Maiava88 Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Kort oppsummert: barn testet positivt forrige helg, jeg ble syk fredagen etter, testet først postitivt lørdag (testet meg hver dag etter barnet ble syk). Jeg var veldig syk fra lørdag og til i går, i dag er jeg bedre- men hoster, nyser og er litt sår i halsen enda. Har ikke hatt feber siden i går. Jeg er veldig usikker på når jeg kan tilbake på jobb. Isolasjonstiden ble endret fra 6 til 4 dager mens barnet mitt var syk, og hverken hun eller jeg var friske etter 4 dager. Barnet returnerte til skole etter 1,5 uke. Da var hun 100% frisk og testet negativt. Jeg tester fortsatt positivt og svar som nevnt fortsatt symptomer. Leser på FHI at man kan starte på jobb igjen med «rest-sympomer». Men hva er forskjellen på symptomer og rest-symptomer?! Hostingen er kraftig, og så ille at jeg brekker meg. Jeg opplever sjeldent å nyse mer enn 2 ganger på rad, men nå nyser jeg helt ukontrollerbart, flere ganger enn jeg kan telle, på rad 😆 Jeg skal snakke med arbeidsgiver, men siden jeg er førstemann på arbeidsplassen med påvist smitte, tror jeg ikke de er mer kloke. 1
Vasa Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Isolasjonstiden er 4 dager. Men du skal ha vært feberfri i 24 t. Men så er det selvfølgelig hvordan almenntilstanden er. Jeg hoster litt enda etter snart 4 uker. Jeg var på jobb etter 11 dager. Da var formen grei. så kjenn på hvordan du har det og kan gjerne ta en prat med sjefen.
TheTrollHunter Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Minstetiden er 4 døgn. Men du skal fortsatt være isolert om du har feber. Du må være feberfri i 24 timer uten febernedsettende
Noname55 Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Isolasjonstiden er, som de andre skriver, kun 4 dager. Men, er man fortsatt syk så holder man seg hjemme. Noe nysing og hoste er ok, men høres ut som du trenger en dag til eller flere før du skal tilbake på jobb. 1
Kaktusogsol Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Så lenge du har vært isolert i 4 døgn og ikke hatt feber på 1 døgn så er det bare å komme seg tilbake på jobb
Maiava88 Skrevet 8. februar 2022 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2022 Takl for svar. Jeg vet at isolasjonstiden er på 4 dager. I går var min dag 4 i isolasjon, og det er først i dag jeg føler meg som et menneske og ikke en zombie som går rundt i ørska. I går orket jeg ikke tanken på å jobbe, mens i dag føles det mer nærliggende. Men jeg er så redd for å komme tilbake på jobb og smitte resten av teamet. Vi er veldig sårbare hvis nøkkelpersoner blir syke, og vi har også noen i risikogruppa.
Babushka Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Maiava88 skrev (9 minutter siden): Takl for svar. Jeg vet at isolasjonstiden er på 4 dager. I går var min dag 4 i isolasjon, og det er først i dag jeg føler meg som et menneske og ikke en zombie som går rundt i ørska. I går orket jeg ikke tanken på å jobbe, mens i dag føles det mer nærliggende. Men jeg er så redd for å komme tilbake på jobb og smitte resten av teamet. Vi er veldig sårbare hvis nøkkelpersoner blir syke, og vi har også noen i risikogruppa. Hjelper jo ikke at du går tilbake på jobb før tiden dersom dette fører til mer smitte og sykefravær. Antar at du har en jobb der hjemmekontor er utelukket. De i risikogruppa bør ihvertfall ha mulighet til å holde god avstand, og at du bruker maske. 4 dager isolasjonstid er økonomisk bestemt man kan fremdeles være smittsom utover dette.
NorthernLight Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 4 dager isolasjon er rett og slett latterlig. Man kan være smittsom i langt flere dager. Det er en lang rekke internasjonale eksperter som sier dette. 6
Maiava88 Skrevet 8. februar 2022 Forfatter #9 Skrevet 8. februar 2022 Babushka skrev (1 time siden): Hjelper jo ikke at du går tilbake på jobb før tiden dersom dette fører til mer smitte og sykefravær. Antar at du har en jobb der hjemmekontor er utelukket. De i risikogruppa bør ihvertfall ha mulighet til å holde god avstand, og at du bruker maske. 4 dager isolasjonstid er økonomisk bestemt man kan fremdeles være smittsom utover dette. Vi deler tankegang. Tror min nærmeste leder også mener det, men hun har nok fått andre retningslinjer og de går mer utpå å få folk tilbake i jobb (dette er kun spekulasjoner, jeg har ikke snakket med de enda) Har gjort det jeg kan gjøre fra hjemme, men det begrenser seg til det som kan utføres via Mail og teams. Jeg har ærlig talt ikke greid å holde tritt med det en gang, da jeg har vært veldig redusert. NorthernLight skrev (9 minutter siden): 4 dager isolasjon er rett og slett latterlig. Man kan være smittsom i langt flere dager. Det er en lang rekke internasjonale eksperter som sier dette. Jeg syntes at 6 dager var lite, da barnet mitt først ble smittet. Jeg fikk hakeslepp da regjeringen la fram at det skulle reduseres til 4….
NorthernLight Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Maiava88 skrev (Akkurat nå): Jeg syntes at 6 dager var lite, da barnet mitt først ble smittet. Jeg fikk hakeslepp da regjeringen la fram at det skulle reduseres til 4…. Det er mange eksperter som reagerer på det. Det er noe tull FHI har funnet ut. De har jo også sagt før at munnbind ikke har effekt, tok ikke luft smitte noe særlig alvorlig, en sa pandemien var over i fjor sommer osv... En gjeng med amatører i forhold til mange andre eksperter internasjonalt.
Sermina Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 (endret) Her er en studie fra Japan om når omikron er mest smittsom. Det er dag 3-6. Du er først ikkesmittsom på dag 10. Hva FHI driver med er merkelig. FHI sier du er mest smittsom de første dagene, noe som motsies i denne studien. I Norge slipper vi folk ut av isolasjon på den mest smittsomme dagen. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html?fbclid=IwAR2RiPyMrqNXubLi_I3pwww6-2K5nWkIjNySh_ZnypjYa4ySuls0rVsY4KU Endret 8. februar 2022 av Sermina
enkefru Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Etter minst 4 døgn fra symptomstart, ELLER etter feberfri i 24 timer (uten febernedsettende)
NorthernLight Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 (endret) Sermina skrev (16 minutter siden): Her er en studie fra Japan om når omikron er mest smittsom. Det er dag 3-6. Du er først ikkesmittsom på dag 10. Hva FHI driver med er merkelig. FHI sier du er mest smittsom de første dagene, noe som motsies i denne studien. I Norge slipper vi folk ut av isolasjon på den mest smittsomme dagen. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html?fbclid=IwAR2RiPyMrqNXubLi_I3pwww6-2K5nWkIjNySh_ZnypjYa4ySuls0rVsY4KU Det bryr tydeligvis ikke FHI seg om. Det er kjent at folk som vil en ting, sier ting som fører til at deres "drøm" går i oppfyllelse.. Feks ingen tiltak og at flest mulig blir smittet så de får "super beskyttelse" som det virker som er FHI sin plan.... vel vel... Nå sier mange internasjonale eksperter at omicron beskyttelse etter smitte med mild sykdom antagelig ikke beskytter i lang tid mot ny smitte... Jeg ser ingen grunn til å risikere feks long-covid hvis man kan unngå det. Endret 8. februar 2022 av NorthernLight 1
teknosilje Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Sermina skrev (56 minutter siden): Her er en studie fra Japan om når omikron er mest smittsom. Det er dag 3-6. Du er først ikkesmittsom på dag 10. Hva FHI driver med er merkelig. FHI sier du er mest smittsom de første dagene, noe som motsies i denne studien. I Norge slipper vi folk ut av isolasjon på den mest smittsomme dagen. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html?fbclid=IwAR2RiPyMrqNXubLi_I3pwww6-2K5nWkIjNySh_ZnypjYa4ySuls0rVsY4KU På dag 3 har du mest sannsynlig ikke testet positivt selv enda, så lite å gjøre med det. Man er smittsom lenge før testen blir positiv. De jeg kjenner har ikke testet positivt før dag 4 eller 5. Da er man på dag 8-9 når man er ute av isolasjon uansett. Det jeg er mer bekymret for, er at arbeidsgivere rundt om "krever" ansatte tilbake på jobb etter 4 dager selv om vedkommende fortsatt er syk. Jo dårligere man er, jo mer smittsom er man. De fleste som er ok form etter 4 dager, er mindre smittsom. Det er slik jeg har forstått det. Vi må nesten bare stole på fhi, at de gjør jobben sin.
Sermina Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 (endret) teknosilje skrev (49 minutter siden): På dag 3 har du mest sannsynlig ikke testet positivt selv enda, så lite å gjøre med det. Man er smittsom lenge før testen blir positiv. De jeg kjenner har ikke testet positivt før dag 4 eller 5. Da er man på dag 8-9 når man er ute av isolasjon uansett. Det jeg er mer bekymret for, er at arbeidsgivere rundt om "krever" ansatte tilbake på jobb etter 4 dager selv om vedkommende fortsatt er syk. Jo dårligere man er, jo mer smittsom er man. De fleste som er ok form etter 4 dager, er mindre smittsom. Det er slik jeg har forstått det. Vi må nesten bare stole på fhi, at de gjør jobben sin. Du leser studien feil. Det er ikke dager fra smitte, men dager fra positiv test/symptomstart studien tar utgangspunkt i. Altså samme dag som FHI teller fra når det gjelder isolasjon. Du er mest smittsom dag 3-6 etter positiv test/symptomstart. Du er medium/lite smittsom dag 0-2 og dag 7-9. Dag 10 var ingen smittsomme. FHI er ikke til å stole på når det gjelder dette. Eksperter i hele resten av verden motsier jo dem på akurat dette. Endret 8. februar 2022 av Sermina 1 1
matsats Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 Det er bare å ikke teste seg så slipper man isolasjon. 2
Sermina Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 NorthernLight skrev (2 timer siden): Det bryr tydeligvis ikke FHI seg om. Det er kjent at folk som vil en ting, sier ting som fører til at deres "drøm" går i oppfyllelse.. Feks ingen tiltak og at flest mulig blir smittet så de får "super beskyttelse" som det virker som er FHI sin plan.... vel vel... Nå sier mange internasjonale eksperter at omicron beskyttelse etter smitte med mild sykdom antagelig ikke beskytter i lang tid mot ny smitte... Jeg ser ingen grunn til å risikere feks long-covid hvis man kan unngå det. Enig 1
Mammamia2014 Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 https://www.nrk.no/urix/du-kan-vaere-smittsom-selv-etter-isolasjon-1.15846342 interessant artikkel fra NRK. Men har ikke hørt råd må teste seg etter 4 dager selv om det burde vært en selvfølge.
rosemarin Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Mammamia2014 skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/urix/du-kan-vaere-smittsom-selv-etter-isolasjon-1.15846342 interessant artikkel fra NRK. Men har ikke hørt råd må teste seg etter 4 dager selv om det burde vært en selvfølge. De gir ikke råd om det fordi de ser at det blir problematisk for samfunnet når folk blir værende for lenge hjemme - og de driter litt i om folk blir smittet nå. Risikoen for å være smittsom etter 4-5 dager er tross alt mindre enn tidligere i forløpet og dermed en «kalkulert risiko» som de mener det er verdt å ta for å få samfunnet til å rulle. men når det er sagt har det jo ofte Vært sagt at dersom man får positiv hurtigtest er man sannsynligvis smittsom fordi det betyr at det er mye virus i luftveiene (i motsetning til en positiv PCR som fanger opp mye mer dypere og ikke er en like god indikator på smittsomhet, den kan bli positiv tidligere og lengre enn en hurtigtest). Og det samme med en negativ hurtigtest, da er det mindre sannsynlig at man er smittsom pga mindre konsentrasjon av virus i luftveiene 1
teknosilje Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 (endret) Sermina skrev (2 timer siden): Du leser studien feil. Det er ikke dager fra smitte, men dager fra positiv test/symptomstart studien tar utgangspunkt i. Altså samme dag som FHI teller fra når det gjelder isolasjon. Du er mest smittsom dag 3-6 etter positiv test/symptomstart. Du er medium/lite smittsom dag 0-2 og dag 7-9. Dag 10 var ingen smittsomme. FHI er ikke til å stole på når det gjelder dette. Eksperter i hele resten av verden motsier jo dem på akurat dette. Jeg har ikke lest noen studie. Og hvordan klarer du å vinkle det jeg skrev til å bli noe jeg ikke skrev i det hele tatt? Jeg forholder meg til landet jeg bor i og reglene og anbefalingene her. Endret 8. februar 2022 av teknosilje
Anbefalte innlegg