Gå til innhold

Opptjen frikort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var på legevakten i Kristiansand i starten av januar. Der betalte jeg 500kr i automaten for «behandlingen». Jeg bor her ift skole, så har adresse her og der jeg egentlig kommer fra. Det har ikke kommet inn noe på helsenorge på frikortet, ringte legevakten ikveld. Fikk beskjed det ikke var opprettet regning fra da jeg var der, skulle ringe igjen i morgen på dagtid. Har også sett det mangler noe på frikort ordning der jeg er fra som også er fra starten av januar. Snakket med en venninne, som sa at man ikke kunne tjene opp til frikort andre steder enn der man egentlig hører til. Stemmer dette? Har søkt rundt litt, men ser ingenting om dette? Rart 

takk for hjelp og svar. 

Anonymkode: 01436...ac0

Videoannonse
Annonse
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Det din venninne sier stemmer ikke.

Det er egentlig 3 uker frist på innmelding av helseutgifter. Men noen somler fryktelig. Det kommer til slutt da. 

Fysio, lege, sykehus, pasientreise, psykolog og noe tannbehandlig går på frikortet. Det er ca 2900. Materiell, som bandasjer etc må du betale selv. Men det er ikke mange kronene. 

Bare spør om det er mer du lurer på😊

Skrevet
AnomynBruker skrev (10 timer siden):

Det din venninne sier stemmer ikke.

Det er egentlig 3 uker frist på innmelding av helseutgifter. Men noen somler fryktelig. Det kommer til slutt da. 

Fysio, lege, sykehus, pasientreise, psykolog og noe tannbehandlig går på frikortet. Det er ca 2900. Materiell, som bandasjer etc må du betale selv. Men det er ikke mange kronene. 

Bare spør om det er mer du lurer på😊

Takk for svar. Synes også det hørtes veldig rart ut. 

Var på legevakten, betalte 500kr. Ble ikkje brukt noen bandasjer, ble brukt litt saltvann og det var det. Dette var 8 januar så gått langt over tre uker. 

Fastlegen skrev to attester som var 100kr hver, usikker om han også tok betalt for 1 time itillegg? dette var 19 januar, så her er det gått 3 uker. 

Så hadde jeg en fastlege time hos en student jeg ble sendt over til (skjedde noe akutt som gjorde fastlegen måtte ta det) for bytte av medisiner i starten av januar, denne regningen kom ikkje på automaten. Så fikk regningen rett i nettbank, timen var 4 januar og regningen kom ikkje før 30 januar. Så der har det ikkje gått 3 uker før 20 februar. 

Skrevet

Det kommer, du må bare vente. Hva er det som haster sånn? Det er ennå lenge til du passerer frikortgrensen vel. 
Frikort er jeg rimelig sikker på at gjelder uansett hvor du besøker lege, legevakt etc. Fristen er i utgangspunktet 3 uker som nevnt over her, men ikke alle er like flink til å følge dette. Det kommer. 

Anonymkode: 76f90...28d

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Synes også det hørtes veldig rart ut. 

Var på legevakten, betalte 500kr. Ble ikkje brukt noen bandasjer, ble brukt litt saltvann og det var det. Dette var 8 januar så gått langt over tre uker. 

Fastlegen skrev to attester som var 100kr hver, usikker om han også tok betalt for 1 time itillegg? dette var 19 januar, så her er det gått 3 uker. 

Så hadde jeg en fastlege time hos en student jeg ble sendt over til (skjedde noe akutt som gjorde fastlegen måtte ta det) for bytte av medisiner i starten av januar, denne regningen kom ikkje på automaten. Så fikk regningen rett i nettbank, timen var 4 januar og regningen kom ikkje før 30 januar. Så der har det ikkje gått 3 uker før 20 februar. 

Det kommer til slutt, men siden du betalte 500 kroner så er det mer enn bare egenandel, så du må nok vente at beløpet her ikke blir de fulle 500.

Og ja, legen min tar i hvert fall normalt betalt for selve konsultasjonen i tillegg til fast pris på attester. Nå er det jo som regel ikke kun attesten det blir pratet om, er usikker på hvor mye jeg har betalt når jeg har fått attest etter elektronisk henvendelse.

Ellers er det som en over sier, det har ikke noe å si hvor du får behandlingen. Og det kan ta lang tid før beløpet dukker opp på helsenorge/teller mot frikort. 

Det er ikke et stort problem, man får pengene tilbake om man betaler over, og alt går automatisk.

Selv har jeg nå betalt inn beløp nok til frikort, men det kommer nok ikke før om en uke eller tre. Da kommer jeg til å få en del penger tilbake, fordi jeg er nødt til å betale egenandeler frem til jeg får det.

Anonymkode: 3139a...b7b

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle svar. Kan ikkje se at jeg skrev noe om at det hastet eller lignende, så trenger ikkje svar eller reaksjoner på det. Spurte da jeg synes det tok Såpas lang tid over, og at det ikkje var opprettet regning på meg. Er enda ikkje over frikort grensen som noen skriver, vet ting skal gå automatisk. Når det er gått snart 6 uker så er det en plass det skurrer. 

Skrevet

Mme det er jo ikke alt som blir dekket av frikortet! Så om det ble brukt utstyr er det noe du må betale av egen lomme og som ikke går under egenandelen til frikortet!

Anonymkode: 341b6...d65

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mme det er jo ikke alt som blir dekket av frikortet! Så om det ble brukt utstyr er det noe du må betale av egen lomme og som ikke går under egenandelen til frikortet!

Det vet jeg, men konsultasjon går inn under frikort ordningen. Og det ble ikkje brukt saltvann til en verdi av 500kr!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vet jeg, men konsultasjon går inn under frikort ordningen. Og det ble ikkje brukt saltvann til en verdi av 500kr!

Men 500 kr var en voldsom høy egenandel. Ble det brukt noe annet utstyr enn saltvann da?

Vi betalte blant annet for masken når sønnen vår trengte forstøver på legevakten.

Anonymkode: 50932...de3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men saltvannet ble jo puttet oppi noe da? 

Skrevet

Saltvannet ble sprutet oppi en metall bolle. Så ble det dyppet bomull oppi og tappet på sårene. Det var det. Syntes også det var veldig mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...