Gå til innhold

Urinveisinfeksjon og halsbetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har noen helserelaterte problemer som jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med. Jeg vegret meg for å ringe til fastlegekontoret, fordi jeg er litt redd for helsesekretæren. Jeg vet det høres tullete ut, men hun er litt brysk og jeg er redd for å være plagsom/til bry. Nå har de stengt.

Jeg fikk påvist streptokokktonsilit hos privat legevakttjeneste. De ga meg en vent-og-se resept på Ery-Max (Erythromycin).

Halssmertene har blitt bedre, men er der litt fortsatt (7 dager senere). Så på pakningsvedlegget til medisinen at det står under kontraindikasjoner 'Sykehistorie med QT-forlengelse (medfødt eller dokumentert ervervet) eller ventrikulær hjertearytmi, inkl. torsades de pointes'.

Jeg har fått påvist NSVT på holter registrering for omtrent 6 måneder siden. Dette er en variant av ventrikkeltakykardi som varer mindre enn tretti sekunder. Jeg fikk beskjed om å rekontakte ved synkoper eller andre nye symptomer og de gjorde en belastningstest, men ellers så fikk jeg ingen oppfølging.

Jeg vet altså ikke om jeg kan bruke den da jeg ikke vet om de mener en mer langvarig og/eller hyppig problem med ventrkkeltakykardi.

Jeg hadde vel kanskje helst ønsket å bruke antibiotika for å unngå komplikasjoner og fordi halssmertene er derfor fortsatt (dog bedre enn da jeg fikk antibiotikaen). De er dog ikke uutholdelige nå.

Jeg burde vel kanskje ikke bruke den.

Kan man få Doxylin eller Dalacin mot streptokokker og kan man få byttet til dette via EYR eller annen nettjeneste? Jeg har også penicillinallergi type1 (straksallergi) og kan ikke bruke penicillin.

Problem 2:

Et annet problem er at jeg dessverre har fått tilbake symptomer UVI jeg har hatt før (ganske sterke smerter i området av urinrørsåpningen i underlivet og ekstremt hyppig vannlatingstrang og urge-inkontinens/inkontinens). Jeg bruker inkontinensbind og smertestilllende og holder meg i nærheten av toalettet, som gjør det litt mer levelig.

Sluttet litt for tidlig (etter 4 dager istedenfor 7) på Furadantin fordi jeg opplevde stikkinger i hender og føtter og ble rådet til å slutte av lege i tilfelle det var en bivirkning som heter 'perifer nevropati' som er en 'mindre vanlig' bivirkning og som kan være permanent om man får det. Det forekommer hyppigst ved nedsatt nyrefunksjon eller hos folk med anemi eller b-vitamin mangler.

Det er mulig at det er symptomer som jeg fikk av annen årsak enn medisin. Jeg har det litt nå også etter seponering, men det er ikke veldig plagsomt.

Jeg fikk egentlig da råd om å kontakte fastlege på mandag for å få ny dyrkning og eventuelt annen antibiotika, men jeg var redd for sekretæren og gjorde ikke det. Jeg burde sannsynligvis bytte legekontor, men jeg liker fastlegen.

Den ene gangen jeg ba om time på dagen før (bare vært en gang) så sa hun nei fordi hun, som sekretær, ikke trodde GU/underliv/vannlating symptomer kunne være noe som trengte hastetime.

Jeg turte ikke å spørre da jeg fikk halsbetennelse med pusspropper over mandlene og dro derfor til privat legevakt (dr.dropin) for det.

Jeg har fått påvist en bakterie i urinen to ganger siste 2 måneder som er resistent ovenfor alle antibiotikaene de testet for utenom Furadantin og et penicillin jeg ikke kan få pga tidligere tilfelle av straksallergi.

Jeg vet ikke om det er samme bakterie denne gangen.

Jeg har en rekvisisjon inne på en ny dyrkning, men denne skulle egentlig tas en uke etter antibiotikakuren og det var mer som en kontroll, altså ikke forventet at jeg fortsatt ville ha symptomer da.

Det er nå gått to-tre dager siden jeg seponerte Furadantin. Det er et urinveisantiseptikum.

Anonymkode: b9010...55e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte å legge til at de ikke var helt sikre på at det var streptokokker type A, men ga meg antibiotika fordi jeg hadde 4 av 5 'centor' kriterier som man visst bruker som mal for hvem som har 'klinisk sannsynlig bakteriell tonsilitt'. Hurtigtesten var negativ, men de sa at det kunne ta litt tid før den ble positiv og da hadde jeg bare hatt halsvondt en dag.

Det ble ikke tatt penselprøve til dyrkning. Jeg er litt redd for å be om det fordi jeg har hatt MRSA før (nå sanert) og er redd for å ha fått det igjen. Det var veldig vanskelig å bli kvitt det for meg og det kan føre til at man får verre helsehjelp, selv om det egentlig ikke skal gjøre det iflg retningslinjer (noen vil ikke behandle deg f.eks).

Anonymkode: b9010...55e

Skrevet

Du må høre med fastlegen angående dette. Drit i at kjerringa er brysk. Jeg fikk lang qt-tid av en medisin (uten underliggende hjertesykdom) og det var ikke morsomt altså. Man kan jo få torsades de pointes. 

Du må også gå til legen ang problem 2. Ring i morgen tidlig. Du dør ikke av en brysk resepsjonist. Kjeft tilbake. Det pleier jeg å gjøre. 

Anonymkode: d5c15...e61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...