Gå til innhold

"Kinamat"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skulle så gjerne hatt noen oppskrifter på typisk "kinamat". Særlig ting med sursøt saus :sikle:

Har noen lyst til å dele oppskriftene sine med meg?

Endret av Dødspingvinen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar gjerne i mot Chop suie oppskrifter, innbakte kongereker, karrisaus ol :sjarmor:

Skrevet
Jeg tar gjerne i mot Chop suie oppskrifter, innbakte kongereker, karrisaus ol  :sjarmor:

Åååhhhh.. Det hørtes så godt ut :sikle:

Skrevet

Her er min oppskrift på laks med asparges og fivespice krydder, som er så kina som det er mulig å få til her på landet...

Wok med laks og asparges

Til to personer trenger du

200-300 g laks/ørret i 2x2 cm terninger

2 vårløk i ringer

1 gulrot i tynne skiver

1/2 vanlig løk i skiver

1/2 paprika i biter

6 stilker asparges stilkene delt i tre eller fire

Hakket hvitløk og chili etter smak

2 ts fivespice krydder

3-5 ss soyasaus etter hvor salt du liker det

1-2ss sesamolje

sitronsaft/appelsinjuice

vann

Stek laksen litt først i lag med litt hvitløk og fivespice krydder.

Sett til side, wok grønnsakene ha over soyasaus, sesamolje, sitronjuice og vann til passe saus, ha i laksen igjen og kok opp.

Godt med ris eller nudler til.

Skrevet

jeg tar gjerne imot "kina" "wok" oppskrifter på litt sterk smak! ikke sur-søt!!!

(bruker som regel skysaus til saus, som jeg piffer opp med soyasaus(kikoman) og litt karri) men jeg vil gjerne ha det STERKT, hva kan brukes? som passer til det?

Skrevet

Min supre allround saus til wok passer godt til både kjøtt og fisk. Den er litt syrlig, men ikke sursøt og kan lages med ønsket styrke.

2-4 ss soyasaus/østersaus, eller halvt om halvt med soyasaus og fiskesaus

vann

saft og skall(bare det ytterste gule) av en appelsin

chili hakket

hvitløk hakket

revet fersk ingefær

Steker chili, hvitløk og ingefær, i lag med kjøtt/fisk først og legger til side mens jeg steker grønnsakene. Har over soya, vann og appelsinsaft og koker opp og har kjøttet tilbake i woken.

Jeg har lagd denne sausen så mange ganger at jeg nesten ikke husker hvordan den lages. Den er veldig enkel å forandre litt på. F.eks med lime i stedet for appelsin, andre krydder osv.

• 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...