Gå til innhold

Kan jeg gå på butikken med munnbind under isolasjon?

FiegoFiego

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Nora skrev (12 minutter siden):

Du har fått med deg at covid er noe annet enn en forkjølelse disse to siste årene, eller? Hva med risiko for long covid, f.eks? Det er lov å tenke på andre enn seg selv.

Har corona nå. Heller det enn influensa. Forkjølelse er faktisk verre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (15 minutter siden):

Du snakker om "vett og omtanke" som at munnbind skulle ha en betydelig effekt. Det har ikke det. Hvis du har covid og går i butikken, så vil du smitte andre om det er andre folk der. Munnbind har null betydning ettersom Omikron er så ekstremt smittsomt.

Null betydning tror jeg ikke det har, om begge parter har på munnbind, så hjelper det jo litt. Det skader iallefall ikke å ta det hensynet hvis det kan hjelpe den lille prosenten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (8 minutter siden):

Har corona nå. Heller det enn influensa. Forkjølelse er faktisk verre

Du har sikkert fått med deg at corona slår ut ulikt på ulike mennesker? Noen får ingen symptomer, noen får lette symptomer, noen blir alvorlig syke, og noen får long covid? Og ingen av oss vet hvem som blir hardest rammet, uavhengig av vaksinedoser og alder? Fint for deg at du ikke er så dårlig, men tenk litt lenger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Lucille said:

Dette er bare vissvass og bortforklaringer. Dersom munnbind hadde en betydelig effekt så hadde vi hatt helt klar evidens for det nå. Vi har ikke det. Det finnes ikke én eneste solid studie som viser at munnbindbruk har en betydelig smitteverneffekt i befolkningen. På andre siden har det f.eks. vært gjort flere rct-studier på luftveisvirus før covid, og to rct-studier på covid. Effekten har variert fra minimalt negativ til minimalt positiv (pluss/minus 10%). Det er også derfor ikke ett eneste land, by eller område har klart å redusere smitte ved bruk av munnbindpåbud.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gjest Nora said:

Null betydning tror jeg ikke det har, om begge parter har på munnbind, så hjelper det jo litt. Det skader iallefall ikke å ta det hensynet hvis det kan hjelpe den lille prosenten. 

Hva tror du poenget med den lille prosenten er? Tror du det hindrer at folk blir smittet? I så fall, hvor lenge har du tenkt å bruke munnbind? Resten av livet ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (18 minutter siden):

Du har sikkert fått med deg at corona slår ut ulikt på ulike mennesker? Noen får ingen symptomer, noen får lette symptomer, noen blir alvorlig syke, og noen får long covid? Og ingen av oss vet hvem som blir hardest rammet, uavhengig av vaksinedoser og alder? Fint for deg at du ikke er så dårlig, men tenk litt lenger da.

Slutt med det hysteriet. Det har gått 2 år. Det er nok nå

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (1 minutt siden):

Finn på ett annet ord enn" hysteri" som er så populært blant de som ikke har tatt Covid-19 alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (51 minutter siden):

Jeg handler alltid rett før stengetid for å unngå smitte så godt jeg kan, men nå når isolasjon er en anbefaling og ikke et påbud, må jeg som er i risikogruppe isolere meg helt😔 

Beklager, ikke meningen å være kjip, men måtte du ikke det før korona også? Da var det jo ingen regler for de med influensa og andre smittsomme sykdommer...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (6 minutter siden):

Sympatisk du..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fuglemor skrev (1 minutt siden):

Beklager, ikke meningen å være kjip, men måtte du ikke det før korona også? Da var det jo ingen regler for de med influensa og andre smittsomme sykdommer...

Nå er corona noe annet enn forkjølelse og influensa da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (Akkurat nå):

Nå er corona noe annet enn forkjølelse og influensa da.. 

Hittil har det vært ganske mange varianter av korona, noen mindre farlige, som den vi har nå... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglemor skrev (2 minutter siden):

Hittil har det vært ganske mange varianter av korona, noen mindre farlige, som den vi har nå... 

Hva tenker du om risikoen for long covid, om jeg får spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, Gjest Nora said:

Jeg handler alltid rett før stengetid for å unngå smitte så godt jeg kan, men nå når isolasjon er en anbefaling og ikke et påbud, må jeg som er i risikogruppe isolere meg helt😔 

Skjønner om er midlertidig i risikogruppe pga f.eks kreftbehandling, men om du er permanent i en risikogruppe, skal du gå å isolere deg resten av livet da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (5 minutter siden):

Sympatisk du..

Gidder ikke å dulle med folk som har blitt fullstendig sinnsyke og hysteriske. Det er et virus. Det er vi vant til. Slapp av

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (2 minutter siden):

Gidder ikke å dulle med folk som har blitt fullstendig sinnsyke og hysteriske. Det er et virus. Det er vi vant til. Slapp av

Noen av oss har en god grunn til å være forsiktig, og årsaken til at vi kan virke irriterte i diskusjoner som denne, er den reelle frykten vi har. Dere som ikke er engstelige i det hele tatt for dette, hva er deres forklaring på respektløse kommentarer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (Akkurat nå):

Noen av oss har en god grunn til å være forsiktig, og årsaken til at vi kan virke irriterte i diskusjoner som denne, er den reelle frykten vi har. Dere som ikke er engstelige i det hele tatt for dette, hva er deres forklaring på respektløse kommentarer? 

Det er ikke reell frykt. Det er hysteri

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...