Gå til innhold

Valp som spiser sin egen avføring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at mammahunden til valpen spiste avføringen til valpene (tydeligvis instinkt for å ikke vise fiender at det finnes valper her). Og da har valpene lært av sin mor. 

Valpen vår er flink og går på do ute, hver gang vi er ute. Vi prøver å gå ut ofte. Men på natten hender det at hun bæsjer inne og smaker på der. Utrolig ekkelt da hun drar med seg avføringen rundt og vi må vaske gulvet, henne og hundesenger/pledd. 

Had noen tips på hvordan vi skal løse dette?

Anonymkode: 355e9...ec3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hunder skal besje inne!

Anonymkode: 48135...610

Skrevet

Pass bedre på, slik at dere ser/hører tegnene på at valpen må ut. Dermed slipper dere at valpen rekker å spise egen avføring. 

• Liker 1
Skrevet

Begynn å ta en luftetur om natta dersom den ikke klarer å holde seg så lenge. 

Anonymkode: 59a5e...500

• Liker 2
Skrevet

Følg bedre med.

Gå ut etter søvn, mat og lek/herjing. Det er hovedregelen. Rutiner kan du bare gi opp først som sist, det kommer med tiden. 

Anonymkode: bdd45...dd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere kan også gi godbit når valpen bæsjer når den er ute. 

Anonymkode: 14926...bf6

Skrevet

Du bare tar valpen vekk fra det. De fleste valper gjør det, men bare få vekk bæsjen og dra valpen unna.

• Liker 1
Skrevet

Vår gjorde det ute også. Alt vi kunne gjøre var å være mer på vakt og plukke opp ASAP. Nå har han heldigvis vokst det av seg. 

Skrevet

Skift fôr

Begrens lengden på hvor lenge hunden må holde seg.

Avgrens området hunden kan bevege seg rundt på på natten

Anonymkode: f335b...eb3

• Nyttig 1
Skrevet

Kan hjelpe å gi han litt ananas for da vil ikke bæsjen smake "godt".

Anonymkode: f30a9...064

• Liker 1
Skrevet

Vi går ut med hunden så ofte vi kan, etter hun sover, etter hun leker, etter hun spiser. 
Det er aldri et problem på dagen, og om hun skulle gå på do inne da rekker vi å ta henne før det skjer noe. 
Det er kun på natten, og absolutt ikke hver natt at dette skjer. men skjer det på natten kan vi ikke stoppe henne fra å spise det.

er usikker på om det er lurt å lære henne at vi står opp midt på natten for å gå ut med henne

Skrevet

Bæsj på gulvet og når valpen går for å spise det sier du FY!!!! SLEM VALP!

Anonymkode: ffee7...96d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 9.34):

Jeg vet at mammahunden til valpen spiste avføringen til valpene (tydeligvis instinkt for å ikke vise fiender at det finnes valper her). Og da har valpene lært av sin mor. 

Valpen vår er flink og går på do ute, hver gang vi er ute. Vi prøver å gå ut ofte. Men på natten hender det at hun bæsjer inne og smaker på der. Utrolig ekkelt da hun drar med seg avføringen rundt og vi må vaske gulvet, henne og hundesenger/pledd. 

Had noen tips på hvordan vi skal løse dette?

Gi den litt ananas, da bruker den ikke like bæsjen sin.

Anonymkode: 57f6e...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bæsj på gulvet og når valpen går for å spise det sier du FY!!!! SLEM VALP!

Kan like godt si "julenissen KOMMER nÅÅÅ". Valpen kan ikke norsk.

Anonymkode: 004f0...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi går ut med hunden så ofte vi kan, etter hun sover, etter hun leker, etter hun spiser. 
Det er aldri et problem på dagen, og om hun skulle gå på do inne da rekker vi å ta henne før det skjer noe. 
Det er kun på natten, og absolutt ikke hver natt at dette skjer. men skjer det på natten kan vi ikke stoppe henne fra å spise det.

er usikker på om det er lurt å lære henne at vi står opp midt på natten for å gå ut med henne

Jo dere kan gå ut med hunden om natta, den lærer seg og holde seg etterhvert, det er jo en baby. Gikk ut med hunden min to ganger om natta til den var 6 mnd, er en liten rase da, 8 kg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo dere kan gå ut med hunden om natta, den lærer seg og holde seg etterhvert, det er jo en baby. Gikk ut med hunden min to ganger om natta til den var 6 mnd, er en liten rase da, 8 kg.

Nei det er helt feil, valper skal ikke være ute på natta.. da lærer du jo hunden at det er greit og være ute sent.

Skrevet

Selvsagt går du ut med valpen på natten! Hvem i alle dager har lært dere at dere ikke skal gjøre det? 

Valpen vil etterhvert ha større kontroll på både tarm og blære. Da vil den sove lenger. Tilslutt vil den komme inn i familiens rutine. 

Selv sover jeg sammen med valpen den første tiden. Først i sengen ved siden av meg. Når den er eldre, får den egen seng på gulvet. Der er den sammen med de voksne hundene. De har fremdeles tilgang til min seng, men de foretrekker å ligge i egen seng, barnas senger, sofaen osv. Valp er som å ha baby i hus. Første tiden er det den som er hovedfokuset. Alltid!

• Liker 2
Skrevet

Absolutt gå ut med valpen på natta.

Begge mine sov i senga da de var valper. Da ble jeg vekt om de måtte på do. I starten måtte de ut 2 ganger om natten, så 1 gang, og til slutt sov de gjennom hele natten.

Vet ikke hvorfor noen tror at man da lærer valper at de skal ut på natten om man tar de med ut på natten i perioden man trener for å få de stuerene.

Anonymkode: d9c0d...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...