AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #1 Skrevet 12. februar 2022 Har en 2003-modell diesel bil. Har nylig byttet batteri og dynamo. I dag er det minus 12 grader og bilen starter ikke. Ikke engang med grei batterikapasitet og lader på. Webasto fungerer ikke. Den sier bare ‘klikk’ og starter ikke. Mistenker den har gått i lås fordi jeg har forsøkt å starte den for mange ganger. Det er ikke så kaldt at en bil med nytt batteri ikke får start. Eller? Anonymkode: 6d705...0d9
andy capp Skrevet 12. februar 2022 #2 Skrevet 12. februar 2022 Hvis batteriet er i orden, og det bare sier klikk, er det trolig starteren som er gåen. Den får strøm, men gjør ikke det den skal, som er å gripe tak og dra motoren rundt. Kan være mange årsaker til dette, så der må du få hjelp fra andre enn oss på KG. 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #3 Skrevet 12. februar 2022 andy capp skrev (1 minutt siden): Hvis batteriet er i orden, og det bare sier klikk, er det trolig starteren som er gåen. Den får strøm, men gjør ikke det den skal, som er å gripe tak og dra motoren rundt. Kan være mange årsaker til dette, så der må du få hjelp fra andre enn oss på KG. Det er webasto som bare sier ‘klikk’. Ikke bilen når jeg starter den. Den kommer akkurat litt i gang og så slukner den Anonymkode: 6d705...0d9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #4 Skrevet 12. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er webasto som bare sier ‘klikk’. Ikke bilen når jeg starter den. Den kommer akkurat litt i gang og så slukner den Anonymkode: 6d705...0d9 Går webastoen også på diesel fra tanken? Kan det være noe rart der montro, siden to ting som krever drivstoffpumping ol. ikke fungerer? Jeg ville uansett rådført meg med et verksted. I tillegg hadde jeg koblet til en feilkodeleser for å se om det kom noe på den, har en liggende fra biltema (koster lite). Jeg hadde en bil som slet med dieselfilteret (tett), men den fusket en del før det ble helt stopp. Anonymkode: c42d3...66b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 Årsaker til at webasto ikke starter kan være flere. Mange biler har det slik at den ikke starter om tanken er under kvart. Sirkulasonspumpen svikter, da virker den som tilleggsvarmer når motor går, men starter og stoppet igjen om den brukes som parkeringsvarmer. Dieselpumpen kan svikte, lett å finne ut, da mangler tikkelyden når den prøver å starte. Viftemotor for forbrenningsluft går ikke. Da går den rett i feilmodus og du hører ikke blåsingen som er vanlig. Flammesensor eller temperatursensor ødelagt, starter ikke i detheletatt. Styrekortet er ødelagt. Med unntak av tanknivå, så må du på med feilkodeleser, om du vil ha svaret i klartekst før du begynner å feilsøke. Biltema sin leser ikke disse kodene fra VW iallefall, da må der litt dyrere feilkodeleser til. Kan være billigere å gå til et verksted som spesialiserer seg på slikt fremfor merkeverksted. Typisk EDV om du hadde vært i Bergen. Anonymkode: c4977...ff9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går webastoen også på diesel fra tanken? Kan det være noe rart der montro, siden to ting som krever drivstoffpumping ol. ikke fungerer? Jeg ville uansett rådført meg med et verksted. I tillegg hadde jeg koblet til en feilkodeleser for å se om det kom noe på den, har en liggende fra biltema (koster lite). Jeg hadde en bil som slet med dieselfilteret (tett), men den fusket en del før det ble helt stopp. Anonymkode: c42d3...66b Kan kanskje være dieselfilter? Hmm, det kan det. Tett eller kondens. Er en stund siden jeg byttet det. Tanken er nesten full så mangel på drivstoff er det ikke. Har fått tak i en som kommer i morgen og ser på den. Bil er altså kilde til mye frustrasjon og ufrivillige gåturer🙈😂 Anonymkode: 6d705...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Kan du ha fått vann i diesel-tanken? Diesel i Norge fryser ikke på -12. Men hvis det har kommet vann i tanken så kan det fryse i dieselfilteret. Det skal ikke mange dråper til da vann skiller seg fra dieselen. Er du sikker på at batteriet lader? Hvordan sjekket du batterikapasiteten? De greiene man setter i 12-volt uttaket er ikke til å stole på. Hvis batteriet er ødelagt så kan du ha på lader i en uke uten at det hjelper. Sjekk med et multimeter. Det kan også være en slags film som noen ganger legger seg på batteripolene og/eller "kontaktene" som skal på polene. Ta de av og puss de med fint sandpapir. Det bør du kanskje begynne med siden det er enklest. Anonymkode: 03a7a...ccd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 Ah, dieselbil på vinteren, vettu, skulle ha hatt elbil for sutalaust bilhold, jau jau! Eller noe slikt om dette hadde vært en elbiltråd... Anonymkode: db719...8c9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Ah, dieselbil på vinteren, vettu, skulle ha hatt elbil for sutalaust bilhold, jau jau! Eller noe slikt om dette hadde vært en elbiltråd... Anonymkode: db719...8c9 Jeg liker å ha 130 mil kjørelengde. Jeg liker også å ha mulighet til å stå på fjellet over natta med motor og varmeapparat på og likevel ha drivstoff så jeg kan kjøre ned etterpå.. Anonymkode: 03a7a...ccd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå