ Anonymkode: 2ce80...12f Åå så godt at ihvertfall noen har opplevd bedring💗 hvilke problemer hadde du da du var syk? Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #17 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utviklet permanente fordøyelsesproblemer og irritabel tarm etter anoreksi. Skulle ønske jeg aldri begynte Anonymkode: 27cd8...ef4 Så forferdelig vondt å lese💔 hvilke plager har du? Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #18 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hadde bulimi fra jeg var 13-31 år, men overspisingen forsvant ikke. Har jo hatt gode perioder hvor det er lite overspising, så dårlige perioder med mye overspising. Jeg er nå 44 år, og mage og tarm er ganske ødelagt, jeg har kroniske smerter, og kronisk forstoppa. Jeg får og aldri tømt meg, og det kan være bløtt, og da sitter man og tørker i evigheten. Jeg får og lite hjelp av helsevesenet. Legen min er flink og henviser meg, men der får jeg bare beskjed om at det er ikke hjelp og få. De vil ikke engang undersøke. Og på DPS fikk jeg beskjed om at de kunne ikke hjelpe meg med spiseforstyrrelsen, fordi jeg har hatt den for lenge. Og jeg har bmi mellom 22-35, så den er da ikke for farlig lav eller høy. Anonymkode: 9e3a6...1dd Det gjør så vondt å lese💔 en del av er så likt for meg, at avføringen er alt for bløt og at jeg ikke blir utredet. Er så grusomt💔 Anonymkode: 1e2a4...227
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #19 Skrevet 14. februar 2022 Jeg har hatt anoreksi siden jeg var 12 år. Er i dag 22 år og nettopp kommet ut etter innleggelse fra DPS grunnet er kraftig tilbakefall, og jobber nå mot tilfriskning og vektoppgang. Har hatt ENORME mageproblemer siden jeg var 13 år gammel. Diagnostisert med IBS da jeg var 14 år, og sliter konstant med forstoppelse. Er masse masse matvarer jeg må unngå (hovedsakelig tungt fordøyelige grønnsaker, bønner, kunstig slutning og noen typer frukt), hvilket begrenser variasjonen i maten jeg kan spise og gjør at jeg må unngå mye mat jeg egentlig er veldig glad i. Får jeg i meg noe jeg ikke tåler blir jeg sinnsykt oppblåst og får ekstreme smerter. Under innleggelsen tok de overhode ikke nok hensyn til hva jeg ikke tåler, og det skapte mange grusomme episoder med magesmerter/magetrøbbel som har gjort meg direkte livredd i etterkant og gjort at jeg fysisk nå strever med å komme meg opp i vekt. Vet ikke om det kommer til å ordne seg om jeg får lagt på meg til normalvekt nå, tviler siden jeg har streve så lenge. Anonymkode: 2858c...417
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #20 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt anoreksi siden jeg var 12 år. Er i dag 22 år og nettopp kommet ut etter innleggelse fra DPS grunnet er kraftig tilbakefall, og jobber nå mot tilfriskning og vektoppgang. Har hatt ENORME mageproblemer siden jeg var 13 år gammel. Diagnostisert med IBS da jeg var 14 år, og sliter konstant med forstoppelse. Er masse masse matvarer jeg må unngå (hovedsakelig tungt fordøyelige grønnsaker, bønner, kunstig slutning og noen typer frukt), hvilket begrenser variasjonen i maten jeg kan spise og gjør at jeg må unngå mye mat jeg egentlig er veldig glad i. Får jeg i meg noe jeg ikke tåler blir jeg sinnsykt oppblåst og får ekstreme smerter. Under innleggelsen tok de overhode ikke nok hensyn til hva jeg ikke tåler, og det skapte mange grusomme episoder med magesmerter/magetrøbbel som har gjort meg direkte livredd i etterkant og gjort at jeg fysisk nå strever med å komme meg opp i vekt. Vet ikke om det kommer til å ordne seg om jeg får lagt på meg til normalvekt nå, tviler siden jeg har streve så lenge. Anonymkode: 2858c...417 Men spørsmålet var om man hadde tarmproblemer som følge av spiseforstyrrelsen? Anonymkode: 4c877...81b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå