AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #441 Skrevet 23. juni 2024 Hei dere. Har alltid fått spøkefulle kommentarer om at jeg er nødt til å ha adhd, men det har virket så uoverkommelig å sette i gang med å skulle finne ut av det. Nå har begge barna mine fått diagnosen. De har forskjellig far. Jeg føler at utfordringene jeg alltid har hatt, blir vanskeligere og vanskeligere å håndtere etter hvert som jeg blir eldre og har ansvar for flere områder. Det sliter meg ut å skulle ha kontroll, fordi det krever så mye. Derfor kunne jeg tenke meg å sjekke om jeg også har adhd. Må jeg likevel via fastlege for å få henvisning, eller kan de som følger opp mine barn legge inn i systemet at jeg også kan få en utredning? Anonymkode: ae8fb...485
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #442 Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei dere. Har alltid fått spøkefulle kommentarer om at jeg er nødt til å ha adhd, men det har virket så uoverkommelig å sette i gang med å skulle finne ut av det. Nå har begge barna mine fått diagnosen. De har forskjellig far. Jeg føler at utfordringene jeg alltid har hatt, blir vanskeligere og vanskeligere å håndtere etter hvert som jeg blir eldre og har ansvar for flere områder. Det sliter meg ut å skulle ha kontroll, fordi det krever så mye. Derfor kunne jeg tenke meg å sjekke om jeg også har adhd. Må jeg likevel via fastlege for å få henvisning, eller kan de som følger opp mine barn legge inn i systemet at jeg også kan få en utredning? Anonymkode: ae8fb...485 Du må til din fastlege. Det er ikke samme system, barna dine går sannsynligvis på BUP, du må henvises til DPS. Anonymkode: e3529...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #443 Skrevet 23. juni 2024 Er det typisk adhd å være vimsete/klønete? Føler alt jeg tar i blir ødelagt. Anonymkode: aaef2...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #444 Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det typisk adhd å være vimsete/klønete? Føler alt jeg tar i blir ødelagt. Anonymkode: aaef2...ea1 Ja. Miste og rote bort ting også. Anonymkode: 94da9...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #445 Skrevet 12. juli 2024 Hei! Ble i februar diagnostisert med adhd i en alder av 22. Jeg har som barn slitt med komsentrasjon på skolen og var derfor jeg ønsket å bli utredet for adhd. Alltid hatt dårlig impulskontroll, var nok litt hyper som barn, men også veldig tilbaketrukket og veldig redd for hva andre synest om meg. Nå som voksen har jeg vært rolig, men sliter fortsatt men konsentrasjon og impulskontroll (spesielt ved mat, kjøp av mat og div osv.) Men har nok noe sosial angst også da jeg synest det er fryktelig ubehagelig å gå ut av huset på butikk osv alene. Så fort jeg er sammen med noen tenker jeg ikke over det i det hele tatt. Men også veldig usikker på meg selv og stresser over hva andre tenker om meg og om jeg får ting til bra nok. Har endelig landet på dose som ble 50 mg Aduvanz (kun prøvd volidax da de kun har de nå). Prøvde både 30 og 70 mg men ble for liten effekt på 30 og gikk flere døgn uten søvn på 70mg. Det jeg merker med meg selv for den siste perioden med medisinen er at jeg : - Føler meg svært fjern/ treg både å utføre ting på jobben og under samtale. Kan ikke huske at jeg har vært så fjern og treg som jeg er nå. (Merker når noen snakker til meg tenker jeg lenge, men er tomt i hodet der jeg egentlig bare bruker lang tid. ) - Noe dårligere hukommelse. Tror jeg har slitt med det før men nå er det enten verre eller at jeg bare er ekstra obs på det nå. - Snakker mye mer enn før (som er ekstra irriterende når jeg er så treg og fjern under samtale). Bruker laang tid på å forklare noe og snakker meg fort vekk fra poenget. - Veldig lat, trøtt og sliten når jeg ikke har tatt medisinen eller den har gått ut. - kald i hender og føtter, men blir ellers veldig fort varm nå. - Mistet først matlysten, men nå føler jeg 0 selvkontroll og spiser svært mye usunt uten kontroll. - Blitt veldig selvbevisst. (Tenker konstant på hva som feiler meg, og om jeg er verre eller bedre enn før). Tenkte at det kunne være fordi jeg har fått en diagnose og medisiner at jeg bare tenker over om det har endret meg. Men etter en stund har jeg funnet ut at det har endret meg en del, ved at jeg føler meg mer deprimert, selvbevisst, usikker på meg selv og hvordan jeg fremtrer, og bekymret for helsen) Dette er ikke noe jeg vanligvis tenker over men føler medisinen får det veldig fram i meg. Jeg lurer på om det er andre som kjenner til disse bivirkningene? Eller om det bare er jeg som har endret meg som følge av medisinene? Håper noen kan svare på om de kjenner seg igjen i medisinene og om dere har merket forskjell på Volidax og aduvanz. (Har ikke fått prøvd aduvanz da de egentlig er synonympreparater. Bare hørt at folk likevel merker forskjell). Anonymkode: 88e58...2b9 1
Sollen Skrevet 12. juli 2024 #446 Skrevet 12. juli 2024 36 år, hatt diagnosen i to år og går fast på medisiner -så sant jeg husker å ta den 😅 Har kombinert type som kanskje ikke er så vanlig blant kvinner på alder? Eller er vi mange ? Ting jeg liker: jeg er veldig kreativ og god på problemløsning. Om jeg vil få det til så får jeg det til. Ting jeg ikke liker : stress! Har alltid dårlig tid, roter bort alt, har vansker med å holde orden, mister viktige ting og har 3 år igjen på pass-karantenen fordi jeg har mista for mange. Dobbeltbooker stadig for jeg aldri husker avtaler. Og mitt indre følelsesliv er et stort kaos. Den negative listen er egentlig flere mil lang, men får holde den kort her . Jeg hater å ha adhd ,men synes likevel det var fint å få diagnosen så jeg enklere kan forstå meg selv, føler ikke medisiner hjelper stort annet enn å stagnere den hyperaktive og urolige siden av meg. Såehh. Finnes det flere som meg ? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #447 Skrevet 12. juli 2024 ADHD her også. Men vil ikke bruke medisiner så gjør alt jeg kan for å holde det og meg i sjakk. Hittil hjelper dette: -sover minst 7-8 timer hver natt -legger meg 21.30 -spiser ikke noe kunstig setning, brus, søtt osv. spiser carnivore diett/paleo -tar omega 3 tilskudd, zinozino er bra oljer -slutta å drikke -så lite skjerm som mulig, bruker sånne oransje blålysbriller Anonymkode: 4196b...20a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #448 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ADHD her også. Men vil ikke bruke medisiner så gjør alt jeg kan for å holde det og meg i sjakk. Hittil hjelper dette: -sover minst 7-8 timer hver natt -legger meg 21.30 -spiser ikke noe kunstig setning, brus, søtt osv. spiser carnivore diett/paleo -tar omega 3 tilskudd, zinozino er bra oljer -slutta å drikke -så lite skjerm som mulig, bruker sånne oransje blålysbriller Anonymkode: 4196b...20a Jeg vil heller ikke bruke medisiner, men sliter så ekstremt med søvn. Har prøvd det meste av dietter (inkl keto og paleo), tar tilskudd, drikker ikke alkohol, spiser ikke godteri eller prosessert mat osv, mediterer, men hjernen min er helt papegøye når kvelden kommer og jeg skal sove. Anonymkode: 94da9...4ed
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #449 Skrevet 12. juli 2024 Hei! Litt usikker på om jeg har skrevet her tidligere, så slenger inn en kjapp recap. Har alltid slitt enormt med konsentrasjon, sinne og følelsesregulering som barn, men aldri fått en ADHD diagnose. Fikk en ADD- diagnose i 21/22 (på papiret står det ADHD fordi det kun er det som er gyldig, men vedkommende som utredet meg sa det egentlig er ADD da jeg har mye indre uro, men lite hyperaktivitet) og følte det ga enormt mye mening. Prøvde både ritalin og aduvanz, hvor ritalin ikke ga effekt, og aduvanz gjorde meg suicidal. Har også hatt bulimi diagnose de siste 8 årene, og slitt enormt med overspising disse årene. Har nå fått medisiner som fungerer for meg (fått vedtaksbrev fra Helfo på Adderall) og det har gitt meg en helt ny verden. Jeg overspiser ikke lenger, har ikke kastet opp på lenge, har overskudd og energi, konsentrasjon, og klarer å sette i gang med ting uten store problemer. En helt ny verden, og jeg er så enormt takknemlig for vedkommende som utredet meg, tok meg seriøst og faktisk så hva jeg sto i hver eneste dag! Anonymkode: 233ac...643 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #450 Skrevet 8. august 2024 Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg er kvinne på 36 år som er overbevist om at jeg har adhd. Det er utrolig vanskelig her jeg bor å komme inn på dps for utredning, men jeg har heller ikke anledning å gå privat. Hva er viktig å få med i henvisningen for å bedre sjansene for utredning? Hvor stort funksjonstap må til? Kan nevnes at jeg også har ptsd, men adhdsymptomene har jeg hatt hele mitt liv. Anonymkode: 4c508...042
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #451 Skrevet 8. august 2024 Sollen skrev (På 12.7.2024 den 2.36): 36 år, hatt diagnosen i to år og går fast på medisiner -så sant jeg husker å ta den 😅 Har kombinert type som kanskje ikke er så vanlig blant kvinner på alder? Eller er vi mange ? Ting jeg liker: jeg er veldig kreativ og god på problemløsning. Om jeg vil få det til så får jeg det til. Ting jeg ikke liker : stress! Har alltid dårlig tid, roter bort alt, har vansker med å holde orden, mister viktige ting og har 3 år igjen på pass-karantenen fordi jeg har mista for mange. Dobbeltbooker stadig for jeg aldri husker avtaler. Og mitt indre følelsesliv er et stort kaos. Den negative listen er egentlig flere mil lang, men får holde den kort her . Jeg hater å ha adhd ,men synes likevel det var fint å få diagnosen så jeg enklere kan forstå meg selv, føler ikke medisiner hjelper stort annet enn å stagnere den hyperaktive og urolige siden av meg. Såehh. Finnes det flere som meg ? Ja,kjenner ingen på denne kloden som ikke er slik. Selv har jeg glemt å taksere en skade i dag. Har også glemt å betale fakturaer for godt over 150 000,- med forfall for over en uke siden. Får håpe jeg husker avtalene i morgen, har satt på alarm. Stort sett levd som dement hele livet, men har da bil og eget hus. Anonymkode: 2ccd9...f43
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #452 Skrevet 26. august 2024 Hei damer! Jeg lurer på om dere har erfart medisiner som hjelper på konsentrasjon OG sexlyst? Jeg ramlet over en artikkel som beskrev at det ikke bare er dopamin vi sliter med, men også noradrenalin. Da jeg googlet noradrenalin, fant jeg ut at dette har sammenheng med sexlyst, noe jeg synes er veldig interessant da jeg tidvis har slitt veldig med manglende lyst/kontakt med disse følelsene og å oppnå orgasme. Har alltid tenkt det kun skyldtes oppmerksomhetsvansker, men ble veldig nysgjerrig på hvordan dette er for dere som har fått medisiner? Eller om dere har andre tips til hvordan en med ADHD-hjerne kan få økt lyst?🫶🏼 Jeg er for øvrig 37 år og nydiagnostisert med ADD, etter noen år med sterk mistanke var det utrolig godt å få en «merkelapp» på hvorfor jeg er som jeg er. Jeg skal i videre oppfølging hos DPS nå, for å vurdere oppstart / utprøving av medisiner, noe som er helt nytt for meg og blir veldig glad om noen vil dele sine erfaringer om medisiner fra de som har noenlunde samme symptombilde som meg❤️ Jeg har hovedsaklig slitt med konsentrasjon med ting som er/blir kjedelig over tid, samt utbrenthet i jobb. I tillegg en del impulsive handlinger i form av pengebruk (les: shopping🤣), samt ganske sterke følelser i de fleste ender av skalaen. Kan glede meg villt over de minste ting og er generelt positiv av natur, men kan også bli uendelig trist av en bagatell. Har også RSD (Rejection Sensitivity Dysphoria) i ganske stor grad. Er ikke hyper i den forstand at jeg har «løpt på veggene» som enkelte kaller det, men jeg har en del indre uro og tidvis tankekjør. Anonymkode: 61cd0...e12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #453 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 14.10): Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg er kvinne på 36 år som er overbevist om at jeg har adhd. Det er utrolig vanskelig her jeg bor å komme inn på dps for utredning, men jeg har heller ikke anledning å gå privat. Hva er viktig å få med i henvisningen for å bedre sjansene for utredning? Hvor stort funksjonstap må til? Kan nevnes at jeg også har ptsd, men adhdsymptomene har jeg hatt hele mitt liv. Anonymkode: 4c508...042 Har du vært hos fastlege? Jeg var først i en samtale der, før jeg avtalte å gå hjem og skrive ned historien min. Der nevnte jeg alle utfordringene og eksempler på situasjoner jeg har som understøtter mistanken om ADHD, som hun la ved i henvisningen. Jeg fikk time hos DPS ikke lenge etter. Jo mer bagrunnsinfo du kan få ned på papiret jo bedre, da det ikke er så enkelt for en fastlege å få med alt kanskje:) Anonymkode: 61cd0...e12
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #454 Skrevet 28. august 2024 Jeg skal begynne på utredning nå. Har valgt å gå privat. Var tidligere på dps og skulle utredes når jeg ble stabil nok. Det ble til at jeg måtte bytte behandler Til en annen som ikke var på dps og da ble det heller aldri noe av utredningen. Kjenner på at jeg begynner å stresse litt med det og tenker at jeg sikkert ikke har add selv om jeg kjenner meg igjen i veldig mye og egentlig har hatt ønske om utredning for å finne ut av det. Har ikke følt tidligere at det er sikkert bare noe jeg finner på oppi hodet, men etter jeg bestilte time så har jeg kjent på det. 😅 så nå gruer jeg meg en god del 🙈 Anonymkode: 13231...72d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #455 Skrevet 28. august 2024 Føler meg som en zombie på medisiner. Men holder meg våken igjennom dagen, men er mer tiltakløs. Jeg er glad jeg ikke et trøtt hele dagen. Men er sliten fordet. Anonymkode: 7510c...733
Mowepe Skrevet 12. oktober 2024 #456 Skrevet 12. oktober 2024 hei. jeg er under utredning nå... er 38. föler det nesten som en glede om jeg får diagnosen, alltikd trodd jeg bare er slapp, tiltakslös og at jeg bare må skjerpe meg... föler meg dum, dårlig mor osv osv.. trodde bare det var meg som måtte skjerpe meg, men har skjönt at ikke alle har det sånn som meg... og det ikke skal väre sånn.. önsker jo ikke å väre sånn , men klarer ikke komme meg ut av denne vonde spiralen av rot, husarbeid osv osv... bare snakker meg selv ned og blir overveldet over alt som må gjöres... på jobb går det forsåvidt greit pga da har jeg en sjef som forventer at ting blir gjort, men ikke hjemme .. alene med 2 barn.. ingen som kjefter på meg om klesvaksen ligger i 4 dager og må vaskes om igjen,,, vet ikke hvor jeg vil med denne posten, men måtte bare få det ut 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #457 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 2.23): Hei! Ble i februar diagnostisert med adhd i en alder av 22. Jeg har som barn slitt med komsentrasjon på skolen og var derfor jeg ønsket å bli utredet for adhd. Alltid hatt dårlig impulskontroll, var nok litt hyper som barn, men også veldig tilbaketrukket og veldig redd for hva andre synest om meg. Nå som voksen har jeg vært rolig, men sliter fortsatt men konsentrasjon og impulskontroll (spesielt ved mat, kjøp av mat og div osv.) Men har nok noe sosial angst også da jeg synest det er fryktelig ubehagelig å gå ut av huset på butikk osv alene. Så fort jeg er sammen med noen tenker jeg ikke over det i det hele tatt. Men også veldig usikker på meg selv og stresser over hva andre tenker om meg og om jeg får ting til bra nok. Har endelig landet på dose som ble 50 mg Aduvanz (kun prøvd volidax da de kun har de nå). Prøvde både 30 og 70 mg men ble for liten effekt på 30 og gikk flere døgn uten søvn på 70mg. Det jeg merker med meg selv for den siste perioden med medisinen er at jeg : - Føler meg svært fjern/ treg både å utføre ting på jobben og under samtale. Kan ikke huske at jeg har vært så fjern og treg som jeg er nå. (Merker når noen snakker til meg tenker jeg lenge, men er tomt i hodet der jeg egentlig bare bruker lang tid. ) - Noe dårligere hukommelse. Tror jeg har slitt med det før men nå er det enten verre eller at jeg bare er ekstra obs på det nå. - Snakker mye mer enn før (som er ekstra irriterende når jeg er så treg og fjern under samtale). Bruker laang tid på å forklare noe og snakker meg fort vekk fra poenget. - Veldig lat, trøtt og sliten når jeg ikke har tatt medisinen eller den har gått ut. - kald i hender og føtter, men blir ellers veldig fort varm nå. - Mistet først matlysten, men nå føler jeg 0 selvkontroll og spiser svært mye usunt uten kontroll. - Blitt veldig selvbevisst. (Tenker konstant på hva som feiler meg, og om jeg er verre eller bedre enn før). Tenkte at det kunne være fordi jeg har fått en diagnose og medisiner at jeg bare tenker over om det har endret meg. Men etter en stund har jeg funnet ut at det har endret meg en del, ved at jeg føler meg mer deprimert, selvbevisst, usikker på meg selv og hvordan jeg fremtrer, og bekymret for helsen) Dette er ikke noe jeg vanligvis tenker over men føler medisinen får det veldig fram i meg. Jeg lurer på om det er andre som kjenner til disse bivirkningene? Eller om det bare er jeg som har endret meg som følge av medisinene? Håper noen kan svare på om de kjenner seg igjen i medisinene og om dere har merket forskjell på Volidax og aduvanz. (Har ikke fått prøvd aduvanz da de egentlig er synonympreparater. Bare hørt at folk likevel merker forskjell). Anonymkode: 88e58...2b9 Kjenner meg så sykt igjen i det du skriver her. Spesielt det med selvbevisstheten. Det er liksom helt krise for meg 😅 Tar Ritalin, men skal se på andre muligheter da dette med selvbevisstheten sliter skikkelig på meg 🫣 Anonymkode: 73539...353
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #458 Skrevet 13. oktober 2024 Sollen skrev (På 12.7.2024 den 2.36): 36 år, hatt diagnosen i to år og går fast på medisiner -så sant jeg husker å ta den 😅 Har kombinert type som kanskje ikke er så vanlig blant kvinner på alder? Eller er vi mange ? Ting jeg liker: jeg er veldig kreativ og god på problemløsning. Om jeg vil få det til så får jeg det til. Ting jeg ikke liker : stress! Har alltid dårlig tid, roter bort alt, har vansker med å holde orden, mister viktige ting og har 3 år igjen på pass-karantenen fordi jeg har mista for mange. Dobbeltbooker stadig for jeg aldri husker avtaler. Og mitt indre følelsesliv er et stort kaos. Den negative listen er egentlig flere mil lang, men får holde den kort her . Jeg hater å ha adhd ,men synes likevel det var fint å få diagnosen så jeg enklere kan forstå meg selv, føler ikke medisiner hjelper stort annet enn å stagnere den hyperaktive og urolige siden av meg. Såehh. Finnes det flere som meg ? Jeg har det akkurat likt. Anonymkode: 677c5...725
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #459 Skrevet 13. oktober 2024 Er det noen her som har det bedre med jobb etter oppstart på medisin? Jeg håper så inderlig at medisin kan hjelpe meg å sortere arbeidet. Alle oppgavene føles så overveldende og uoversiktlig. Jeg blir utbrent gang på gang. Anonymkode: 64a51...e8c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #460 Skrevet 13. oktober 2024 Føler denne tråden er blitt en slags tips til adhd-utredning. Hva skal jeg si og fokusere på i utredning etc., tror jeg har adhd etc. Hadde håpet den handlet mer om erfaringer fra ikke-selvdiagbostiserte og tips og triks. Bare noe jeg har tenkt på. Anonymkode: 00596...996 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå