Gå til innhold

D mangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk beskjed fra legen om vitamin D mangel og går på en kurv på 90 dager. Jeg vil helst spise sunnere . Hva hjelper det. Spiser fisk men liker ikke å drikke melk er noe noe annet kan hjelpe?

Anonymkode: 85b5c...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vitamintabletter, selvfølgelig.

Anonymkode: 59c45...d80

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk beskjed om D-vitaminmangel. Begynte å spise mer frukt og grønt samt fisk. Både som pålegg og middag. 
Etter 3 måneder var det stabilt.

Anonymkode: 7c9c6...10b

Skrevet

I Norge må man gjerne ta D-vitamin alle måneder som slutter med r. Altså selv om man drikker melk og spiser litt fisk. 

Anonymkode: dd2ff...19b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om D-vitaminmangel. Begynte å spise mer frukt og grønt samt fisk. Både som pålegg og middag. 
Etter 3 måneder var det stabilt.

Anonymkode: 7c9c6...10b

Hvis man har D-vitaminmangel ønsker man i grunn å få et normalt nivå og ikke holde det stabilt lavt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Shawtyella
Skrevet

D-vitamin tabletter, eller eventuelt vitaminbjørner? Fisk eller en spiseskje tran om dagen hjelper også. Det er dvit i tran, så hvis jeg var deg hadde jeg tatt litt tran hver dag.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen å ta d vit året rundt så lenge jeg bor i Norge. Ligger lavt også om sommeren. 

Anonymkode: 8de72...c58

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å få i seg nok D-vitaminer via maten, så tilskudd er lurt å ta for de aller fleste. Det er bare når sola står høyest på himmelen i mai-august/september vi får rikelig med D-vitamin. 

• Nyttig 1
Skrevet
Shawtyella skrev (2 minutter siden):

D-vitamin tabletter, eller eventuelt vitaminbjørner? Fisk eller en spiseskje tran om dagen hjelper også. Det er dvit i tran, så hvis jeg var deg hadde jeg tatt litt tran hver dag.

Tran har D-vitamin, men er ikke nok for å få et høyere nivå i blodet hvis du ligger lavt. Å ta større doser må til for å øke nivået. 

Skrevet

Jeg hadde mangel. Er akkurat kommet over laveste nivået man bør ha. Må fortsette med d- vitaminpiller en stund til, så det ikke daler igjen.

Anonymkode: 74ea9...8d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I Norge må man gjerne ta D-vitamin alle måneder som slutter med r. Altså selv om man drikker melk og spiser litt fisk. 

Alle måneder med r i seg er det riktige

Anonymkode: 5f121...f40

Skrevet

Hvordan greide folk i gamledager å få nok D-vitamin?

Anonymkode: 6b896...5df

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt spørsmål. Tipper det har med livsstil å gjøre pluss at noe gjorde at de ikke brukte det opp/fikk mangel så fort. Det er jo slik at overvektige får fortere mangel enn normalvektige og trenger 2-3 ganger høyere dose, kanskje sånt som det spiller inn.

Anonymkode: b56f0...802

Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De spiste mye egg og fet fisk. De var også ute mer på sommeren og arbeidet. Grunnen til at vi er lyse i huden er for å øke mengden d-vitamin huden skaper. Helt til vi får nok, da må huden beskytte seg mer og blir mørkere.

Skrevet

Tar tran hver dag for å ivareta behovet for D vitaminer.

Anonymkode: 27c44...53d

Skrevet

Var litt synd med de som strøk med av rakitt, da. 

Anonymkode: 8de72...c58

Skrevet

Da jeg hadde D vitamin mangel på sommeren så spurte jeg om det holdt at jeg var mye ute i sola i stedet for å ta piller. Men nope jeg måtte ta 20 ug hver dag. 

Anonymkode: 34d1a...a09

Gjest Shawtyella
Skrevet
Serafina. skrev (17 minutter siden):

Tran har D-vitamin, men er ikke nok for å få et høyere nivå i blodet hvis du ligger lavt. Å ta større doser må til for å øke nivået. 

Ja absolutt, tenker hovedsaklig til hverdagsbruk når man først har fått opp vitaminmangelen. Vet det er ca 10µg i vitaminbjørner, det også funker for de som ikke har stor mangel. Du har absolutt rett.

Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg hadde D vitamin mangel på sommeren så spurte jeg om det holdt at jeg var mye ute i sola i stedet for å ta piller. Men nope jeg måtte ta 20 ug hver dag. 

Anonymkode: 34d1a...a09

Det er jo bare fordi legen ikke gadd å tenke og gjøre en ny vurdering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...