Vimsepetra Skrevet 5. september 2022 #301 Skrevet 5. september 2022 NewStart87 skrev (2 timer siden): Når du sitter og lurer på hvor fjernkontrollen er hen og du etter flere minutter innser at du sitter med den i hånda! 🤦♀️ 🤪🤣 Been there, done that, bare med andre ting! Ser forresten nå når jeg blar litt oppover at pms og medisiner er nevnt. Jeg opplever at medisinen ikke virker like godt i tiden før og under mensen. Og det har visst med nivået av østrogen å gjøre, hvis jeg husker riktig. Det er flere podkaster om dette på Spotify, bare å søke der på adhd og hormoner. Hør på dem der Lotta Borg Skoglund er med. Hun har forsket mye på kvinner og adhd, og har personlig erfaring med adhd, så hun vet hva det dreier seg om. 1
NewStart87 Skrevet 5. september 2022 #302 Skrevet 5. september 2022 Vimsepetra skrev (34 minutter siden): 🤪🤣 Been there, done that, bare med andre ting! Ser forresten nå når jeg blar litt oppover at pms og medisiner er nevnt. Jeg opplever at medisinen ikke virker like godt i tiden før og under mensen. Og det har visst med nivået av østrogen å gjøre, hvis jeg husker riktig. Det er flere podkaster om dette på Spotify, bare å søke der på adhd og hormoner. Hør på dem der Lotta Borg Skoglund er med. Hun har forsket mye på kvinner og adhd, og har personlig erfaring med adhd, så hun vet hva det dreier seg om. Oi, dette er interessant, jeg begynte på medisiner idag og venter nemlig mensen nå! 1
Vimsepetra Skrevet 5. september 2022 #303 Skrevet 5. september 2022 NewStart87 skrev (5 minutter siden): Oi, dette er interessant, jeg begynte på medisiner idag og venter nemlig mensen nå! Ooh, da blir det interessant ja. Forresten, var det slik at du ikke har brukt medisiner mot adhd i det hele tatt før? Hos meg tok det en god stund før jeg virkelig skjønte omfanget av hvordan den virker på meg og ikke. Jeg merket effekt ganske fort da jeg startet altså, det er ikke det. Men det er litt som med bilkjøring og teorien; du forstår den på en helt annen måte når du har fått lappen og kjørt en stund, enn du gjorde før oppkjøringen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #304 Skrevet 5. september 2022 On 2/9/2022 at 9:10 AM, Guest AnomynBruker said: Denne tråden er den beste på hele KG! Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver! Alle årene på skolen bar jeg med meg ALLE bøkerne i skolesekken. Ellers glemte jeg de. Jeg var en sterk onge😅 og så var jeg enten kjempegod eller kjempedårlig i de forskjellige fag. Takk for at du delte dine tanker og opplevelser med oss❤️ 50 Hahaha, nå gikk det opp for meg at det der kanskje ikke er normalt?! For akkurat det gjorde jeg også 😂 ALLE skolebøkene i ranselen. I alle år! 💪 Nå viser det seg en veldig opphopning av adhd på min mors side og jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg skal følge med på om det kan være noe hos guttene mine (som er litt veldig over middels hyperaktive og eksplosive). Leste om adhd og det var som en åpenbaring av å forstå seg selv. Jeg tok en symptomtest på adhd full score, og tok meg nå en tur til legen og fikk henvisning. Nevropsykologen tok evnetester og oppmerksomhetstester i tre timer. Jeg scoret godt over på det meste. Dermed kunne han konstantere at jeg ikke adhd, derfor trengte han ikke hverken intervjue meg om symptomer eller fylle ut skjemaer og sendte meg avgårde. Jeg synes ikke det var en rettferdig utredning. Så nå klør jeg meg litt i hodet og skjønner ikke helt hva det var som skjedde. Forventet han at jeg skulle gjøre det dårlig på tester? Altså jeg som elsker tester og ble bedt av studierådgiver på vgs å kutte ut fire valgfag fordi det gikk ikke opp eksamensmessig eller timeplanmessig og jeg ville få nok studiepoeng og vel så det "hvis jeg bare droppet fire valgfag!!“ ærlig talt! 🙈 Men jeg er nå ganske sikker på at det er adhd jeg har da.. Anonymkode: f00a4...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #305 Skrevet 5. september 2022 NewStart87 skrev (6 timer siden): Når du sitter og lurer på hvor fjernkontrollen er hen og du etter flere minutter innser at du sitter med den i hånda! 🤦♀️ Eller når du leter etter mobilen din OVERALT og forteller den du snakker i telefonen med at du ikke finner den… Anonymkode: eb766...2fa 1 2
NewStart87 Skrevet 5. september 2022 #306 Skrevet 5. september 2022 Vimsepetra skrev (3 timer siden): Ooh, da blir det interessant ja. Forresten, var det slik at du ikke har brukt medisiner mot adhd i det hele tatt før? Hos meg tok det en god stund før jeg virkelig skjønte omfanget av hvordan den virker på meg og ikke. Jeg merket effekt ganske fort da jeg startet altså, det er ikke det. Men det er litt som med bilkjøring og teorien; du forstår den på en helt annen måte når du har fått lappen og kjørt en stund, enn du gjorde før oppkjøringen. Ja, jeg startet idag og har aldri prøvd medisin mot diagnosen før, men jeg har bøttet i meg en haug med koffein. Mistet unnskyldningen til å fortsette med det da fastlegen sa man faktisk blir mer ukonsentrert av koffein. Er veldig spent på hvordan medisinen fungerer etterhvert, følte meg mer konsentrert tidligere idag og nå føler jeg meg overraskende nok stuptrøtt! Vet ikke om det er vanlig?
NewStart87 Skrevet 5. september 2022 #307 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eller når du leter etter mobilen din OVERALT og forteller den du snakker i telefonen med at du ikke finner den… Anonymkode: eb766...2fa Det har også skjedd mange ganger! Verste jeg har gjort var da jeg glemte bilen min på parkeringen til kjøpesenteret, da jeg gikk ut av leiligheten min mange timer senere på dagen ble jeg stående paff på parkeringsplassen min og trodde noen hadde stjålet bilen min, så kom jeg på at jeg hadde glemt den på kjøpesenteret! 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #308 Skrevet 5. september 2022 synes mange av de plagene eller problemene dere har er ganske vanlige, jeg da. også for oss som ikke har ADHD Anonymkode: 21528...768
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #309 Skrevet 5. september 2022 NewStart87 skrev (1 time siden): Det har også skjedd mange ganger! Verste jeg har gjort var da jeg glemte bilen min på parkeringen til kjøpesenteret, da jeg gikk ut av leiligheten min mange timer senere på dagen ble jeg stående paff på parkeringsplassen min og trodde noen hadde stjålet bilen min, så kom jeg på at jeg hadde glemt den på kjøpesenteret! 🤣🤣🤣 Anonymkode: b12b9...27d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #310 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 10.09): Prøver i all beskjedenhet opprette en tråd for oss damer som har fått påvist ADHD, hvor vi kan dele gleder, sorger, erfaringer og utfordringer knyttet til diagnosen ❤ Min glede er hyperfokuset mitt. Hva jeg hyperfokuserer på føles å være utenfor min kontroll, men tar meg på ville veier og jeg lærer så utrolig mye spennende 😂 noen ganger hyperfokuserer jeg på fornuftige ting, andre ganger ting som ikke er fullt så nyttig. Dating og slik er et helvete. Jeg er så intens på alle mulige måter at det er ikke mange som orker meg .... Å få gjort ting, ordne ting, jeg utsetter det meste i det leeeeeengste. 😂 Ja, det var en liten start herfra. håper flere henger seg på. Anonymkode: 48961...40d Vel kan ikke si jeg har så mye glede av det egentlig. Har ikke så veldig intens hyperfokus på ting særlig lenge, så blir ikke så mye ut av det. Annet enn enda flere tusen ut av vinduet på nok et prosjekt. Har veldig lite selvkontroll når det kommer til innkjøp til prosjekter. Det jeg har mest utfordring med er å starte p tusen ting å surre meg bort, føle jeg aldri får slappet av. Men likevel så blir nesten ingenting gjort. Kan bare stå å se på alt som må gjøres, blir helt stressa om jeg skal gjøre A, B eller C først, så begynner litt her så kommer jeg på noe det, så glemmer jeg det osv. Studere har jeg helt gitt opp, klarer bare ikke fokusere lenge nok til å lære noe. Når jeg ikke evner å lese en avis artikkel engang så er det ikke håp i havet om å lese 30 sider pluss de 20 sidene med presentasjon fra læreren til neste uke. Bare tanken på å måtte konsentrere meg i mer enn 10-15 min gir meg kløe. Jeg bare takler det ikke. Så føler meg helt avskjært fra resten av verden. Jeg får aldri til de tingene jeg ønsker, uansett hvor hardt jeg jobber. Det er som å prøve svømme i tjære, nytteløst. Du kan jobbe på å prøve å svømme, men det fører ingen vei. Ser bare på mannen min som knapt trenger se på en side i en bok, mens jeg kan lese den 10 ganger å kanskje fått med meg 1/3 😫 Jeg fikk diagnosen som barn, men jeg visste ikke om at jeg hadde diagnosen før psykiateren min så det i papirene mine 15 år etterpå. Men jeg har aldri fått noe medisiner, behandling eller mestringskurs. Så jeg prøver bare å leve livet så godt jeg kan. Men problemene mine fører ofte til dårlig stemning. Så jeg har funnet en måte å hjelpe meg selv. Når jeg holder på med noe (tømme oppvaskmaskinen) og kommer på noe annet (vaskemaskinen piper at den er ferdig) så må jeg bare slippe det jeg gjør å ta det jeg kom på. Så setter jeg på en alarm på smartklokkene på den tiden jeg tror jeg er ferdig. Så når den ringer og jeg er ferdig må jeg bare vandre rundt i huset til jeg finner det halvgjort jeg begynte på. Så jeg har alarmer som går hver dag også men de er med tittel, og da må jeg gjøre det alarmen sier med en gang, ellers glemmer jeg det totalt. Men gubben blir ofte frustrert om han kommer hjem og klesvasken aldri kommer seg lengre enn akkurat ut tørketrommelen, oppvaskmaskinene som er halv tømt. Kun potetene et kokt og fisken ligger i en kald ovn, og jeg har kjøpt 30 % av det som var på handlelappen og resten er ting vi ikke trenger eller har 3-5 stk av allerede. Huff. Nei, livet er unødvendig vanskelig syns jeg! Men jeg ser på meg selv som heldig så har en så flott mann som hjelper meg. Han skriver også opp alle avtalene og gjøremålene mine så kan minner meg på det 😅 Anonymkode: 14e3a...a5a 3
NewStart87 Skrevet 6. september 2022 #311 Skrevet 6. september 2022 Veldig positivt overrasket over at jeg fikk sove inatt! Viktig å ta med at jeg som vanlig tok to Seroquel før leggetid. Jeg sov gjennom natten, men våknet mye tidligere enn vanlig om morgenen, men er fornøyd med at jeg i det hele tatt fikk sove og føler jeg fikk nok søvn. Planen er jo å kutte ut Seroquel ( bruker dette som sovemedisin ) etterhvert, men jeg skal høre med psykiater om vi eventuelt kan vente med dette til jeg har gått på Aduvanz litt og vi har funnet riktig dose. Har fortsatt litt ukontrollerte munn bevegelser og er veldig tørst. Drikker mye vann. Igår hadde jeg veldig vondt i hodet, men dette kan komme av at jeg brått kuttet ut koffein og i tillegg venter mensen. Ikke noen hodepine hittil idag. Jeg føler meg mer rolig og positiv. Jeg er vanligvis en som tenker veldig mye og kan gå og gruble på gammel dritt som har skjedd for lenge siden. Det føler jeg mye mindre på nå. Før oppstart av Aduvanz tok jeg blodprøver, EKG og urinprøve. Har skjønt at jeg må følges opp på dette, også urin? Går utifra at de må kontrollere at man ikke misbruker medisin? ( Tar større dose enn avtalt )
Vimsepetra Skrevet 6. september 2022 #312 Skrevet 6. september 2022 NewStart87 skrev (2 timer siden): Før oppstart av Aduvanz tok jeg blodprøver, EKG og urinprøve. Har skjønt at jeg må følges opp på dette, også urin? Urinprøver sa ingen noe til meg om, ikke engang psykiateren som skrev dem ut til meg og som gav fastlegen beskjed om at det var på tide med kontroll ifht medisinene. Jeg har nettopp hatt en sånn sjekk/kontroll/oppfølging som man bør ha en gang i året(dæven, det har gått et år allerede!). Hos meg sjekket de EKG og blodtrykk, siden blodtrykket kan stige ved bruk av slike medisiner. (Noe som hadde vært helt greit for meg som alltid har vært i nedre del av normalen🤭) 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #313 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 21.05): Er det flere som bruker kaffe som smertestillende(på en måte🤪), når man har hodepine? Det funker så sykt bra😂😍 Og jeg blir vanligvis ikke urolig av kaffe, men føler at hodet mitt fungerer litt bedre, tror jeg🤔 Nå har jeg drukket to kopper etter kl. 19(🙈), og det hjalp skikkelig på hodepinen! Anonymkode: b12b9...27d Da må du prøve Paracet Duo som er en kombinasjon av koffein og paracetamol❤️ Jeg tar det dsglig fordi jeg føler hodet blir klarere😌 Anonymkode: 0b5af...edb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #314 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 18.36): Hahaha, nå gikk det opp for meg at det der kanskje ikke er normalt?! For akkurat det gjorde jeg også 😂 ALLE skolebøkene i ranselen. I alle år! 💪 Nå viser det seg en veldig opphopning av adhd på min mors side og jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg skal følge med på om det kan være noe hos guttene mine (som er litt veldig over middels hyperaktive og eksplosive). Leste om adhd og det var som en åpenbaring av å forstå seg selv. Jeg tok en symptomtest på adhd full score, og tok meg nå en tur til legen og fikk henvisning. Nevropsykologen tok evnetester og oppmerksomhetstester i tre timer. Jeg scoret godt over på det meste. Dermed kunne han konstantere at jeg ikke adhd, derfor trengte han ikke hverken intervjue meg om symptomer eller fylle ut skjemaer og sendte meg avgårde. Jeg synes ikke det var en rettferdig utredning. Så nå klør jeg meg litt i hodet og skjønner ikke helt hva det var som skjedde. Forventet han at jeg skulle gjøre det dårlig på tester? Altså jeg som elsker tester og ble bedt av studierådgiver på vgs å kutte ut fire valgfag fordi det gikk ikke opp eksamensmessig eller timeplanmessig og jeg ville få nok studiepoeng og vel så det "hvis jeg bare droppet fire valgfag!!“ ærlig talt! 🙈 Men jeg er nå ganske sikker på at det er adhd jeg har da.. Anonymkode: f00a4...1d5 Nå skremte du meg litt. Har endelig fått bevilget utredning hos psykiater og skal på kartleggingsmøte om noen uker. Kan jeg da risikere at psykiateren allerede i løpet av et møte kan avgjøre hvorvidt jeg kan ha adhd eller ikke og ikke la meg få videre utredning?! Nå ble jeg bare enda mer nervøs🙈 Anonymkode: 0b5af...edb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #315 Skrevet 7. september 2022 Jeg klarte å vimse bort utladet mobil i sommer. Jeg er 99% sikker på den er i hjemmet men har enda ikke funnet den igjen. Bare jeg som klarer å få til sånn. Dermed var jeg uten mobil i 3 uker fordi jeg var sta og ikke ville kjøpe ny siden jeg visste den var hjemme. Måtte til slutt gi opp og kjøpe ny. Så får jeg plutselig en regning fra psykiater jeg ventet på utredning hos. Fikk beskjed i første brevet om at jeg var satt på venteliste med ventetid på 6 måneder (i oktober)Men at jeg kunne få sms på kort varsel om time tidligere. Selvfølgelig fikk jeg en slik sms den perioden jeg var uten mobil. Dukket dermed ikke opp på timen uten å gi noen beskjed. Og fikk regning. Sendte sms med oppklaring, men nok betale regningen for det. Det jeg lurer på om slikt gebyr faller utenom egenandelen og frikort ordningen? Såfall skikkelig sur straff i tillegg for å være vimsete og miste ting ofte. Og det er jo nettopp disse tingene jeg jo skal i utredning for😌 Anonymkode: 0b5af...edb 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #316 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 22.11): synes mange av de plagene eller problemene dere har er ganske vanlige, jeg da. også for oss som ikke har ADHD Anonymkode: 21528...768 Ja men hos oss skjer det så ofte og konstant at det fører til funksjonsnedsettelse i hverdagen. Og det skjer fordi vi ofte har en konstant indre uro som gjør oss svært slitne slik at vi gjerne mestrer daglige gjøremål dårligere og dermed gir nedsatt livskvalitet generelt. Anonymkode: 0b5af...edb 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #317 Skrevet 7. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå skremte du meg litt. Har endelig fått bevilget utredning hos psykiater og skal på kartleggingsmøte om noen uker. Kan jeg da risikere at psykiateren allerede i løpet av et møte kan avgjøre hvorvidt jeg kan ha adhd eller ikke og ikke la meg få videre utredning?! Nå ble jeg bare enda mer nervøs🙈 Anonymkode: 0b5af...edb Nei, jeg tror nok ikke du skal ta sorgene på forskudd. Jeg leste boka til Kristin Leer, lege med adhd. Der skriver hun følgende: "det var så mye enklere før: man lot en nevropsykolog gjennomføre et intervju og ta et batteri med tester, for deretter konkludere med ADHD eller ikke ADHD. Men dette er en strategi vi heldigvis har forlatt i Norge (...) vissheten om at mange med ADHD ikke vil få utslag på slike tester" Jeg var nok uheldig, ble henvist fra fastlegen til en privat nevropsykolog med driftsavtale. En gammeldags en da, som mente bestemt at ADHD var utvilsomt målbart og ville alltid komme til syne, spesielt på testen der du skal sitte i 14 minutter og trykke space på alle bokstaver som dukker opp på skjermen, utenom x. Disse testene er ikke en gang kriterier for å diagnostisere ifølge retningslinjer i Norge. Så var jo bare tull fra ende til annen som møtte meg. Jeg tror og håper at ved et DPS så er de mer oppdatert på nyere kunnskap, holdt litt i tøylene vedrørende retningslinjer, samt et tverrfaglig miljø som nok er bra. Men, jeg synes du skal protestere dersom de avfeier deg med a mestre de testene altså 😅 Anonymkode: f00a4...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #318 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 22.11): synes mange av de plagene eller problemene dere har er ganske vanlige, jeg da. også for oss som ikke har ADHD Anonymkode: 21528...768 Hva ønsker du å oppnå med denne kommentaren? Anonymkode: eb766...2fa 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #319 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva ønsker du å oppnå med denne kommentaren? Anonymkode: eb766...2fa Det er jo en kjent ting at mange tror dette er en ‘in’ diagnose og at folk nærmest VIL ha diagnosen. Så virker som mange ikke helt tror på oss. De skjønner ikke at det de ser og hører av vimsing og glemsomhet hos oss…kanskje er 10 ganger verre i virkeligheten. Fordi vi faktisk bruker ganske mye energi på å prøve å samle oss og jobbe med det indre kaoset (som ikke viser utenpå). For dette er IKKE en kul diagnose og ha. Tvert i mot. Den er stigmatiserende og blir fortsatt sett litt ned på. Det er fortsatt en ‘lav status’ diagnose. Men det oppleves tryggere for mange å få denne diagnosen enn feks Asberger, bipolar og andre diagnoser som kan ha trekk som minner. Og diagnosen kan ikke minst gi en god forklaring både for en selv og de nærmeste på hvorfor mange enkle blir så vanskelig og nesten umulige for oss. ‘Slik er vi jo alle av og til’ er en setning jeg ofte får høre når åpner meg opp og er fortrolig med kolleger og/eller venner om hva jeg sliter med. Men når jeg da forteller om hvor ofte jeg mister feks bankkort, mobiler og nøkler i løpet av et år. Og at jeg fint kan stoppe bilen når jeg er framme et sted, for så gå ut av den med bilnøkkelen fortsatt i tenningen og bildøra på vid gap…🙈 Da skjønner de jo at her er det noe som nok ikke stemmer likevel😅 Anonymkode: 0b5af...edb 2 1
NewStart87 Skrevet 12. september 2022 #320 Skrevet 12. september 2022 Da har jeg vært hos psykiater for oppfølging etter å ha gått på Aduvanz 30 mg en uke. Siden jeg responderer så bra så begynner jeg med 50 mg fra imorgen og hvis dette går bra så begynner jeg på 70 mg fra neste uke. Da vil han ikke gå høyere opp og det vil bli min faste dose hvis jeg reagerer bra. Jeg fortalte at nå som jeg går på 30 mg som taes om formiddagen så føler jeg at den dabber av fra rundt 17:00 tiden, flere som kjenner seg igjen? Så ved å øke dosen så håper jeg å holde konsentrasjonen oppe til kvelden. Har også merket at jeg blir trøttere om kvelden og skal ikveld trappe ned fra to 25 mg Seroquel til en, så slutte helt med den fra neste uke. Håper jeg får sove og at Aduvanz faktisk får meg til å sove bedre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå