Gå til innhold

Endelig ryker meteren og munnbindet!

Gjest Urias

Anbefalte innlegg

Villfisker skrev (7 minutter siden):

Jeg var forresten innom tannlegekontoret i dag. Brukte ikke det ekle munnbindet. Ingen sa noe. Så da blir det snart tannlegetime på meg, da jeg vet at dette fremdeles er et bra kontor 👍

Du ville ikke heller ventet med bedriftsanmeldelsen før etter selve tannbehandlingen?

"Denne vaskemaskinen er sikkert helt topp. Jeg fikk lov til å spy på esken den kom i inne i butikken. Fem stjerner *****:fnise:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babushka skrev (18 minutter siden):

Dersom du jobber innen helse forsvinner nok ikke munnbindet med det første. 

Det forsvinner nok for de som jobber i butikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Du ville ikke heller ventet med bedriftsanmeldelsen før etter selve tannbehandlingen?

"Denne vaskemaskinen er sikkert helt topp. Jeg fikk lov til å spy på esken den kom i inne i butikken. Fem stjerner *****:fnise:

Har vært der flere ganger, så det er null problem ;) 

Heldigvis har de ikke blitt hysteriske på dette kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel klem da på Støre og Kjerkhol imorgen, eller mer sannsynlig at de skal mane til forsiktighet og sunn fornuft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder mine munnbind en stund til og holder en meter når jeg kjenner at det er nødvendig; på busser og handlesentre. Andre steder også, hvis jeg føler for det. Smitte forsvinner ikke automatisk fordi de skriver en setning om det på nett. Der det er rense-hender-automater, der vil jeg bruke dem.  :) 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (6 minutter siden):

Har vært der flere ganger, så det er null problem ;) 

Heldigvis har de ikke blitt hysteriske på dette kontoret.

Så bra☺

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urias skrev (5 timer siden):

Endelig! Selvsagt alt for sent, men bedre sent enn aldri. Bare å gratulere alle sammen!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLvGWJ/vgs-opplysninger-meteren-og-munnbindpaabudet-ryker

(Så tenner vi et lys for de som digger nedstengninger og restriksjoner som nå går en tung tid i møte :lol:)

SÅÅÅ deilig,men når?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi selv vil beholde meter`n er det ikke sikkert at andre gjør det. Har sneiet borti flere nå i det siste. :alice:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (41 minutter siden):

Helt enig! Det siste nå, er en omfattende studie som viser at covid syke (uansett hvor mildt forløp) er ekstremt tilbøyelige til å utvikle over 20 ulike alvorlige hjerteforstyrrelser. Ting man ikke "bare blir frisk av" hvis man får det.

På sikt vil kanskje folket dømme de som vil fjerne munnbindet og meteren langt hardere enn vi kan forestille oss.

Det håper jeg virkelig! Makan til dårlig håndtering skal man lete lenge etter. I de fleste andre land så tas disse studiene på ramme alvor. Ingen vet senvirkninger av Omicron men er det som etter Delta og de variantene så ser vi et fall i folkehelsen som vil gjøre at mange faller ut av arbeidslivet. 1,6 millioner amerikanere er ute av arbeidslivet på grunn av Long Covid og Post Covid. I Norge har vi inntil nylig vært forskånet for mye smitte. FHI stoler ikke på andre studier kun sin egne, og hadde tydeligvis ikke nok tall og materiale å jobbe med på sin studie. Merkelig at de vil fremstå som verdensmestere i covid foresten når det de sier er stikk i strid med det WHO, andre land og mange eksperter sier. Munnbind og litt avstand der det er mulig er veldig lite inngripende tiltak vs hva de vil bli å kunne gi x antall nordmenn trygd og rehabiliteringstilbud.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 timer siden):

Totalt idiotisk å fjerne påbudet om munnbind, det er ett ikke veldig inngripende tiltak. Det er mange folk i risikogrupper, som har kreft osv som må ta buss,tog etc og handle mat i butikker. Tydelig at myndighetene ikke bryr seg stort om de. Dette kommer også antagelig til å føre til mer fravær som igjen går utover eldre på sykehjem, utsatte operasjoner som i Danmark osv .Dette påbudet kunne de fint hatt til våren kommer i april... 

Nei, ikke inngripende i det hele tatt å frata folk muligheten til å puste ren oksygen og kommunisere med ansiktsuttrykk og smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 timer siden):

Totalt idiotisk å fjerne påbudet om munnbind, det er ett ikke veldig inngripende tiltak. Det er mange folk i risikogrupper, som har kreft osv som må ta buss,tog etc og handle mat i butikker. Tydelig at myndighetene ikke bryr seg stort om de. Dette kommer også antagelig til å føre til mer fravær som igjen går utover eldre på sykehjem, utsatte operasjoner som i Danmark osv .Dette påbudet kunne de fint hatt til våren kommer i april... 

Helt enig. Merkelig at meteren og munnbind skal forsvinne i butikker og på kollektiv. Dette samt helsetjenester kan man ikke alltid velge å avstå fra. Det er steder som alle mennesker må ferdes også de svakeste. Da kunne de heller bare fjernet dette innen kultur og utelivet som det tross alt er frivillig å oppsøke. At Norge fjerner dette gjenspeiler synet man har på eldre og syke. Det gjenspeiler også hvor selvgode FHI er, som ikke tar WHO andre eksperter på alvor.   
At konsekvensene av frislipp i Norge blir enda større enn i Danmark tror jeg vi kan forvente. De har tross alt høyere vaksinasjon, så det hindrer jo sikkert mange innleggelser den forskjellen der. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urias skrev (51 minutter siden):

I et normal år dør det opp mote 1000 personer i Norge av influensa. Det er en del av livet. Nå er det dokumentert at omikron-varianten ikke er verre enn en influensa, og i flere land har den nå blitt fjernet som en en samfunnskritisk sykdom. Selvsagt skal det åpnes, og selvsagt skal man fjerne meteren og krav om munnbind.

Jeg kunne skrevet en hel bok om hva nedstengningen har medført av konsekvenser. Mye som jeg selv har fått se på nært hold. Stikkord: Psykisk helse, spiseforstyrrelser og selvmord. Så leser man at antall overgrep i hjemmet har steget voldsomt under pandemien. Ta med alle som har mistet livsgrunnlaget sitt p.g.a. konkurser og økonomisk ruin. Her kan vi bare fortsette å liste opp.

Du snakker om egoisme?? Fy fader jeg blir provosert. Du har åpenbart ikke fått kjent på konsekvensene selv. Trolig har du ikke barn eller bekjente med psykiske problemer. Du har neppe opplevde at noen av dine nærmeste har droppet ut av stuidene og måtte gi avkall på sine drømmer. Du har vel kanskje også en offentlig stilling og ikke behøver å bekymre deg for å miste jobben eller bli permittert? DET er egoisme det. Denne voldsomme trangen til å holde et samfunn nedstengt fordi man selv sitter på den grønne gren, er oppsiktsvekkende og noe av det mest egoistiske jeg kan tenke meg. Det å gi blaffen i at enda flere barn blir voldtatt og mishandlet i sine hjem p.g.a. nedstengninger. Å drite i at spiseforstyrrelsene og psykiske problemer og ensomheten fyker i været - DET er egoistisk det!

Heldigvis har myndighetene tatt til vett og fjerner nå de siste restriksjonene. Flagget skal til topps!!

Forskning viser at pandemien har ført til færre selvmord. https://forskning.no/covid19/faerre-selvmord-under-pandemien/1884184
De som lider av spiseforstyrrelser og psykiske plager trenger hjelp og det håper jeg de får, men det er ikke utenkelig at de ville slitt uavhengig av pandemi. 
Norge har i liten grad vært nedstengt for barn og unge, og de tiltakene vi har igjen nå rammer veldig få. Utelivet kunne fått dispensasjon for 1 m og «alle» ville vært fornøyde. 
Hva med å tenne et lys for risikogruppene istedet for å hovere overfor tiltaksryttere. Det er faktisk en del barn som tilhører risikogruppene. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaybird skrev (1 time siden):

Jeg og! Jeg er en lyssky person som liker avstand til folk, og uansett tiltak eller ikke kommer jeg til å gå med munnbind også fremover. Det herlige med det, er at når de fleste andre dropper munnbind, blir det automatisk "meter'n" når jeg kommer, fordi de fleste blir redde/skeptiske der jeg går med munnbindet 😄

Jeg registrerer at mange synes munnbind er et inngripende tiltak, og skjønner at de er glade for å slippe. Jeg forstår ikke at det å ha på munnbind noen minutter på en butikk eller en time i et kjøpesenter egentlig er inngripende, men det er ikke alt man skal skjønne seg på.

Ja det er merkelig at det er inngripende synes jeg. På min arbeidsplass var det utstrakt munnbindbruk i fra før så mulig jeg vennet meg til fort å bruke det i samfunnet. Men jeg har erfart at jeg har holdt meg mye friskere, og attpåtil slipper å kjenne andre sine kroppslukter. Jeg slipper å være en som sprer smitte og det er viktig for meg. Både at jeg kan spre smitte til fremmede og at jeg blir smittet og sprer det til familie i risiko. Jeg slipper kanskje å bli en av de mange i Norge som skal stri med senvirkninger. Ser ikke noe ulemper annet enn i starten når munnbind var dyrt. Men nå er de jo rimelige også. Null stress med munnbind. 

Endret av J.E
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh yes! Elsker at jeg endelig får fremmede som puster - eller gjerne hoster - meg i nakken i butikken, eller som nærmest gnir seg mot meg for å nå tak i noe i stedet for å bare vente til jeg er ferdig. Elsker også at folk endelig kan få pille seg i nesa før de klemmer på alt av frukt og grønt i butikken, og kan hoste fritt ut i lufta i det jeg går forbi. ❤️

Ja, alt dette er ting jeg har opplevd selv. Folk er ekle. Noen sa at vi ikke trenger regler for å oppføre oss som voksne mennesker, men jo, det gjør vi. Det er alltid noen som ødelegger for alle på denne måten. Og det vises jo i denne tråden, der så mange ikke tenker på de av oss i risikogruppen, eller de som bare er redde for å bli syke. Dette er fortsatt et nytt og litt skummelt virus, og vi har faktisk lov å være skeptiske til det.

For man kan fortsatt bli kjempedårlig av omikron. Vi vet ikke hvor lenge vi er immune etter endt sykdom. Akkurat nå er det kjempemye smitte her jeg bor. Alle mulige arbeidsplasser sliter pga mye sykdom. Det er ille nok at folk tvinges tilbake på jobb etter maks 4 dager, selv med hoste og rennende nese, så lenge de ikke har feber. Å ta bort meteren og munnbind nå er helt idiotisk. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (1 time siden):

I et normal år dør det opp mote 1000 personer i Norge av influensa. Det er en del av livet. Nå er det dokumentert at omikron-varianten ikke er verre enn en influensa, og i flere land har den nå blitt fjernet som en en samfunnskritisk sykdom. Selvsagt skal det åpnes, og selvsagt skal man fjerne meteren og krav om munnbind.

Jeg kunne skrevet en hel bok om hva nedstengningen har medført av konsekvenser. Mye som jeg selv har fått se på nært hold. Stikkord: Psykisk helse, spiseforstyrrelser og selvmord. Så leser man at antall overgrep i hjemmet har steget voldsomt under pandemien. Ta med alle som har mistet livsgrunnlaget sitt p.g.a. konkurser og økonomisk ruin. Her kan vi bare fortsette å liste opp.

Du snakker om egoisme?? Fy fader jeg blir provosert. Du har åpenbart ikke fått kjent på konsekvensene selv. Trolig har du ikke barn eller bekjente med psykiske problemer. Du har neppe opplevde at noen av dine nærmeste har droppet ut av stuidene og måtte gi avkall på sine drømmer. Du har vel kanskje også en offentlig stilling og ikke behøver å bekymre deg for å miste jobben eller bli permittert? DET er egoisme det. Denne voldsomme trangen til å holde et samfunn nedstengt fordi man selv sitter på den grønne gren, er oppsiktsvekkende og noe av det mest egoistiske jeg kan tenke meg. Det å gi blaffen i at enda flere barn blir voldtatt og mishandlet i sine hjem p.g.a. nedstengninger. Å drite i at spiseforstyrrelsene og psykiske problemer og ensomheten fyker i været - DET er egoistisk det!

Heldigvis har myndighetene tatt til vett og fjerner nå de siste restriksjonene. Flagget skal til topps!!

Utrolig at du lot deg provosere og kommer med en haug med konsekvenser av nedstengning som jeg ikke har nevnt et ord om!  Du pålegger meg meninger jeg ikke har ! Nedstengning et inngripende og har konsekvenser, men  å ta hensyn til folk i samfunnet som  meteren der det går og munnbind på butikken og kollektiv er ikke inngripende!  Du påstår at jeg er egoistisk som ikke tar hensyn til barn som har det vondt at jeg ikke bryr meg om spiseforstyrrelser og det ene og det andre ? Hvordan vet du det ? Å ja du antok det fordi det jeg skrev at vi bør ta vare på de eldre ! Er det ensbetydende med at jeg mener vi skal drite i de yngre ? Frekk er du ! 
Tror du barn får de verre i sine hjem med vold osv av munnbindbruk i butikken! Er det mulig ! 😯Det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Man kan ha ting åpent men samtidig ivareta smittevernet slik WHO anbefaler. Du tar forresten helt feil i dine antagelser. Jeg jobber ikke det offentlige og  merker veldig konsekvenser av pandemien , også økonomisk. Konsekvensene på min arbeidsplass kommer ikke av tiltak men kommer av  høyt smittetrykk i samfunnet. 

Endret av J.E
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at meteren og isolasjon ryker. Munnbind har jeg slutta med for lenge siden, men fint at også andre slutter å bruke det. Omikron er mildere enn influensa. Overhodet ingen grunn til at vi fortsatt skal ha tiltak.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (4 minutter siden):

fint at også andre slutter å bruke det. 

Hvorfor er det viktig for deg at andre ikke bruker munnbind?   :klo:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...