Gå til innhold

25 år og aldri hatt influensa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som innbiller meg at for at det skal regnes som influensa må man bli sånn skikkelig syk med feber, oppkast og sove hele dagen? Eller er det ikke så uvanlig å være 25åe og aldri hatt det. 

Anonymkode: f182a...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg er nesten førti og har bare hatt vanlig influensa én gang.

Jeg har også hatt kyssesyken som barn, som oppleves som en relativt kort, men veldig kraftig influensa hvis du får det som barn, og jeg fikk svinfluensaen i 2009, det var *ikke* gøy.
Blir jeg skikkelig sjuk, får jeg som regel heller disse her gøyale omgangsjukevirusene, som Noro og Rota. (urgh)

Men jeg blir ofte veldig kraftig forkjølet, som kan føles litt likt, med hodepine og øm nakke og antydning til feber og gode greier, selv om det faktisk ikke er influensa i det hele tatt.

Det er for øvrig viktig å påpeke at det er fullt mulig å være smittet med influensa uten å bli syk, altså såkalt asymptomatisk. Problemet er at du er like smittsom som en som blir skamdårlig, men likevel føler deg frisk. Kanskje littegranne snufsete, men ellers helt frisk.

• Liker 3
Skrevet

Influensa trenger overhodet ikke å innebære oppkast. De aller fleste jeg har kjent opp gjennom, har ikke vært kvalme engang. Men feber, verk i kroppen og hoste. Jeg hadde min første influensa i en alder av 40. Og til og med da hadde jeg bare lavgradig feber i en dag. Ikke alle er like mottakelige. Har ikke hatt det etterpå heller. 

Skrevet

Jeg er 40, og har aldri hatt influensa. Dvs, det kan hende jeg har hatt det i barnehagealder, men ikke over det. 

Var borte to dager til sammen hele barneskolen, ungdomsskolen og vgs, og det var ikke influensa. Aldri hatt det senere heller. 

Jeg blir generelt svært lite syk, for bare noen forkjølelser (og uten feber, og ikke noe som minner om influensa). 

Anonymkode: 7c998...3ee

Skrevet

Det er ikke direkte vanlig å få influensa når man er ungdom og i 20-årene. Det er vel først når man begynner å få barn i barnehagen eller skolen at man begynner å plukke opp sykdommen. Jeg fikk heller aldri influensa før jeg fikk barn. 

Skrevet

Jeg er 28 år og har aldri hatt feber. Hadde feberfølelse etter korona vaksinen med leddverk, kaldsvetting og frysing, men det er "fake". Hatt omgangssyke en eneste gang i hele mitt liv og det varte i 3 dager, men fikk ikke feber. 

Anonymkode: bc1aa...49f

Skrevet

Jeg er over 50, og har så vidt jeg vet aldri hatt influensa.
Forkjølet har jeg vært en liten håndfull ganger, og omgangssyke har jeg heller aldri hatt.

Hvis jeg blir syk er det stort sett bakterielt, men da blir jeg til gjengjeld skikkelig dårlig.

Anonymkode: f8781...81f

• Liker 1
Skrevet

Statistisk sett har du nok hatt influensavirus i kroppen din 3 ganger i livet ditt (i snitt hvert 7. År) selv om du ikke har merket noe til det. Du kan nemlig være en asymptomatisk bærer.

Anonymkode: f09c8...e31

• Liker 1
Skrevet

Grunne til at vi tror influensa er så vanlig er at alle som er forkjøla sier de har influensa. Mine barns farmor er lege og fortelle at de fleste har faktisk ikke influensa når de sier det, de er forkjøla. Jeg har nå covid og jeg merker ganske raskt at jeg har aldri hatt influensa før, for å så det sånn 😅 jeg er over 30.

Anonymkode: 57dcd...152

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt influensa en gang, er nå 40. Man skjønner når det er influensa 😅

Anonymkode: 3213c...442

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 40 og har aldri hatt influensa. 

Anonymkode: 60eb7...0c7

Skrevet

Jeg er 39, har aldri hatt influensa. Har hatt feber en håndfull ganger, og da ikke høy feber. Har egentlig aldri vært skikkelig syk. Heldig jeg. Kan ikke si jeg har gjort noe for det heller, bare flaks. 

Anonymkode: 7ada5...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunne til at vi tror influensa er så vanlig er at alle som er forkjøla sier de har influensa. Mine barns farmor er lege og fortelle at de fleste har faktisk ikke influensa når de sier det, de er forkjøla. Jeg har nå covid og jeg merker ganske raskt at jeg har aldri hatt influensa før, for å så det sånn 😅 jeg er over 30.

Anonymkode: 57dcd...152

Veldig mange som ikke merker noe som helst selv om de har covid heller da.

Anonymkode: f9dd2...a36

Skrevet

Er 55, og har hatt skikkelig influensa 3 ganger i mitt liv. Man blir immun noen år etter hver gang, har jeg hørt. Kan ikke sammenlignes med forkjølelse. Skikkelig syk en ukes tid, og ganske shabby i kroppen en uke etter det. Høy feber og skikkelig vondt i kroppen. 

Anonymkode: d63b8...c2b

Skrevet
Durinur skrev (17 minutter siden):

Det er ikke direkte vanlig å få influensa når man er ungdom og i 20-årene. Det er vel først når man begynner å få barn i barnehagen eller skolen at man begynner å plukke opp sykdommen. Jeg fikk heller aldri influensa før jeg fikk barn. 

Det du sier nå henger jo ikke på greip. Du sier at det ikke er vanlig å få influensa før man er voksen og har barn, men når man så er voksen og har barn blir man plutselig smittet av nettopp barn som vanligvis ikke får influensa??? 🤪

Anonymkode: f9dd2...a36

Skrevet

Jeg har heller ikke hatt influensa, ikke barna heller. Har vært skikkelig forkjøla eller hatt kraftig bihulebetennelse eller halsbetennelse flere ganger da.  Oppkast er vel ikke så vanlig ved influensa? Noen kaster veldig lett opp ved forkjølelse, andre ikke. 

Anonymkode: c7623...ffe

Skrevet

Jeg har hatt influensa mange ganger pga store mandler , polypper +++.  Antagelig gjør det at jeg ikke fikk så hard korona. Har tatt 1 vaksine i høst  for korona og fikk korona nylig. Dårlig form (men ikke sengeliggende) i 10 dager.  Svineinfluensaen derimot var hard. 

Anonymkode: 848c8...258

Skrevet

Er snart 40 og har aldri hatt influensa, men jeg blir kraftig forkjøla når jeg først blir det. Ikke feber, bare tette bihuler, sår hals og generelt slapp.

Anonymkode: 744c0...079

Skrevet

Jeg er 35 og har hatt influensa tre ganger. Med ca. 8-9 års mellomrom. Det er mange som "skryter på seg" influensa når de har en kraftig forkjølelse/"man flu", men man skjønner fort at det ikke er det de har hvis man selv har hatt influensa. Når man først får det så skjønner man virkelig hva influensa er.

Høy feber, ekstrem utmattelse og vondt i ledd er vel det vanligste. Med generelle forkjølelsessymptomer litt i bakgrunnen. Oppkast og kvalme er nok ikke vanlige influensasymptomer, men sikkert noen som får det også.

Anonymkode: 4f547...b02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det bare jeg som innbiller meg at for at det skal regnes som influensa må man bli sånn skikkelig syk med feber, oppkast og sove hele dagen? Eller er det ikke så uvanlig å være 25åe og aldri hatt det. 

Anonymkode: f182a...d9f

Influensa: feber, luftveissymptomer, ledd/ muskelsmerter, hodepine, kan få symptomer fra mage/ tarm. Gjerne syk i opp til 14 dager og stortsett sengeliggende. 

Jeg er 36 år og har aldri hatt influensa. 

De fleste vet ikke forskjell på influensa og forkjølelse. Mange tror derfor de har influensa hver år 🙈 

Anonymkode: c5b9c...5ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...