Gå til innhold

Omelett


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Very Victoria

Hvordan i alle dager er det mulig at en omelett går til helvete?

Melk i omelett er en forbanna uting fordi den gjør at omeletten svir seg veldig lett. Den beste pannen og bruke til omelett er en teflonpanne og når man har helt i eggeblandingen skal man vende på pannen til omeletten har satt seg i bunnen.

Jernpanne på max varme og melk i eggeblandingen gjør at den går til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann i omeletten og det faktum at den bruker et halvt år på å bli stekt øverst i midten gjør at den går til helvete. For da er Frysepulver så sulten at hun skraper den sammen til å bli en blanding av eggerøre og omelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett lokk på stekepannen og stek på svak varme. Da får du luftig og gjennomstekt omelett.

Noen mener at omelett skal ha en rå kjerne, men jeg personlig synes det er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn lager jeg omelett:

Hvis jeg for eksempel skal ha i løk, poteter og pølsebiter svitser jeg dette litt i panna først, og fordeler det jevnt utover.

Så tar jeg panna av den varme platen, og heller på eggeblandingen, strør på salt, pepper, og gressløk, samt gjerne litt basilikum og oregano hvis jeg vil legge tomatskiver på toppen (det vil jeg), så strør jeg på litt ost på toppen.

Så skrur jeg ned varmen til nederste hakk, og setter på lokk på panna. Så kan panna få komme tilbake til platen sin, og stå der et kvarters tid, avhengig av hvor tykk omeletten ble selvsagt.

Altså:

1. vann i omeletten, ikke melk, dvs 1 ss per egg.

2. svak varme, laveste hakket.

3. lokk på pannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en annen tråd nylig bruker jeg noe så "feil" som litt crème fraîche i omelett til middag. Liker også å blande oppsmuldret chèvre i eggeblandingen før den går i panna - blir nesten som eggestand til paifyll. Ingenting som brenner seg av den grunn. Ellers gjør jeg som Rosin, med svakeste varme og lokk.

Liker imidlertid også brettet omelett med halvrå/kremet kjerne, laget med vann. Men det er jeg alene om her i huset, så det blir sjelden laget.

Eggerøre foretrekker jeg også å lage med vann, og den må ihvertfall være kremet - helt stivnet og tørr eggerøre er smakløst, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...