Gå til innhold

Tråden for oss damer med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet
NewStart87 skrev (3 timer siden):

Jeg er på 70 mg Aduvanz nå og skal ikke øke mer i dose. Det går bra, men sliter med intens hodepine om kvelden. Flere som har opplevd dette? Hvor lang tid tar det ca før den forsvinner? Tar Ibux og Paracet, men føler ikke det hjelper stort og jeg kan jo ikke ta for mye av det heller. 

Hvordan er det med inntak av vann hos deg? Jeg merker at jeg trenger mer vann enn før, og kan få hodepine hvis jeg har drukket for lite. Og den hodepinen blir ikke (særlig) lindret av paracet eller ibux.

Hvis hodepinen er en bivirkning av Aduvanz har jeg dessverre ikke noe svar. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Flere som har prøvd Zoloft, og fikk skikkelig angst? Har mye hjertebank til vanlig, og det blir så mye verre på Zoloft 😕 

Anonymkode: 4c864...a55

Mente Ritalin!! 😂🤦‍♀️

• Hjerte 1
Skrevet
Vimsepetra skrev (5 timer siden):

Hvordan er det med inntak av vann hos deg? Jeg merker at jeg trenger mer vann enn før, og kan få hodepine hvis jeg har drukket for lite. Og den hodepinen blir ikke (særlig) lindret av paracet eller ibux.

Du sier noe der, kanskje jeg må drikke enda mer vann. Skal gjøre det fra imorgen! :) Takk for tips. :) 

Skrevet

Takk for at dere deler erfaringer med medisiner💜 Det er jo noe av det vi som skal utredes lurer mest på og selv vet jeg ikke en gang om jeg tørr å prøve medisiner. Det må såfall bli siste utvei. Jeg slet mye med angst før tidligere og bare tanken på å få angstsymptomer igjen får meg til å grøsse. Jeg sliter også med sterke søvnvansker pga uro. Er så redd medisinene gjør at angsten blir verre og øke søvnløsheten. Hører mange nevner det og derfor hopper av medisinsk behandling etter kort tid (1-3 uker).

Dere som står i det og biter tenna sammen er tøffe. Vi gjerne ha oppdatering på hvordan det går og hvor lenge bivirkningene varer.

Du @NewStart87 sa at medisinene gjorde deg roligere på kvelden…Men søvnvanskene ble likevel verre?

Selv har jeg en magefølelse på at Aduvans er best medisin for meg. Men det er nok bare fordi jeg har hørt flere eksempler på at folk hoppet av medisinen pga bivirkninger av Ritalin. Bivirkninger så ubehagelige at de ikke har turt å prøve andre medisiner.

Dere som opplever har opplevd sterke bivirkninger. Hvordan fungerer dere da i jobb? Har det neon gang vært aktuelt med sykemelding under utprøving av medisiner?

Anonymkode: 0b5af...edb

• Hjerte 1
Skrevet
Vimsepetra skrev (På 9.3.2022 den 18.34):

Joda, det klarer man hvis lesing er interessen! Jeg har ADD, og som min mor sa ved spørsmål om jeg klarte å holde på med stille aktiviteter; "det var bare å gi henne en bok det, så var det stille den stunden."

Jeg og leser! Men kun lettleste bøker. Elsker og sitte og visualisere når jeg leser. Eller når noen forteller meg noe. Ser for meg alt. Kreativ hjerne har de på dps sagt 😬 Og som liten sa lærerne, fantasifull frøken. 😂 

Legen har sendt en henvendelse til DPS ang medisiner for adhd, og/eventuelt behandling for det. Sliter meg ut, og spesielt de rundt meg ut. 🫣 

Bare se innlegg jeg svarer på, er jo ei novelle bare på et enkelt spørsmål. Blir så engasjert 😂 Og man må jo få med seg hele historien for og komme til poenget 😂😊 

• Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for at dere deler erfaringer med medisiner💜 Det er jo noe av det vi som skal utredes lurer mest på og selv vet jeg ikke en gang om jeg tørr å prøve medisiner. Det må såfall bli siste utvei. Jeg slet mye med angst før tidligere og bare tanken på å få angstsymptomer igjen får meg til å grøsse. Jeg sliter også med sterke søvnvansker pga uro. Er så redd medisinene gjør at angsten blir verre og øke søvnløsheten. Hører mange nevner det og derfor hopper av medisinsk behandling etter kort tid (1-3 uker).

Dere som står i det og biter tenna sammen er tøffe. Vi gjerne ha oppdatering på hvordan det går og hvor lenge bivirkningene varer.

Du @NewStart87 sa at medisinene gjorde deg roligere på kvelden…Men søvnvanskene ble likevel verre?

Selv har jeg en magefølelse på at Aduvans er best medisin for meg. Men det er nok bare fordi jeg har hørt flere eksempler på at folk hoppet av medisinen pga bivirkninger av Ritalin. Bivirkninger så ubehagelige at de ikke har turt å prøve andre medisiner.

Dere som opplever har opplevd sterke bivirkninger. Hvordan fungerer dere da i jobb? Har det neon gang vært aktuelt med sykemelding under utprøving av medisiner?

Samtidig som jeg startet på Aduvanz ( 30 mg ) så gikk jeg også etterhvert ned på Seroquel som jeg har tatt for søvn i flere år. Jeg begynte å trappe ned på Seroquel etter en uke på Aduvanz. Jeg har tidligere vært på tre Seroquel om kvelden, 75 mg. Gikk på to Seroquel, 50 mg, da jeg begynte på Aduvanz. Andre uken på Aduvanz ( da jeg gikk fra 30 til 50 mg ) så trappet jeg samtidig ned på Seroquel til en tablett ( 25 mg ) om kvelden. Jeg fikk sove, men sov litt mindre enn vanlig de første dagene. Ble også stuptrøtt på ettermiddagen eller kvelden ved oppstart av Aduvanz, men sovnet ikke fortere av det. Men deilig å kjenne at man blir så sliten at tankekjør stopper. Nå sover jeg veldig godt om kvelden,tar fortsatt en Seroquel. Prøvde å kutte ut Seroquel helt, men ga opp etter tre netter uten søvn. 

De første to - tre nettene på Aduvanz ( 30 mg ) så sov jeg, men litt færre timer enn hva jeg gjør til vanlig. Så etter de første nettene så begynte søvnen å vare lenger. Nå den siste tiden har jeg også fått mye mer levende og koselige drømmer. 

Jeg føler meg ikke stuptrøtt om kvelden lenger, men føler meg mer rolig. Jeg kverner mye mindre på ting og er mer positiv. I mange år har jeg vært veldig plaget av både mareritt og tanker om barndommen og ungdomsårene mine som ble mye ødelagt av mobbing, jeg har hengt mye igjen i fortiden og har vært veldig mye bitter. Det har vært veldig slitsomt i en alder av snart 35 år å fortsatt henge igjen i fortiden. Det føler jeg at jeg endelig nå klarer å legge mer fra meg og at det er lettere å se fremover. 

Jeg har også angst ( tatt Cipralex i flere år pga dette ) og har vært veldig redd for økt angst med ADD medisin. Har opplevd litt økt angst ved opptrapping av Aduvanz, men det var forbigående. Snakket også med psykiater om dette, at det er nok ikke selve Aduvanz som gir meg økt angst, men mer min redsel rundt det. Hvis man går og tenker «nå får jeg sikkert mer angst av medisinen», så blir det jo fort til at man føler seg mer engstelig, men da er det mine egne tanker som utløser det. 

Ritalin har jeg også hørt mye negativt om, spesielt i forhold til angst. Har blitt anbefalt Aduvanz av ei venninne og veldig glad jeg begynte på den. Hun begynte på medisinen i mai og sier at hun fortsatt nå merker nye positive sider ved Aduvanz.  
Venninnen min begynte først på Ritalin og hadde dårlig erfaring med den, derfor byttet hun til Aduvanz. 

Jeg begynte på 30 mg, så økte jeg til 50 mg og nå er jeg på 70 mg. Skal ikke høyere opp nå. Føler at dosen jeg er på nå holder hele dagen. 

Endret av NewStart87
Tilleggsinformasjon.
  • Hjerte 1
Skrevet
Vimsepetra skrev (På 5.10.2022 den 20.43):

Igår passet jeg på å drikke vann jevnt over hele dagen og kvelden. Når jeg merket liten antydning til hodepine så drakk jeg vann med en gang og det hjalp! Fikk ingen hodepine og slapp smertestillende, så tusen takk for tips! :) Nå skal jeg passe på å få i meg nok vann gjennom hele dagen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde en eks med adhd, han påstod at han var utro pga adhd, at impulskontrollen tok over, er det sant?

Anonymkode: 7eb6f...f08

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde en eks med adhd, han påstod at han var utro pga adhd, at impulskontrollen tok over, er det sant?

Dette var nok bare en veldig dårlig unnskyldning han brukte. Jeg har ADD ( samme som ADHD, men uten hyper delen ) og har aldri vært utro. Jeg har dårlig impulskontroll når det gjelder ting som f.eks å handle noe jeg overhodet ikke trenger på butikken ( akkurat dette kan vel mange kjenne seg igjen i, men jeg er nok litt mer ekstrem :fnise: ), kan plutselig få for meg at jeg vil ha tatovering og gå rett inn på tatoveringsstudio, kan holde på med noe, men plutselig MÅ jeg begynne på noe annet. Impulskontrollen min går altså mer utpå uskyldige ting og går mest utover meg selv. Jeg har ikke dårlig impulskontroll når det gjelder andre menn, får ikke for meg at jeg plutselig skal rote med et annet mannfolk når jeg sitter på fest for å si det sånn. Jeg er opptatt av hvordan jeg behandler andre mennesker, være trofast og snill mot en partner tar jeg som en selvfølge at jeg skal være og blir kvalm bare av tanken på å være utro mot kjæresten min. 

Selv om jeg har dårlig impulskontroll så har jeg ikke dårlig moral. Det sistnevnte er det eksen din har.

Endret av NewStart87
La til setning.
  • Liker 2
Skrevet

Jeg blir så sliten av meg selv noen ganger.. slitsomt å kjenne på alle mulige følelser omtrent hver dag, noen ganger bare på noen få timer. Lite søvn om natten og.. flere som føler seg slitne?

Anonymkode: ad517...f13

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg blir så sliten av meg selv noen ganger.. slitsomt å kjenne på alle mulige følelser omtrent hver dag, noen ganger bare på noen få timer. Lite søvn om natten og.. flere som føler seg slitne?

Hatt det sånn i mange år. Veldig mye tanker i hodet på en gang og de kan fort bli enda flere når man legger seg. Det var også veldig slitsomt da jeg gikk på skolen siden det gikk så utover konsentrasjonen. 
Har tatt Seroquel for søvn i flere år og de hjelper veldig bra. Stopper tankekjør når den begynner å virke og man blir trøtt. 
Begynte på medisin for ADD den 5.september og merker allerede at tankene har roet seg. Klarer lettere å ha en tanke om gangen nå, i motsetning til før, da hadde jeg minst fem tanker om gangen. 

• Liker 1
Skrevet
NewStart87 skrev (40 minutter siden):

Hatt det sånn i mange år. Veldig mye tanker i hodet på en gang og de kan fort bli enda flere når man legger seg. Det var også veldig slitsomt da jeg gikk på skolen siden det gikk så utover konsentrasjonen. 
Har tatt Seroquel for søvn i flere år og de hjelper veldig bra. Stopper tankekjør når den begynner å virke og man blir trøtt. 
Begynte på medisin for ADD den 5.september og merker allerede at tankene har roet seg. Klarer lettere å ha en tanke om gangen nå, i motsetning til før, da hadde jeg minst fem tanker om gangen. 

Har brukt en del forskjellige medisiner for søvn jeg også, men flere av de er tatt av markedet. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har brukt en del forskjellige medisiner for søvn jeg også, men flere av de er tatt av markedet. 

Har du prøvd Seroquel før? Jeg sover veldig godt på den og kjenner flere som gjør det samme.

Skrevet

Jeg ELSKER jobben min, gleder meg til hver dag jeg skal jobbe (jobber deltid, liten stillingsprosent).

Jeg møter opp i rett tid, noen ganger kommer jeg akkurat når arb.dagen skal starte, andre ganger kommer jeg altfor tidlig for å unngå å komme for sent.

Jeg føler jeg surrer litt mye. Glemmer ting, gjør oppgaver litt tregt men nøyaktig (hender allikevel det blir slurvefeil), har x antall huskelister, påminnelser på mobilen osv osv. Føler jobben gir energiboost og at alt går mye bedre på jobb enn f.eks hjemme.

Jeg har hatt masse ulike jobber, i små stillingsprosenter og over kort tid før. Denne jobben har jeg hatt i endel år nå, bare litt pauset av mammapermisjoner.

Min adhd-utreder har nylig snakket med sjefen min. Sjefen sa at jeg er møter som avtalt, hun har ikke lagt merke til glemsomhet osv osv. 

Jeg er over 30 år. Takler ikke hvilke jobber som helst. Blir fort sliten, fungerer ekstra dårlig ved stress osv.

Jeg bruker mye krefter på å være "on top of things" på jobb, men noen kolleger synes nok jeg surrer nokså mye. Men det går tydeligvis sjefen hus forbi.

Føler ikke jeg får til å skjule at jeg er sliten og slapp når jeg er det, men folk legger nok ikke merke til så mye som jeg tror. Og akkurat denne jobben passer meg veldig godt, så jeg får et ekstragir på en måte.

Er litt redd for at utreder bare avslutter og mener jeg ikke kan ha adhd når jeg møter opp tidsnok, er pliktoppfyllende osv. Regner med andre hun skal snakke med også har samme inntrykk av meg. Har veldig, veldig lite nettverk. Så og si ingen vet hvordan jeg egentlig har det.

Til og med mannen min. Vi fikk barn ganske fort etter at vi ble sammen. Han husker ikke symptomene jeg hadde da, så han mener at det er fordi vi har små barn at jeg er glemsom og at ting går over stokk og stein.

Erfaringer?

Anonymkode: 150e5...f2b

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Må nesten skille mellom dårlig impulskontroll og dårlig moral her tenker jeg..

• Liker 1
Skrevet
NewStart87 skrev (På 6.10.2022 den 14.05):

Samtidig som jeg startet på Aduvanz ( 30 mg ) så gikk jeg også etterhvert ned på Seroquel som jeg har tatt for søvn i flere år. Jeg begynte å trappe ned på Seroquel etter en uke på Aduvanz. Jeg har tidligere vært på tre Seroquel om kvelden, 75 mg. Gikk på to Seroquel, 50 mg, da jeg begynte på Aduvanz. Andre uken på Aduvanz ( da jeg gikk fra 30 til 50 mg ) så trappet jeg samtidig ned på Seroquel til en tablett ( 25 mg ) om kvelden. Jeg fikk sove, men sov litt mindre enn vanlig de første dagene. Ble også stuptrøtt på ettermiddagen eller kvelden ved oppstart av Aduvanz, men sovnet ikke fortere av det. Men deilig å kjenne at man blir så sliten at tankekjør stopper. Nå sover jeg veldig godt om kvelden,tar fortsatt en Seroquel. Prøvde å kutte ut Seroquel helt, men ga opp etter tre netter uten søvn. 

De første to - tre nettene på Aduvanz ( 30 mg ) så sov jeg, men litt færre timer enn hva jeg gjør til vanlig. Så etter de første nettene så begynte søvnen å vare lenger. Nå den siste tiden har jeg også fått mye mer levende og koselige drømmer. 

Jeg føler meg ikke stuptrøtt om kvelden lenger, men føler meg mer rolig. Jeg kverner mye mindre på ting og er mer positiv. I mange år har jeg vært veldig plaget av både mareritt og tanker om barndommen og ungdomsårene mine som ble mye ødelagt av mobbing, jeg har hengt mye igjen i fortiden og har vært veldig mye bitter. Det har vært veldig slitsomt i en alder av snart 35 år å fortsatt henge igjen i fortiden. Det føler jeg at jeg endelig nå klarer å legge mer fra meg og at det er lettere å se fremover. 

Jeg har også angst ( tatt Cipralex i flere år pga dette ) og har vært veldig redd for økt angst med ADD medisin. Har opplevd litt økt angst ved opptrapping av Aduvanz, men det var forbigående. Snakket også med psykiater om dette, at det er nok ikke selve Aduvanz som gir meg økt angst, men mer min redsel rundt det. Hvis man går og tenker «nå får jeg sikkert mer angst av medisinen», så blir det jo fort til at man føler seg mer engstelig, men da er det mine egne tanker som utløser det. 

Ritalin har jeg også hørt mye negativt om, spesielt i forhold til angst. Har blitt anbefalt Aduvanz av ei venninne og veldig glad jeg begynte på den. Hun begynte på medisinen i mai og sier at hun fortsatt nå merker nye positive sider ved Aduvanz.  
Venninnen min begynte først på Ritalin og hadde dårlig erfaring med den, derfor byttet hun til Aduvanz. 

Jeg begynte på 30 mg, så økte jeg til 50 mg og nå er jeg på 70 mg. Skal ikke høyere opp nå. Føler at dosen jeg er på nå holder hele dagen. 

Så bra å høre at det går med Aduvanz for deg! Jeg opplevde også litt økt angst ved opptrapping fra 30mg til 50mg, men det gav seg etter en liten uke. Jeg skrev jo for noen uker siden at jeg opplevde muskel og leddsmerter, og at jeg tenkte på å bytte til Attentin som legen min forslo. Dessverre sluttet legen jeg hadde på DPS, og hun jeg har nå ønsker ikke å søke om resept på Attentin, da hun mener "det er siste utvei". Heldigvis har muskelsmertene gitt seg litt nå, og ble bedre da jeg økte til 50mg. Så lurer på om teorien jeg hadde om at det bare var kroppen som endelig fikk rom til å slappe av, og kjenne etter stemmer. Så satser på det blir enda bedre etter litt tid. Men det var en digresjon fra det jeg egentlig skulle skrive (hehe...).

Det jeg lurte på er om du har lignende erfaring som meg: Jeg merker nemlig ikke når effekten kicker inn og når den går ut(utenom at jeg fortsatt får høyere puls...). Er jo forøvrig bra at jeg ikke merker det kanskje, men begynner å bli usikker på om jeg i det hele tatt har virkning... Jeg føler likevel at den hjelper på følelsesregulering og annet, men vet ikke om det er placebo/innbilning eller hva. Jeg føler ikke på den umiddelbare stillheten som mange beskriver de får ved å ta medisin, og er fortsatt ganske anspent og bevisst på kroppen min og angsten min hvis det gir mening? Synes det er så vanskelig å skille hva som evt er virkning og bivirkning av medisin, og om det i det hele tatt er noen virkning. Nå har jeg jo gått på medisin i 2 mnd, så kan være mulig jeg ikke klarer å huske hele hvordan jeg var før. Jeg tror jeg føler meg som meg selv, noe som jo er veldig bra, bortsett fra en del symptomer jeg fortsatt jobber med håndtere. Hele denne prossessen er litt forvirrende må jeg innrømme. Jeg søker og leser hver dag, litt hyperfokus på adhd og medisin kan man si. Kan være at dette bare gjør det vondt verre også... 

Det ble veldig rotete og ikke den beste forklaringen. Men håper du skjønte hva jeg prøvde å få frem. Lurer vel kort forklart på om du merker når effekten starter og går ut? Og hvordan opplevelsen rundt det er for deg? 

• Liker 1
Skrevet
Lea9201 skrev (På 11.10.2022 den 8.51):

Så bra å høre at det går med Aduvanz for deg! Jeg opplevde også litt økt angst ved opptrapping fra 30mg til 50mg, men det gav seg etter en liten uke. Jeg skrev jo for noen uker siden at jeg opplevde muskel og leddsmerter, og at jeg tenkte på å bytte til Attentin som legen min forslo. Dessverre sluttet legen jeg hadde på DPS, og hun jeg har nå ønsker ikke å søke om resept på Attentin, da hun mener "det er siste utvei". Heldigvis har muskelsmertene gitt seg litt nå, og ble bedre da jeg økte til 50mg. Så lurer på om teorien jeg hadde om at det bare var kroppen som endelig fikk rom til å slappe av, og kjenne etter stemmer. Så satser på det blir enda bedre etter litt tid. Men det var en digresjon fra det jeg egentlig skulle skrive (hehe...).

Det jeg lurte på er om du har lignende erfaring som meg: Jeg merker nemlig ikke når effekten kicker inn og når den går ut(utenom at jeg fortsatt får høyere puls...). Er jo forøvrig bra at jeg ikke merker det kanskje, men begynner å bli usikker på om jeg i det hele tatt har virkning... Jeg føler likevel at den hjelper på følelsesregulering og annet, men vet ikke om det er placebo/innbilning eller hva. Jeg føler ikke på den umiddelbare stillheten som mange beskriver de får ved å ta medisin, og er fortsatt ganske anspent og bevisst på kroppen min og angsten min hvis det gir mening? Synes det er så vanskelig å skille hva som evt er virkning og bivirkning av medisin, og om det i det hele tatt er noen virkning. Nå har jeg jo gått på medisin i 2 mnd, så kan være mulig jeg ikke klarer å huske hele hvordan jeg var før. Jeg tror jeg føler meg som meg selv, noe som jo er veldig bra, bortsett fra en del symptomer jeg fortsatt jobber med håndtere. Hele denne prossessen er litt forvirrende må jeg innrømme. Jeg søker og leser hver dag, litt hyperfokus på adhd og medisin kan man si. Kan være at dette bare gjør det vondt verre også... 

Det ble veldig rotete og ikke den beste forklaringen. Men håper du skjønte hva jeg prøvde å få frem. Lurer vel kort forklart på om du merker når effekten starter og går ut? Og hvordan opplevelsen rundt det er for deg? 

Så bra at muskelsmertene har roet seg. Jeg har slitt med en vond venstre skulder i mange år fordi jeg ubevisst går og anspenner meg. Etter at jeg begynte på Aduvanz har jeg faktisk merket at jeg blir mer obs på å slappe mer av i skuldrene, jeg har rett og slett blitt mer oppmerksom på å legge merke til når jeg anspenner meg, det gjorde jeg ikke før. 
Jeg trener på treningssenter, men kun på tredemølle. Nå føler jeg at jeg er klar for å begynne med litt styrke også for å hjelpe skulderen min, tror dette også er takket være Aduvanz at jeg endelig føler meg motivert for å trene vekter.

Jeg føler jeg merker godt når medisinen kicker inn, jeg blir mer fokusert, legger merke til mer detaljer enn hva jeg gjorde før, er mer stabil i følelser og tanker, har mye større tålmodighet og klarer lettere å konsentrere meg om ting. En bivirkning er at jeg blir veldig tørst og må drikke mye vann, men det syntes jeg er positivt, viktig å få i seg nok vann og det har jeg slitt med før. Drakk KUN Pepsi Max og energidrikk i mange år før jeg kuttet ut brusen for noen måneder siden. Energidrikk drikker jeg fortsatt, men mindre enn før.

Har ofte vært plaget med veldig hodepine om kvelden etter at jeg begynte på Aduvanz.  Igår hadde jeg det selv om jeg drakk mye vann, selv om vanligvis pleier å hjelpe. Virker som hodepinen kommer når medisinen går ut om kvelden. Håper det er en forbigående bivirkning. 

Hvor lenge siden er det du økte fra 30 til 50 mg? Psykiateren min sa at bivirkninger vil komme tydeligere frem ved økning, men at dette er forbigående. For min del har jeg også vært veldig fæl til å tenke: «Tenk om jeg får angst av medisinen». Når den tanken skjer og det er noe man tenker mye på, så skjer det jo fort at man får angst. Jeg føler det er mer mine tanker og ikke Aduvanz som har forårsaker angst hos meg. Unntatt første uken etter hver opptrapping, da var jeg litt mer «on edge» hele tiden. Overraskende nok opplevde jeg dette mer da jeg gikk fra 30 til 50 mg, enn fra 50 til 70 mg. 
Kan det hende du også går og er veldig bevisst på angsten din? At det altså ikke er selve Aduvanz sin skyld, men at det er tankene og redselen din rundt angst som utløser det? Jeg føler iallfall at det har vært sånn for min del. 
Ei venninne av meg begynte på Aduvanz i mai, hun sier hun fortsatt merker positive sider ved medisinen.
Du har gått 2 mnd på Aduvanz, så det er nok fortsatt mye endringer som kan skje. Mange sier også at Aduvanz roer angst, fordi man blant annet får mindre tankekjør. Dette med tankekjør merker jeg er veldig redusert. Jeg er en person som kan gå og irritere meg for ting som skjedde for over 20 år siden, henger vanligvis veldig igjen i fortiden, det har endelig roet seg betraktelig. Føler meg mer samlet og rasjonell. 

Kom på en bivirkning til og det er redusert matlyst. Har nesten ikke matlyst mens medisinen virker, men har appetitt før den begynner å virke og på kvelden når den går ut.

Skal forresten 50 mg være din faste dose eller skal du øke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 1.42):

Da misforstod jeg litt. Trodde du mente ‘stuper’ som i utbrent o.l Men å klare å holde høyt gir og få gjort mye hele dagen ‘før man stuper i seng’ høres ut som en drøm! Da har du den hyperaktive eller kombinerte typen av adhd vil jeg tro? Jeg har den uoppmerksomme typen, og misunner nesten de som har den hyperaktive, for den kan brukes til så mye mer fornuftig enn for oss som bare har indre høygir😅 Jeg har jo episoder hvor jeg føler jeg har veldig mye energi og får gjort mye på kort tid, men det er heller unntaket, og slik har vel de fleste det av og til? Og så har jeg mye såkalt ‘hyperfokus’ Blir interessert eller opphengt i en ting eller aktivitet. Og da kan jeg holde på i timesvis med den tingen/saken/interessen.

Nå har jeg nok litt hyperfokus rundt å skaffe meg kunnskaper rundt adhd diagnosen;)

Jeg er 46 år og under utredning nå. Men psykologen er sikker på diagnosen, så det er kun det formelle som må gjøres før jeg begynner med medisinutprøving og samtaler enten i gruppe eller alene med en fra «adhd-teamet» på DPS. 

Jeg kjenner meg så igjen i det mange av dere skriver her, og spesielt i det som er skrevet over her. Det virker som hadde vært så mye bedre å hatt den hyperaktive utgaven, framfor den uoppmerksomme. Jeg kan sitte en hel dag før jeg kommer i gang med noe, unntatt om det er noe som virkelig er interessant. Og kjenner meg også veldig igjen i det du sier om hyperfokus. Hadde vært supert om jeg greidde å bestemme hvor jeg skulle rette fokuset da 😊

Men hvordan greier du å «ta deg på tak» og sette i gang med det som ikke er fullt så interessant? Er det noen teknikker som har fungert fint for din del? 

Anonymkode: 677c5...725

Skrevet

Hei! Flere som har gått på Ritalin, og som fikk skikkelig hjertebank av den? Gikk det over, eller måtte dere slutte på det?

Skrevet
NewStart87 skrev (På 28.9.2022 den 17.22):

Så bra å høre! Tusen takk for svar. :hjerte: 

Husker du noe om hvordan det var for deg ved oppstart av Aduvanz, hadde du noen bivirkninger som etterhvert forsvant? 
Jeg hadde litt smerter i øvre del av magen forrige uke, men det gikk over i løpet av noen dager. Har også vært mer tørst, men litt mindre nå enn ved start. 

Jeg har hadde en litt lengre pause etter 2 år, og da jeg startet igjen opplevde jeg høy puls både ved hvile og aktivitet. Kunne ha hvilepuls på 120 og ved lett aktivitet kunne pulsen gå opp imot 180. Det forsvant etter et par uker. Det er ikke uvanlig å oppleve forbigående bivirkninger i begynnelsen. 

Anonymkode: 6cd2b...950

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...