Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal besvare en oppgave i makro, og sliter litt med disse spørsmålene:

d) Diskuter kort årsaker til variasjonen i rentenivået.

e) Påpek mulige virkninger på norsk økonomi av et lavt rentenivå.

Har lett på sidene til NB, Finansdepartementet, SSB og lignende, men synes det er vanskelig å finne noe konkret som kan brukes. Hvilke andre sider kan være relevante?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg skal besvare en oppgave i makro, og sliter litt med disse spørsmålene:

d) Diskuter kort årsaker til variasjonen i rentenivået.

e) Påpek mulige virkninger på norsk økonomi av et lavt rentenivå.

Har lett på sidene til NB, Finansdepartementet, SSB  og lignende, men synes det er vanskelig å finne noe konkret som kan brukes. Hvilke andre sider kan være relevante?

Har dere ikke lærebøker dere skal lese da? Jeg kan ikke så mye, men kan gi deg noen stikkord som jeg umiddelbart tenker:

Her er stikkord i Norge handlingsregelen og målet om en svak inflasjon. Lav rente fører til økt investeringslyst, det er derfor det er så lav rente i USA og Europa nå. Økt investering fører til økt pengestrøm og også inflasjon. Inflasjon gjør at det ikke lønner å sitte på penger, da de blir mindre verdt. Og det lønner seg å ha lån, siden det også blir mindre verdt, og man risikerer for mye lånefinansiering. Inflasjonen må altså ikke bli for stor, det fører til det vi i Norge hadde da renta var høy for noen år siden: overoppheting i økonomien. Balansen er altså hårfin. Men målet er altså en svak inflasjon, siden man da gjerne har økonomisk vekst. Nå hadde vi jo sterk inflasjon på 70-tallet, men likevel stagnasjon i økonomien (såkalt stagflasjon), så det har vist at det ikke er en absolutt sammenheng mellom vekst og inflasjon. I tillegg har vi i dag den situasjonen at konsumprisindeksen faktisk går ned, og i følge inflasjonsmålet må renta holdes lav. Mye av grunnen til deflasjonen skyldes imidlertid at importvarer fra Asia bare blir billigere.

Norge har en spesiell økonomi i forhold til EU (oljen er så viktig), og vi har jo sett at vi ikke alltid følger EUs rentenivå. (selv om vi nå er nede på deres rentenivå). Med et EU-medlemskap vil vi ha samme rentepolitikk som resten av EU.

Var noe av dette svar på det du lurte på? Fortsett å søk på nettet, finn bøker på bibl osv, så finner du nok svar på det du lurer på :)

Skrevet

Takk for svar!

Har lærebok, men den er ikke spesielt bra. Tenkte også at det kunne være bra å finne svar andre steder enn i boka.

Skrevet
Takk for svar!

Har lærebok, men den er ikke spesielt bra. Tenkte også at det kunne være bra å finne svar andre steder enn i boka.

Vær forsiktig med hvor du henter stoffet ditt. Jeg sier IKKE at forrige kommentar ikke var holdbar, syntes den var flott, men jeg tror ikke jeg som sensor/lærer hadde godtatt Kvinneguiden.no som henvisning/kilde i oppgaven.

Finn belegg for disse punktene i faglitteratur!

Skrevet

Gå på google.com og søk på følgende:

"reason for interest rate increase"

"reason for interest rate decrease"

"interest rate fluctuations"

Du bør finne masse materiale fra ulike skoler og pensum i utlandet og artikler og så er det bare å bruke det på norsk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...