David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Jeg tror ikke jeg vet om en eneste person som ikke er lei av å ha en pandemi gående. Men hvor mange av oss har tenkt på hvordan koronapandemien og andre pandemier har oppstått, og hva som er det enkleste tiltaket folk flest kan gjøre for å minske sannsynligheten for at det skjer igjen i nær framtid? Alle pandemier i nyere tid har vært forårsaket at industrielt husdyrhold i landbruket eller på annen måte kommet fra dyr. I industrielt landbruk er det hundrevis av griser eller kanskje tusenvis av kyllinger stuet sammen i en driftsbygning. Dette er rene ynglegrunnen for virus. Det er bred enighet om at den mest sannsynlige årsaken til koronapandemien er at virus har mutert mellom ville dyr på våtmarkeder i Kina og smittet til mennesker. På disse våtmarkedene holdes ville dyr i knøttsmå bur stablet oppå hverandre. Det er kultur for å spise kjøtt fra nyslaktede dyr i Kina, derfor har de disse markedene. Her er en liste over de andre pandemiene forårsaket av dyrehold jeg fant etter litt søking på nett: 1918-1920, Spanskesyken. Den hadde en dødelighet på 2,5% og rammet folk i alderen 20-40 år hardest. Mellom 50 og 100 millioner døde, mot 9,5 millioner døde etter kamphandlinger i 1. verdenskrig. En av de sterkeste hypotesene til virusets opprinnelse er at det oppsto på en hønsefarm i Kansas i USA, og spredte seg med soldater som dro til Europa for å ta del i kamphandlingene. 1967, Hong Kong-influensaen, den tredje av influensapandemiene i det 20. århundret. 1957 Asia-influensaen. 1997 H5N1 fugleinfluensa 2002 SARS, som hadde en dødelighet på hele 11%. Heldigvis var den ikke så smittsom mellom mennesker, og takket være strenge smittevernstiltak i Asia ble spredningen stoppet. 2009 Svineinfluensaen 2012 MERS Og så noen pandemier som ikke var influensa, men forårsaket av dyr: Bovine tuberkolose Q-feber BSE, som ble linket til Creutzfeldt-Jakobs syndrom i mennesker Nipah Les mer her. "Men da kan jeg heller spise kjøtt fra frittgående dyr", vil kanskje noen si. Det er matematisk umulig. Bare i dag brukes 83% av landbruksarealet til produksjon av kjøtt, egg og meieriprodukter. Fra dette får vi 19% av kaloriinntaket vårt. Tenk på det: Vi får altså 81% av energibehovet vårt fra 17% av landbruksarealet. Om vi senker forbruket av kjøtt, egg og meierirprodukter og heller spiser mer frukt og grønnsaker, vil vi frigjøre store arealer som kan gis tilbake til naturen. Med færre husdyr vil vi også få mindre sannsynlighet for at nye, ekle virus oppstår. Det er mye jeg kunne ha skrevet, men for at dette innlegget ikke skal bli for langt skal jeg bare ta med litt om noen vanlige innvendinger: "Vi må spiser kjøtt for å få i oss vitamin B12." Vitamin B12 dannes ikke i dyr, det dannes av mikroorganismer i jorda. Tidligere tiders mennesker fikk i seg dette ved f. eks. å spise uvaskede rotfrukter, pluss at de generelt hadde mye mer kontakt med jorda, bokstavelig talt. De færreste moderne husdyr beiter fritt, så de får B12 som tilskudd. Siden grønnsakene i butikken stort sett er veldig godt vasket må en veganer som får all maten derfra ta B12-tilskudd, men det er en liten pris. Det er i hvert fall mye bedre enn å få tilskuddene indirekte ved at de først gis til husdyr. "Vi må spise kjøtt for å få nok proteiner." Nei, det er bare planter som kan danne proteiner. Proteiner i kjøtt kommer opprinnelig fra planter. Det er ikke noe problem å få i seg nok proteiner med et variert kosthold av plantemat. "Steinaldermennesker spise kjøtt." Ja, litt kjøtt spiste de. Når vi graver ut boplasser finner vi beinrester fra dyr de har spist, men restene fra frukt og planter har for lengst råtnet. Men vi kan se på analyser av konsentrasjonen av ulike Strontium-isotoper i bein fra steinaldermennesker, som viser at kostholdet overveiende besto av frukt, bær og grønnsaker. "Mennesker er altetere." Nei,fysiologisk sett er vi tilpasset et kosthold med omtrent bare plantemat. Menneskers kjever klarer ikke å tygge rått kjøtt ssærlig godt, det var kun fordi vi lærte oss å beherske ilden at vi begynte å spise kjøtt. Og selv om vi har spist grillet kjøtt i noen årtusener betyr ikke det at vi er tilpasset det. Vi har fremdeles en lang tarmkanal som andre planteetere, for å få plass til fiber fra plantematen. Det tar litt tid å lære seg at middagen ikke må være poteter, et kjøttstykke og litt grønnsaker. Jeg har oppdaget veldig mange gode retter jeg ikke ante eksisterte, ta f. eks. en kikk på http://www.veganmisjonen.com/ Det var en gradvis prosess for meg å innse både at vi mennesker ikke egentlig er kjøttetere, og at den delen av landbruket som produserer kjøtt, egg og meieriprodukter har så store negative konsekvenser. Jeg har vært veganer i tre år nå. Om du som leser dette ikke blir helt veganer så håper jeg i det minste at du overveier å redusere forbruket av kjøtt, egg og meieriprodukter. 12 3 9
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Jeg stemmer for at covid-19 er menneskeskapt. Bevisst eller ikke? Jeg vet ikke. 13 2
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 9. februar 2022 10 minutter siden, Tvillingsjel said: Jeg stemmer for at covid-19 er menneskeskapt. Bevisst eller ikke? Jeg vet ikke. Spesielt fordi Kina ikke har villet samarbeide med FN-komitteen som skulle prøve å finne virusets opprinnelse vil vi nok aldri få vite det med sikkerhet. Men vi kan se på hva som er sannsynlig. Har virus spredt seg fra dyr til mennesker tidligere? Ja Er det større sannsynlighet for spredning og mutasjoner når man har massevis av dyr som vanligvis ikke lever tett på hverandre stablet i masse små bur på store markeder i Kina? Ja Har mennesker per i dag kunnskaper og ferdigheter til å skape virus? Ja, men hva skulle motivasjonen være for å skape et virus som dette? Enhver som har kunnskaper nok til å gendesigne virus vet at det ville være store konsekvenser for alle mennesker i hele verden om viruset slipper løs. For å kunne drive med virusdesign i stor skala må man være statlig finansiert i en av verdens større stater. Kinas ledere kjenner for eksempel godt til SARS-epidemien fra 2002, og vet at det ville være idiotisk å skulle lage et lignende virus. 4
Rosa Dartle Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Industridyrehold burde ikke vært tillatt mtp ulike zoonoser, ESBL, MRSA osv. Jeg har slutta å spise industrikjøtt for lengst.. 7
Mt3 Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 Dør heller av en eller annen epidemi enn å kun skulle leve av vegansk mat. 9 3
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2022 6 minutter siden, Akvarium85 said: 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Nei. Hva med å begrunne svaret ditt? Og hva er det å le av? Industrielt husdyrhold har beviselig skapt pandemier som har gitt millioner av døde mennesker. 6
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2022 2 minutter siden, Mt3 said: Dør heller av en eller annen epidemi enn å kun skulle leve av vegansk mat. Spiser du brød? Spiser du müsli? I så fall er du jo allerede godt på vei. Mennesker vil få ødelagte nyrer hvis vi spiser for mye kjøtt, på grunn av for høy proteinandel. Jeg vil utfordre deg til å smake på noen veganske retter før du avviser det så kategorisk. Jeg spiste kjøtt med stor lyst for noen år siden, men jeg ble positivt overrasket over hvor god mat det er mulig å lage på vegansk basis hvis man setter ser litt inn i det. 🙂 5
Gjest Merula Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 (endret) . Endret 26. april 2022 av Merula
Blueberrymuffin Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 Skal heller overleve et par pandemier enn å bli veganer. Å måtte leve som veganer virker for meg mye jævligere enn å måtte leve noen år med pandemi. 5 2
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #11 Skrevet 9. februar 2022 55 minutter siden, Blueberrymuffin said: Skal heller overleve et par pandemier enn å bli veganer. Å måtte leve som veganer virker for meg mye jævligere enn å måtte leve noen år med pandemi. Du må jo nesten prøve vegansk mat før du kan si det. Nå har du opplevd snart to år med pandemi, har du prøvd å spise utelukkende vegansk mat i en lengre periode, det vil si mer enn en måned? 4
Gjest Villfisker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Morsom du. Jeg skal kjøpe kyllinglår i morgen. Mange
frøken bra nok Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 Du er morsom du.. Går i fryseren å tar opp litt elgkjøtt, som jeg har skutt i høst jeg.. 4 4
Gud Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 David_Nittenbourog skrev (11 minutter siden): Du må jo nesten prøve vegansk mat før du kan si det. Nei, det er jo ikkje slik verda fungerer. Mange veit kva preferanser dei har utan å måtte prøve alle moglege alternativ. Dette minner om «du veit ikkje om du er homo/hetero før du har prøvd». 6 3
Kaptein Stålull Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Herregud så mange barnslige svar... Jeg er ikke veganer, men spiser ikke kjøtt. Det er så mange gode alternativer i dag at jeg ikke ser helt poenget, samtidig som jeg føler meg friskere og ikke har dårlig samvittighet over å bidra til hvor dårlig industridyr blir behandlet. Hadde jeg tatt dette valget i dag hadde jeg nok heller støttet små gårder med eget slakteri. Det er også interessant at veganere/vegetarianere er sjeldnere syke. 7 2
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #16 Skrevet 9. februar 2022 4 minutter siden, Gud said: Nei, det er jo ikkje slik verda fungerer. Mange veit kva preferanser dei har utan å måtte prøve alle moglege alternativ. Dette minner om «du veit ikkje om du er homo/hetero før du har prøvd». Mange synes kjøtt er godt, det syntes jeg også da jeg spiste det. Men å kategorisk si at man derfor ikke kan tenke seg å spise vegansk mat holder ikke. Homofili og heterofili er legninger som er medfødt, hva slags mat man foretrekker er for det aller meste kulturelt tillært. Som sagt har jeg oppdaget mange måter å lage mat på som jeg ikke ante gikk an før jeg ble veganer. Jeg vil tro at de færreste som overveiende spiser kjøtt til middag har prøvd slike matretter som jeg tenker på her. Ta for eksempel en kikk på denne oppskriften og se om du har smakt noe lignende noen gang: http://www.veganmisjonen.com/2014/12/oppskrift-nyttarsstek-vegansk-festmiddag.html 1 3
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #17 Skrevet 9. februar 2022 13 minutter siden, frøken bra nok said: Du er morsom du.. Går i fryseren å tar opp litt elgkjøtt, som jeg har skutt i høst jeg.. Elgkjøtt er jo faktisk det beste alternativet hvis man skal spise kjøtt. Elgbestanden i Norge må beskattes fordi vi ikke har nok store rovdyr i landet. Uten jakt vil det bli for mange elger, og det vil bli perioder der store deler av bestanden sulter fordi det ikke er nok mat. Dessuten er jo ikke elg industrielt tilvirket kjøtt. Elgene lever i naturen med god avstand mellom hverandre, jeg har ikke hørt om et eneste virus som har smittet fra elger til mennesker. Men du og de andre som har svar negativt her har ikke kommet med et eneste saklig motargument, bare utsagn som "morsom du" og "jeg liker kjøtt så godt". Hva med å faktisk ha en saklig diskusjon? 8
David_Nittenbourog Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #18 Skrevet 9. februar 2022 1 hour ago, Blueberrymuffin said: Skal heller overleve et par pandemier enn å bli veganer. Å måtte leve som veganer virker for meg mye jævligere enn å måtte leve noen år med pandemi. Og i tillegg til at du ikke kan avskrive vegansk mat før man har smakt den, så risikerer du å få dramatisk mye bedre helse av å leve på vegansk mat. For alt jeg vet kan du være normalvektig og ha greit blodtrykk nå, men veganere er i snitt mer normalvektige enn resten av befolkningen, får sjeldnere forhøyet blodtrykk, har lavere risiko for flere kreftformer etc. 2 1
Blueberrymuffin Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 David_Nittenbourog skrev (26 minutter siden): Du må jo nesten prøve vegansk mat før du kan si det. Nå har du opplevd snart to år med pandemi, har du prøvd å spise utelukkende vegansk mat i en lengre periode, det vil si mer enn en måned? Har både venner og familie som er veganere. Har prøvd litt av vært, og liker det ikke. Er ikke i nærheten av «the real thing» som mange veganere så hardnakket hevder. De juger for seg selv. Er altfor glad i god mat, kjøtt, godteri og diverse fra dyrene. For ikke å snakke om ekte ost, den veganske osten er helt heselig, klarer ikke å like den hvor enn mange ganger jeg prøver, eller hvor enn mange forskjellige typer jeg prøver. Vet at jeg ikke liker vegansk. For en matglad person som meg ville det gitt meg mye dårligere livskvalitet å gå vegansk. 3
Blueberrymuffin Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 (endret) David_Nittenbourog skrev (5 minutter siden): Og i tillegg til at du ikke kan avskrive vegansk mat før man har smakt den, så risikerer du å få dramatisk mye bedre helse av å leve på vegansk mat. For alt jeg vet kan du være normalvektig og ha greit blodtrykk nå, men veganere er i snitt mer normalvektige enn resten av befolkningen, får sjeldnere forhøyet blodtrykk, har lavere risiko for flere kreftformer etc. Jeg har smakt veldig mye vegansk, så kanskje du ikke skal være så forutinntatt. Og akseptere at for flertallet er ikke vegansk et fullverdig alternativ. Genetisk har jeg hatt høyt blodtrykk siden jeg var barn, men ellers er jeg frisk. Vegansk er ikke sunnere når man må ta B12 sprøyte og haugevis med vitaminer og kosttilskudd. Kjøper ikke bs om at vegansk er så mye bedre, når man faktisk må få tilskudd ved siden av. Klarer du å legge frem god forskning på dette, eller er det kun tomme ord fra en pro veganer? Endret 9. februar 2022 av Blueberrymuffin 3
Anbefalte innlegg