Gå til innhold

Introvert/ekstrovert og følelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha datet litt tror jeg at jeg som er følsom og veldig ekstrovert sliter med å føle en connection med introverte tenkere. Men de føler ofte at vi har det skikkelig fint sammen. 

Er det andre som har tenkt på det samme?

Anonymkode: 7fd58...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi som er introverte kan jo være/ (er!) akkurat like følsomme som de ekstroverte. Det er jo ikke sånn at introvert/ekstrovert har noe med hvilket kjærlighetsspråk man snakker. 

Jeg er introvert. Vet ikke om det er derfor jeg aldri har hatt behov for de store kjærlighetsmarkeringene i offentlighet.. Men jeg tror virkelig ikke min introverthet merkes for min mann på hjemmebane. 

Når det er sagt, så vil jo et samliv med to slike motpoler kanskje bli problematisk. Men de fleste er jo ikke helt i enden av skalaen.. 

Anonymkode: d61ff...b91

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å si. Jeg anser meg som en sosial introvert. Jeg har stort behov for å være en del alene, og får sjeldent nye venner. (Jeg har for så vidt de jeg trenger). Men jeg kan være ganske åpen og utadvendt i sosiale sammenhenger, men ganske uptight i "offisielle" situasjoner (fellesmøter og tilsvarende på jobb). 

Jeg føler selv at jeg kommer best overens med ekstroverte fordi de er inkluderende og da er det lettere for meg å bidra sosialt, men det er mulig de ikke føler det samme for meg. 

Anonymkode: 7d887...6ac

• Liker 1
Skrevet

Sorry, det ble kanskje litt på siden. Oppfattet spørsmålet som generelt, og ikke i dating-sammenheng. Da stiller det seg kanskje annerledes.

Anonymkode: 7d887...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Etter å ha datet litt tror jeg at jeg som er følsom og veldig ekstrovert sliter med å føle en connection med introverte tenkere. Men de føler ofte at vi har det skikkelig fint sammen. 

Er det andre som har tenkt på det samme?

jepp jeg tror introverte holder følelsene sine for seg selv og det blir vanskelig å forstå dem. Om man ikke er synsk da. Det blir ensomt i et forhold. 

Skrevet

TS her. Jeg føler ofte at jeg er den som kommer med forslag til ting å gjøre, introduserer dem for nye ideer og situasjoner, og de sier at jeg er "veldig lett å prate med." 

Jeg tror jeg er flink til å lese mennesker og deres behov,  men jeg føler at de ofte ikke gjør det samme med meg. 

Det kommer nok av at de ønsker alenetid, og for dem er det å sitte hjemme flere helger helt ok. De synes det er skikkelig kult når jeg finner på ting, men gjør det ikke selv. 

Jeg er også veldig åpen om følelser, og da åpner de seg tilbake. Men jeg sliter med at jeg må gjøre alt først hele tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi som er introverte kan jo være/ (er!) akkurat like følsomme som de ekstroverte. Det er jo ikke sånn at introvert/ekstrovert har noe med hvilket kjærlighetsspråk man snakker. 

Jeg er introvert. Vet ikke om det er derfor jeg aldri har hatt behov for de store kjærlighetsmarkeringene i offentlighet.. Men jeg tror virkelig ikke min introverthet merkes for min mann på hjemmebane. 

Når det er sagt, så vil jo et samliv med to slike motpoler kanskje bli problematisk. Men de fleste er jo ikke helt i enden av skalaen.. 

Anonymkode: d61ff...b91

TS her, jeg tenker mer på at de jeg har møtt ofte bruker lenger tid på å åpne seg. Når det oppstår konflikter ønsker de gjerne å tenke litt, mens jeg vil iallefall definere problemet raskt. 

Jeg føler mange av dem ønsker å rasjonalisere følelsene sine før de deler dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Jeg føler ofte at jeg er den som kommer med forslag til ting å gjøre, introduserer dem for nye ideer og situasjoner, og de sier at jeg er "veldig lett å prate med." 

Jeg tror jeg er flink til å lese mennesker og deres behov,  men jeg føler at de ofte ikke gjør det samme med meg. 

Det kommer nok av at de ønsker alenetid, og for dem er det å sitte hjemme flere helger helt ok. De synes det er skikkelig kult når jeg finner på ting, men gjør det ikke selv. 

Jeg er også veldig åpen om følelser, og da åpner de seg tilbake. Men jeg sliter med at jeg må gjøre alt først hele tiden.

ikke alle har hatt en god "opplæring" i å snakke om følelser. Noen mennekser er gode på det, så at du kan lære de som ikke er så flinke på det, er jo veldig bra. men ser at det er deilig å snakke med en som er like nyskjerrig og åpen som du er. Jeg datet også en som ikke delte sine følelser, og det ble vanskelig. jeg vil jo forstå og hjelpe han, ikke sant. Jeg har blitt gammel  ( 39 ) og ser på det sånn at man må hjelpe de som ikke har så lett med å dele, eller de som ikke forstår hva et forhold trenger. JEg har snakket i over et år med en psykolog om følelser i et forhold, så jeg er sånn passe god på det, tenker jeg da. Så da kan jeg dele av min kunnskap og da må man gjerne vise veien gjennom å være et eksempel :)

• Liker 1
Skrevet

Man kan være introvert og svært følsom, svært snakkesalig og sosial med de få utvalgte, og også initiativrik. Men forskjellen er at man som introvert velger noen få man bruker tid med, man har ikke behov for å gjøre sosiale ting bare for å være sosial. Jeg kjenner også ekstroverte som er elendig på å snakke om følelser, så tror ikke det har noe med introvert/ekstrovert å gjøre. 

Anonymkode: 214e0...6d7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan være introvert og svært følsom, svært snakkesalig og sosial med de få utvalgte, og også initiativrik. Men forskjellen er at man som introvert velger noen få man bruker tid med, man har ikke behov for å gjøre sosiale ting bare for å være sosial. Jeg kjenner også ekstroverte som er elendig på å snakke om følelser, så tror ikke det har noe med introvert/ekstrovert å gjøre. 

Du har et godt poeng her. Enig !

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Bra sagt. Jeg tror ikke introverte er mindre følsomme, men som du sier, de bruker nok lenger tid på å åpne seg.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...