Gå til innhold

Bilstol til 4-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men når er det egentlig da meningen å bytte? Min er 4 om noen måneder, og han er høy for alderen. Han er også slank, men har likevel snart bikket maksvekt på stolen han har nå..

Ts

Anonymkode: 49f61...1c7

Det er meningen å kjøpe en bakovervendt småbarnsstol som varer lenger enn en isofix-montert en. Min 4-åring er 112 cm, 19 kg og har fremdeles god plass bakovervendt i Britax Max way plus. Denne varer til 25 kg. 

Anonymkode: da7c2...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Test selv, da. Så ser du.

Anonymkode: a5848...a9a

Ja, jeg har jo stolen til min 4 åring!?

Anonymkode: aba8e...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da misforsto jeg litt ja. Hvis du har en slik som som både kan være bakovervendt og forovervendt med isofix og barnet er tyngre enn maksvekten godkjent for stolen så er tiden inne for å bytte nå ja.

Anonymkode: 95875...41d

Har en slik ja, men går opp til 19 kg, ser jeg. Så holder en liten stund til. 

Ts

Anonymkode: 49f61...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg har jo stolen til min 4 åring!?

Kan garantere deg 100 % at den ikke passer. Sjekk selv om knærne er slik de skal.

Screenshot_20220214_192912_com.facebook.katana.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan garantere deg 100 % at den ikke passer. Sjekk selv om knærne er slik de skal.

Screenshot_20220214_192912_com.facebook.katana.jpg

Sååå... i følge denne logikken skal barna ikke sitte i beltestol før de er 12 år!? (Eller... vent litt.. hvis du leser dokumentasjonn din litt nøyere, er vel dette snakk om å sitte i et vanlig bilsete, uten pute/stol...?)

Stolen fra Maxicosi passer helt fint til min 4 åring i allefall. Stolen er justerbar og selve setet er selvfølgelig kortere enn et vanlig bilsete, slik at knærne er bøyd og beltet ligger over skulder og hofte, akkurat slik som vist over🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sååå... i følge denne logikken skal barna ikke sitte i beltestol før de er 12 år!? (Eller... vent litt.. hvis du leser dokumentasjonn din litt nøyere, er vel dette snakk om å sitte i et vanlig bilsete, uten pute/stol...?)

Stolen fra Maxicosi passer helt fint til min 4 åring i allefall. Stolen er justerbar og selve setet er selvfølgelig kortere enn et vanlig bilsete, slik at knærne er bøyd og beltet ligger over skulder og hofte, akkurat slik som vist over🤷‍♀️

Poenget er det samme 🤦‍♀️ De skal sitte slik som vist på bildet i en beltestol. Vis meg gjerne bilde av ungen i stolen, skulle likt å se en så liten unge få ordentlig plassering av knær i den stolen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget er det samme 🤦‍♀️ De skal sitte slik som vist på bildet i en beltestol. Vis meg gjerne bilde av ungen i stolen, skulle likt å se en så liten unge få ordentlig plassering av knær i den stolen.

Poenget blir vel ikke det samme? Et sete i bilen er mye dypere enn et sete i en beltestol. Knærne bøyer seg jo helt fint? 🤔 Så du mener oppriktig av en må være over 130 for å sitte i en stol som av produsenten (og lovverket!) kan brukes fra 100 cm?

Sende bilde av barnet mitt? Du virker besatt. Bruk google å se selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Poenget blir vel ikke det samme? Et sete i bilen er mye dypere enn et sete i en beltestol. Knærne bøyer seg jo helt fint? 🤔 Så du mener oppriktig av en må være over 130 for å sitte i en stol som av produsenten (og lovverket!) kan brukes fra 100 cm?

Sende bilde av barnet mitt? Du virker besatt. Bruk google å se selv.

Herregud, poenget er det samme, nemlig at bildet viser hvordan et barn skal sitte i et sete som PASSER! Om det er bilens sete eller en bilstol er irrelevant. Det bør være allmennkunnskap hvordan et barn skal sitte når det er festet med bilens belter, at du gidder å kverulere viser jo bare at du ikke kan disse kriteriene. 

Anonymkode: 6ab60...39f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Kidfix i-size fra Britax. Byttet da poden var ca 4,5 år gammel. Bruker vanlig bilbelte, men den sikrer at beltet ligger tett inntill kroppen, og et kontaktpunkt/festepunkt mellom beina som hindrer at barnet sklir under beltet.

Da jeg kjøpte setet, fortalte selgeren at ambulansepersonell valgte bilstoler med slike festepunkter, men vet ikke om det stemmer eller bare var noe han sa. Vi er i alle fall veldig fornøyd med setet, og det virker som poden sitter behagelig.

https://www.britax-romer.no/bilstoler/storre-barn/kidfix-i-size/9007.html 

Anonymkode: 6bd7f...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jentungen her vokste ut av sin iso-fix bilstol kjøpte vi ny bakovervendt bilstol man fester med bilbeltet. Det er vel ikke mange barna som kan sitte i iso-fix stol hele bakovervendt perioden? Da skal de være små fliser?! Vi har klippan opti nå, jentungen er lang (110), straks fire år. Sitter med gooood benplass og trives godt i stolen sin. Denne stolen varer til 32 kg, så denne kan hun sitte trygt og godt i lenge :) 

Anonymkode: 81dc2...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud, poenget er det samme, nemlig at bildet viser hvordan et barn skal sitte i et sete som PASSER! Om det er bilens sete eller en bilstol er irrelevant. Det bør være allmennkunnskap hvordan et barn skal sitte når det er festet med bilens belter, at du gidder å kverulere viser jo bare at du ikke kan disse kriteriene. 

Anonymkode: 6ab60...39f

Nei, for dette bildet du la ved viser hvordan et barn skal sitte når det er stort nok til å sitte i bilsetet, uten stol! Og da er en som regel over 10-12 år i følge bildet! 

Vennligst vis meg noe dokumentasjon som sier at knærne skal være 90 grader i en beltestol? Siden dette er allmennkunnskap?

Se vedlagt bilde fra Trygg Trafikk. Ikke mye 90 grader i knea her?

image.thumb.png.316e4240e230f619d8bf972bef5e7b2d.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, for dette bildet du la ved viser hvordan et barn skal sitte når det er stort nok til å sitte i bilsetet, uten stol! Og da er en som regel over 10-12 år i følge bildet! 

Vennligst vis meg noe dokumentasjon som sier at knærne skal være 90 grader i en beltestol? Siden dette er allmennkunnskap?

Se vedlagt bilde fra Trygg Trafikk. Ikke mye 90 grader i knea her?

image.thumb.png.316e4240e230f619d8bf972bef5e7b2d.png

Skjønner ikke hvorfor du trenger dokumentasjon, det er ren logikk. Sitter de ikke med knærne utfor, vil de automatisk skli framover etter en stund. Da vil beltet legge seg feil, og de er ikke ordentlig sikret. Prøv selv å sitte på en stol uten bøy i knærne, det blir fort ubehagelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...