Gå til innhold

Vil flytte «til naturen» - tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heidal i Gudbrandsdalen :) langt mellom husene, men hyggelige bygdefolk og de ønsker innflyttere velkommen. 

Anonymkode: d47da...e1b

fantastisk. 

Får se om det er dit jeg kan nå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tunhovd! Det er ei perle av ei fjellbygd, hyggelige fastboende og nærhet til natur. 

Samme gjelder egentlig Sudndalen også 😉

Anonymkode: 338f7...560

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 2/8/2022 at 12:57 AM, AnonymBruker said:

Dagdrømmer ofte om å bo langt unna folk, med bare natur, en liten familie og masse dyr.. Har noen her forslag til hvor jeg kunne bodd? Er det noen idylliske plasser som er fint å bosette seg i Norge? Et sted hvor man kan gå turer med hund, kanskje bare ha en liten nærbutikk, ingenting fancy.. Har et stort behov for å komme nærmere naturen og leve et mer enkelt liv, er så lei av samfunnet og alt stresset jeg føler på konstant 

Anonymkode: fee89...83c

Hva med å leie på et sånt sted først for å teste?:) Rena er et lite tettsted i hedmark med Elverum som nærmeste urbane småby. Det ligger 3 timer nord for Oslo:) 

Endret av origin
  • Liker 1
Skrevet
origin skrev (8 timer siden):

Hva med å leie på et sånt sted først for å teste?:) Rena er et lite tettsted i hedmark med Elverum som nærmeste urbane småby. Det ligger 3 timer nord for Oslo:) 

Hvorfor alltid si 3 mil Oslo. Hvem i alle dager må til Oslo?

Anonymkode: 356c4...fd2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 20.42):

Her er vi jo forskjellige. Jeg vokste også opp i skogen uten naboer, men jeg trivdes godt med det. Elsket å lese, skrive, tegne og å høre på musikk. Følte meg aldri utenfor, jeg var jo med vennene mine på skolen hver eneste dag. Vi flyttet til boligfelt når vi fikk barn, men for meg ble det stressende når det nærmest konstant ringte på dørklokka. Følte vi ikke fikk gjort lekser eller spist middag i fred. Det ble også veldig sårt for barna da min eldste er veldig populær, mens mellomste sliter sosialt. For alle som ringte på ville jo bare ha tak i eldstemann... Nå har vi flyttet et langt steinkast vekk fra boligfeltet og jeg merker at familien har fått en langt større ro. Først og fremst fordi det ikke renner inn og ut med unger. Poenget mitt er at å bo midt i et boligfelt ikke er for alle 😆

Anonymkode: 83aa2...972

Jeg har samme erfaring som deg, og per dags dato virkelig hater jeg boligfelt. Har testet det og flyttet rimelig fort. Å bo så tett på hverandre er virkelig ikke noe for alle. Grøsser bare ved tanken på å skulle bo i et boligfelt igjen. Nå bor vi landlig, flere hundre meter til naboene, og likevel med grei kjøreavstand til nærmeste småby. 

Men: der jeg vokste opp var i flere barn i samme alder som kunne leke sammen, det er også noe å vurdere om man har barn og det er ingen andre unger i mils omkrets. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er et referansepunkt, ikke det samme som at du må til Oslo. 

Anonymkode: ffb94...06c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har samme erfaring som deg, og per dags dato virkelig hater jeg boligfelt. Har testet det og flyttet rimelig fort. Å bo så tett på hverandre er virkelig ikke noe for alle. Grøsser bare ved tanken på å skulle bo i et boligfelt igjen. Nå bor vi landlig, flere hundre meter til naboene, og likevel med grei kjøreavstand til nærmeste småby. 

Men: der jeg vokste opp var i flere barn i samme alder som kunne leke sammen, det er også noe å vurdere om man har barn og det er ingen andre unger i mils omkrets. 

Da er der bedre å bruke Trondheim som referansepunkt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er det bedre å bruke Trondheim som referansepunkt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det bedre å bruke Trondheim som referansepunkt. 

Eller Bergen, eller Tromsø. Men da tok du poenget tydeligvis. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller Bergen, eller Tromsø. Men da tok du poenget tydeligvis. 

Nei, fordi så mange sier Oslo.

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var timer, ikke mil:) Enklere å forholde seg til enn mil

Endret av origin
  • Liker 1
Skrevet

Kan anbefale Totenregionen, eventuelt små kommuner rundt mjøsbyene Gjøvik, Hamar eller Lillehammer. Landlig, men allikevel kort vei til mindre byer som har alt man trenger. Er selv utflyttet fra Gjøvik etter å ha bodd der hele livet, og er godt kjent i distriktet. 

Anonymkode: 5200c...d00

Skrevet

Det er veldig fint i Telemark! Spesielt steder som Rauland, Fyresdal, Åmot, Seljord, Kviteseid, Morgedal og Brunkeberg. :) Men det er omtrent bare skolebussen som er kollektivtransport her, så du må ha bil. 

Anonymkode: 8015f...c88

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig fint i Telemark! Spesielt steder som Rauland, Fyresdal, Åmot, Seljord, Kviteseid, Morgedal og Brunkeberg. :) Men det er omtrent bare skolebussen som er kollektivtransport her, så du må ha bil. 

det forstår jo ikke politikere i Oslo.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det er fint eller at det ikke er kollektivtransport? 

Skjønner heller ikke hvorfor dette er relevant for tråden? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle gjerne bodd mer landlig til enn det jeg gjør(bor på et tettsted rett ved Oslo), men helst type sted hvor man har nærbutikk, og gjerne noen naboer, så barna kan få seg noen lekekamerater. Typ stedene hvor vi har hytte. Være isolert fra folk i vinterhalvåret, hvor det knapt er hyttefolk til stede. Og så sosialisere seg på sommeren om man ønsker det.

Er heller ikke spesielt glad i andre mennesker. Misliker forventninger og stress. Jobb og mas. Å bo landlig til uten å måtte stresse med å komme seg på jobb virker fantastisk.

Anonymkode: 35d3d...27e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 23.57):

Dagdrømmer ofte om å bo langt unna folk, med bare natur, en liten familie og masse dyr.. Har noen her forslag til hvor jeg kunne bodd? Er det noen idylliske plasser som er fint å bosette seg i Norge? Et sted hvor man kan gå turer med hund, kanskje bare ha en liten nærbutikk, ingenting fancy.. Har et stort behov for å komme nærmere naturen og leve et mer enkelt liv, er så lei av samfunnet og alt stresset jeg føler på konstant 

Det du beskriver her er jo sånn det er i mesteparten av landet utenom byene. 

AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 13.02):

Ikke bare politikerne som ikke forstår dette, har inntrykket av at veldig mange av de som er oppvokst og som bor i de største byene har veldig lite kunnskap om hvordan det faktisk er utenfor sentrumskjernene. Bare så synd at disse politikerne skal diktere hvordan vi utenfor byene skal leve når de ikke har peiling på hvordan ting faktisk fungerer ute i distriktene.

Anonymkode: f9539...7d0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke bare politikerne som ikke forstår dette, har inntrykket av at veldig mange av de som er oppvokst og som bor i de største byene har veldig lite kunnskap om hvordan det faktisk er utenfor sentrumskjernene. Bare så synd at disse politikerne skal diktere hvordan vi utenfor byene skal leve når de ikke har peiling på hvordan ting faktisk fungerer ute i distriktene.

Veldig bra uttrykt. Det er så sant så sant. 

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har dere fått Senterpartiet i regjering som plaffer ned ulv over en lav sko, så nå får dere slutte å syte om at ingen forstår dere.

Anonymkode: 4f553...ab5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har dere fått Senterpartiet i regjering som plaffer ned ulv over en lav sko, så nå får dere slutte å syte om at ingen forstår dere.

Anonymkode: 4f553...ab5

Bor du i en by og stemmer MDG?, det er nemlig ikke sånn at alle som bor på "bygda" stemmer Senterpartiet.

Selv så er jeg motstander av Senterpartiets rovdyrpolitikk og det alene er grunn nok for å ikke stemme, men jeg er enig i mye annet av politikken.  

• Liker 2
Skrevet
On 2/8/2022 at 12:57 AM, AnonymBruker said:

Mye fin natur og rimelige boliger i gamle Sogn og Fjordane. Og de sliter med fraflytting mange steder, så blir glad for nye folk. Min familie er fra Fjaler kommune. Masse plass og ikke så langt fra Førde by og flyplass, og heller ikke langt fra Bergen. Dale har det du trenger i hverdagen.

Men det er også mange fine steder i Nordfjord. Jeg ville sjekket ut Måløy-området, eventuelt Sandane. 

Anonymkode: 7868e...9fe

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...