AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Jeg bare lurer på hvor mange lengre turer en hund må/bør ha gjennom en dag? Forstår at det er forskjell på hunderaser her, men tenker på en hund som ligger på mosjon nivå på middels. Hvis en er i full jobb er det da innafor med en kortere tissetur på morgen, lengre tur på ettermiddag og en noe kortere tur på kveld? Anonymkode: e921c...ff6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Ja. Det er velt innafor. Du merker fort om hunden er fornøyd også:-) min hund får også en lengre tur på ca en time, og tisseturer i tillegg. Anonymkode: 3db52...6df 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har en husky som får 30-45 min på morgenen, en times tid på ettermiddagen og en kort tissteur på kvelden. Litt lengre turer i helgen og nå og da, litt kløvtrening eller trekktur også her og der. Og så får han være ute i hagen når han viser han vil ut. Tidligere opptrent trekkhund. Nå sofapotet. Anonymkode: d325c...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har en forholdsvis liten hund, og når jeg skal på jobb får den en times tur om morgenen og en og en halv times tur på ettermiddagen. "Kveldsturen" er i haven, eventuelt ei lita runda i boligområdet. I helgene (og når jeg ikke er på jobb) får den gjerne tur på et par timer på morgenen og det samme på ettermiddagen. Anonymkode: cad9a...978 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Voksen labrador her. 30-45 minutter om morgenen, 2-3 timer om ettermiddagen og 30 minutter om kvelden. I perioden 1. september-23. desember blir det litt annerledes, da han brukes på jakt. Da dropper vi morgen- og kveldstur, for 6-8 timer i skogen er mer enn nok. Anonymkode: d63d5...5eb 1
Lars1009 Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en forholdsvis liten hund, og når jeg skal på jobb får den en times tur om morgenen og en og en halv times tur på ettermiddagen. "Kveldsturen" er i haven, eventuelt ei lita runda i boligområdet. I helgene (og når jeg ikke er på jobb) får den gjerne tur på et par timer på morgenen og det samme på ettermiddagen. Anonymkode: cad9a...978 Bullshit.
Lars1009 Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Voksen labrador her. 30-45 minutter om morgenen, 2-3 timer om ettermiddagen og 30 minutter om kvelden. I perioden 1. september-23. desember blir det litt annerledes, da han brukes på jakt. Da dropper vi morgen- og kveldstur, for 6-8 timer i skogen er mer enn nok. Anonymkode: d63d5...5eb Bullshit.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Vår på 5 kg får en kilometer eller to morgen og kveld og 5-8 km på ettermiddag. En litt lengre tur i helgen. Hun er opp i åra og tåler ikke langtur både lørdag og søndag. Anonymkode: add45...ce9 1
nomore82 Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Lars1009 skrev (3 minutter siden): Bullshit. Lars1009 skrev (3 minutter siden): Bullshit. Konstruktiv du. 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Har en labrador på 5 år. Hvor mye tur han får avhenger ofte av hvordan vi jobber. Men alltid ut om morgenen, ca. 15-20 min om vi skal på jobb, eller en lengre tur på en time+ om vi har fri (vi jobber begge turnus om en annen). Foreldrene mine er naboene våre, så de tar han ofte med seg på tur om vi begge er på jobb😊 Han får også en tur på ca. en time på ettermiddagen. På kvelden er det alt fra 15 min til to timer.😅 dette er fordi vi som sagt har foreldre som går tur hver dag og som regel tar hunden med seg da, svigerforeldrene mine spør også om å låne han i ny og ne. I tilegg har vi en venn som går tur ofte som kommer og tar han med seg ofte.😊 av og til så er det så ille at hunden legger seg ned og ikke vil være med ut🙈 Er veldig takknemlig for at så mange ønsker å ha hunden med seg når de skal gå tur, da vi har en 1,5 åring som gjør at vi blir veldig låst på kveldstid om den andre er på jobb. Men altså, en tissetur i hagen er godt nok av og til det også! Hunden virker iallfall fornøyd. Anonymkode: 2e18d...911 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 Lars1009 skrev (16 minutter siden): Bullshit. Nå vet ikke jeg hvordan det er med deg, men jeg trenger såpass mye tur for at kroppen min skal fungere, og da tar jeg like godt hunden med meg. Det er hyggelig for begge to. Jeg forstår at du nok er en av dem med hund som går lite tur, men det gir deg ingen grunn til å mistro oss som faktisk har hund for turenes skyld. Jeg kjøpte hund nettopp for å ha en turkamerat, jeg går ikke tur fordi jeg har hund, men selv om jeg har hund. Anonymkode: cad9a...978 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Lars1009 skrev (25 minutter siden): Bullshit. Lars1009 skrev (25 minutter siden): Bullshit. Har du lite å finne på denne morgenen?? Ta deg heller en tur ut med hunden. Anonymkode: e921c...ff6 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bare lurer på hvor mange lengre turer en hund må/bør ha gjennom en dag? Forstår at det er forskjell på hunderaser her, men tenker på en hund som ligger på mosjon nivå på middels. Hvis en er i full jobb er det da innafor med en kortere tissetur på morgen, lengre tur på ettermiddag og en noe kortere tur på kveld? Anonymkode: e921c...ff6 Hunden kan ikke bare få en tissetur om morgenen. De fleste hunder bæsjer mer enn én gang per dag. Jeg sier ikke at du må gå en time hver morgen, men ta en runde så hunden får tømt seg. Jeg har en eldre og ganske lat hund. Men han bæsjer aldri med mindre han får gått litt og finner et "egnet sted". Han er meget regelmessig, og bæsjer om morgenen og på ettermiddagsturen etter mat HVER dag, uten unntak. Så jeg går en liten runde (10-15 min) om morgenen, en lengre tur etter jobb (30 min til 1,5 time) og så får han tisse i hagen før leggetid. Så går vi lengre fjellturer i helgene hvis det er vær. Hunder trenger rutiner og forutsigbarhet, for kroppen og tarmene sin del. Og psyken
Troyamin Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Lærte av en av mine mentorer innenfor hund og trening at voksne, friske hunder skal ha 6 km tur hver dag. Dette for å få i gang mage og tarm optimalt, samt at det gir hunden mulighet til å få ut innestengt stress. Mange oppgir antall minutter eller timer. Men det gir ingen pekepinn på hvor langt hunden får lov å gå. Noen bruker 30-45 minutter på å "suldre" seg rundt kvartalet, andre bruker samme tid på en lett joggetur på gode grusveier. En vanlig hverdag bør inneholde dette som et minimum: Morgenlufting hvor hunden får "lest avisen", tisset og bæsjet. En god, lang tur midt på dagen hvor den får løpe og kose seg. Og en kveldslufting hvor hunden får snuse litt, markere område før leggetid. Trening av hunden osv kommer utenom.
MiominMio Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 Morgentur på ca. 20 min Ettermiddagstur er vi ute en times tid og det er ikke nødvendigvis bare kjempelange turer, men hunden får sjanse til å snuse, leke utfolde seg og slite seg ut. Kveldstur ca. 15 min da hunden er rimelig slips etter ettermiddagsturen. Har en liten tass på 4,5 kg :) 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har en labrador på 5 år. Hvor mye tur han får avhenger ofte av hvordan vi jobber. Men alltid ut om morgenen, ca. 15-20 min om vi skal på jobb, eller en lengre tur på en time+ om vi har fri (vi jobber begge turnus om en annen). Foreldrene mine er naboene våre, så de tar han ofte med seg på tur om vi begge er på jobb😊 Han får også en tur på ca. en time på ettermiddagen. På kvelden er det alt fra 15 min til to timer.😅 dette er fordi vi som sagt har foreldre som går tur hver dag og som regel tar hunden med seg da, svigerforeldrene mine spør også om å låne han i ny og ne. I tilegg har vi en venn som går tur ofte som kommer og tar han med seg ofte.😊 av og til så er det så ille at hunden legger seg ned og ikke vil være med ut🙈 Er veldig takknemlig for at så mange ønsker å ha hunden med seg når de skal gå tur, da vi har en 1,5 åring som gjør at vi blir veldig låst på kveldstid om den andre er på jobb. Men altså, en tissetur i hagen er godt nok av og til det også! Hunden virker iallfall fornøyd. Anonymkode: 2e18d...911 Vi har en valp her og han er vi ofte ute med. Trenger en del tisseturer. Så vi er ute mange ganger med han. Kanskje rundt 8 ganger per dag. Men en dag skal jeg også ut i jobb igjen, så det vil jo bli færre turer og jeg ser at morgningen kan være vanskelig å gå lengre tur. Sånn 15 - 20 min bør jo gå fint. Han får jo en lengre tur på ettermiddag eller tidlig på kveld. Lengde varierer. Kommer helt an på hvor vi går. Alt fra 30 min til 1,5 time. Er ikke så gode turveier her i nabolaget synes jeg. Så vi kjører gjerne til fine turområder noen ganger i uken. Mye dårlig vær for tiden og, så jeg gleder meg til vår og sommer. Anonymkode: e921c...ff6
Kristin70 Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 13 minutter siden, Troyamin said: En vanlig hverdag bør inneholde dette som et minimum: Morgenlufting hvor hunden får "lest avisen", tisset og bæsjet. En god, lang tur midt på dagen hvor den får løpe og kose seg. Og en kveldslufting hvor hunden får snuse litt, markere område før leggetid. Trening av hunden osv kommer utenom. Dette er en fin beskrivelse for vår mellomstore hund. Han får en tur på ca 1,5 km om morgenen og kvelden, langt nok til at han får bæsjet, og da får han også snuse mye. Lengre tur på ettermiddagen - alt fra 3-12 km. Han begynner å bli gammel så lange turer to dager på rad kan bli litt slitsomt. Han prioriterer snusing så det kan virkelig være en utfordring å få han til å løpe... 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 Mine hunder får rundt 7-15km tur hver dag, avhengig av været. Regner det mye og/eller er det surt vær, så blir det rundt 7km (de hater dårlig vær), også blir det heller litt ekstra med mental stimuli inne. I ok/fint vær, så går vi lengre. Da får de bruke nesa. Så blir det ski om vinteren og leking med venner 1-3 ganger i uken også. Anonymkode: 5b1be...740 1
Arx Skrevet 10. februar 2022 #19 Skrevet 10. februar 2022 Har en hund som ifølge NKK har middels aktivitetsbehov. Vi går 5-9 km om dagen de fleste dager, men så trener vi agility to ganger i uka og de dagene får hun mindre tur. Bruker en del kløv og kjettingtrekk på tur, og hun svømmer mye om sommeren. Har ikke noe fast rytme på turer, hun går inn og ut av hagen som hun vil og går også på do der om hun må. 1
Norja Skrevet 10. februar 2022 #20 Skrevet 10. februar 2022 Fast runde om morgenen, han bruker alt fra 10 til 20 minutter, litt avhengig av hvor mye spennende det er å lukte på. Én til tre timers tur om ettermiddagen, to ganger i uken innom en hundepark for lek med en fast gjeng. 15-30 minutters tur dør leggetid. Langtur i skogen i helgen, eventuelt en bytur for miljøtrening. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå