Gå til innhold

Sint katt og vanskelig pels

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann. 
jeg har en Maine Coon hannkatt med lang og flott pels. Problemet mitt er at han blir helt j@&lig sint når jeg skal gre han. Vi har hatt han siden han var 14uker og har fått øvd rolig fra starten av. Nå er han straks 3år. 
Pelsen er TJUKK!

på denne tiden av året begynner jo noe av vinterpelsen å slippe tak. Og hvis det går mer enn 2 dager uten skikkelig børsting så kjenner jeg at det starter å klumpe seg i underpelsen.

Så her må det jobbes aktivt og ofte. 
Men så er det jo slik at denne katta på 10kg klorer noe helt jævlig om jeg børster for «dypt». Han aksepterer fint enkel og jevnt børsting, men for å gre pelsen ordentlig igjennom så må jeg jo gre ordentlig igjennom alt. Nå har jeg handlet nye børster for 1500kr og ingenting virker. Jeg forsøker også godis som skal gi en beroligende effekt og jeg gir han kos, pauser og favorittmat samtidig. Jeg bruker kam, furminatorer, raker, myke og har børster. Jeg vet ikke hva jeg ikke har prøvd. Han har også børster som er ment for mennesker, men ingenting er akseptabelt nok eller tar pelsen bra nok. 

Det er et helvette hver gang og han får til slutt floker ut av en annen verden. For jeg får jo aldri gredd han ordentlig når pelsen først starter å klumpe seg litt. 
Har noen her erfaring med lignende problemer, hva gjør dere? 
han er kastrert, om det har noe å si. Og får fôr som skal hjelpe på pelsen 😬
Er bare så lei av å få juling 😫

Anonymkode: 75b17...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig fornøyd med royal canin sitt hair&skin i hvertfall. Skogkatten her sin pels ble bortimot flokefri.

• Liker 1
Skrevet

Har ei mannevond katte på 15 år som ser ut som en tjafsete uteligger.

Må frem med saksa, og klippe litt og litt om gangen. 

Anonymkode: e2cef...717

Skrevet

Har en hankatt av annen rase som også må gres hver dag i disse tider. Han får gjerne vonde floker bak på lårene og prøvde i starten å angripe meg osv, men jeg dominerer ham. Koser masse mellom greingen og grer så forsiktig jeg kan, men han SKAL gres, det bestemmer jeg og han kan bare drite i å prøve å bite eller klore meg.

Nå har han vent seg til det og mjauer om å bli gredd hvis jeg har glemt det i en dag eller to.

Anonymkode: 12f9b...a6a

Skrevet

Ts her. 
jeg vil si han vår har blitt mer sint med alderen 😬 

I høst måtte jeg bare klippe han. En annen gang sendte jeg han til dyrlegen som ordnet opp. Men det er så synd når jeg ikke får til selv siden da må det ende med at han får disse ubehagelige flokene før han blir skamklipt 🤦🏻‍♀️

Vi bruker ikke Royal Canin, men et annet merke. Den andre katta vår med ca like tjukk og lang pels ser ut som en vakker liten fluffball. Myk pels som er lett å gre. Det er utrolig at det kan være SÅ forskjell. 

Litt kjekt å se flere sliter med det samme, føler meg helt håpløs som ikke har fått dreisen på han enda. Ender vel med skamklippen denne våren også 😐 han har jo så vakker pels når den er «hel», så det blir en liten sorg i sjela når han må gå rundt med barberte flekker på seg😂

jaja. Nå skal jeg prøve meg på litt bak på rumpa hans igjen.. det er ofte der og på magen han blir værst, huff 😐

Anonymkode: 75b17...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...