Pixxie Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Har en sjef som sier at vi kun kan bytte vakter med de som har samme stillingsprosent som deg selv. Jobber i butikk og vi jobber timebasert så ingen fastlønn. Stiller spørsmål til denne regelen men finner ingenting i AML. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Bare tull. Anonymkode: 0ed58...e2e 2 1
PetterKanin Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Viser denne lederen til lovverket da, eller til bedriftens eget regelverk? 1 1
Mezzosoprena Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Pixxie skrev (5 minutter siden): Har en sjef som sier at vi kun kan bytte vakter med de som har samme stillingsprosent som deg selv. Jobber i butikk og vi jobber timebasert så ingen fastlønn. Stiller spørsmål til denne regelen men finner ingenting i AML. Noen som vet? En vakt er da en vakt, uavhengig av om man har 100 % eller 40 % stilling - hvis vakta skal byttes, så jobber man jo like mange timer - bare på et annet tidspunkt. 4
Pixxie Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Viser denne lederen til lovverket da, eller til bedriftens eget regelverk? Har bare skrevet det i en mail. Hun er veldig uprofesjonell og er flere ganger tatt i å se på de ansatte på overvåkningskamera så når jeg leste dette og ikke fant noe i AML stusset jeg litt. kan bedrifter lage slike regler? vil helst vite før jeg går inn i en diskusjon
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Det er nok et rasjonale bak det. Spør henne. Kanskje noe ift overtid Anonymkode: 4e954...310 1
Taluno Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Det er ingen lover som regulerer det, men det kan være interne regler i bedriften. Men høres ganske urimelig ut så lenge det er snakk om å bytte vakter, ikke gi bort vakter... Men igjen, er det de interne retningslinjene, så er det det... 1
Pixxie Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2022 Taluno skrev (10 minutter siden): Det er ingen lover som regulerer det, men det kan være interne regler i bedriften. Men høres ganske urimelig ut så lenge det er snakk om å bytte vakter, ikke gi bort vakter... Men igjen, er det de interne retningslinjene, så er det det... Ja jeg forstår det ikke. Og er bare ei som har 80% stilling, resten har 70 og nedover. Hva skal hun gjøre da liksom. Syns det er veldig rart om dette er en regel alle ansatte finner seg i. Er en kjede som er etablert i andre byer også så kanskje jeg skal høre litt med andre.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Sjefen kan bestemme om vakter kan byttes. Anonymkode: 07849...1ce
Pixxie Skrevet 7. februar 2022 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjefen kan bestemme om vakter kan byttes. Anonymkode: 07849...1ce Ja det vet jeg, men med mindre det skaper noe styr ifht lønn skjønner jeg ikke hvorfor hun skal legge begrensninger på hvem vi kan bytte med 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 Pixxie skrev (12 timer siden): Ja det vet jeg, men med mindre det skaper noe styr ifht lønn skjønner jeg ikke hvorfor hun skal legge begrensninger på hvem vi kan bytte med Kanskje fordi hun vil ha kontroll på hvem som er på jobb. Kanskje hun setter vaktplan utifra hvem som jobber bra sammen A,B,C,D kan fint jobbe ilag men B,C,E,F bare står å henger å slaver skit sammen? Ønsker om fri skal vel uansett bes om før vaktplan blir satt. Anonymkode: fa5c6...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Vi bytter som vi selv vil. Ingen som bryr seg så lenge vaktene er dekt opp. Jobber på sykehus. Anonymkode: 79dbf...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Vi bytter som vi selv vil. Ingen som bryr seg så lenge vaktene er dekt opp. Jobber på sykehus. Anonymkode: 79dbf...1f1 Det gjør vi også. Men om sjefen plutselig snur har man fortsatt ingenting å si Anonymkode: 07849...1ce
Luckiness Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 I bunn og grunn kan vel vakter byttes uavhengig av stillingsprosent, så lenge det er likt antall timer/man fører riktige timer for aktuell vakt man jobber. Men man skal vel i prinsippet bytte med noen som har lik kompetanse/ansvar. Feks om du jobber i matbutikk og er 16 år så kan det gjerne ikke byttes med en over 18 år fordi det kan bli for få ansatte som kan slå inn alkohol/tobakk. Er alle bare ansatt på timer hos dere? Det kan jo hende noen er ansatt fast med fast stillingsprosent. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 Arbeidsgiver har styringsrett her og kan bestemme. Anonymkode: b5e0c...208 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 Med den regelen hadde jeg aldr kunnet bytte en vakt... Anonymkode: 2d0f6...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 Vi kan bytte som vi vil på hverdager, så lenge vaktene som byttes har samme timeantall. Men f.eks søndagsvakt kan kun byttes mot søndagsvakt pga tillegg. Og alle bytter skal godkjennes av sjefen minst ei uke i forveien. Vi må levere skriftlig til sjefen hvilke vakter som byttes, og begge de som bytter må skrive under. Anonymkode: 2233d...802 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 Luckiness skrev (På 10.2.2022 den 9.15): I bunn og grunn kan vel vakter byttes uavhengig av stillingsprosent, så lenge det er likt antall timer/man fører riktige timer for aktuell vakt man jobber. Men man skal vel i prinsippet bytte med noen som har lik kompetanse/ansvar. Feks om du jobber i matbutikk og er 16 år så kan det gjerne ikke byttes med en over 18 år fordi det kan bli for få ansatte som kan slå inn alkohol/tobakk. Er alle bare ansatt på timer hos dere? Det kan jo hende noen er ansatt fast med fast stillingsprosent. Alle er over 18, ingen har fast lønn ifht stilling. Samme kompetanse. Skjønner at leder kan gjøre dette bare forstår ikke hvorfor hun vil gjøre det så vanskelig. Anonymkode: d2b8a...847
Pixxie Skrevet 11. februar 2022 Forfatter #19 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle er over 18, ingen har fast lønn ifht stilling. Samme kompetanse. Skjønner at leder kan gjøre dette bare forstår ikke hvorfor hun vil gjøre det så vanskelig. Anonymkode: d2b8a...847 Skulle ikke være anonym der.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2022 #20 Skrevet 12. februar 2022 Har du vurdert å finne deg en annen jobb der arbeidslivets regler blir fulgt og sjefen ikke lager urimelige regler? Har du fortalt sjefen at pga hennes regel kan du ikke bytte vakter siden ingen har samme stillingsprosent? Har du spurt sjefen hvorfor hun har en slik regel slik at du kan imøtegå eventuelle ulemper med å unnta deg eller fjerne regelen helt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå