Gå til innhold

Dere som har hatt jernmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

65 mg jern morgen og kveld  i  3 måneder????

Anonymkode: cef63...cda

Jupp

Anonymkode: a5244...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

65 mg morgen og kveld.

Jeg anbefaler deg å be om å sjekke nivåene etter ca 14 dager med sånn dose, det kan veldig godt hende du skal ned i styrke etter det, jeg ble også forespeilet hestemengder i 3 mnd, men etter 14 dager kunne jeg trappe ned. 

Anonymkode: 253bd...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg anbefaler deg å be om å sjekke nivåene etter ca 14 dager med sånn dose, det kan veldig godt hende du skal ned i styrke etter det, jeg ble også forespeilet hestemengder i 3 mnd, men etter 14 dager kunne jeg trappe ned. 

Ja, jeg har legetime igjen om to uker. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har legetime igjen om to uker. :) 

Så flott 😀 det er greit å ha det litt under oppsikt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har fått vite at jeg var tom for jern og må på en real hestekur. Hvor lang tid går det før man merker bedring?

Hilsen susete og slapp

Kuttet ut melkeprodukter helt, unntatt oster

Spiste prim med tilsatt jern + appelsinjus til hver frokost

Tok trippel jern. Ikke vanlig jerntilskudd, men trippeljern.

Referanseverdiene kom i normalområde etter 3 mnd.

• Liker 1
Skrevet
Ny Bruker skrev (Akkurat nå):

Kuttet ut melkeprodukter helt, unntatt oster

Spiste prim med tilsatt jern + appelsinjus til hver frokost

Tok trippel jern. Ikke vanlig jerntilskudd, men trippeljern.

Referanseverdiene kom i normalområde etter 3 mnd.

Jeg spiser masse leverpostei fra før. Drikker lite melk, men kan jo kjøpe laktosefri om jeg trenger? Er det ikke laktosen som er uvenn med jernet? Har en haug brusetabletter med c-vitamin fra harrytur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser masse leverpostei fra før. Drikker lite melk, men kan jo kjøpe laktosefri om jeg trenger? Er det ikke laktosen som er uvenn med jernet? Har en haug brusetabletter med c-vitamin fra harrytur. 

Nei det er kalsiumet som bryter ned jern.

De Cvitaminene kommer godt med, rema1000 hadde tilbud appelsiner når det stod på med meg så jeg spiste et par sånne hver dag 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er kalsiumet som bryter ned jern.

De Cvitaminene kommer godt med, rema1000 hadde tilbud appelsiner når det stod på med meg så jeg spiste et par sånne hver dag 

ja, kalsium var det. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

En ting til, kalsium kan hemne opptaket, så du bør ha i deg litt mindre melkeprodukter. 

Anonymkode: 5b5ba...2d2

Eller så kan TS få i seg melkeprodukter på en annen tid av døgnet enn når hun inntar jern og c vitamin

Anonymkode: 8e7ef...231

Skrevet

Eller så kan TS få i seg melkeprodukter på en annen tid av døgnet enn når hun inntar jern og c vitamin

Anonymkode: 8e7ef...231

Må bli midt på dagen da, siden jeg skal ta jern både morgen og kveld. Men altså, jeg klarer meg greit uten melkeprodukter noen måneder. :) 

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva din jernstatus var. Hva var ferritinverdiene dine? Hadde du også lav Hb?
Det er ikke en særlig høy dose de har forskrevet til deg, så det kan ta en del uker- og måneder før verdiene er normale. Men som skrevet, det avhenger av utgangspunktet ditt

Anonymkode: 705b8...5a7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ofte lav på jern og i blandt langt under hva som er anbefalt, og jeg synes jeg merker bedring allerede etter 1-2 uker. Dog er fallhøyden stor om jeg er for tøff i trynet og trapper ned jerntablettene for raskt 😅 For selv om du føler deg mye  bedre raskt går ikke nivåene i kroppen opp like raskt.

Jeg går på opptil 56 mg/døgn (3-4 stk Hemofer som er den eneste jeg ikke får vondt i magen av) når jeg er på "hestekur" og bør ta 1-2 daglig hele tiden. Noe jeg ikke er flink nok til 🙈

Jeg har lavt opptak i tarmen i tillegg til, dessverre, glutenfritt kosthold som inneholder mindre jern enn grove kornprodukter. 

Jeg tar de fordelt på morgen, lunsj og kveld og prøver å ta de en times tid før mat. Men om det ikke alltid går blir det nærmere maten. Ved å fordele på den måten får jeg mindre vondt i magen

Sist tok det nesten 3 mnd før nivået var på akseptabelt nivå. Så jeg synes ikke dosene du har fått er urovekkende høye. Jeg har fått foreskrevet 100 mg da jeg var som lavest, men da gikk magen helt i vranglås.

Lykke til og god bedring 🤗👍

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva din jernstatus var. Hva var ferritinverdiene dine? Hadde du også lav Hb?
Det er ikke en særlig høy dose de har forskrevet til deg, så det kan ta en del uker- og måneder før verdiene er normale. Men som skrevet, det avhenger av utgangspunktet ditt

Vet du, jeg husker ikke hva legen sa. Skal spørre igjen om to uker hva verdiene lå på. 

• Hjerte 1
Skrevet
frost bite skrev (32 minutter siden):

Har jern mangel selv. Tror jeg aldri blir kvitt den pga. det er pga. menstruasjonen min 😅🤣. Det spørs om hvorfor du har det, og om du trenger tilskudd. Går på tilskudd selv 😅  

Samme her. Frustrerende. Tar flytende jern jeg da og føler den hjelper veldig fort.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet du, jeg husker ikke hva legen sa. Skal spørre igjen om to uker hva verdiene lå på. 

Du kan sikkert finne prøvesvarene på Furst eller Helsenorge

• Liker 1
Skrevet
DrueSmoothie skrev (2 minutter siden):

Jeg er ofte lav på jern og i blandt langt under hva som er anbefalt, og jeg synes jeg merker bedring allerede etter 1-2 uker. Dog er fallhøyden stor om jeg er for tøff i trynet og trapper ned jerntablettene for raskt 😅

Jeg går på opptil 56 mg/døgn (3-4 stk Hemofer som er den eneste jeg ikke får vondt i magen av) når jeg er på "hestekur" og bør ta 1-2 daglig hele tiden. Noe jeg ikke er flink nok til 🙈

Jeg har lavt opptak i tarmen i tillegg til, dessverre, glutenfritt kosthold som inneholder mindre jern enn grove kornprodukter. 

Jeg tar de fordelt på morgen, lunsj og kveld og prøver å ta de en times tid før mat. Men om det ikke alltid går blir det nærmere maten. Ved å fordele på den måten får jeg mindre vondt i magen

Sist tok det nesten 3 mnd før nivået var på akseptabelt nivå. Så jeg synes ikke dosene du har fått er urovekkende høye. Jeg har fått foreskrevet 100 mg da jeg var som lavest, men da gikk magen helt i vranglås.

Lykke til og god bedring 🤗👍

Okei, godt å høre at du også har tatt hestedoser i tre måneder. Hadde jernmangel en gang for mange år siden og fikk da bare beskjed om å "ta litt jern en stund", så jeg er glad jeg har en lege nå som forteller meg konkret hvor mye og hvor lenge. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Luckie said:

Samme her. Frustrerende. Tar flytende jern jeg da og føler den hjelper veldig fort.

Flytende er uorganisk og tas langsommere opp en hem-bundet jern. Også større risiko for gastrointestinale bivirkninger

• Liker 1
Skrevet

Du kan sikkert finne prøvesvarene på Furst eller Helsenorge

Nope, ligger ikke der.

Skrevet

Jeg har et jernnivå som ikke vil opp, kroppen min tar ikke opp jern. Ligger på 4,5 - 7 og blodprosent rundt 10,5-11. Tar 100mg daglig og lite effekt her dessverre. Skal antageligvis få det intravenøst nå, for jeg er så sliten.

Anonymkode: 313f7...482

Skrevet

Jeg har et jernnivå som ikke vil opp, kroppen min tar ikke opp jern. Ligger på 4,5 - 7 og blodprosent rundt 10,5-11. Tar 100mg daglig og lite effekt her dessverre. Skal antageligvis få det intravenøst nå, for jeg er så sliten.

Anonymkode: 313f7...482

Det høres trasig ut. Håper jerninfusjon blir redningen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...