AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Naboen fikk hund for over et år siden, en collie. Flere ganger om dagen plasserer de henne utenfor huset, hvor hun bjeffer non stop til de tar henne inn igjen. Særlig på kvelden er det forferdelig irriterende å høre på. Er det jeg som er intolerant her, eller burde jeg si fra? De går tur med henne, men de burde kanskje gjort det oftere heller enn å sette henne ut. Trodde det kom til å gå over når hun ikke var valp lenger, men ikke noe tegn til det.. Anonymkode: 119a8...ee9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Er i samme situasjon her med naboens eurasier. Holder på å klikke mentalt for meg. Har fått svar her inne tidligere om at man kan kontakte både politi og mattilsyn. Jeg har ikke turt det. Hvis du har en god relasjon med naboen går det jo an å nevne at det blir mye lyd neste gang du møter på de? Anonymkode: 9d6d4...6f4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Dette kommer sannsynligvis bare til å bli verre hvis eierne ikke tar tak i det. Bjeffing er selvforsterkende og de aller ferreste hunder kan være ute på egenhånd uten å bjeffe hvis det f.eks går folk eller hunder forbi. Min erfaring er at det også gjerne er motsatt, valper lærer seg gradvis å bjeffe for å bli gode på det og kunne stå slik en hel dag. Noen raser har instinkt/personlighet som gjør at det føles naturlig for dem å passe på hus og familie. Mine hunder får aldri stå ute i hagen å bjeffe, da tar jeg dem in, eller hvis jeg er ute sammen med dem kan jeg avlede eller avbryte adferden Anonymkode: 325f0...016 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Har samme problemet her. Schæfer, skikkelig diger, med buldrerøst. Men eierne er svigers, og det nytter ikke å si noe. De påstår hardnakket at de tar han inn med en gang han begynner å bjeffe. Gidder ikke lage styr, da de er så gamle at jeg har håp om at de snart må flytte til et mer eldrevennlig område. Anonymkode: 5e3f2...0ee
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette kommer sannsynligvis bare til å bli verre hvis eierne ikke tar tak i det. Bjeffing er selvforsterkende og de aller ferreste hunder kan være ute på egenhånd uten å bjeffe hvis det f.eks går folk eller hunder forbi. Min erfaring er at det også gjerne er motsatt, valper lærer seg gradvis å bjeffe for å bli gode på det og kunne stå slik en hel dag. Noen raser har instinkt/personlighet som gjør at det føles naturlig for dem å passe på hus og familie. Mine hunder får aldri stå ute i hagen å bjeffe, da tar jeg dem in, eller hvis jeg er ute sammen med dem kan jeg avlede eller avbryte adferden Anonymkode: 325f0...016 Jeg har samme filosofi når det gjelder våre hunder. Synes det er regelrett flaut om de setter i gang på en sånn måte at det kan være til plage for naboene. Det jeg ikke skjønner, folk med sånne hunder som står ute og støyer i timevis, hører dem det ikke selv?? Irriterer dem seg virkelig ikke selv over den lyden? Jeg fatter det ikke.. Anonymkode: 9d6d4...6f4 5
Ejlisi Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Det er helt ok å si ifra at du synes det er sjenerende. Men si gjerne ifra på en hyggelig og sivilisert måte 😅 kanskje naboen ikke får det med seg fordi de er i tv-stuen i kjelleren? Sitter med headsett koblet til forsterker og gitar? Langt fra godkjent oppførsel fra mine hunder, her er det rett inn hvis de står ute og bjeffer på måfå eller gauler i vei fordi noen stakkars folk lufter utenfor tomta vår 😅 7
Svisle Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 Litt bjeffing i ny og ne, sånn type 2-3 bjeff under leking, for å varsle at det kommer noen osv., må man tåle. Men jevn gneldring over lengre tid, sånn type over 1 time i strekk, er absolutt ikke noe man kan forvente at naboene skal finne seg i. Ei heller hunden selv for den saks skyld. Collien er i utgangspunktet ingen gneldrerase, så en collie som står bundet ut og gauler i veg har det nok heller ikke bra av det. Det er så absolutt innafor å si i fra til naboen at dette er sjenerende! 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 Ville helt klart sagt ifra til naboen, eventuelt med et anonymt brev i postkassa. Jeg har selv hund, men helt ærlig - sånn ulyd burde ingen trenge å forholde seg til. Anonymkode: f6774...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 Svisle skrev (9 timer siden): Litt bjeffing i ny og ne, sånn type 2-3 bjeff under leking, for å varsle at det kommer noen osv., må man tåle. Men jevn gneldring over lengre tid, sånn type over 1 time i strekk, er absolutt ikke noe man kan forvente at naboene skal finne seg i. Ei heller hunden selv for den saks skyld. Collien er i utgangspunktet ingen gneldrerase, så en collie som står bundet ut og gauler i veg har det nok heller ikke bra av det. Det er så absolutt innafor å si i fra til naboen at dette er sjenerende! Dette var min første tanke også. Collie er ikke en veldig bjeffete rase, snarere tvert i mot, så jeg ville bekymret meg for om de tar skikkelig vare på hunden sin. Jeg vil gå så langt som å si at folk som lar hundene sine stå og bjeffe konstant, ikke er spesielt gode hundeeiere. Anonymkode: df8fd...de0 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 Takk for svar😊 Jeg sendte en vennlig melding hvor jeg spurte om de kunne finne en annen løsning, men den ble ikke besvart. Har imidlertid blitt noe bedre på kveldstid, så den er nok mottatt. Interessant at collie ikke er en bjeffete rase, for denne er definitivt bjeffete. Men eierne er nok ikke verdens beste hundeeiere🙈 De bare kjefter på den fra døra, noen ganger står de til og med inne og roper. Noe som selvfølgelig ikke hjelper🤦🏼♀️ Ts Anonymkode: 119a8...ee9 1
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 Naboen her har elghund. Elghunder lager MYE lyd! Understimulert, sådan. Prøvde å si fra på en hyggelig måte et par ganger, uten at noe skjedde. Etter et par år med kronisk bjeffing sa jeg at nå var det nok! Nå har nabodama sluttet å hilse, og bikkja bjeffer fra den blir satt ut til den blir tatt inn. Den er riktignok mere inne enn ute nå, men det er fortsatt ille…
17.11 Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 Vi har samme problem utenfor her, collie her også. Stakkaren er sikkert understimulert, og jeg skjønner ikke at de bare slipper den ut i bakgården alene sånn. Vår egen hund blir i tillegg stresset og urolig av å høre på bjeffingen hele kvelden. Er litt usikre på hvordan vi burde gå frem, men det kan ikke fortsette slik som dette.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 Om jeg hadde vært naboen hadde jeg satt pris på å få beskjed. Jeg er vant med bjeffing, og er gjerne mer immun mot bjeffinga enn naboene mine. Det er mye bedre å gi beskjed enn å gå og irritere seg. Anonymkode: 892b4...282 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.2.2022 den 20.21): Naboen fikk hund for over et år siden, en collie. Flere ganger om dagen plasserer de henne utenfor huset, hvor hun bjeffer non stop til de tar henne inn igjen. Særlig på kvelden er det forferdelig irriterende å høre på. Er det jeg som er intolerant her, eller burde jeg si fra? De går tur med henne, men de burde kanskje gjort det oftere heller enn å sette henne ut. Trodde det kom til å gå over når hun ikke var valp lenger, men ikke noe tegn til det.. Anonymkode: 119a8...ee9 Er dette i Drammen på Åssiden? Anonymkode: 6e181...0f5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå