Gå til innhold

Er dette adhd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har adhd og lurer på om dette bare er meg eller om det er en adhd ting.

- Sensetiv for lyd,bevegelser og lukt. 

- Blir påvirket av  hvordan andre har det, kan bli veldig uvell om noen er sinte eller stresset.

-  Trenger mer alenetid enn andre, sortere inntrykk og opplevelser

- Blir fortere sliten av å være med mange mennesker på en gang

- Takler ikke at mye skjer på en gang, trives godt i rolige omgivelser der man har kontroll på situasjonen

- Er redd for konflikter

- Rutiner er vanskelig å holde, hvis noen forstyrrer eller endrer rutinen din, da har du vansker for å holde den videre, alt blir hvisket vekk og du må mentalt inn for å lage rutinen på nytt.

- Får lett dårlig samvittighet og føler du må gi mer enn du tar

- Klarer ikke høre lenge på noe som ikke interreserer deg, da bruker du veldig mye mer energi.

- Problemer med å beregne tid og sted, klokkeslett og tall, det er utfordrende.

- Husker ikke så godt detaljet fra filmer du har sett, da må du se dem to ganger. Det samme gjelder bøker. Trenger å lese to ganger minst for å huske feks ett sitat.

- Glemmer noe av hva folk har sagt til deg.

- missliker å dusje og pusse tenner

- Kresen på mat, og enten veldig matlyst eller ingen matlyst

- kan enten bli ekstremt glad eller ekstremt lei seg hvis man blir overstimulert. Trenger da mye tid for å slappe av igjen.

- Kan holde ut lenge og fungere 100% også få slaget i trynet senere.

Adhd? Kjenner du igjen noe?

Anonymkode: 56073...df2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner igjen mye av det. Noe av det har direkte med adhd-symptomer å gjøre, noe vil jeg tro er mer en konsekvens av symptomene, om du skjønner?

Tidsberegning kommer av at en adhd-hjerne rett og slett har en annen tidsforståelse enn dem uten adhd. For oss er det "nå" og "ikke nå". Jeg kan vite intellektuellt at jeg må kjøre om 20 minutter. Hvor fort de 20 minuttene går, derimot, vet jeg aldri på forhånd. Her sverger samboer(også med adhd) til alarmer på telefonen.

At du er "veldig" glad/lei/sett inn følelse tror jeg har med adhd å gjøre; at følelsesreguleringen er påvirket.

Behovet for alenetid, rolige omgivelser og få mennesker tror jeg er dels personlighet(en del med adhd liker jo masse folk og masse action), dels fordi hjernen vår ikke klarer å sortere inntrykkene automatisk i hierarki(prioritere viktig/uviktig) slik som dem uten adhd. Pluss på at hjernen i seg selv er som Ferrari med Chevy-bremser, Det må vi bevisst finne ut av selv. Det tar veldig mye mental energi. 

Nå når jeg leser innlegget ditt igjen(for å huske hvilke flere punkt det var🙈), kjenner jeg meg faktisk igjen i alle punktene. Det er bare det øverste jeg er usikker på. Jeg tror det kanskje har med personlighet å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville bedt om utredning basert på hva du har skrevet her. 

Har alt det samme bortsett fra at jeg elsker å dusje og ikke får sove uten å ha pusset tennene. 

Skal på utredning neste uke. Gleder meg. 

Anonymkode: 23364...266

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville bedt om utredning basert på hva du har skrevet her. 

Har alt det samme bortsett fra at jeg elsker å dusje og ikke får sove uten å ha pusset tennene. 

Skal på utredning neste uke. Gleder meg. 

Jeg har adhd og er ferdig med utredning. Jeg tror at jeg er litt høysensetiv itillegg til adhd. Derfor er det vondt å dusje, å kjenne vannet på kroppen og bråket fra dusjen, samme med tannkosten som bråker og pusser på meg, au... og den ekkle tannkremen som setter i gang smakssansene for fullt. Jeg har alltid fra jeg var liten vært sensetiv for klær som klør og sånne ting. Strømpebuksene gjemte jeg bort, de var så ubehagelig å gå i. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har adhd og er ferdig med utredning. Jeg tror at jeg er litt høysensetiv itillegg til adhd. Derfor er det vondt å dusje, å kjenne vannet på kroppen og bråket fra dusjen, samme med tannkosten som bråker og pusser på meg, au... og den ekkle tannkremen som setter i gang smakssansene for fullt. Jeg har alltid fra jeg var liten vært sensetiv for klær som klør og sånne ting. Strømpebuksene gjemte jeg bort, de var så ubehagelig å gå i. Ts

Typisk å ikke lese ordentlige 😂

Hørte på podcast av ADHD Norge i dag at sensitivitet er vanlig hos jenter. 

Jeg har også mine greier. Klarer ikke stramme klær. Føler jeg ikke får puste. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alle de problemene, bare ikke problemer med å beregne tid, sted og tall. Jeg har aspergers.

Anonymkode: 73f4a...012

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har alle de problemene, bare ikke problemer med å beregne tid, sted og tall. Jeg har aspergers.

Åja, men aspergers er ganske lik som adhd eller? Det har jeg hørt før. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

- Blir påvirket av  hvordan andre har det, kan bli veldig uvell om noen er sinte eller stresset.

- Takler ikke at mye skjer på en gang, trives godt i rolige omgivelser der man har kontroll på situasjonen

- Er redd for konflikter

- Rutiner er vanskelig å holde, hvis noen forstyrrer eller endrer rutinen din, da har du vansker for å holde den videre, alt blir hvisket vekk og du må mentalt inn for å lage rutinen på nytt.

- Klarer ikke høre lenge på noe som ikke interreserer deg, da bruker du veldig mye mer energi.

- Husker ikke så godt detaljet fra filmer du har sett, da må du se dem to ganger. Det samme gjelder bøker. Trenger å lese to ganger minst for å huske feks ett sitat.

- kan enten bli ekstremt glad eller ekstremt lei seg hvis man blir overstimulert. Trenger da mye tid for å slappe av igjen.

Har mye av det samme. Ble utredet for ADHD da jeg var barn, det hadde jeg ikke. Men det var tendenser, så lå rett under grensen.

Gjennom psykolog som voksen har jeg fått vite at jeg er høysensitiv og har PTSD (traumatiske gjentakende opplevelser som barn). 

Klarer meg helt fint i hverdagen, med både jobb og stiftet egen familie.

Anonymkode: 517d9...068

Skrevet

Jeg har ikke ADHD selv men har erfaring med det, lest mye og har det i nær relasjon. Ja, jeg tror dette er pga diagnosen din. Det jeg typisk kan kjenne igjen ved ADHD er disse: 

Sensetiv for lyd,bevegelser og lukt, - Rutiner er vanskelig å holde, hvis noen forstyrrer eller endrer rutinen din, da har du vansker for å holde den videre, alt blir hvisket vekk og du må mentalt inn for å lage rutinen på nytt. Klarer ikke høre lenge på noe som ikke interreserer deg, da bruker du veldig mye mer energi, Problemer med å beregne tid og sted, klokkeslett og tall, det er utfordrende, Husker ikke så godt detaljet fra filmer du har sett, da må du se dem to ganger. Det samme gjelder bøker. Trenger å lese to ganger minst for å huske feks ett sitat, Glemmer noe av hva folk har sagt til deg, missliker å dusje og pusse tenner, kan enten bli ekstremt glad eller ekstremt lei seg, 

Anonymkode: 6d1c5...56f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Åja, men aspergers er ganske lik som adhd eller? Det har jeg hørt før. Ts

Jeg er faktisk litt usikker

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er faktisk litt usikker

Jeg måtte lese litt. Når det gjelder barn så kan det være vanskelig å se om det er adhd eller asperger, eller om det er begge deler.

Det er fordi de ser like ut på utsiden, men har ulike grunner for hvorfor de har utfordringer. 

Feks så er det sosiale en utfordring for begge to, en asperger sliter fordi hen ikke forstår sosiale koder og kroppspråk. En adhd sliter fordi hen er uoppmerksom, ukonsentrert og får ikke helt med seg hva som skjer i gruppen. 

Ett barn med asperger vil ikke merke problemet før ungdoms alder, da lek er ferdig og det sosiale samspillet blir mer i fokus, sosiale koder osv. Det er derfor mange som får adhd først og senere asperger. Noen blir ikke lagt merke til før i voksen alder, ulik fra person og hvor stor grad av diagnosen man har.

Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg måtte lese litt. Når det gjelder barn så kan det være vanskelig å se om det er adhd eller asperger, eller om det er begge deler.

Det er fordi de ser like ut på utsiden, men har ulike grunner for hvorfor de har utfordringer. 

Feks så er det sosiale en utfordring for begge to, en asperger sliter fordi hen ikke forstår sosiale koder og kroppspråk. En adhd sliter fordi hen er uoppmerksom, ukonsentrert og får ikke helt med seg hva som skjer i gruppen. 

Ett barn med asperger vil ikke merke problemet før ungdoms alder, da lek er ferdig og det sosiale samspillet blir mer i fokus, sosiale koder osv. Det er derfor mange som får adhd først og senere asperger. Noen blir ikke lagt merke til før i voksen alder, ulik fra person og hvor stor grad av diagnosen man har.

Ts 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 16.17):

- Er redd for konflikter

En viktig regel om adhd-har du møtt på én med adhd så har du kun møtt på én. Men mange av disse tingene er helt i adhd-kategorien. 

Sensitivitet for lyd, lukt og smak er helt normalt. Konsistens, følelsen av mat, lyder som blir for mye eller høye, lys som også blir for sterkt eller vanskelig å tilpasse seg.

Veldig mange av disse tingene kan forklares som at vi med adhd mangler et filter eller en ventil. Denne ventilen fungerer på andre, som å skille ut ulike lyder, eller dempe lyder og lys, aversjon for mat fordi smaken blir for intens, sterk og denne ventilen regulerer ikke dette. 

Tidssans og slikt er også pga denne ventilen. Enten så er man altfor tidlig ute eller altfor sen. 

Problemer med regulering av følelser generelt. Overglad, ekstremt lei seg, utrolig sint osv. Er også sånn hvis du gleder deg til noe, men så begynner du å grue deg og overtenke hva som går galt. 

At andre legger planer som forstyrrer dine planer er fordi din "plan" i hodet da må omstille seg helt. Andre kan ikke fortelle meg hva som skal gjøres, da gidder jeg ikke gjøre det 🙈

Redd for å såre andre, redd for konflikter, tanker om hva andre tenker, kan fort være både litt pga du har blitt behandlet dårlig i fortiden, evt rsd (rejection sensitive dysphoria) redsel for å bli forlatt/være til bry/at andre skal avvise deg osv. Trenger ikke være det i større grad. 

Hukommelse har med minnet å gjøre, det som ikke er relevant for vår adhd hjerne blir bare slettet fra harddisken ganske fort. Helt normalt. Og vi gjør det jo ikke med vilje akkurat 😉

Holde ut 100% over lengre tid for så å gå på en smell er også adhd, vi går all-in til vi er all-out. Overkompenserer eller får hyperfokus, og plutselig står du utmattet midt i å ommøblere hele stua samtidig som du maler den samtidig som du vasker vinduer og ikke orker å fortsette på 4 uker. Evt jobbmessig. Normalt å gå på en kjempesmell etter å ha kompensert for adhd over lengre tid. Spesielt hvis man er umedisinert eller ikke regulerer energibruken. 

Energibruk, energityver og egentlig det å vite når man bør gi seg, før man tømmer alle krefter er viktig å lære seg, og selv etter man har lært seg det går man på en smell 🙈😅

Du høres helt normal ut for en med adhd. Og ja, man kan fint ha noen spekterforstyrrelses-likheter uten å måtte ha aspergers, samtidig som det er vanlig at de er komorbide (man kan ha begge deler/ulike forstyrrelser). 

De fleste av oss kan sikkert huke av på ting som går litt inn på andre forstyrrelser uten å måtte ha de diagnosene, fordi det er trykket av diagnosen som gjelder. Trykker det mest der eller der, eller trykker det på begge eller flere deler. 

Og det å slite med andre ting samtidig med adhd er helt normalt. 

Anonymkode: 68002...b55

• Nyttig 3
Skrevet

Glemte det med å bli sliten av andre, for mye mennesker, ønsker helst å være alene eller roe seg ned i fred osv har jo som sagt med filteret. Vi bruker enormt med energi på å møte andre, være sosiale og regulere oss der vi klarer. Så å lande litt eller ønske å være i fred i etterkant, eller at man underveis ikke orker å delta i en samtale er fordi vi bruker mye energi på å PRØVE å fungere med andre, vi ønsker jo å være med andre. Det er bare det at vi ikke klarer å filtrere ut det som er uviktig og energien går rett i kjelleren. Sånn er det bare. Viktig å planlegge å ikke møte 3 forskjellige venninner samme dag, da kan man fort bli utmattet de neste 2-5 dagene fordi det krever så mye av oss. 

Samtidig som noen takler dette kjempebra og er impulsive og skravler med 20 personer på en dag osv. Vi er som sagt veldig forskjellige alle mann alle. 

Anonymkode: 68002...b55

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...