AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Hei! jeg er en mørkhudet jente som er veldig usikker på seg selv, men jeg vil tørre å påstå at jeg en «ok/pen» mørk jente om det går an å si. Jeg er adoptert fra jeg var under en uke gammel så jeg ser jo på meg selv som helt norsk og «hvit» sånn i oppførsel osv om det gir mening. Jeg bryr meg mye om hvordan jeg ser ut og kler meg i de steriotypiske klære for å passe inn hos mine hvite venniner/kompiser. Når jeg ser på meg selv så hater jeg hudfargen min og vil skrelle den av meg fordi jeg liker den ikke på meg selv, og jeg føler jeg får dårlig selvtillit av det. Det kan for eksempel være at jeg føler meg ufattelig stygg i likehet med vennene mine, og jeg sammenligner oss hele tiden. Jeg føler også at gutter spesielt ikke vil ha mørke jenter, stemmer dette? Alt jeg vil er å være hvit jente som er pen. Er dette en «normal» tankegang eller burde jeg bare jobbe med meg selc? Blir også «lei meg/sjalu» nå andre venner får seg gutter. Jeg har fått noen gutter selv men de «ingen vil ha» Hvordan kan jeg få bedre selvtillit? Hilsen en jente som skammer seg over å være mørk, og gruer seg til å møte andre. Anonymkode: 89d1d...f5c
Nooni Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Jeg synes at alle hudfarger er vakre. Hvordan du skal få bedre selvtillit handler ikke kun om hudfarge (antar jeg) så jeg syns ikke du skal låse deg fast i det. Mitt råd er at du får hjelp fra en samtalepartner som du har tillit til som kan hjelpe deg til å finne frem til DIN identitet. Hva er viktig for DEG? Hvilke verdier har du? Hva kan du gjøre for å finne de menneskene som matcher deg på dette? Det er stor forskjell på å "passe inn" og "høre til". Når du treffer fine mennesker så kan du komme som du er og du blir verdsatt og elsket som det du er. Å forsøke å "passe inn" er ingen farbar vei fordi du må alltid tilpasse deg/endre deg for å føle tilhørighet. Det vil aldri gjøre deg lykkelig.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Så trist. Mørk hud er nydelig. Anonymkode: 489ed...28b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Det er jo ikke hudfargen som har noe å si. Det vet du jo sikkert. Oppfør deg fint mot folk så slår det alt annet. Anonymkode: 4e97d...ed6
-lykke- Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Mørk hud er jo helt nydelig. Utrolig trist at du føler deg slik du gjør. Tror du kan ha veldig godt av å gå til en psykolog. Har du forresten bare hvite venner/omgangskrets? Man skal selvfølgelig ikke velge venner ut fra hudfargen deres, men hvis alle du omgir deg med ser annerledes ut enn deg, vil jeg tro dette har stor påvirkning på hvordan du føler deg. Jeg er selv hvit, er gift med en mørk mann, og har to mørke barn. Ble så utrolig lei meg av å lese det du skrev. Håper du veldig snart innser hvor fantastisk og flott du er ❤️ 1
Taluno Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 Du bør jobbe med deg selv ja. For nei, ikke alle gutter vil ha hvite jenter. Og ja, mørk hudfarge kan være utrolig pent! Det er nok til en viss grad "normal" tankegang, i form av at det desverre er slik mange tenker, men det er ikke en riktig tankegang. At du sammenligner deg med de rundt deg er normalt, og du ser en ting som skiller deg fra dem, og det er lett tro at det er det som er feil... Men det betyr ikke at hudfargen din er feil, det betyr ikke at hudfargen din gjør deg stygg, det betyr ikke at hudfargen gjør deg mindre verdt. Du vil nok kunne oppleve at noen mener det, på samme måte som noen mener at overvektige ikke er verdt noe, men trangsynte folk som er livredd for noe utenom det vanlige finnes dessverre. Men dem har ikke rett. Men du bør jobbe med å akseptere deg selv, og du må lære deg å se din egen skjønnhet. Kanskje det hjelper snakke med vennene dine, kanskje fastlegen, eller kanskje psykolog. For slik du har det skal du ikke ha det ❤️ det finnes flere måter å få hjelp for å snu sin egen tankegang, og få bedre selvbilde og selvtillit. Hudfargen din er det iallefall ikke noe feil med! Og ja, det kan jeg si uten å ha sett den! 1 1
Entern Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 (endret) TS, Det viktige her er selvtilliten og selvbildet ditt det er de du må jobbe med. Du er sikkert pen! Det er hjernen din som lurer deg og får deg til å tro du er stygg. Jeg hadde forferdelig elendig selvtillit og selvbilde når jeg var ung og det er veldig mulig det er derfor jeg er gammel ungkar nå. Ikke fordi jeg oppførte meg dårlig (ok, når jeg var fjortis oppførte jeg meg dårlig men ikke senere) men fordi jeg lot masse nydelige mennesker gli forbi fordi jeg ikke oppfattet at de var glade i meg, fordi selvbildet og selvtilliten var så dårlige at jeg ikke kunne fatte og begripe at de var glade i meg og forelsket i meg. Så du må jobbe skikkelig med selvtilliten og selvbildet. Det er det det handler om! Det er helt sikkert gutter som liker deg nå og, du oppfatter det ikke fordi det dårlige selvbildet ditt lyver til deg!!! Masse lykke til!!!😊 Det er en tung fight men du må ta den nå, når du er ung og har alt foran deg 😊 Jeg synes forøvrig mørke jenter er vakre. 😊 Endret 11. februar 2022 av Entern 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Det er jo utrolig vondt å lese det du skriver. Men hvis det er en trøst så er det ingen automatikk i at om man er hvit så er man pen og kan man få kjekke gutter og kjærester. Jeg tror ikke dette egentlig handler om hudfargen din, men du har av ukjent årsak fått det for deg at det er hudfargen som er problemet. Kanskje du har følt på en sorg over å ikke kjenne dine biologiske foreldre. Kanskje du føler at de gjorde feil valg og at du er sint på dem. Kanskje du føler at du fikk feil fosterforeldre? Kanskje du har opplevd mobbing pga hudfarge og derfor knytter hudfargen opp mot noe negativt? Kanskje du føler deg litt utenfor og så tror du det er pga huden? Men vi føler oss alle litt utenfor innimellom, eller ofte. Men som hvit så er det ikke så lett å skylde på hudfargen som for deg kanskje. Du sier du har veldig hvit omgangskrets, kanskje det også er medvirkende til at du føler det er hudfargen det er noe galt med? Det er ikke vits for meg å sitte og si at jeg synes mørke jenter er pene, for du tror sikkert ikke på det uansett. Har du snakket med psykolog om dette? Anonymkode: 1228d...a7b 1
Eryn Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 Først og fremst: Du er sikkert ung, og trenger tid på deg til å akseptere deg selv for den du er. Mye handler om identitet. Om dine røtter, hvor du egentlig ble født inn. Du hadde foreldre som var mørke, slektninger som var mørke, et land hvor alle de andre sikkert var mørke og elsket seg selv for det, fordi det var naturlig for dem. Nå stikker du deg ut, men det er kun på utsiden. Det kan være tøft, det forstår jeg, fordi man vil noen ganger bare være som alle de andre, og så er man ikke det. Du er sikkert en nydelig jente, og mørk hud er vakkert! Men du må bestemme deg for å elske deg selv, for den du er, for den du ble født som. Omfavn din opprinnelse, og den du «egentlig» også er. Du er norsk ja, men din opprinnelse er også et annet land hvor man ser annerledes ut enn de fleste i Norge. Jeg skjønner det er naturlig å sammenligne deg med dine «lyshudede» venner, men det må du rett og slett slutte med. Du må omfavne din annerledeshet, din bakgrunn og fødeland. Når du aksepterer at dette også er en del av deg, så tror jeg du er på god vei til å få det bedre med deg selv. Og aldri ta til takke med «de guttene ingen andre vil ha», da lar du heller være! Du skal ha den som er best for deg, som liker deg for den du er. Og disse guttene finnes også! Men du må starte med å elske deg selv og bygge opp din selvtillit. Sjekk ut mørkhudede skuespillere, sangere, kunstnere, etc., og få inspirasjon fra andre med samme bakgrunn som deg. Verden er ikke bare hvit, heldigvis! 🧡💜💙 Kan jeg spørre fra hvilket land du er adoptert fra? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå