Gå til innhold

Endelig ryker meteren og munnbindet!

Gjest Urias

Anbefalte innlegg

Purple Basil skrev (Akkurat nå):

🥳🥳🥳

Så kan alle nedstengnings- og tiltaksforkjempere forsette å mure seg inne. 

Nettopp. Det er jo det som er så bra med dette. De har jo full anledning til å holde avstand, bruke munnbind og å isolere seg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonobilis
9 hours ago, EtLiteTroll said:

Jeg håper dette var ironisk. Om du går ut på byen med corona så er det en psykelig egoisme som rår. Si du smitter Kari, som smitter Mari, som smitter Ola, som smitter Per, som smitter Bjørnar, og Bjørnar blir alvorlig syk. Han må legges i respirator. I verste fall dør han. Eller kanskje han sliter i flere år etter. Du får kanskje aldri høre det, fordi du kjenner ham ikke. Men du driter i dominino effekten og velger gå på byen med corona? Trenger ikke smitte folk med vilje.. 

Det var ironisk, men med litt sannhet. Dersom covid nå er nedskalert til samme nivå som en vanlig forkjølelse så skal man ikke begrense egen frihet for å ikke smitte andre? Det har da aldri vært et smittehysteri tilknyttet forkjølelse tidligere? Selvfølgelig skal jeg ikke på byen, men jeg gjør det jeg er i form til å gjøre uten å la meg begrense av ikke-eksisterende smittevernstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (17 timer siden):

Totalt idiotisk å fjerne påbudet om munnbind, det er ett ikke veldig inngripende tiltak. Det er mange folk i risikogrupper, som har kreft osv som må ta buss,tog etc og handle mat i butikker. Tydelig at myndighetene ikke bryr seg stort om de. Dette kommer også antagelig til å føre til mer fravær som igjen går utover eldre på sykehjem, utsatte operasjoner som i Danmark osv .Dette påbudet kunne de fint hatt til våren kommer i april... 

Nå er vel anbefalingene at de som er i risikogruppene gjerne må bruke munnbind der hvor det er vanskelig å holde avstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (11 minutter siden):

Nå er vel anbefalingene at de som er i risikogruppene gjerne må bruke munnbind der hvor det er vanskelig å holde avstand.

Ett vanlig munnbind er ikke veldig effektivt hvis det er mange på samme sted inne i en butikk feks uten munnbind når man har ett virus som er smittsomt på meslinger nivå. Da burde man bruke ffp2/ffp3 masker noe som er dyrt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Veldig bra. 

Det er vell bare for folk å bruke munnbind hvis de ønsker det. Kinserne bruker det hyppig etter at de ble rammet av sars for mange år siden. Så vi vil nok se mennesker som trykker munnbindet hardt til brystet her også i flere år fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra 🥳. Nå har tiltakene vært tyngre enn risikoen ved sykdom en stund så dette var på tide. Egenvurdering er det som må til når det ligner vanlig influensa/ forkjølelse og folk flest er vaksinerte. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Honey Dew said:

Kommer til å bruke munnbind til den dagen jeg dør.

Jeg synes egentlig synd på deg.... Er nok mange skjulte diagnoser som har gjemt seg bak munnbindet som kommer frem nå.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lillemor_Meg said:

Nå er jeg forvirret.

Hele det siste året har jeg lest at mange mener at sårbare grupper burde beskytte seg selv mot smitte ved isolasjon, munnbindbruk, avstand osv  i stedet for at hele samfunnet skulle ha tiltak. 
Men du mener at hvis de gjør de gjør dette for å beskytte seg bidrar de til massehysteri?

Blir ikke dette da et tilfelle av "damned if you do, and damned if you don't"?

Hvis sårbare grupper ikke skal få lov til å bruke munnbind (og ellers de tiltakene de mener er hensiktsmesige), hvordan mener du da at de skal beskytte seg mot smitte?

Dette kalles en stråmann. Hvis du tenker litt hardere så skjønner du kanskje hva jeg mente.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, univchi said:

Jeg synes egentlig synd på deg.... Er nok mange skjulte diagnoser som har gjemt seg bak munnbindet som kommer frem nå.

Ekstremt nevrotiske mennesker. Ikke så mye å gjøre med dem, annet enn å håpe at de tar kontakt med psykolog og får hjelp.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får påvist Corona så vet jeg ikke hva slags variant jeg har. Er det smart å droppe isolasjon og munnbind hvis jeg faktisk har Deltavarianten?  Betyr det at kritisk personell og folk i risikosonen må isolere seg?🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt så vant til munnbind og vil gjerne bruke opp de jeg har. Greit om vinteren når det er kjølig ute. 

Liker dessuten  at de skjuler stygge arr i ansiktet. 

Men det kommer vel en ny nedstigning så da har jeg munnbind klart:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, Mariposa__ said:

Håper dette virkelig backfire!!!! Helt latterlig!!!!

Hva håper du vil skje, og hvorfor?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, MorTil2 said:

Flere jeg kjenner har nylig vært smittet, de fleste etter 3 doser. Og en ting går igjen: milde symptomer, et par dager med lett feber, vondt i halsen og tretthet. Så er de på bedringens vei.

For noen år tilbake fikk jeg sesonginfluensa. Jeg var så dårlig at jeg fortsatt kan huske den utmattende følelsen av å ikke klare å komme meg opp uansett hvor mye jeg ønsket det. Jeg var totalt ødelagt i flere dager.

Så de som nå er friske,men roper opp om frykt for omikron og "vi vet ikke hvor farlig det er", kan ikke ha vært mye syk ellers i livet. For en ting er sikkert, jeg var mye dårligere med "vanlig" sesonginfluensa, enn de etterhvert svært mange jeg vet om som har hatt Covid.

At noen er i risikosonen er de helt uavhengig av Covid. Det er mange sykdommer som er smittsomme og som kan slå uheldig ut for noen som er svak fra før. Vi kan ikke regulere et samfunn utifra dem, de må regulere livet sitt utifra sin situasjon.

Når det gjelder disse som du sier trykker seg opp mot deg for å hente ting på en hylle, så si ifra! Ingen liker at noen presser seg nærmest igjennom en for å komme frem, det og helt uavhengig av Covid.

En jeg kjenner på jobben er ellers ung og frisk, har fått 3 doser med vaksine, og ble kjempedårlig av omikron. Var borte fra jobb over en uke, og har nå kommet tilbake men sterkt redusert. Vaksinert. Ikke i risikogruppe. Ung og frisk. Likevel ble hun kjempesyk. (De andre har jeg ikke så mye kontakt med at jeg har spurt om formen i stor grad, men de var borte lengre enn de 4 dagene som nå er anbefalt.)

Og jo, jeg har vært "mye syk ellers i livet". Rett før pandemien fikk jeg skikkelig influensa, og ble kjempedårlig. Jeg fikk kjempesterk migrene og feber som ikke ville gå ned. Jeg fikk andre problemer som ble trigget av influensaen, og måtte på sykehus, i tillegg til at jeg måtte til regelmessige kontroller etterpå. Hostet i flere måneder etter endt sykdom.

Jeg får også regelmessig bihulebetennelse, hver eneste gang jeg er tett i nesa. Det innebærer enda mer feber, samt så tett nese at jeg har problemer med å spise og drikke. Jeg får ikke sove på flere dager, og blir redusert i 1-2 uker.

Jeg vet hvordan det er å være skikkelig syk. Jeg vet også hvordan det er å bare ha en lett forkjølelse. Vi er mange som teknisk sett går under risikogruppa, selv om vi fungerer som helt normale mennesker ute i samfunnet med full jobb og alt som er. Det er begrenset for hva jeg kan gjøre for å hindre smitte. For å ta noen av forslagene andre har sagt her inne: Å kjøre bil i stedet for å ta buss er alt for dyrt. Å kjøre ekstra turer frem og tilbake på butikker på kveldstid i stedet for å handle rett etter jobb tar alt for mye tid. Mange av oss bor et lite stykke unna butikk, i tillegg til at vi kanskje må legge oss tidlig for å stå opp tidlig på jobb.

Jeg synes vi kunne ha behold meteren og munnbindet, iallefall som sterke anbefalinger, på butikker, legesentre og andre steder der man ferdes. Så kan utelivsbransjen og andre frivillige steder være uten. Å gå på byen er et frivillig valg. Å gå på butikken er nødvendig. Det koster absolutt ingenting å anbefale å bruke munnbind og holde meteren på disse stedene. Utsatte mennesker må også ut i samfunnet enten de vil eller ikke.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AprilRyan

Jeg synes det fortsatt var mange som hadde munnbind på i dag. Nesten alle hadde det på bussen, men i butikkene var det færre.

Jeg valgte å beholde mitt på når det var så mye folk i butikken, men tror jeg skal la være å ha det på hele tiden. Synes det egentlig er litt slitsomt å gå med det hele tiden.

Men egentlig synes jeg det er helt greit at det ikke er påbud om munnbind og at meteren forsvinner. Mange flere kommer sikkert til å bli smittet, men det er vel mild sykdom for de fleste og de i risikogruppen har vel vett til å ta de hensyn de må.

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (1 time siden):

Jeg synes det fortsatt var mange som hadde munnbind på i dag.

Flertallet hadde fortsatt på munnbind da jeg var innom butikken i formiddag. Selv kommer jeg til å fortsette å bruke det inntil omikronbølgen er over. Jeg hadde delta i desember og ønsker helst ikke en runde til nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Pterinochilus skrev (4 minutter siden):

Flertallet hadde fortsatt på munnbind da jeg var innom butikken i formiddag. Selv kommer jeg til å fortsette å bruke det inntil omikronbølgen er over. Jeg hadde delta i desember og ønsker helst ikke en runde til nå.

Ja, tenker det kan være greit å bruke det når jeg må på steder der det er mye folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 2/11/2022 den 18.08):

Kommer til å bruke munnbind til den dagen jeg dør.

For å beskytte andre?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...