Gå til innhold

Plutselig økt svette og lukt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Noen som har opplevd at de en periode plutselig svetter kjempe masse og lukter stramt. Altså jeg må bytte genser flere ganger om dagen. Jeg satt på møte i dag og frøs samtidig som jeg hadde svetteringer under armene. Tips til hva som kan hjelpe? 

Anonymkode: 061cf...6ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overgangsalderen?

Anonymkode: 31e61...c80

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overgangsalderen?

Anonymkode: 31e61...c80

Jeg er 32...

Anonymkode: 061cf...6ca

Skrevet

Jepp, jeg har det slikt.

Kan gå ukesvis uten at det skjer, så kan jeg ha perioder det skjer oftere. Fryktelig irritert og sjenerende, men har blitt så vant til det at jeg alltid går med klær som skjuler svettemerker. Unngår alle trange gensre og t-skjorter, spesielt mørke, der setter lukten seg kraftigere.

Anonymkode: 3d94f...af0

Skrevet

Får det gjerne to-tre dager for mensen. Så stopper det når mensen kommer. 

Anonymkode: 5c41a...6cf

Skrevet

Men du svetter ikke om natten? Kan i såfall være lymfekreft. Snakker av erfaring. Eg var i stadium 4 da eg fant det ut. Hadde ingen andre symptomer.

Anonymkode: 7733f...943

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du svetter ikke om natten? Kan i såfall være lymfekreft. Snakker av erfaring. Eg var i stadium 4 da eg fant det ut. Hadde ingen andre symptomer.

Anonymkode: 7733f...943

Jeg sliter mye med svette selv for tiden.

Om jeg stresser, er utrolig slitsomt for jeg må dusje håret så mye.

Kan ha svettetokter på natten, varierer litt fra natt til natt.

Anonymkode: 56107...d07

Skrevet

Har du stresset mye, spist sterk mat, eller problemer med stoffskiftet? 

Anonymkode: 81f47...412

Skrevet

Hormonubalanse av ymse slag. Som regel forbigående i løpet av noen uker er min erfaring. Noen har hatt det som bivirkning av vaksinen og selv fikk jeg det ifm hormonkluss i svangerskap og barseltiden.

Kan være vanskelig å fange opp med blodprøver fordi hormonverdiene kan variere i ett og samme døgn. Ingen av de jeg kjenner inkl meg selv har fått svar på hormonubalansen i blodprøver, men får høre av legen at det likevel skyldes hormonubalanse der og da. Så har det altså gått over av seg selv.

Du bør uansett få tatt blodprøver hos legen om det ikke gir seg innen 2-3 uker. Da kan det være stoffskifte og kan trenge medisinsk behandling. Stoffskifte er også en del av hormonsystemet).

Anonymkode: 347a8...fd9

Skrevet

Jeg har "kaldsvettet" omtrent hele livet.
Da jeg var yngre svettet jeg sjeldent hvis jeg var varm eller det var varmt ute, men jeg kunne formerlig kjenne svetten renne fra armhulene hvis jeg nesten frøs. Hvis jeg frøs skikkelig, skjedde det ikke, men hvis jeg var litt sånn kjølig på armene (selv med longsleeve/pologensere) og litt smågrøssen, så begynte jeg å svette nesten med en gang.
Dette kan skje fortsatt, derfor har jeg funnet måter å regulere temperaturen på til den grad det lar seg gjøre.

Feks går jeg nesten hele året uten sokker hjemme, fordi jeg blir for varm og derfor svetter som en gud. Hvis jeg blir kald, tar jeg heller på meg sokker enn å ta på en genser, fordi det er større sjanse for at jeg begynner å kaldsvette med en genser på, og jeg blir veldig fort overvarm hvis jeg har på meg for mye på overkroppen.

Det at du opplever det som plutselig og at du er i starten av tredveårene, kan indikere at du bare har endret hormonbalanse. Det trenger ikke være noe galt fatt, men hormonene gjør veldig mye rart med kroppen selv når du er helt frisk.
Jeg ville likevel tatt en tur til legen for en full helsesjekk bare for sikkerhets skyld. Plutselige forandringer bør alltid sjekkes av lege, selv om det ikke er noe i veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...