Gå til innhold

Trening for gamle kvinnfolk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har kommet opp i åra og kunne jeg valgt fra øverste hylle ville jeg løpt hver eneste dag. Dette går IKKE. Vondtene er mangfoldige, plagsomme og irriterende. Jeg har innsett at favorittaktiviteten må utgå for å unngå skader. Jeg har nylig hatt et opphold på 14 mnd (!) uten aktivitet for å bli kvitt en udiagnostisert plage. Og da mener jeg ikke engang en gåtur på 500 m… 

Hva er egentlig viktigst for kvinner i min alder? Kondisjon eller styrketrening? Nå trener jeg ukentlig ei økt med  styrke og ei med intervaller på romaskin (4x1000m / 2 min pause). Treningsrom på jobben. Hvis været er ok, noe som er sjelden, har jeg ei rolig økt på rulleski ca 15 km i tillegg, er været som vanlig elendig går jeg ei mil, men uten å bli svett.  Burde jeg være tilfreds, eller hvilke forbedringer bør jeg tilstrebe. Gode råd mottas med takk, hilsen K61
 

Anonymkode: c5020...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo hatt en veldig bratt kurve fra null aktivitet til hverdagsmosjon. Kan tenke meg at du har mistet mye muskelmasse etter over et år uten bevegelse, så styrketrening er viktig for å bygge denne opp igjen. Men kardio er også viktig når man blir eldre. Hjertet er også en muskel som i hovedsak blir sterkere av kondisjonsøkter. 

Fortsett med den treningen du liker og øk lengde og intensitet etter hvert som du blir sterkere/mer utholdende. 

PS - du er bare så "gammel" som du føler deg. 

Anonymkode: 80bbb...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening er best uansett alder. Og spesielt i en alder hvor man allerede er preget av muskelsvinn. 

 

Om du følger med på treningssenteret så vil du se at de mest veltrente og mest attraktive jentene er de som trener styrketrening, mens du har de dvaske mødrene på 40+ som tror de trener når de danser Zumba i salen en gang i uken - komplett bortkastet tid.

Anonymkode: 48f4b...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for tips. Da forsetter jeg i samme leia, men fokuserer på progresjon for ikke å havne i zumba-dvalen. Det er jo lett å måle framgang på den treninga jeg driver. Hive på en intervall til på romaskina og deretter få ned snittfarta. På styrke må vektene gradvis økes og tåler mitt skrøblige lægeme ei økt til må det bli styrke da det nok er vanskelig å bygge noe på kun ei økt i uka.

Dette imponerer ingen, men når jeg sammenligner meg med jevnaldrende som «mosjonerer» med en rusletur i nabolaget, ligger jeg ikke så verst an. Jeg har i alle fall til gode å møte ei dame på min alder på rulleski. (Vi har ikke snø her hvor jeg bor dessverre) Og takk for at ingen foreslo svømming, gud som jeg hater det.

 

Anonymkode: c5020...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesifikke gode råd utover de du har fått, men vil understreke at du allerede, er i en form som de fleste på samme alder vil misunne deg. Ytterligere forbedring vil føre deg ytterligere opp "en divisjon". Alder har ikke så stor betydning som mange tror. Mvh mann 58.

Anonymkode: 1c4ca...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

 

Om du følger med på treningssenteret så vil du se at de mest veltrente og mest attraktive jentene er de som trener styrketrening, mens du har de dvaske mødrene på 40+ som tror de trener når de danser Zumba i salen en gang i uken - komplett bortkastet tid.

Anonymkode: 48f4b...346

Kunne ikke vært mer uenig. Som om å være din definisjon av "veltrent og attraktiv" er det viktigste i verden? 🤨

All bevegelse er bra, og ei dame på 40+ som trener Zumba skal ha applaus og ikke bli snakket ned.

Kanskje er det akkurat den ene økta i uka som etterhvert inspirerer til mer aktivitet. Og om man liker det og føler samhold med gruppa er det også helsefremmende i seg selv, uavhengig av treningseffekt.

Tommel ned på din kommentar 👎

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Styrketrening er best uansett alder. Og spesielt i en alder hvor man allerede er preget av muskelsvinn. 

 

Om du følger med på treningssenteret så vil du se at de mest veltrente og mest attraktive jentene er de som trener styrketrening, mens du har de dvaske mødrene på 40+ som tror de trener når de danser Zumba i salen en gang i uken - komplett bortkastet tid.

Anonymkode: 48f4b...346

Zumba og Krønsj og gruppetimer er gøy og sosialt da! Jeg løper masse, går langrenn og litt styrke og er godt over 40 år, men jeg elsker den ene saltimen i uka! Den gir meg glede, og jeg elsker at alle som går der er forskjellige i form og fasong. Den gir treningsglede de lux! 😊😊😊

Anonymkode: 0a3e2...b1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (9 timer siden):

Kunne ikke vært mer uenig. Som om å være din definisjon av "veltrent og attraktiv" er det viktigste i verden? 🤨

All bevegelse er bra, og ei dame på 40+ som trener Zumba skal ha applaus og ikke bli snakket ned.

Kanskje er det akkurat den ene økta i uka som etterhvert inspirerer til mer aktivitet. Og om man liker det og føler samhold med gruppa er det også helsefremmende i seg selv, uavhengig av treningseffekt.

Tommel ned på din kommentar 👎

TS her, kommentaren din er politisk korrekt i et folkehelseperspektiv, men han du kritiserer svarte meg på spørsmålet mitt og forsto jeg må begrense meg til et par økter i uka som jeg ønsker å optimalisere med tanke på alder og plager jeg beskrev. Han var klar på sin mening om at styrketrening er det som gavner mest. Det kan veldig godt stemme siden østrogenproduksjonen avtar etter femtiårsalderen og det er jo et hormon som bidrar til å opprettholde muskelmassen.

Jeg trener ikke for å være sosial, det er ivaretatt på andre arenaer. Husk at jeg er fra en generasjon der ikke engang sprintere trente styrke! Hadde jeg gjort det i yngre dager ville jeg kanskje ikke hatt de plagene jeg har i dag. Så kom det et innspill fra ei som foreslo yoga og jeg tenkte nei, nei og atter nei. Hvorfor? Fordi jeg er stiv som en stokk. Hvorfor skal man begynne med yoga - ja akkurat. Hvorfor spør jeg om råd, hvis jeg vet alt selv… Jeg fyrte opp YouTube og chomecasten og rulla ut matta. Dette er en aktivitet uten bivirkninger som kan legges til øvrig program.

Ja, la damene som liker å sulle rundt på ymse gruppetimer gjøre det, men jeg trener for forbedring i styrke og utholdenhet. 

 

 

 

Anonymkode: c5020...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her, kommentaren din er politisk korrekt i et folkehelseperspektiv, men han du kritiserer svarte meg på spørsmålet mitt og forsto jeg må begrense meg til et par økter i uka som jeg ønsker å optimalisere med tanke på alder og plager jeg beskrev. Han var klar på sin mening om at styrketrening er det som gavner mest. Det kan veldig godt stemme siden østrogenproduksjonen avtar etter femtiårsalderen og det er jo et hormon som bidrar til å opprettholde muskelmassen.

Jeg trener ikke for å være sosial, det er ivaretatt på andre arenaer. Husk at jeg er fra en generasjon der ikke engang sprintere trente styrke! Hadde jeg gjort det i yngre dager ville jeg kanskje ikke hatt de plagene jeg har i dag. Så kom det et innspill fra ei som foreslo yoga og jeg tenkte nei, nei og atter nei. Hvorfor? Fordi jeg er stiv som en stokk. Hvorfor skal man begynne med yoga - ja akkurat. Hvorfor spør jeg om råd, hvis jeg vet alt selv… Jeg fyrte opp YouTube og chomecasten og rulla ut matta. Dette er en aktivitet uten bivirkninger som kan legges til øvrig program.

Ja, la damene som liker å sulle rundt på ymse gruppetimer gjøre det, men jeg trener for forbedring i styrke og utholdenhet. 

 

 

 

Anonymkode: c5020...903

Det går jo an å svare deg saklig, uten å samtidig komme med slike utspill. Det er ikke snakk om å være "politisk korrekt". Da tenker jeg du blander sammen litt tematikk her.

Jeg kan for eksempel anbefale deg å både trene styrke og utholdenhet, med noe mer vekt på styrke ved økende alder, uten at jeg samtidig får de flinke 40+ damene til å føle seg dårlig rundt sitt aktivitetsvalg og på den måten kanskje avskrekke noen fra å begynne med nettopp Zumba.

Og det kan i ytterste konsekvens ikke bare ha personlige, men også folkehelsemessige konsekvenser.

Selv om jeg er litt uenig i svart-hvitt-tankegangen i første avsnitt i svaret jeg kritiserer, så ser du at jeg i mitt sitat kun har med andre avsnitt.

Det andre avsnittet kunne personen spart seg, og svaret hadde ikke vært noe mindre nyttig. Kanskje tvert imot.

Men det er bare min personlige mening da 😊

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 0.54):

Styrketrening er best uansett alder. Og spesielt i en alder hvor man allerede er preget av muskelsvinn. 

 

Om du følger med på treningssenteret så vil du se at de mest veltrente og mest attraktive jentene er de som trener styrketrening, mens du har de dvaske mødrene på 40+ som tror de trener når de danser Zumba i salen en gang i uken - komplett bortkastet tid.

Anonymkode: 48f4b...

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 11.37):

Svømming eller annen trening i vann? :) 

Anonymkode: 7e0cb...e88

Lol. 

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 22.07):

 

Ja, la damene som liker å sulle rundt på ymse gruppetimer gjøre det, men jeg trener for forbedring i styrke og utholdenhet. 

 

Anonymkode: c5020...903

Så utrolig nedlatende du er. 

Sandum.PT skrev (På 13.2.2022 den 5.58):

 

Men det er bare min personlige mening da 😊

Enig med deg, og blir glad av at du skriver det. Mange har så nedlatende tanker om de som ikke trener «bra nok». All bevegelse er bra. 

Anonymkode: 736ec...84f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...