Gå til innhold

Høreapparat uten propp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg tror det snart er på tide at jeg tar et grep om hørselen min. Jeg vet at jeg har hatt nedsatt hørsel lenge (mest sannsynlig medfødt ifølge legen), men jeg har følt i det siste at den har blitt verre… Jeg prøvde høreapparat for ca 4 år siden, men det ga virkelig ikke mersmak. Følte jeg gikk med AirPods med hearthrough (noe jeg hater). Det var også en forferdelig skurring i det første paret, det andre gikk fint, men det samme problemet var for begge. JEG TAKLER IKKE TING SOM SITTER INNE I ØRET. 
Når jeg brukte høreapparat (ca 4 mnd’er utprøving pga forskjellige modeller) så klarte jeg ikke vende meg til den kløen og «svien» inne i øret forårsaket av den silkonproppen. Jeg har de senere årene prøvd alt av slike AirPods pro, jabra elite osv, slike ørepropper med sånn silikon som skal inn i øret, men det går maks 1 time med de i før jeg klør, det svir osv. Det irriterer meg grenseløst da jeg blir frustrert og gråter fordi jeg ikke hører hva folk sier, hører tv’n, blålys m.m. 

Jeg var årlig inne på kontroll hos ØNH, men da jeg ble innkalt høsten 2019 passet det dårlig da jeg akkurat hadde flytta til studieby 6 timer motsatt veg. Jeg fikk beskjed om at jeg ville få en ny innkalling, men den kom aldri. Først nå tenker jeg på at jeg skulle vært der allerede 3 ganger. Da hadde jeg kanskje ikke sittet her, da legen min sa «denne utviklingen må vi følge nøye med på». 

Men tilbake til spørsmålet mitt. Finnes det høreapparat uten såkalte propper? Jeg er åpen for å få et bedre liv, for hun jeg bor med begynner å bli mektig lei over å møtte gjenta seg selv 5 ganger for hver gang hun snakker til meg. Hun har et toneleie jeg sliter med, akkurat som pappa, og de klarer ikke å heve stemmen litt engang. En «vanlig» samtale med de blir rene gjettinga på hva de sier… Jeg har ikke altfor dårlig hørsel heller, da de høyeste skarpeste lydene gjør så iherdig vondt. Jeg har mye smerter i høyre øret pga kronisk ørebetennelse, men vet at jeg trenger hjelp. Jeg er bare 22 år gammel, men føler meg som bestefar på 84. Mamma prater litt for høyt og ligger i et leie jeg hører, men pappa, og venninna mi, de er nesten umulige å høre… HJELP!

Får ikke mulighet til å dra til ØNH før slutten av juni pga siste året på bachelor og obligatorisk hver uke, men vil gjerne se på muligheter. Jeg er helt rådvill akkurat nå😫

Anonymkode: 88a1d...e97

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med et lett/moderat hørselstap er det helst behind-the-ear høreapparat du skal ha. Har du prøvd det? De små proppen skal helt inn i øret, men de merkes ikke! De berører ikke noe i øret, de henger inni. Hvis du merker de inni øret eller klør så reduserer du bare størrelsen på silikonproppene (finnes i ulike størrelser). Lengden på 'slangene' kan også endres.

Audiografen vil hjelpe deg å finne høreapparatene som passer for deg (du kan teste ulike inntil du er fornøyd). Audiografen vil også stille dem inn slik at de er innstilt for akkurat ditt hørselstap. Dette er viktig.

Jeg er veldig fornøyd med Widex Evoke. Kostet 6000 kroner stykket - men fikk jo dekket det av NAV. Men som sagt, det er deg de må passe for, så prøv ulike til du blir fornøyd.

Men gled deg, det er en fryd å kunne høre på samtale uten å bruke all konsentrasjon på å tolke og oppfatte ordene riktig. Det er også supert å få all telefonsamtale rett inn i øret. Samt bare kunne stenge ute all støy. Noen fordeler skal man ha :)

9E38DFA0-8081-44F0-BD78-221085165B27.png

Anonymkode: 3660c...f8f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjerringa fikk installert BAHA. De skrudde inn en trykknapp i kraniet hennes bak øret, der hun knepper på høreapparatet, og så kjøres lyden inn i øret via skallebeinet. Det er neppe noe alle får, for det koster skjorta, men hun hører hva jeg sier igjen. Funker både for henne og meg.

Anonymkode: 36f33...e3d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heisann!

Jeg tror det snart er på tide at jeg tar et grep om hørselen min. Jeg vet at jeg har hatt nedsatt hørsel lenge (mest sannsynlig medfødt ifølge legen), men jeg har følt i det siste at den har blitt verre… Jeg prøvde høreapparat for ca 4 år siden, men det ga virkelig ikke mersmak. Følte jeg gikk med AirPods med hearthrough (noe jeg hater). Det var også en forferdelig skurring i det første paret, det andre gikk fint, men det samme problemet var for begge. JEG TAKLER IKKE TING SOM SITTER INNE I ØRET. 
Når jeg brukte høreapparat (ca 4 mnd’er utprøving pga forskjellige modeller) så klarte jeg ikke vende meg til den kløen og «svien» inne i øret forårsaket av den silkonproppen. Jeg har de senere årene prøvd alt av slike AirPods pro, jabra elite osv, slike ørepropper med sånn silikon som skal inn i øret, men det går maks 1 time med de i før jeg klør, det svir osv. Det irriterer meg grenseløst da jeg blir frustrert og gråter fordi jeg ikke hører hva folk sier, hører tv’n, blålys m.m. 

Jeg var årlig inne på kontroll hos ØNH, men da jeg ble innkalt høsten 2019 passet det dårlig da jeg akkurat hadde flytta til studieby 6 timer motsatt veg. Jeg fikk beskjed om at jeg ville få en ny innkalling, men den kom aldri. Først nå tenker jeg på at jeg skulle vært der allerede 3 ganger. Da hadde jeg kanskje ikke sittet her, da legen min sa «denne utviklingen må vi følge nøye med på». 

Men tilbake til spørsmålet mitt. Finnes det høreapparat uten såkalte propper? Jeg er åpen for å få et bedre liv, for hun jeg bor med begynner å bli mektig lei over å møtte gjenta seg selv 5 ganger for hver gang hun snakker til meg. Hun har et toneleie jeg sliter med, akkurat som pappa, og de klarer ikke å heve stemmen litt engang. En «vanlig» samtale med de blir rene gjettinga på hva de sier… Jeg har ikke altfor dårlig hørsel heller, da de høyeste skarpeste lydene gjør så iherdig vondt. Jeg har mye smerter i høyre øret pga kronisk ørebetennelse, men vet at jeg trenger hjelp. Jeg er bare 22 år gammel, men føler meg som bestefar på 84. Mamma prater litt for høyt og ligger i et leie jeg hører, men pappa, og venninna mi, de er nesten umulige å høre… HJELP!

Får ikke mulighet til å dra til ØNH før slutten av juni pga siste året på bachelor og obligatorisk hver uke, men vil gjerne se på muligheter. Jeg er helt rådvill akkurat nå😫

Høres kjipt ut. Har dessverre ingen råd å komme med. Du er ikke alene om å ha det sånn. Sliter selv med hørselen og ørene. Sliter mest med at jeg ofte hører lydene forvrengt på en måte. Engang fuglene kvitret skjønte jeg ikke hva lyden var. Det skjer ofte at jeg ikke skjønner eller hører HVA lydene er for noe, hører heller ikke HVOR lydene kommer fra så det er slitsomt 🙁 Har du det også sånn? Eller noen andre her inne som har det sånn? 

Anonymkode: 60bbf...b01

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men gled deg, det er en fryd å kunne høre på samtale uten å bruke all konsentrasjon på å tolke og oppfatte ordene riktig. Det er også supert å få all telefonsamtale rett inn i øret. Samt bare kunne stenge ute all støy. Noen fordeler skal man ha :)

Ja jeg gleder meg. Faktisk. Det gjorde jeg ikke sist. Problemet mitt er ikke at d ikke vises osv, det kunne jeg brydd meg katta om, det er bare så tiltak å prøve og feile😂 Får ringe nedover til vårs og ordne meg en time🙏🏼

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 2.42):

Høres kjipt ut. Har dessverre ingen råd å komme med. Du er ikke alene om å ha det sånn. Sliter selv med hørselen og ørene. Sliter mest med at jeg ofte hører lydene forvrengt på en måte. Engang fuglene kvitret skjønte jeg ikke hva lyden var. Det skjer ofte at jeg ikke skjønner eller hører HVA lydene er for noe, hører heller ikke HVOR lydene kommer fra så det er slitsomt 🙁 Har du det også sånn? Eller noen andre her inne som har det sånn? 

Anonymkode: 60bbf...b01

Jeg hørte ikke fuglesang før jeg. Det er en stor glede å høre sangen igjen, med HA (høreapparat).

Jeg har ikke erfaring med lydforvrenging. Snakk med fastlegen som kan henvende til ØNH så du får tatt en hørselstest! 🙂

Anonymkode: 3660c...f8f

Skrevet

Hva slags høreapparat man får, henger sammen med hva slags hørselstap man har, hvor skaden i øret sitter. Jeg er mer eller mindre døv på et øre, og har et høreapparat som ligger i en skuff. Klarer ikke venne meg til å bruke det! Ønsket meg en sånn ledning inn i øret, i stedet for den klumpen inni øret, men fikk beskjed om at det kan jeg ikke med den skaden jeg har.

Anonymkode: 3309c...960

Skrevet

Jeg har alltid hatt Resound høreapparater, de passer mitt hørselstap best. Men, akkurat nå prøver jeg ut andre merker. For øyeblikket prøver jeg ut Signia Styletto AX (oppladbare). Dessverre har disse for svak lyd i forhold til mitt hørselstap for det er de mest behagelige apparatene jeg har prøvd. De er så smale at jeg fint kan ligge på siden uten å kjenne en klump bak øret og proppene er myke og behagelige i ørene. 
Så for deg som ikke har så stort hørselstap kan kanskje disse være noe. 
Når det gjelder kløe i ørene så gir deg seg ofte etter kontinuerlig bruk. Det er alltid ubehagelig i starten.  Går det ikke over så finnes det alternativer. Man kan få støpte propper og er man veldig plager kan man også få gullbelagte propper som er det mest allergivennlige alternativet. 

Signia Styletto

D002AC2D-DA58-4C6F-9F78-D91E778A6D2F.jpeg

Anonymkode: bbfc0...cc7

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...