Gå til innhold

Middagsgjester


Leanne

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle invitere foreldre og svigeforeldre på middag i det nye huset vårt... men aner ikke hva jeg skal lage....

Har lyst til å lage en litt bedre middag (ikke vanlig hverdagskost..) og en spennende dessert...

Noen forslag... gjerne oppskrifter også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Very Victoria

Min erfaring er at du bør lage noe klassisk når du inviterer svigerforeldre og egne foreldre med mindre du vet at de liker feks. Indisk el.

En venninne av meg var uheldig med menyvalget og laget lammecurry, nå selv 4 år etter forteller hennes svigerfar historien om hvordan hans svigerdatter gav alle i familien diarè. Ikke gøy for henne i det hele tatt.

Forloren hare med klassisk tilbehør er deilig når vinteren er på vei. Eller hva med en biffgryte med sopp, løk, tomat og provence krydder servert med ris, salat og hjemmebakt ostebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammestek kan være kjempegodt med riktig tilbehør, f. eks. råstekte potetbåter med provencekrydder og en deilig tjukk saus med mye godt i. Det er også godt med ovnsbakte grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa i.i

IKKE vær for ambsiøs ihvertfall. Lag noe du har laget før og vet at du kan. Det er tryggest å unngå eksperimenter på kjøkkenet akkurat ved en sånn anledning, tro meg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE vær for ambsiøs ihvertfall. Lag noe du har laget før og vet at du kan. Det er tryggest å unngå eksperimenter på kjøkkenet akkurat ved en sånn anledning, tro meg!

Lykke til!

Men jeg har jo så lyst til å prøve noe nytt..... kan jo heller prøve å lage det noen dager på forhånd også, så får jeg og mannen to bedre middager på en uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa i.i

Hvis du prøver det på forhånd, er det safe. Bare du VET at du får det til når dagen kommer. Og ikke gjør samme feilen som meg. Første middag for hans og mine foreldre her i gården, og jeg skulle være flink og varte opp med hvitvinsdampet steinbit på svart pastaseng, med limesaus til..... :roll:

hadde funnet en oppskrift på nett som virket grei, og fulgte den. koking av pasta; null problem. Frossen fisk skal alltid ha lengre tid i ovnen, det stod det ingenting om og jeg, mitt fe, tenkte overhode ikke i de baner. Da jeg skulle lage sausen kræsja pc`en og jeg hadde såklart ikke skrevet ut oppskriften, så det gikk etter hukommelsen.

Det eneste som smakte var pastaen....fisken var mildt sagt blaut, og sausen burde egentlig vært servert med varseltrekant på, slik som klorin, den var nærmest etsende.

Jordbærsorbeten hadde jeg glemt i alt styret, så den var så hard at jeg kunne slått ihjel en hest med den.

Kaffe og kake var heldigvis i boks etterpå og da fikk vi oss ihvertfall en god latter av det. Selv om det var en stund jeg var fristet til å bare sende alle på McDonalds. Mannen hadde litt av en jobb med å trøste og oppmuntre da, gitt. Stakkars mann!

Så lag det på forhånd og ha mannen som prøvekanin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også lam er en god idé, og en nærliggende tanke på denne tiden av året.

Lammestek med feks fløtegratinerte poteter og grønnsaker er selvsagt suverent, men jeg synes det er en rett som har lett for å bli litt stressende akkurat i innspurten, med timing av stek som skal hvile og skjæres opp i siste øyeblikk for ikke å bli kald, tilberedning av sjysaus og grønnsaker som ikke skal overkokes etc.

En gryte er mer avslappende sånn sett - "alt i ett" er alltid et takknemlig konsept. ;) Feks osso buco med lam som jeg har anbefalt flere ganger, feks i denne tråden. Eller rett og slett fårikål.

Om fisk er et alternativ, kan jeg anbefale denne ovnsretten med fennikel og appelsin, som jeg pleier å lage med ferske kveiteskiver (de trenger kortere tilberedningstid enn den hele fisken i oppskriften: 12-13 min med folie og 5 min uten). Serveres med hjemmelaget potetmos smaksatt med enten pesto eller safran og sjalottløk.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en Engelsk Trifle til dessert, en klassiker som faller i smak hos de aller aller fleste.

Hørtes godt ut...

Har du oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes godt ut...

Har du oppskrift?

English trifle er rett og slett sukkerbrød som du deler i biter og legger i en stor serveringsskål. Dynk med det du ønsker (vanligvis brukes sherry eller madeira, men bruk det du har f.eks. noe nøytralt som melk). Fordel bringebær over (evt smør bringebærsyltetøy på kakebitene før de legges i bollen) og knus dem litt ned i kakestykkene. Så brer du vaniljekrem over og så pisket krem, og drysser bringebær og mandelflak på toppen. Noen har gjerne mer frukt mellom vaniljekremen og kremfløten (f.eks. druer, bananskiver eller hakket fersken).

Og så finnes det andre varianter, som f.eks. at man bruker sjokoladekake istedet for sukkerbrød. Og hermetiske kirsebær/kirsebærsyltetøy istedet for bringebær. Smelt kokesjokolade med fløten og avkjøl den før du pisker den til krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så finnes det andre varianter, som f.eks. at man bruker sjokoladekake istedet for sukkerbrød.

Trifle er et smidig konsept, ja - jeg laget det en gang med stykker av en eplekake som jeg syntes var blitt for tørr. Med krem, vanlijekrem, bjørnebær og calvados til dynking, tror jeg det var, kom den seg betraktelig. :sjarmor:

Det blir rett og slett som en bløtkake, bare at den "monteres" i en skål.

Flere trifle-idéer finner du her. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmm, masse godt mat om høsten jah :)

Jeg er nå så heldig at jeg får fylt opp frysa med diverse kjøtt hver høst, og det blir mye vilt.. Elg er favoritten, med sopp, og en god saus, gratinert i ovnen med poteter er luksus, og ferske grønnsaker, ikke frosne... Rosenkål er en vinner til kjøtt :)

Er disse du vil invitere på middag, tradisjonsmennesker, er det jo godt å servere noen gode gammeldagse retter, med MØE fett og kalorier;)

Dessert som er godt; tilslørte bondepiker!!!!!! Ahhhhhhh!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes lammesteik høres ut som en god ide.

Det går fint å lage steika dagen før, skjære den opp i fine skiver mens den er kald (mye lettere enn med varm steik) og så bare varme opp kjøttet før servering.

Nydelig med rosenkål og en god brun saus med kraft fra lammesteika.

Om du skal lage fløtegratinerte poteter er dette er suveren oppskrift som sørger for at de blir passe tyktflytende:

Skrell poteter og kutt dem opp i skiver/biter.

Kok bitene. (Tar naturligvis kortere tid enn å koke en hel potet pga størrelsen)

Og tøm av vannet.

Lag tykk hvit saus. (smelt smør i en gryte. Visp inn et par spiseskjeer hvetemel og spe med melk evt fløte)

Tilsett ett fedd pressa hvitløk, og en hakka purreløk. Og masse revet ost.Bland i de kokte potetbitene.

Blandingen helles i ildfast form og ost strøs på toppen.

Sett i ovn i noen minutter så osten får smelte.

Kan lages ferdig dagen før og bare settes i ovnen rett før servering. Men da trenger blandingen gjerne litt lengre tid i ovnen ettersom den er kjøleskapskald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du svigerforeldre som mine, er det best å holde seg til kjente ting, ja. (De er stort sett vant til steik, kjøttkaker, brunsaus og surkål når det skal være fin middag...)

Masse gode forslag på middager her. Har du lyst å være avansert, kan du jo lage en spennende dessert. Da er jo alle mette, og om de ikke liker det du har tryllet fram, er det jo ingen katastrofe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt riktig tid på året kanskje, men vi har laget med hell flere ganger ovnsstekte potetbåter, pannestekt laksefilet og en god salat ved siden av. I tillegg til rømme og sitronbåter, er dette en enkel og god "hit" hos oss.

Sist gang vi hadde begge familiene på besøk, lagde jeg rett og slett biff, fløtegratinerte poteter, kokt brokkoli og en god saus.

Ellers pleier vi faktisk å eksperimentere med familien vår, så vi gidder aldri å lage en oppskrift på forhånd når vi vet at vi får dem på besøk. De er jo glad i oss uansett hva - hihi :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med de andre her, lammestek er noe alle liker samtidig som det er sesong for det. Det er kanskje lurt å forsikre seg om at de liker hvitløk før du spekker steken full(sånn som jeg ville ha gjort...) Så lenge du har steketermometer er det nærmest idiotsikkert å lage, men for sikkehets skyld ville jeg ha kjøpt en stek som er ferdig utbenet. Den blir lettere å steke og å dele opp. Fløtegratinerte poteter blir vel regnet som festmat av de fleste foreldre og er noe alle liker.

Som nevnt over her så er nok desserten lurest å imponere med hvis du ønsker det. Men hvis du vil lage noe avansert så er det nok lurt å øve en gang først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff stroganoff eller en annen god gryterett med strimler av flatbiff f. eks (ikke kjøttdeig) med masse gode grønnsaker og ris til er min favoritt.

Prøv å lage mest mulig klart på forhånd. Skal du servere rundstykker eller baguetter til kan du lage dem en uke før og ha i fryseren. Kake kan du også bake dagen før og bare pynte den dagen du får besøk.

Endret av Varja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...