Gå til innhold

Spørre om grunnen for sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er delvis sykemeldt pga nakken og noen andre ting. Ledern spurte hva det går i, altså hva som er grunnen. Det har de vel ingenting med? Ventet ikke å få det spørsmålet.

Anonymkode: 597a8...b55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du vært sykemeldt? Etter en periode så plikter vel jobben å se om de kan tilrettelegge feks så da er det kanskje derfor de spør. Eller at de vil vite om det er pga forhold på arbeidsplassen. De burde presisert dette da når de spurte, at det er grunnlaget for at de spør. I utgangspunktet skal de ikke spørre om sykdommen hvis den er steng på sykemeldingen, sånn når man først leverer den. Men det er mange regler rundt oppfølgning og tilrettelegging som gjør at de etterhvert må vite mer om grunnen. 

Anonymkode: 7dc94...bdb

Skrevet

De har ikke rett til å få svar på det, så du kan fint la være å svare. Men det er ikke ulovlig å spørre, og det er også ganske naturlig. Noen spør for å være hyggelig (vise at de bryr seg), andre spør for å få vite om det er noe de kan tilrettelegge med, osv. 

Anonymkode: 15333...ff0

Skrevet

Du trenger ikke å svare på det når du blir spurt men er mulig hen spurte fordi jobben evt kan tilrettelegge for deg sånn at du raskere kommer tilbake på jobb.

Skrevet

Jeg har noen prosent sykemelding i to uker fra i dag.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor lenge har du vært sykemeldt? Etter en periode så plikter vel jobben å se om de kan tilrettelegge feks så da er det kanskje derfor de spør. Eller at de vil vite om det er pga forhold på arbeidsplassen. De burde presisert dette da når de spurte, at det er grunnlaget for at de spør. I utgangspunktet skal de ikke spørre om sykdommen hvis den er steng på sykemeldingen, sånn når man først leverer den. Men det er mange regler rundt oppfølgning og tilrettelegging som gjør at de etterhvert må vite mer om grunnen. 

Anonymkode: 7dc94...bdb

Jeg har noen prosent sykemelding fra i dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har noen prosent sykemelding i to uker fra i dag.

Jeg har noen prosent sykemelding fra i dag.

Det med nakken er greit, men den andre grunnen for sykemelding er veldig privat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det med nakken er greit, men den andre grunnen for sykemelding er veldig privat.

Det er ingenting som er mer frustrerende for en arbeidsgiver med arbeidstakere rir den hellige "min sykemelding har du ingenting med".

En arbeidsgiver er på sett og vis pliktig til å tilrettelegge for arbeidstaker ved sykdom, hvordan skal arbeidsgiver kunne tilrettelegge når arbeidstaker ikke vil fortelle hva som feiler dem?

Anonymkode: b2ee5...37c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingenting som er mer frustrerende for en arbeidsgiver med arbeidstakere rir den hellige "min sykemelding har du ingenting med".

En arbeidsgiver er på sett og vis pliktig til å tilrettelegge for arbeidstaker ved sykdom, hvordan skal arbeidsgiver kunne tilrettelegge når arbeidstaker ikke vil fortelle hva som feiler dem?

Anonymkode: b2ee5...37c

Hva hvis man sliter med psykiske problemer da? Hvordan skal kobben kunne tilrettelegge for det? Hadde man vært sumykeneldt over lang tid er det en ting, men jeg er 20% sykemeldt i to uker! Kunne fått både mer og lengre sykemelding hvis jeg ville, men det har jeg ikke samvittighet til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva hvis man sliter med psykiske problemer da? Hvordan skal kobben kunne tilrettelegge for det? Hadde man vært sumykeneldt over lang tid er det en ting, men jeg er 20% sykemeldt i to uker! Kunne fått både mer og lengre sykemelding hvis jeg ville, men det har jeg ikke samvittighet til.

Det er mye jobben kan gjøre for å tilrettelegge også ved psykisk sykdom.. Som mindre arbeidsmengde, mindre press, skjerming fra stressende faktorer, skjerming fra kolleger som man føler forverrer ting, osv osv. 

Jeg har slitt med angst og depresjoner, og enring av arbeidsoppgaver til ting jeg føler jeg mestrer, få slippe å jobbe med en kollega som jeg blir nedbrutt av å måtte forholde meg til, få sitte på hjemmekontor i perioder, slippe oppgaver som krever mye kontakt med folk, osv, har hjulpet meg når jeg har slitt mest. 

Anonymkode: 15333...ff0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...