Gå til innhold

Endelig ryker meteren og munnbindet!

Gjest Urias

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Tunique said:

Jubler ikke før koronasertifikatet blir skrinlagt!

Har du måttet vist koronasertifikat du? Den biten der har påvirket min frihet 0%

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Urias skrev (7 minutter siden):

De som har hatt det tungt i denne pandemien er våre barn og unge som har betalt den høyeste prisen. La oss aldri glemme hva myndighetene har påført våre unge. Konsekvensene er helt enorme. Og jeg har dessverre fått oppleve dette på nært hold, og vet hva det vil si. 

Det er fullt mulig for folk som elsker nedstengninger å holde seg for seg selv og ikke gå ut og møte folk. Det får være deres valg. Men det er på tide å gi folket friheten tilbake.

For noe gnell. Det er ikke en personligehetstype som definerer ungdom. De er som resten av oss. Og som alle andre så er det de som har størst oppmerksomhetsbehov og er mest utagerende som også skriker og syter mest når det stilles krav til å vise hensyn rundt seg. Det er ikke noe mer synd på ungdom som har måtte finne seg i å være mindre sosiale nå enn det er synd i de ungdommene som nå kjenner angsten og frykten for alt som oppstår under oversosiale samfunn når tiltakene fjernes. Enten de har nære som er svært utsatt for kovid, eller selv er det, eller bare generelt sliter med sosial angst og annen problematikk. Du er helt nedsnødd om du tror den lille minoriteten av egoister som jubler over at noe så banalt som munnbind må vekk, har lidd mest under pandemien. Gud noe så patetisk

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (2 minutter siden):

Tror nok de som driver utesteder og jobber som bartendere, synes det er fint at meteren og munnbind forsvinner. 

Synes det er ganske inngripende å være nødt til å stå på en arbeidsplass i åtte timer hver dag! 

Ja, det virker som det er den gruppen som betyr mest nå. Selv vet jeg om skoler og barnehager hvor sykefraværet nå er så ekstremt høyt at de er vanskelige å drifte. Det påvirker sikkert de unge litt det også.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Synes vi bør gi det litt tid før vi konkluderer med hvor ille tiltakene har vært for barn og unge. Hvem vet, kanskje ikke det er så gøy for disse barna og unge i fremtiden, med long covid og konsekvensene av det.

Det kan også være ille for barn på lang sikt å oppleve foreldre med urasjonell frykt, og de konsekvenser det har for hva de får lov til.

• Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Ja, det virker som det er den gruppen som betyr mest nå. Selv vet jeg om skoler og barnehager hvor sykefraværet nå er så ekstremt høyt at de er vanskelige å drifte. Det påvirker sikkert de unge litt det også.

Det er ingen grupper som betyr mest. Det som betyr noe, er at vi må få samfunnshjulene i gang igjen.

Og for å være helt ærlig, om jeg skulle måtte prioritere noen å sette først, så ville jeg faktisk tenkt unge mennesker i jobb, bartender eller annet, enn eldre mennesker på 85+ som har levd et langt liv og uansett har begrenset med tid igjen.

Dette sykefraværet, er det høyt fordi folk faktisk er syke, eller fordi vi nå i 2 år er blitt fortalt at vi er syke hvis vi er litt småsnufsete?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Det kan også være ille for barn på lang sikt å oppleve foreldre med urasjonell frykt, og de konsekvenser det har for hva de får lov til.

Hvis covid var irrasjonell frykt, så ville ikke Kina tviholdt på nulltoleranse for smitte. Hadde vi ikke hatt tiltak og nedstengning fra starten av, før vaksineringen, ville flere barn og unge i Norge mest sannsynlig måtte håndtere følelser knyttet til dødsfall i slekta - i tillegg til alt det andre som pandemien har påvirket.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (1 time siden):

Totalt idiotisk å fjerne påbudet om munnbind, det er ett ikke veldig inngripende tiltak. Det er mange folk i risikogrupper, som har kreft osv som må ta buss,tog etc og handle mat i butikker. Tydelig at myndighetene ikke bryr seg stort om de. Dette kommer også antagelig til å føre til mer fravær som igjen går utover eldre på sykehjem, utsatte operasjoner som i Danmark osv .Dette påbudet kunne de fint hatt til våren kommer i april... 

Og de som har kreft osv? Måtte de ta særlige forholdsregler før, eller var det ingen smitte av noen art i samfunnet for 2 år siden?

Har selv familiemedlemmer med tidligere kreftdiagnose. Vi gikk ikke akkurat på besøk med vanlig forkjølelse heller. Folk tar hensyn. Man trenger ikke regler om munnbind og 1 meter for å bruke sunn fornuft.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (4 minutter siden):

Har du måttet vist koronasertifikat du? Den biten der har påvirket min frihet 0%

Så da har du ikke fått med deg at Norge nettopp har tilpasset koronasertifikat likt EU sin modell.

EU-sertifikatet gjelder i 180 dager (rundt 6 måneder) ved gjennomgått sykdom, 270 dager (rundt 9 måneder) for grunnvaksinerte og ubegrenset for dem som har fått oppfriskningsdose.

Vi bør gjøre som Danmark, å avslutte koronasertifikatet.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Hvis covid var irrasjonell frykt, så ville ikke Kina tviholdt på nulltoleranse for smitte. Hadde vi ikke hatt tiltak og nedstengning fra starten av, før vaksineringen, ville flere barn og unge i Norge mest sannsynlig måtte håndtere følelser knyttet til dødsfall i slekta - i tillegg til alt det andre som pandemien har påvirket.

Du kan ikke sammenligne resten av verden med Kina. Der stenges millionbyer ned når 20 - 30 mennesker blir smittet. Men så bor de også MYE tettere enn oss.

Og hvorfor trekke frem hvordan det var for 2 år siden? Det er snakk om situasjonen nå. Livet går faktisk videre.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne danse på byen igjen, så det å slippe meteren blir supert. Og så er det veldig tungt å bruke munnbind hele tiden på jobb, får utslett rundt munnen også. Noen blir alvorlig syke av influensa også, men samfunnet har da aldri blitt stengt av den grunn. Hvem er det egentlig vi prøver å beskytte her? Vi er trippelvaksinert, og de aller aller fleste får knapt symptomer. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (15 minutter siden):

Nå vet jeg ganske mye om det, siden jeg er lærer på en skole med rimelig høyt smittetrykk. Heldigvis er det nedadgående nå,  siden de fleste elevene har testet positivt for noen uker siden. Alle elevene har hatt et mildt sykdomsforløp. Vi lærere er trippelvaksinert, eller har hatt corona tidligere. Ja, noen tester positivt med boosterdose også  men da heldigvis med et mildt sykdomsforløp og kun 4 dager karantene. 

Ønsker fortsatt meteren vekk! (Den har uansett ikke betydd noe i skolen.) 

Ønsker å gå tilbake til et normalt liv nå. Alle blir smittet før eller siden. La det heller bli før.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syndig skrev (11 minutter siden):

Jeg vil gjerne danse på byen igjen, så det å slippe meteren blir supert. Og så er det veldig tungt å bruke munnbind hele tiden på jobb, får utslett rundt munnen også. Noen blir alvorlig syke av influensa også, men samfunnet har da aldri blitt stengt av den grunn. Hvem er det egentlig vi prøver å beskytte her? Vi er trippelvaksinert, og de aller aller fleste får knapt symptomer. 

Å fjerne meteren på utesteder, byen og konserter er ok for dit er det frivillig å dra. 

Men, skulle gjerne sett det ble beholdt på matbutikker og kollektiv transport slik at de som vil kan skjerme seg.

Folk er ikke redd for sykdommen i seg selv, men seinvirkningene. Studier har vist påvirkning av hjernen og blodkretsløpet. Påvirkning i hjernen av samme type vi ser ved alzheimers. Det er dette mange vil ha svar på før vi brenner oss igjenom 2-3-4 covid infeksjoner. Tror du Kina stenger ned for gøy? De så hva som skjedde med de som ble smittet etter siste sars utbrudd

Endret av Sermina
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (17 minutter siden):

Synes vi bør gi det litt tid før vi konkluderer med hvor ille tiltakene har vært for barn og unge. Hvem vet, kanskje ikke det er så gøy for disse barna og unge i fremtiden, med long covid og konsekvensene av det.

De minste barna har hatt det bedre med mindre kohorter i barnehagen.
Det er nok noen utsatte grupper blant de unge som har slitt, men det blir ikke akkurat bedre av at alle skal påpeke hvor synd det er på dem til enhver tid. Får virkelig ikke håpe mange barn og unge for senfølger. 

Nå jubles det forøvrig over at de nok et år slipper eksamen. 
De man bør ha empati med under denne pandemien er risikogruppene, de som må isolere seg og lever i frykt for smitten nå i mye større grad enn tidligere, skal noen tenne lys bør man tenne det for dem. 

La oss bare håpe FHI for en gangs skyld har rett og at det er like greit å «bli ferdig» med omikron. Det må jo være for en grunn at de skroter alle tiltak, det er ingen vei utenom å la smitten gå sin gang. WHO anbefaler fremdeles tiltak for å hindre spredning av omikron de har sikkert også en god grunn. 

https://www.livemint.com/science/health/when-will-next-covid-variant-strike-the-world-who-answers-on-omicron-mutations/amp-11644420281880.html

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Honey Dew said:

Kommer til å bruke munnbind til den dagen jeg dør.

Jeg og! Jeg er en lyssky person som liker avstand til folk, og uansett tiltak eller ikke kommer jeg til å gå med munnbind også fremover. Det herlige med det, er at når de fleste andre dropper munnbind, blir det automatisk "meter'n" når jeg kommer, fordi de fleste blir redde/skeptiske der jeg går med munnbindet 😄

Jeg registrerer at mange synes munnbind er et inngripende tiltak, og skjønner at de er glade for å slippe. Jeg forstår ikke at det å ha på munnbind noen minutter på en butikk eller en time i et kjøpesenter egentlig er inngripende, men det er ikke alt man skal skjønne seg på.

Endret av Jaybird
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jaybird skrev (13 minutter siden):

Jeg registrerer at mange synes munnbind er et inngripende tiltak, og skjønner at de er glade for å slippe. Jeg forstår ikke at det å ha på munnbind noen minutter på en butikk eller en time i et kjøpesenter egentlig er inngripende, men det er ikke alt man skal skjønne seg på.

Du tenker ikke på at de som jobber i butikk også må bruke munnbind så lenge det er kunder i butikken? Da snakker vi ikke om noen minutter, men 8 timer! 

Endret av tirben
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Athena79 skrev (1 time siden):

Godt å slippe munnbind, men meteren kan vi bare beholde :fnise:

Enig i det. Men ikke pga koronaen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (35 minutter siden):

Så da har du ikke fått med deg at Norge nettopp har tilpasset koronasertifikat likt EU sin modell.

EU-sertifikatet gjelder i 180 dager (rundt 6 måneder) ved gjennomgått sykdom, 270 dager (rundt 9 måneder) for grunnvaksinerte og ubegrenset for dem som har fått oppfriskningsdose.

Vi bør gjøre som Danmark, å avslutte koronasertifikatet.

Absolutt. Og folk bør nekte å akseptere det. Nekte å benytte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rand al'Thor
Mariposa__ skrev (4 timer siden):

Håper dette virkelig backfire!!!! Helt latterlig!!!!

Vist folk oppfører seg like idiotisk som sist gang, så kommer det til å slå tilbake på oss igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...