Gå til innhold

Adhd , noen som kjenner til denne diagnosen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det normalt at en person med Adhd sliter med å fungere i hverdagen? Ellers er mye deprimert, sover mye, isolerer seg, har ingen venner, slutter i jobb, har problemer å fungere sosialt osv ?  Har ikke tro på seg selv, svært tynn og mager, osv . 

Har en i nær familie med disse symptomene. Jeg frykter at Adhd diagnosen som vedkommende utredes for nå er feil og at det er en annen diagnose bak. Håper på at vedkommende kan få god hjelp for jeg ser at personen sliter. 

Kan andre diagnoser ligge til grunn ?  Noen som har Adhd, eller kjenner noen som har? Har man rett på mye hjelp i den forbindelse slik at man kan klare seg bedre? 

Anonymkode: b7cff...fde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ADHD kan helt fint ha disse konsekvensene, ja. 

Anonymkode: f8c99...97e

• Liker 1
Skrevet

La fagfolkene ta seg av diagnostiseringen... 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

ADHD kan helt fint ha disse konsekvensene, ja. 

Ja, det er en fortvilelse å stå midt i det. Skulle egentlig treffe vedkommende i dag, men vedkommende føler seg ofte så sliten og må utsette. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

La fagfolkene ta seg av diagnostiseringen... 

Det er riktig. Jeg er ingen ekspert innen dette. Er bekymret for jeg vet at vedkommende vokste opp i et hjem med mye krangling mellom foreldrene. Redd for at det påvirket personen. Personen er nå voksen, men sliter. 

Skrevet

Dette kan være ADHD, ja. Har selv ADD og har slitt mye med depresjon pga det. Følelsene blir ofte sterkere og man kan oppleve mye angst. Og av depresjon kommer gjerne isolasjon og det å være sliten. Har selv et søvnbehov større enn hva som er vanlig, dette kommer gjerne med. La fagfolkene ta seg av dette. Virker som om vedkommende er i riktige hender.

Anonymkode: 5dc1d...c29

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig ja. Spesielt hvis vedkommende er voksen og hverken har medisiner eller kunnskap om at han eller hun har adhd. Har inntrykk av at depresjon er mer vanlig hos kvinner enn menn med adhd i voksen alder. Men ikke ukjent fenomen det der. Det er nok en grunn til at de har valgt å utrede vedkommende for adhd og ikke bare behandle adhd. 

jeg gikk fra jobb til jobb før jeg ble ufør pga angst og depresjoner. Var gift, men lå og sov store deler av døgnet. Aldri ute på noe sosialt og følte meg helt verdiløs. Diagnose og medisiner kurerte meg ikke, men det dempet tankekjøret nok til at jeg fikk ro nok til å ta tak i ting. Er i dag i jobb, sitter i fau og er sosial med både barna og på egenhånd. 

Anonymkode: dbab8...3ef

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kan være ADHD, ja. Har selv ADD og har slitt mye med depresjon pga det. Følelsene blir ofte sterkere og man kan oppleve mye angst. Og av depresjon kommer gjerne isolasjon og det å være sliten. Har selv et søvnbehov større enn hva som er vanlig, dette kommer gjerne med. La fagfolkene ta seg av dette. Virker som om vedkommende er i riktige hender.

Anonymkode: 5dc1d...c29

Ja, det er veldig vanskelig for oss som er pårørende å se hvordan vedkommende har det. Håper det er god hjelp å få. Fagfolkene vet nok best om dette. Nytter ikke at jeg forsøker å lese meg opp. 

Han er veldig følsom. Har mye angst. Jeg prøver å støtte der jeg kan. Vondt å se at han ramler sånn utenfor samfunnet. Ikke klarer å fungere, gruer seg til helt enkle ting osv. 

Skrevet

Kjenner igjen mange av disse negative konsekvenser av ADHD som du ramser opp. Har dette på nært hold. Det kan også være Asberger, de ligner litt de to. Det må ikke bety at det er noen av disse. Håper hun blir litt klokere etter utredningen. Når det angår å få hjelp så kommer det litt an på alder. Er det barn, ungdom eller voksen? Barn og ungdom kan få litt tilrettelagt undervisning i skolen, noen må ha egen assistent. Barn og unge vil komme inn via BUP og muligens få noen samtaler der. Voksne får ikke så mye hjelp. Men når det gjelder økonomisk hjelp så må mange ut på uførpensjon, fordi de ikke fungerer. 

Anonymkode: 98f2c...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...