Gå til innhold

Spørsmål om narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble lagt i narkose og det er to ting jeg har spørsmål om som jeg ikke fikk spurt om da. 

Den masken de holder over ansiktet før man får narkose middelet intravenøst, inneholder den noe man blir trøtt av eller er det bare vanlig oksygen? (Tror de kalte det surstoff maske og jeg fikk beskjed om å puste dypt 5 ganger). 

En stund før jeg fikk narkose sa de noen tall til hverandre (husker ikke nøyaktig hvilke, men kanskje: 150, 20, 40). Vet ikke om det var anestesi legen til anestesi sykepleieren eller noe sånt. Også sa den ene av dem noe sånt som "150, også kan vi justere det/den etter hvert".  (Skjønner det sikkert er veldig vanskelig å vite svaret, men det gjorde meg bare veldig nysgjerrig). 

Beklager om jeg spør dumt, synes bare det er veldig interessant. 

Anonymkode: c4802...1e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oksygen kalles ofte surstoff, men vanskelig å si om det var oksygen eller annen gass du fikk. 
Tallene var antakelig dose på ulike medikamenter, som de justerer underveis avhengig av vitale målinger og din respons.

Anonymkode: 3ee4d...965

Skrevet

Du fikk bare oxygen. 100%, så lungene dine blir fylt med det. Får vi luftveisproblemer, så har vi 6-8 min på oss før det blir kritisk ( selv om man ikke får  i deg luft de minuttene). Vill gjetning: 150 MG propofol i bolus ( hvis du veier rundt 70 kg). 

Anonymkode: ed2c1...a93

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du fikk bare oxygen. 100%, så lungene dine blir fylt med det. Får vi luftveisproblemer, så har vi 6-8 min på oss før det blir kritisk ( selv om man ikke får  i deg luft de minuttene). Vill gjetning: 150 MG propofol i bolus ( hvis du veier rundt 70 kg). 

Så interessant. Dumt spørsmål kanskje, men er ikke lungene alltid fylt med 100% oksygen? Jeg veier rundt 70 kg, ja. Så det stemmer nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så interessant. Dumt spørsmål kanskje, men er ikke lungene alltid fylt med 100% oksygen? Jeg veier rundt 70 kg, ja. Så det stemmer nok. 

Ikke meg du siterte, men google hva lufta består av så finner du ut at nei, du puster ikke 100% oksygen :)

Anonymkode: 4bc3b...5df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

21% o2 ca inneholder romluft. Propofol er fint😀

Skrevet

Trodde de tulla da de la den maska over ansiktet mitt da jeg fikk narkose i forrige uke, for det ble så tungt å puste gjennom den.... Men rakk ikke tenke veldig over det før jeg var borte....

Anonymkode: f71be...2e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 21.09):

Trodde de tulla da de la den maska over ansiktet mitt da jeg fikk narkose i forrige uke, for det ble så tungt å puste gjennom den.... Men rakk ikke tenke veldig over det før jeg var borte....

Anonymkode: f71be...2e1

Ja, det var skikkelig ubehagelig. Jeg begynte nesten hyperventilere så måtte bare si fra om at det ble vanskelig...

Skrevet

Det eneste jeg ikke liker med å ligge i narkose er hvordan det er når jeg våkner opp. Jeg fryser alltid noe helt skikkelig fælt >_< 

Skrevet

Har vært i narkose et par ganger. Men får visst beroligende før uten å spørre om det. Gidde beskjed da jeg følte meg rar. Fikk da beskjed om at de gidde beroligende injeksjon først

Anonymkode: afb11...c0a

Skrevet

Verste med narkose er at vi faktisk promper og stakkars de som skal jobbe i den stanken 😂

Har vært i narkose så mange ganger at jeg har kommet ut av telling, men er akkurat det med promping som «plager» meg mest.

Anonymkode: b443e...44a

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har vært i narkose et par ganger. Men får visst beroligende før uten å spørre om det. Gidde beskjed da jeg følte meg rar. Fikk da beskjed om at de gidde beroligende injeksjon først

Anonymkode: afb11...c0a

Jeg jeg jobber gir vi beroligende kanskje 1 av 500 narkoser så det er overhodet ikke vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...