AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #41 Del Skrevet 18. februar 2022 Jeg ga en lang stund Bozita sitt non-grain for "indoor & sterilized". Det inneholder ikke korn og kattene likte det godt (bedre enn vigor&sage osv). Usikker på kjøttprosenten da. Nå gir vi Hill's Prescription Diet Urinary + Metabolism pga ene katten må slankes og det er tydligvis bra for urinveiene (skal få dem til å drikke mer vann som jeg tenker er fint siden jeg gir lite våtfor, bl.a. pga at den ene katten ikke liker det) så dyrlegen anbefalte det til oss. Stoler på dyrlegen min Jeg har hørt at tørrfor er bra for katter også jeg, feks for tannhelsen? Anonymkode: ca0af...fb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #42 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ga en lang stund Bozita sitt non-grain for "indoor & sterilized". Det inneholder ikke korn og kattene likte det godt (bedre enn vigor&sage osv). Usikker på kjøttprosenten da. Nå gir vi Hill's Prescription Diet Urinary + Metabolism pga ene katten må slankes og det er tydligvis bra for urinveiene (skal få dem til å drikke mer vann som jeg tenker er fint siden jeg gir lite våtfor, bl.a. pga at den ene katten ikke liker det) så dyrlegen anbefalte det til oss. Stoler på dyrlegen min Jeg har hørt at tørrfor er bra for katter også jeg, feks for tannhelsen? Anonymkode: ca0af...fb5 Jeg stoler også på dyrlegen min, men ikke når det kommer til mat. Dyrleger har veldig få timer med ernæring på planen, når de først får ernæringskurs så er det hills og royal de får kurs av. Royal eier alle anicura klinikkene. Hills og royal totalt eier ekstremt mange dyreklinikker i verden og sponser mange. Denne dokumentaren er veldig enkel og forklarer en del. https://www.documentarymania.com/player.php?title=Pet Fooled https://www.potesporihjertet.no/kosthold Limt inn fra en annen tråd: «Nei. Det er flere studier som har vist at tørrfôr ikke hjelper på tannstein/plakk i det hele tatt. Så er det noen få studier (gjort av tørrfôr produsenter) som viser at tannen går så og så langt inn i en tørrfôr kule, på dette grunnlaget har de bestemt at det hjelper mot plakk (som at knekkebrød skulle vært godt for oss å spise istedenfor å pusse tennene). Dette er jo en viktig myte for tørrfôr produsenter å beholde. Så mye karbohydrater det er i tørrfôr så gjør det nok verre skade enn andre fôr. https://natureslogic.com/2017/09/12/does-kibble-clean-your-pets-teeth/ http://www.catbehaviourist.com/blog/6-reasons-dry-food-clean-cats-teeth/ Hvis du googler kommer mye opp. Den eneste og beste måten å forsikre katten din mot dårlig tannhelse er å pusse tennene, nå husker jeg ikke eksakt tall men noe rundt 70% har/vil få problemer med tennene, hvis tørrfôr faktisk hadde hjelpt så burde jo ikke vi hatt så mange tannproblemer (de fleste får jo tørrfôr). Så puss tennene. Er det helt umulig finnes det andre måter: La de få slikke av litt kattetannkrem, matatabi pinner, fôr/godbiter som er tilsatt et stoff som har bevist effekt, bein (da må du passe på), plaque off (pulver man stør over maten) og litt diverse andre ting. Alle disse tingene er bedre enn tørrfôr. Og så veldig viktig å sjekke tennene 1 gang i året og ta nødvendig tannrens når det trengs» Anonymkode: 292d3...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #43 Del Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig som du diskuterer ting når du ikke er veterinær eller vet hva som feilte min katt. Vi holdt på over flere år og prøvde å behandle katten og vi prøvde alt. Han fikk bare våtfor, bare hjemmelaget mat, bare det og det merket, medisiner og operasjon osv. Til slutt led katten så fælt at den måtte avlives. Da ba jeg om en second opinion hos en annen veterinær som først ville prøve veterinærfôr fra royal canin og jaggu ble katten helt frisk!! Så det var garantert maten som gjorde det. Anonymkode: 6cd25...5a9 Jeg har ikke sakt at ikke katten din ble friskere av royal, det ble den jo åpenbart. Men som jeg skrev, det er ikke et argument for at merket royal er bra. Min katt kan bli slank på royal sitt fôr men det betyr ikke at fôret er bra for resten av katten, og det finnes fortsatt flere metoder å slanke en katt på. Våtfôr og hjemmelaget mat er vanskelig når man har en nyresyk katt for de skal ha minst mulig fosfor og noe greier jeg ikke kommer på her og nå, men de skal ha mye proteiner men får de for mye proteiner fra feil kilde så kan det gjøre katten mye sykere, så hvis man ikke vet akkurat hva man holder på med så er den en stor risiko å ta. Så det er veldig fint at vi har veterinærfôr som fungerer, for det har vi, både hills og royal er som jeg sa flinke på akkurat veterinærfôrene sine (jeg ville fortsatt valgt et annet veterinærmerke da) men hele poenget er jo at hvis man holder seg unna tørrfôr og diverse dårlige merker så kan man forebygge at katten i det hele tatt får sykdommer, en katt på våtfôr har mye lavere sjanse for å utvikle nyreproblemer enn en katt på tørrfôr, slik at man slipper å ha de på spesialfôr. Selv om man har kattene på der beste fôret så kan de selvfølgelig få sykdommer alikevell, men det handler om å gjøre det beste man kan for å unngå det. En annen grunn til at katter kan få uvi for eksempel er stress, så det er like viktig å forebygge stress. Men det er det det handler om, at man tar de beste valgene for å unngå sykdom. Anonymkode: 292d3...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå