AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har nylig fått diagnostisert migrene av fastlegen. Er henvist til nevrolog. Jeg kan ingenting om migrene, så jeg håper noen kan svare. I starten var det halvsidig på venstre side, puslerende, sterke smerter. Sånn var det i noen måneder, før det plutselig også kom på andre siden. Er det vanlig ved migrene? Har også innimellom lynende smerte, kan komme på begge sidene. Akkurat som et lyn som går igjennom hodet, varer kun i noen sekunder. Kommer gjerne da mange ganger i løpet av noen få timer. Er dette også migrenen? Har også mye vondt i hodet som ikke er typisk migrene, men ofte halvsidig, men ikke like sterke smerter. Er det normalt ved migrene at man sliter med mye hodesmerter som ikke er like intense? Har de store anfallene 1-2 ganger i uken, har fått Imigran som virker ganske bra. Men bruker lang tid på å virke, opptil to timer. Anonymkode: ef52d...c10
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Kan det være at du både har migrene og tensjonshodepine? Tenker siden den ikke er halvsidig. Er det noen sammenheng mellom den lynende smerten og enkelte bevegelser for eksempel? Jeg har tensjonshodepine (og nå grunnet alvorlig jernmangel) og kan få slik lynende smerte hvis jeg f.eks bøyer meg frem, nyser eller drikker vann. Anonymkode: 0b147...df5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har også innimellom lynende smerte, kan komme på begge sidene. Akkurat som et lyn som går igjennom hodet, varer kun i noen sekunder. Kommer gjerne da mange ganger i løpet av noen få timer. Er dette også migrenen? Kalles ice pick. Anonymkode: 93106...256 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Husk å før hodepinedagbok. Da fører du opp både hodepine og migreneanfall. Det vil hjelpe nevrologen til å gi deg rett medisin Anonymkode: f5af9...352 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kalles ice pick. Anonymkode: 93106...256 Så det har et navn, takk. Har du det selv? Anonymkode: ef52d...c10
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk å før hodepinedagbok. Da fører du opp både hodepine og migreneanfall. Det vil hjelpe nevrologen til å gi deg rett medisin Anonymkode: f5af9...352 Ja, det gjør jeg. Anonymkode: ef52d...c10
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så det har et navn, takk. Har du det selv? Anonymkode: ef52d...c10 Ja, derfor jeg skjønte hva du mente med en gang. Er ganske vanlig å ha det for oss med migrene. Håper du finner god smertelindring når du kommer til nevrolog. Anonymkode: 93106...256
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, derfor jeg skjønte hva du mente med en gang. Er ganske vanlig å ha det for oss med migrene. Håper du finner god smertelindring når du kommer til nevrolog. Anonymkode: 93106...256 Får du det uavhengig av migreneanfall? Anonymkode: ef52d...c10
Kalevala Skrevet 11. februar 2022 #9 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): I starten var det halvsidig på venstre side, puslerende, sterke smerter. Sånn var det i noen måneder, før det plutselig også kom på andre siden. Er det vanlig ved migrene? Ja, vanlig at smertene bytter side eller kommer andre steder i hodet. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har også innimellom lynende smerte, kan komme på begge sidene. Akkurat som et lyn som går igjennom hodet, varer kun i noen sekunder. Kommer gjerne da mange ganger i løpet av noen få timer. Som andre nevner høres det ut som Ice-pick hodepine. Det korrekte navnet er "Primary stabbing headache" AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har også mye vondt i hodet som ikke er typisk migrene, men ofte halvsidig, men ikke like sterke smerter. Er det normalt ved migrene at man sliter med mye hodesmerter som ikke er like intense? Ja det er normalt, spesielt ved kronisk migrene. Smertene regnes da som del av migrenen, ikke som spenningshodepine selv om det kan ligne på det. Det er viktig at du får forebyggende medisin som kan gi deg færre hodepinedager. AnonymBruker skrev (16 timer siden): har fått Imigran som virker ganske bra. Men bruker lang tid på å virke, opptil to timer. Det er ikke så uvanlig at det tar 1 til 2 timer før anfallsmedisinen virker. De har litt lang virketid, samtidig som fordøyelsen kan stoppe litt opp under migreneanfall og hindre at kroppen klarer å ta opp virkestoffet. Det finnes 7 forskjellige triptaner (anfallsmedisiner mot migrene) Imigran (Sumatriptan) er den med kortest halveringstid. Si fra til nevrologen når du kommer dit, at du gjerne vil prøve flere typer. Det beste er om du kan få resept på 3 forskjellige, så kan du prøve deg frem og finne en eller flere som passer best for deg. Jeg bruker 2 forskjellige: Relpax til å stanse anfall, og så tar jeg en Naramig med lang halveringstid samme kveld ved leggetid, for å unngå å våkne med hodepine dagen etter. Lykke til hos nevrologen! Det finnes mye god behandling for migrene nå, både forebyggende og anfallsbehandling. Det kan ta litt tid å finne den rette kombinasjonen, men det er god sjanse for å få det bedre etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 Takk for gode svar, Kalevala. Anonymkode: ef52d...c10 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Kan ikke så mye om forskjellige migrene typer men jeg pleier å få kun på ene siden. Har Imigran nesespray og den virker i løpet av 10 minutter. Det er det eneste jeg har fått + paracet. Det har fungert veldig bra for meg. Har hatt migrene i ca 5 år. Har en del aura uten anfall og sikksakk mønster i øyene. De anfallene pleier og vare i 10 minutter. Ikke ofte jeg får migrene anfall etter aura. Anonymkode: e7ea7...84e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå