AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #381 Skrevet 1. november 2022 Ts, jeg vet at Ritalin kan gi sånn nummenhet. Vet ikke med aduvanz Anonymkode: 15af4...71a
NewStart87 Skrevet 10. november 2022 #382 Skrevet 10. november 2022 Hvordan er det med dere og appetitt? Jeg er veldig sulten om morgenen og om kvelden, men timene etter at jeg har tatt Aduvanz så er matlysten helt fraværende. Jeg må tvinge i meg mat. På julaften vurderer jeg å ikke ta Aduvanz i det hele tatt, for det er kjedelig når maten ikke smaker. Jeg har kjøpt sugetabletter mot munntørrhet, disse har jeg alltid med meg når jeg skal ut i tilfelle jeg ikke har mer drikke på meg eller tilgang til vann. Merker godt hvor viktig det er å drikke vann gjennom hele dagen og kvelden, får fort vondt i hodet om kvelden hvis ikke får i meg nok vann.
NewStart87 Skrevet 10. november 2022 #383 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 0.52): Noen som har skifta fra Ritalin til en annen adhd-medisin, pga. bivirkninger? Hjalp det? Og hvilke bivirkninger hadde du på Ritalin? Setter stor pris på svar!😊 Anonymkode: b12b9...27d Ei venninne av meg byttet fra Ritalin til Aduvanz, det ble noe helt annet og mye bedre for henne. Hun ble engstelig og var ikke seg selv på Ritalin. På Aduvanz er hun mer rolig og fokusert.
NewStart87 Skrevet 10. november 2022 #384 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 22.02): Hei damer! Hvor fort gikk det fra diagnose til medisin for dere? Jeg fikk diagnosen i mai, og venter fortsatt på å få time til å diskutere medisinbruk.. Jeg har etterspurt flere ganger, men får beskjed om at det normalt tar 6 mnd fra diagnose til medisin??!! Kan det virkelig stemme? Anonymkode: fd23d...6ef Jeg fikk diagnosen i 2017, men ønsket ikke å prøve medisiner den gang siden jeg var så redd for forverret angst. Først nå i høst begynte jeg på medisiner etter å ha blitt veldig lei av å være så distre og ufokusert. Har ofte blitt tatt for å være uhøflig når jeg avbryter folk som snakker eller bytter brått samtale emne, så ADD har vært mye til frustrasjon og gått utover hvordan jeg fungerer sosialt. Har også slitt veldig med å ta imot beskjeder i jobbsammenheng. Kunne begynt på medisiner med en gang etter jeg fikk diagnosen, men ønsket altså ikke selv å begynne. Glad jeg turte å gjøre det nå, for har vært lei av å alltid føle meg ør i hodet og ikke helt våken eller til stede. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #385 Skrevet 10. november 2022 Jeg har ikke fått noe diagnose fordi køen var så lang at de ikke har plass meg. Syntes det er litt kjipt fordi jeg er ikke det minste tvil selv lengre. Og ser at livet mitt på mange plan kunne blitt så mer verdig og bedre om de fungerer. Nå lever eg et ensomt liv ingen bryr seg om. Og med litt store følser rundt det vet jeg ikke helt hvordan takle det lengre. Jeg er jo veldig flink til ting, men ikke bra det heller for folk, for det kunne hende de føler at du setter de i dårlig lys. Tør ikke ta kontakt med folk lengre, da jeg føler det så vondt å bli avvist igjen. Jeg er jo heller ikke for mye hele tiden, men kan bli litt innimellom. Så i dag har jeg 0 venner. Bare noen bekjente jeg kan slå av en prat med når vi møtes tilfeldig. Men de vil vel egentlig ikke snakke med meg de heller. Med medisiner kunne jeg ha turt å ta kontakt på nytt, da jeg kanskje hadde hatt litt mer kontroll. Men jeg har mye superfokus da, så klarer å drive med hobby ting og slippe den delen som ikke er god å føle på, når jeg har det. (Oi, første gang jeg har klart å sette ord på dette, nyttig for meg) Anonymkode: a68e8...b16 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #386 Skrevet 10. november 2022 NewStart87 skrev (14 minutter siden): Ei venninne av meg byttet fra Ritalin til Aduvanz, det ble noe helt annet og mye bedre for henne. Hun ble engstelig og var ikke seg selv på Ritalin. På Aduvanz er hun mer rolig og fokusert. Man kan jo ikke basere seg på andres opplevelser her , da de er så forskjellig. Hos barnet mitt var det motsatt, sykt deprimert på aduvaz og funger som normal på ritalin Anonymkode: a68e8...b16 1
NewStart87 Skrevet 10. november 2022 #387 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan jo ikke basere seg på andres opplevelser her , da de er så forskjellig. Hos barnet mitt var det motsatt, sykt deprimert på aduvaz og funger som normal på ritalin Anonymkode: a68e8...b16 Ja, det er sant. Er det psykiater også sier, at alle reagerer forskjellig. Men føler jeg har hørt mest negativt om Ritalin, men igjen så kan det fungere bra på andre. Bra det fungerer bra på barnet ditt.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #388 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke fått noe diagnose fordi køen var så lang at de ikke har plass meg. Syntes det er litt kjipt fordi jeg er ikke det minste tvil selv lengre. Og ser at livet mitt på mange plan kunne blitt så mer verdig og bedre om de fungerer. Nå lever eg et ensomt liv ingen bryr seg om. Og med litt store følser rundt det vet jeg ikke helt hvordan takle det lengre. Jeg er jo veldig flink til ting, men ikke bra det heller for folk, for det kunne hende de føler at du setter de i dårlig lys. Tør ikke ta kontakt med folk lengre, da jeg føler det så vondt å bli avvist igjen. Jeg er jo heller ikke for mye hele tiden, men kan bli litt innimellom. Så i dag har jeg 0 venner. Bare noen bekjente jeg kan slå av en prat med når vi møtes tilfeldig. Men de vil vel egentlig ikke snakke med meg de heller. Med medisiner kunne jeg ha turt å ta kontakt på nytt, da jeg kanskje hadde hatt litt mer kontroll. Men jeg har mye superfokus da, så klarer å drive med hobby ting og slippe den delen som ikke er god å føle på, når jeg har det. (Oi, første gang jeg har klart å sette ord på dette, nyttig for meg) Anonymkode: a68e8...b16 Er det DPS som ikke har plass til deg? Jeg hadde klaget når du sliter såpass og absolutt burde bli utredet. Hvis ikke er privat utredning et alternativ, men det koster jo penger og kan bli dyrt. Det er veldig dumt og frustrende å ha det som du har det, hvis du faktisk har en diagnose ( noe som virker veldig sannsynlig utifra hva du skriver ) og kan få medisiner som gjør livet bedre. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, har ADD og mye har blitt bedre etter medisiner, spesielt det sosiale. Anonymkode: aae9a...599 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #389 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 12.33): Dette er det dummeste jeg har lest, og jeg leser mye. Med en ADHD-diagnose. Anonymkode: bd498...0fb Leste mye som ung, har adhd for det. Anonymkode: 59b32...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #390 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det DPS som ikke har plass til deg? Jeg hadde klaget når du sliter såpass og absolutt burde bli utredet. Hvis ikke er privat utredning et alternativ, men det koster jo penger og kan bli dyrt. Det er veldig dumt og frustrende å ha det som du har det, hvis du faktisk har en diagnose ( noe som virker veldig sannsynlig utifra hva du skriver ) og kan få medisiner som gjør livet bedre. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, har ADD og mye har blitt bedre etter medisiner, spesielt det sosiale. Anonymkode: aae9a...599 Ja går til kommunal psykolog, nå. Begynte der pga begynte å få så mørke tanker, er jo egentlig mest blid og glad. Men dette mørke har satt seg fast. Forstår nå mer at det også henger sammen med mulig adhd diagnose. Selv om opphavet er noe annet, men så er det noe med litt store følser, og slippe tak i dritten. Der går jo litt lettere når man har noen rundt seg, som bryr seg litt om en. Men når man ikke har igjen noen, så er det periode vis alt for mye tankekjør på det. Har jo hjulpet litt med timene da, siden jeg har klart å kontrollere noe tanke kjør som er i retning der jeg oppsøkte hjelp i utgangspunktet. Anonymkode: a68e8...b16
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #391 Skrevet 12. november 2022 Hvordan "overlever" dere bytte av medisin? og ny opptrapping?? Har gått på 80 mg Ritalin fordelt på 3 doser, men pga mye opp og ned driver med og går over til Adjuvanz. Men da er jeg jo nede på oppstartsdose der, altså 30 mg, og jeg blir sprø! I går måtte jeg bare ta Ritalin utpå ettermiddagen, og er så redd dette ødelegger veldig. Hvorfor klarer alle andre det enn meg? Har jeg blitt avhengig bare etter et par måneder? Går det an? Jeg har det ikke bra nå, og synes det er vanvittig at man skal fra så høy dose på Ritalin til mye mindre på annen medisin, det kjennes jo ut som jeg plutselig mistet all hjelp jeg hadde. Og så skal jeg gå sånn en hel uke før jeg får doble?! I dag tok jeg en Adjuvanz til uten egentlig å merke noen effekt.. Er bekymret over meg selv, tenker mye på hvordan alle klarer sånne ting, til og med de som har gått i åresvis på Ritalin osv. Anonymkode: 8ace8...db2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #392 Skrevet 13. november 2022 NewStart87 skrev (På 10.11.2022 den 14.33): Hvordan er det med dere og appetitt? Jeg er veldig sulten om morgenen og om kvelden, men timene etter at jeg har tatt Aduvanz så er matlysten helt fraværende. Jeg må tvinge i meg mat. På julaften vurderer jeg å ikke ta Aduvanz i det hele tatt, for det er kjedelig når maten ikke smaker. Jeg har kjøpt sugetabletter mot munntørrhet, disse har jeg alltid med meg når jeg skal ut i tilfelle jeg ikke har mer drikke på meg eller tilgang til vann. Merker godt hvor viktig det er å drikke vann gjennom hele dagen og kvelden, får fort vondt i hodet om kvelden hvis ikke får i meg nok vann. Jeg har gått på ritalin siden august. Fikk diagnosen i 2017 som 19åring, men valgte å ikke gjøre noe med det før nå i sommer. Jeg har dårlig matlyst, men ikke sånn at mat ikke ser godt ut. Det er mer en følelse av at jeg ikke har noe plass, og det maten føles nærmest som det vokser i munn. Jeg har hatt det slik siden jeg begynte for noen måneder siden. Jeg er som deg. Sulten om morgenen og etter at medisin har gått ut om kvelden. Det hjelper å spise frokost før du tar medisinen tho. Jeg har gått ned i vekt på grunn av dette da. Jeg var 70 kg da jeg begynte med de, og nå er jeg 63 kg. (er litt skremmende hvor fort jeg har hatt vektnedgang, men noe inni meg gir meg godfølelse også😯) Jeg opplever opplever også munntørrhet, men ikke alltid. Skikkelig ubehagelig Anonymkode: 7e58a...d49
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #393 Skrevet 14. november 2022 Hvordan vet jeg om medisin virker, og at jeg har funnet rett sort og rett dose...? Syns dette er vanskelig 😟 Jeg startet nylig utprøving, Aduvanz 30mg, og deretter 30×2. Har vel egentlig bare merket at det er mer stille i hodet, og jeg er litt mer tålmodig med ungene 😏 Ellers så er jeg like umotivert, tiltaksløs, utbrent og vimsete som før! Jeg fikk også Attentin for å få en boost på morgenen, siden Aduvanz slår sent inn - samt for å forlenge effekt av Aduvanz på ettermiddagen, siden jeg krasjer helt i 4-5 tiden. Men det eneste Attentin har gitt meg er høy puls og en stresset kropp som bare gjør meg utslitt.... Vet liksom ikke om jeg forventer for mye for raskt, eller om kanskje Aduvanz er feil for meg og jeg heller bør prøve Ritalin 🤷♀️ Har time med psykiater om få dager, men jeg roter sånn når jeg skal forklare hvordan det går, for jeg vet som sagt ikke hva jeg bør "kreve" av medisinene... Anonymkode: d3e44...b01 1
Vimsepetra Skrevet 14. november 2022 #394 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet jeg om medisin virker, og at jeg har funnet rett sort og rett dose...? Syns dette er vanskelig 😟 Jeg startet nylig utprøving, Aduvanz 30mg, og deretter 30×2. Har vel egentlig bare merket at det er mer stille i hodet, og jeg er litt mer tålmodig med ungene 😏 Ellers så er jeg like umotivert, tiltaksløs, utbrent og vimsete som før! Jeg fikk også Attentin for å få en boost på morgenen, siden Aduvanz slår sent inn - samt for å forlenge effekt av Aduvanz på ettermiddagen, siden jeg krasjer helt i 4-5 tiden. Men det eneste Attentin har gitt meg er høy puls og en stresset kropp som bare gjør meg utslitt.... Vet liksom ikke om jeg forventer for mye for raskt, eller om kanskje Aduvanz er feil for meg og jeg heller bør prøve Ritalin 🤷♀️ Har time med psykiater om få dager, men jeg roter sånn når jeg skal forklare hvordan det går, for jeg vet som sagt ikke hva jeg bør "kreve" av medisinene... Anonymkode: d3e44...b01 Det der slet jeg med også i starten. Det tok litt tid før jeg skjønte helt hva å oppleve effekt betyr. Men det var slik da samboeren min begynte på medisin igjen også. Det tok litt tid før jeg merket forskjell på ham, og han kjente andre ting selv enn jeg merket på ham. Svigerinnen min hører forskjell når jeg snakker, og det hørte hun raskere enn jeg selv gjorde. Jeg mistenker at du kanskje forventer litt for mye litt for raskt? Det er ingen mirakelkur, dessverre. Min erfaring er at den første tiden(det første året minst) med medisiner er en læringsfase på mange plan. På en måte syns jeg det er litt som når du kjører alene etter å ha fått lappen. De sier jo at det er da læringen virkelig begynner, når du ikke lenger har læreren ved siden av til å passe på og hjelpe. Det at det er stillere i hodet og at du er mer tålmodig med barna vil nok hjelpe mye på sikt. Nå er du tross alt utbrent, tiltaksløs og umotivert. Du trenger litt tid til å bygge deg opp igjen. Og etter hvert vil du kanskje merke mest forskjell når du IKKE har tatt medisinen. Det gjør jeg. 🤭 1
Avstand Skrevet 14. november 2022 #395 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 4.28): Dere med- eller har sterk mistanke om adhd diagnose. Hvilke funksjonsnedsettelser sliter dere mest med i hverdagen? Anonymkode: 0b5af...edb Som en annen skriver er det sånn at vi holder på til vi stuper. Jeg får ikke fred om jeg har noe ugjort og skal være veldig syk for å ha samvittighet til å la være. Men jeg tror ikke man må ha adhd for å ha det slik, men jeg tror det er typisk for adhd. Funksjonsnedsettelse vil jeg ikke si jeg har mer enn andre. Men jeg klarer feks ikke å høre når flere snakker samtidig. Blir det veldig mye på en gang kan jeg glemme helt hva jeg holdt på med og rote det fullstendig til. Jeg klarer ikke slå meg til ro. Jeg tenker mye.
Avstand Skrevet 14. november 2022 #396 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan vet jeg om medisin virker, og at jeg har funnet rett sort og rett dose...? Syns dette er vanskelig 😟 Jeg startet nylig utprøving, Aduvanz 30mg, og deretter 30×2. Har vel egentlig bare merket at det er mer stille i hodet, og jeg er litt mer tålmodig med ungene 😏 Ellers så er jeg like umotivert, tiltaksløs, utbrent og vimsete som før! Jeg fikk også Attentin for å få en boost på morgenen, siden Aduvanz slår sent inn - samt for å forlenge effekt av Aduvanz på ettermiddagen, siden jeg krasjer helt i 4-5 tiden. Men det eneste Attentin har gitt meg er høy puls og en stresset kropp som bare gjør meg utslitt.... Vet liksom ikke om jeg forventer for mye for raskt, eller om kanskje Aduvanz er feil for meg og jeg heller bør prøve Ritalin 🤷♀️ Har time med psykiater om få dager, men jeg roter sånn når jeg skal forklare hvordan det går, for jeg vet som sagt ikke hva jeg bør "kreve" av medisinene... Anonymkode: d3e44...b01 Jeg startet på Ritalin og det funket ikke til slutt. Jeg visste aldri hvordan jeg reagerte. Jeg fikk en kropp som bare var utsultet og stresset. Deretter ble jeg bare mer følsom for lyder og rot. Irritabel. På Aduvanz har jeg hatt det bedre og effekten varer enda selv om jeg har brukt det i 1 år sammenhengende. Men effekten avtar fortere enn før. Før varte en dose hele dagen mens nå må jeg ta 2 hver dag og effekten går ut allerede etter få timer. Det jeg tenker du bør prøve om du ikke allerede har er å spise nokk før den rekker å virke, og gjerne fet og proteinrik mat! Det senker de negative bivirkningene av det.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #397 Skrevet 19. november 2022 Avstand skrev (På 14.11.2022 den 22.54): Det jeg tenker du bør prøve om du ikke allerede har er å spise nokk før den rekker å virke, og gjerne fet og proteinrik mat! Det senker de negative bivirkningene av det. Der tror jeg du er inne på noe vesentlig. Jeg har også tenkt at mange av bivirkningene av adhd medisin kan skyldes en ond sirkel av nedsatt matlyst og dårlig ernæring. Som igjen kan skape kroppslige symptomer og dermed forverre bivirkinger. Det har jeg sett med mange ting. Feks ved angst. Den blir jo 10 ganger verre om man ikke får i seg nok næring. Takk for tips om jeg selv kommer der at jeg vil trenge medisiner. Foreløpig har jeg takket nei pga frykt for bivirknger. Anonymkode: 0b5af...edb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #398 Skrevet 20. november 2022 Er det noe som hjelper mot den hjertebanken man får av Ritalin? Holder nesten på å gi opp på og gå på det😐 Anonymkode: 4c864...a55
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #399 Skrevet 21. november 2022 Jeg startet på Aduvanz, 30 mg for 6 dager siden. Opplevde god effekt de første dagene, men synes allerede effekten har avtatt. Noen med samme erfaring? Har lyst til å trappe opp allerede… Anonymkode: 73538...b6f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #400 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg startet på Aduvanz, 30 mg for 6 dager siden. Opplevde god effekt de første dagene, men synes allerede effekten har avtatt. Noen med samme erfaring? Har lyst til å trappe opp allerede… Anonymkode: 73538...b6f Det å f.eks. være medisinfri i helger kan hjelpe. Anonymkode: 15af4...71a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå