Gå til innhold

Endelig ryker meteren og munnbindet!

Gjest Urias

Anbefalte innlegg

Example skrev (6 minutter siden):

Hvor mange av disse risikogruppene dør av dette viruset? Altså trippelvaksinerte mennesker under pensjonsalder. Svært få, om noen i Norge.

Det får vi vite etter at smitten er nådd ut til de... det dør mange i Sverige og Danmark nå. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (5 minutter siden):

Hvor mange av disse risikogruppene dør av dette viruset? Altså trippelvaksinerte mennesker under pensjonsalder. Svært få, om noen i Norge.

Teller ikke folk over pensjonsalder?  Ca 180 mennesker totalt har dødd av Covid-19 i Norge siden 2 januar i år foresten. Altså på litt over 1 mnd bare. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (4 timer siden):

Den såkalte meteren har jeg ikke sett mye til. 

Samme her, har blitt dyttet mange ganger av folk som bruker munnbind.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å bli kvitt tvangstrøya rundt munnen. Jeg synes det er ekkelt å puste i det, og føler meg ubekvem. Bevisst har jeg brukt det samme munnbindet flere ganger før jeg bytter det, for har ikke råd til å bruke det korrekt. Mange har gjort sånn som meg, av diverse grunner. Og på den måten har ikke munnbind særlig effekt all like vel.. 

Og tro det eller ei, jeg er i risikogruppe, men jeg er ikke et spor bekymret over å skulle få covid en eller annen gang. Jeg har tatt mine 3 doser, er under 40 og alvorlig sykdom er lik 0. 

Med mindre du er veldig gammel, eller har et veldig lavt immunforsvar fra før så er ikke omikron farlig. Det er på tide å forholde seg til omikron på lik linje som influensa eller forkjølelser. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 minutt siden):

Gleder meg til å bli kvitt tvangstrøya rundt munnen. Jeg synes det er ekkelt å puste i det, og føler meg ubekvem. Bevisst har jeg brukt det samme munnbindet flere ganger før jeg bytter det, for har ikke råd til å bruke det korrekt. Mange har gjort sånn som meg, av diverse grunner. Og på den måten har ikke munnbind særlig effekt all like vel.. 

Og tro det eller ei, jeg er i risikogruppe, men jeg er ikke et spor bekymret over å skulle få covid en eller annen gang. Jeg har tatt mine 3 doser, er under 40 og alvorlig sykdom er lik 0. 

Med mindre du er veldig gammel, eller har et veldig lavt immunforsvar fra før så er ikke omikron farlig. Det er på tide å forholde seg til omikron på lik linje som influensa eller forkjølelser. 

En av fordelene med å bruke munnbind er at man blir eksponert for en mindre mengde virus, det kan ha mye å si for hvor syk man blir.

Det er forøvrig for tidlig å konkludere med at Omikron ikke kan gi senfølger helt uavhengig av alder og andre risikofaktorer. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet man er privilegert når man irriterer seg over munnbind eller meteren. Vi har endelig muligheten til å få delvis bukt med en del resistente bakterier og skabb, men bruker den ikke.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (24 minutter siden):

Man vet man er privilegert når man irriterer seg over munnbind eller meteren. Vi har endelig muligheten til å få delvis bukt med en del resistente bakterier og skabb, men bruker den ikke.

Vi er privilegert i Norge ja. Nordmenn er under denne pandemien blitt beskyttet av tiltakene. Men  mange forstår ikke det og tror at tiltakene ikke har vært nødvendig for så få har dødd.... I sør Europa var så mange rammet på tragisk vis, det er så mange som kjenner og vet om noen som har dødd og man fikk respekt for viruset.  Leger der oppdaget tidlig i 2020 også at mange unge som hadde vært syke fikk ettervirkninger, og det gjorde også at yngre tar det alvorlig.  Her kommer dette lite frem i lyset og da ser folk på munnbind som unødvendig og innser ikke at det kan være en investering i egen helse. Hva er verst munnbind eller Long Covid... Det virker ikke som mange folk har satt seg inn i Long Covid vil si. 

Endret av J.E
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med vi som jobber i helse er slitne av alle tiltakene nå, og lever helt som alle andre. Frykten for å smitte noen har vi gitt opp. Det er jo smitte overalt her jeg bor. Mange ansatte har vært smittet nylig, men vi har merkelig nok klart å ikke smitte hverandre eller pasientene. Så vi har tydeligvis hvert flinke nok ved å følge de nasjonale tiltakene  (som munnbindbruk o.l.)

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (5 timer siden):

Vært syk med korona i to dager nå og kjenner symptomene greit i kroppen. Nå snakkes det om å kutte isolasjonsplikten på pressekonferansen i morgen. Da er det vel innafor å gå på butikken og kanskje ut for en øl selv om jeg har symptomer og testet positivt? Er selvfølgelig vaksinert. Tilbake til normalen 🥳 Man gikk tross alt ut på byen med forkjølelse tidligere 🤷

Jeg håper dette var ironisk. Om du går ut på byen med corona så er det en psykelig egoisme som rår. Si du smitter Kari, som smitter Mari, som smitter Ola, som smitter Per, som smitter Bjørnar, og Bjørnar blir alvorlig syk. Han må legges i respirator. I verste fall dør han. Eller kanskje han sliter i flere år etter. Du får kanskje aldri høre det, fordi du kjenner ham ikke. Men du driter i dominino effekten og velger gå på byen med corona? Trenger ikke smitte folk med vilje.. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (7 timer siden):

Det får vi vite etter at smitten er nådd ut til de... det dør mange i Sverige og Danmark nå. 

Er dette trippelvaksinerte mennesker i arbeidsfør alder? Jamfør argumentet om at mennesker i risikogrupper risikogrupper risikerer smitte på jobb.

Og er det flere som dør nå enn man kan forvente av en vanlig influensasesong?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (7 timer siden):

Teller ikke folk over pensjonsalder?  Ca 180 mennesker totalt har dødd av Covid-19 i Norge siden 2 januar i år foresten. Altså på litt over 1 mnd bare. 

Dette var et svar på argumentet om at folk i risikogrupper risikerer smitte på jobb. 

180 mennesker er ikke spesielt mye i månedene januar og februar hvis du sammenligner det med influensa. Særlig når man tar med i beregningen at vi har hatt underdødelighet grunnet tiltak. 

Det interessante er hvorvidt disse 180 døde hadde hatt mange gode leveår igjen. At mennesker i 80 og 90-årene dør av luftveisinfeksjoner er ikke nødvendigvis noen skandale. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (9 timer siden):

Fordi det bidrar til massehysteriet.

Nå er jeg forvirret.

Hele det siste året har jeg lest at mange mener at sårbare grupper burde beskytte seg selv mot smitte ved isolasjon, munnbindbruk, avstand osv  i stedet for at hele samfunnet skulle ha tiltak. 
Men du mener at hvis de gjør de gjør dette for å beskytte seg bidrar de til massehysteri?

Blir ikke dette da et tilfelle av "damned if you do, and damned if you don't"?

Hvis sårbare grupper ikke skal få lov til å bruke munnbind (og ellers de tiltakene de mener er hensiktsmesige), hvordan mener du da at de skal beskytte seg mot smitte?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (10 timer siden):

Åh yes! Elsker at jeg endelig får fremmede som puster - eller gjerne hoster - meg i nakken i butikken, eller som nærmest gnir seg mot meg for å nå tak i noe i stedet for å bare vente til jeg er ferdig. Elsker også at folk endelig kan få pille seg i nesa før de klemmer på alt av frukt og grønt i butikken, og kan hoste fritt ut i lufta i det jeg går forbi. ❤️

Ja, alt dette er ting jeg har opplevd selv. Folk er ekle. Noen sa at vi ikke trenger regler for å oppføre oss som voksne mennesker, men jo, det gjør vi. Det er alltid noen som ødelegger for alle på denne måten. Og det vises jo i denne tråden, der så mange ikke tenker på de av oss i risikogruppen, eller de som bare er redde for å bli syke. Dette er fortsatt et nytt og litt skummelt virus, og vi har faktisk lov å være skeptiske til det.

For man kan fortsatt bli kjempedårlig av omikron. Vi vet ikke hvor lenge vi er immune etter endt sykdom. Akkurat nå er det kjempemye smitte her jeg bor. Alle mulige arbeidsplasser sliter pga mye sykdom. Det er ille nok at folk tvinges tilbake på jobb etter maks 4 dager, selv med hoste og rennende nese, så lenge de ikke har feber. Å ta bort meteren og munnbind nå er helt idiotisk. 

Flere jeg kjenner har nylig vært smittet, de fleste etter 3 doser. Og en ting går igjen: milde symptomer, et par dager med lett feber, vondt i halsen og tretthet. Så er de på bedringens vei.

For noen år tilbake fikk jeg sesonginfluensa. Jeg var så dårlig at jeg fortsatt kan huske den utmattende følelsen av å ikke klare å komme meg opp uansett hvor mye jeg ønsket det. Jeg var totalt ødelagt i flere dager.

Så de som nå er friske,men roper opp om frykt for omikron og "vi vet ikke hvor farlig det er", kan ikke ha vært mye syk ellers i livet. For en ting er sikkert, jeg var mye dårligere med "vanlig" sesonginfluensa, enn de etterhvert svært mange jeg vet om som har hatt Covid.

At noen er i risikosonen er de helt uavhengig av Covid. Det er mange sykdommer som er smittsomme og som kan slå uheldig ut for noen som er svak fra før. Vi kan ikke regulere et samfunn utifra dem, de må regulere livet sitt utifra sin situasjon.

Når det gjelder disse som du sier trykker seg opp mot deg for å hente ting på en hylle, så si ifra! Ingen liker at noen presser seg nærmest igjennom en for å komme frem, det og helt uavhengig av Covid.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (8 timer siden):

Noen skjønner tydeligvis ikke at tiltakene har reddet mange liv fra Covid-19 gjennom pandemien.

Og noen skjønner ikke at mange av de livene som såkalt er "reddet", innebærer eldre mennesker som fikk noen ekstra ensomme måneder på denne jord, og som nå med stor sannsynlighet er død pga sin alder.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (9 timer siden):

På et eller annet tidspunkt må man nok møte en versjon av viruset, men ikke sikkert det er så lurt å la seg infisere av hele det greske alfabetet. 

Hvor lurt det er å "la seg infisere" kan diskuteres. Dog tror jeg at man må innse at man ikke har kontroll på alt her i verden. Å påtvinge andre å følge tiltak er ikke veien å gå. For de fleste som er redde dette viruset nå handler det i stadig større grad om en fobi - en irrasjonell frykt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (2 timer siden):

Er dette trippelvaksinerte mennesker i arbeidsfør alder? Jamfør argumentet om at mennesker i risikogrupper risikogrupper risikerer smitte på jobb.

Og er det flere som dør nå enn man kan forvente av en vanlig influensasesong?

Selvsagt er det trippelvaksinerte i  arbeidsfør alder som er i risikogruppe. Alle som bruker immundempende behandling kan ha begrenset effekt av vaksiner.  Organtransplanterte  og selv revmatikere kan være i fare nå pga bruk av kortison , og de som er under kreftbehandling.  Så får må man legge til de som faktisk ikke kan vaksinere seg. Så har mange sykdommer som kan ha virkning av vaksine men likevel vil sykdom være mer alvorlig for de enn andre. Tenk på de med alvorlig lunge og hjertesykdom f. Eks. Du glemmer også at de er norske barn som har disse sykdommene. Du må slutte å tenke på risikogruppen som kun gamle personer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG DER VAR DET OVER! Regjeringen fjerner så og si alt av restriksjoner. I tillegg til at meteren og munnbindet skrotes, er det også veldig gledelig at krav til isolasjonstid forsvinner og at trafikklysmodellen i skoler forsvinner, og at krav om testing forsvinner.

Gratulerer til alle. Kos dere uten tiltak! :flagg:

Munnbind
Meteren

Trafikklysmodellen
Testing
Isolasjonstid

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (13 minutter siden):

Selvsagt er det trippelvaksinerte i  arbeidsfør alder som er i risikogruppe. Alle som bruker immundempende behandling kan ha begrenset effekt av vaksiner.  Organtransplanterte  og selv revmatikere kan være i fare nå pga bruk av kortison , og de som er under kreftbehandling.  Så får må man legge til de som faktisk ikke kan vaksinere seg. Så har mange sykdommer som kan ha virkning av vaksine men likevel vil sykdom være mer alvorlig for de enn andre. Tenk på de med alvorlig lunge og hjertesykdom f. Eks. Du glemmer også at de er norske barn som har disse sykdommene. Du må slutte å tenke på risikogruppen som kun gamle personer.

Det er i all hovedsak eldre som dør av dette. Det er realiteten. De yngre som dør er gjerne uvaksinert.

Vi kan heller ikke eliminere all risiko. Livet er fullt av farer. Risikoen for en trippelvaksinert å dø av omikron er ekstremt liten.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (2 minutter siden):

OG DER VAR DET OVER! Regjeringen fjerner så og si alt av restriksjoner.

Gratulerer til alle. Kos dere uten restriksjoner! :flagg:

🥳🥳🥳

Så kan alle nedstengnings- og tiltaksforkjempere forsette å mure seg inne. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...