Gå til innhold

Asperger følsome?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir dere med asperger lett rørt? Feks av noe trist på tv og sånn? Kjenner dere følelsene andre føler?

Anonymkode: 23dbc...43b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir dere med asperger lett rørt? Feks av noe trist på tv og sånn? Kjenner dere følelsene andre føler?

Blir selv ganske lett rørt ja.  Avvik i speilnevronsystemet vil alltid påvirke en person dog. Det er vanskelig å vurdere selv hvor godt man føler følelsene til andre, når man ikke har noe å sammenligne med. Man blir jo ikke plassert i kroppen til en som er bygd opp uten slike avvik noensinne.

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Skrevet
Chomsky89 skrev (10 minutter siden):

Blir selv ganske lett rørt ja.  Avvik i speilnevronsystemet vil alltid påvirke en person dog. Det er vanskelig å vurdere selv hvor godt man føler følelsene til andre, når man ikke har noe å sammenligne med. Man blir jo ikke plassert i kroppen til en som er bygd opp uten slike avvik noensinne.

Skjønte ikke siste svaret ditt. Spør på nytt: Hvis du ser noen blir lei seg, får du vonde følelser i deg da? Vil du gråte hvis de gråter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skjønte ikke siste svaret ditt. Spør på nytt: Hvis du ser noen blir lei seg, får du vonde følelser i deg da? Vil du gråte hvis de gråter? 

Ja. Ja.   Men det sier seg selv at å svare på "kjenner dere følelsene andre føler"  ikke er lett da man umulig kan vite i hvilken grad man gjør det i forrhold til et gjennomsnittlig nevrotypisk menneske.  Et avvik i speilnevronsystemet påvirker deg som sagt.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Generelt så har personer med asperger akkurat samme følelsesspekter, men mange kan ha problemer med å vise noen av følelsene - da spesielt å vise empati. Det betyr ikke at de ikke føler det, men bare uttrykker det på en annen måte. Det sagt, så er dette kun statistisk sett. Alle er forskjellige, så noen med asperger har ingen problemer med dette.

Anonymkode: 8086f...b37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja. Generelt så har personer med asperger akkurat samme følelsesspekter, men mange kan ha problemer med å vise noen av følelsene - da spesielt å vise empati. Det betyr ikke at de ikke føler det, men bare uttrykker det på en annen måte. Det sagt, så er dette kun statistisk sett. Alle er forskjellige, så noen med asperger har ingen problemer med dette.

Anonymkode: 8086f...b37

Ok 🙂

Skrevet

Nei jeg pleier ikke å gråte av triste ting på TVen. 

Anonymkode: 1dd6f...73b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er overfølsom, og jeg tar lett til tårer. Jeg lever meg veldig inn i alt jeg ser på tv eller i virkeligheten. 

Anonymkode: fe14b...97b

Skrevet

Jeg har Asperger, og kan bli veldig preget av ting. Både på tv og IRL.

Jeg er oftest mer løsningsorientert enn de som ikke har Asperger. Så da kan det kanskje virke som jeg ikke tar det så tungt.

Men ting henger fast i meg lenge.

Jeg føler andres smerte. Men jeg er ikke så flink til å vise det.

Jeg går inn i mitt eget hode, og forsøker å løse problemet.

Anonymkode: b4ccb...f56

• Liker 1
Skrevet

Folk på autismespekteret har ofte minst like sterke følelser av empati som andre: https://www.aane.org/emotions-and-empathy/

Jeg har asperger, og ja, jeg blir dypt påvirket av triste ting på tv. I en av de siste star wars filmene er det et lite gråtende barn midt i en voldsom scene i åpningen av filmen. Jeg aner ikke hva som skjer i resten av filmen, for jeg ble så dypt berørt av den scenen at jeg ikke klarte å konsentrere meg hele resten av filmen. 

Anonymkode: 2f1b9...165

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...