AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Jeg har en evig diskusjon gående med mannen og mamma. Vi har en snart seksåring som er veldig sensitiv på klær! Han hater egentlig alt av klær, men så lenge han får velge selv, så godtar han klær når han må. Men aller best, liker han å være naken. han liker ikke truser eller sokker. Det er han nærmest allergisk mot. Han takler ikke to lag, type strømpebukse og trøye under bukse og genser, og han vil kun bruke leggings, da han synes alt med knyting i livet blir stort og klumpete. I tillegg er han en som liker fargene rosa og lilla og alt som er søtt. jeg har ikke noe problem med at han går naken hjemme. Men mannen flyr rundt og skal kle på han HELE tida! Det er stadig hyl og skrik pga det. Både mamma og mannen mener han må ha på mer klær enn han har. Begge gnåler om at han nå må begynne å bruke truse siden han er så stor, og mamma mener at når skolestart kommer, så må han godta jeans framfor leggings. Begge er enige i at jeg ikke skal kjøpe rosa, lilla eller søtt til han framover. jeg synes det her er vanskelig. Jeg ser argumentene deres, men og hvor mye han lider under å ha på truse eller to lag. Jeg har hatt dialog med barnehagen hele veien om han og påkledning, og det har aldri vært noe problem. Derfor tror jeg ikke det blir det på skolen heller, hvis jeg bare har dialogen gående med dem og. Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 0a50f...a17
Myml1 Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Her må det være noe underliggende. Dette er ikke noe nevrotypiske unger har problemer med. men når det er sagt, jeg hadde latt han gå i joggiss, men hadde krevd litt klær hjemme også. Joggeklær uten truse for eksempel? 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en evig diskusjon gående med mannen og mamma. Vi har en snart seksåring som er veldig sensitiv på klær! Han hater egentlig alt av klær, men så lenge han får velge selv, så godtar han klær når han må. Men aller best, liker han å være naken. han liker ikke truser eller sokker. Det er han nærmest allergisk mot. Han takler ikke to lag, type strømpebukse og trøye under bukse og genser, og han vil kun bruke leggings, da han synes alt med knyting i livet blir stort og klumpete. I tillegg er han en som liker fargene rosa og lilla og alt som er søtt. jeg har ikke noe problem med at han går naken hjemme. Men mannen flyr rundt og skal kle på han HELE tida! Det er stadig hyl og skrik pga det. Både mamma og mannen mener han må ha på mer klær enn han har. Begge gnåler om at han nå må begynne å bruke truse siden han er så stor, og mamma mener at når skolestart kommer, så må han godta jeans framfor leggings. Begge er enige i at jeg ikke skal kjøpe rosa, lilla eller søtt til han framover. jeg synes det her er vanskelig. Jeg ser argumentene deres, men og hvor mye han lider under å ha på truse eller to lag. Jeg har hatt dialog med barnehagen hele veien om han og påkledning, og det har aldri vært noe problem. Derfor tror jeg ikke det blir det på skolen heller, hvis jeg bare har dialogen gående med dem og. Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 0a50f...a17 Oi, dette høres krevende ut! Hvordan stiller han seg til myke joggebukser? Eller shorts? Det finnes shorts i myke stoffer. Mange førsteklassegutter bruker nesten bare joggebukser, så jeans er ikke nødvendig for å ikke skille seg ut, men møter han i rosa leggings uten truse under så kommer det (dessverre) til å bli lagt merke til. Anonymkode: 7db2b...946 2
minister-mio Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Han trenger å bruke truse, men rosa leggings er ikke en kamp jeg hadde tatt. Hvis han går i tights uten truse under må tightsen vaskes ofte, hvis det er en dråpe etter tissing til overs vil det komme på tightsen. Utstyret vil syntes godt gjennom og det er lite påkledd. 4
Arkana Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Jeg tenker at han bør ha noe på seg hjemme også, om så bare truse eller tights uten truse. For min del handler det også om at jeg ikke synes man skal sitte naken på møbler. Hvis han går i tights/bukse uten truse bør den skiftes hver dag. Jeg ville heller ikke mast om to lag hvis gutten selv ikke fryser. Utover det skjønner jeg ikke hvorfor dere skal kreve at han går i jeans på skolen eller at han ikke får ha rosa eller lilla tights. La nå gutten velge plagg og farger helt selv (kanskje er han til og med mer villig til å gå påkledd hvis det er i plagg han har valgt selv). Ta ham med på butikken og la ham velge klær han liker, la ham kjenne på dem for å se om de er myke nok. Hva med pysjamaser, er det noe han kunne akseptert å gå i? Ellers tenker jeg at dette sikkert er en fase som kommer til å gå over. Jeg synes barn skal få velge selv hva de går kledd i til hverdags mer eller mindre uten foreldres innblanding og at man som forelder ikke skal bestemme bare for å bestemme. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Hva har han på seg i barnehagen? Han går vel ikke naken eller rundt i trusa der? Anonymkode: 9ef36...840 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Jeg forstår at du ikke vil tvinge på barnet ditt klær, men han kommer nok til å få en krevende skolestart om han går uten truse og med rosa leggings (dessverre). Jeg har en jente (uten diagnose, siden det er så viktig for mange av dere over), som var svært sensitiv på ubehagelige klær da hun gikk i barnehagen. Spesielt sokker var krevende. Vi hadde noen teknikker for å hjelpe på dette. Hun fikk forklart funksjonen til plagget som var dagens utfordring. Deretter sa jeg at dersom hun ikke likte plagget jeg hadde valgt ut, sto hun fritt til å velge tilsvarende fra skuffen. Hvis det ble hyl og skrik rundt et plagg, ba jeg henne finne løsningen på problemet i stedet for å hyle om det. Dette tok litt tid å jobbe med, men nå går hun i andre klasse og klær er sjelden et problem! Hun kan også bistå lillesøster med de samme teknikkene. Anonymkode: 4ec29...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Truse er vel greit for hygieniske årsaker... Jeg ville virkelig anstrengt meg for å finne klær før skolestart. Å komme seg påkledd ut er ganske strevsomt for de minste. Da er det greit å ha ullundertøy el. For å slippe å ta på enda et lag før friminutt. Mulig det er snillere barn der, men her ville han vært utsatt med lilla leggings. Dessverre... Jeg ville ikke tord å ta sjansen for at han ikke fikk ekle kommentar om det Anonymkode: 45d3b...de9 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Jeg er enig med din mann i at ungen bør gå med truser og sokker. Men jeg synes også at han skal få beholde sine leggings, og bruke rosa/lilla klær. Det er helt idiotisk å lage drama over klesplagg og farger, men akkurat truser er det lurt at ungen går med. Anonymkode: 97b55...a49 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Til dere som nevner diagnoser, ja han har høyst sannsynlig adhd. I likhet med meg og storebror. Vi er og sensitive, men ikke så ille som han her. Barnehagen sier de tror han er høysensitiv i tillegg. Men vi fikk avslag fra bup om tidlig utredning. Vi har prøvd både boxere og truser uten hell. Han synes det er vondt og veldig ubehagelig. Så han ender med å ligge og gråte eller skrike til han får de av igjen. angående klær; så må han være med på innkjøpene. For det går på alt fra farger til mønstre osv. han liker ikke vanlige joggebukser fordi de har knyting i livet, vide bein og den strikken nederst. Han er en lang og sped gutt, så det blir veldig mye stoff rundt en liten kropp. han går ikke naken i barnehagen nei. Han har på langermet tynn genser, leggings og sokker. Og han godtar jakke og dress når det er nødvendig. Anonymkode: 0a50f...a17
minister-mio Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mulig det er snillere barn der, men her ville han vært utsatt med lilla leggings. Dessverre... Jeg ville ikke tord å ta sjansen for at han ikke fikk ekle kommentar om det Anonymkode: 45d3b...de9 Dersom man får ekle kommentarer for fargen på klær er jo de ekle kommentarene problemer, ikke fargen på klærne. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 4 minutter siden, minister-mio said: Dersom man får ekle kommentarer for fargen på klær er jo de ekle kommentarene problemer, ikke fargen på klærne. Problemet er jo at ungen kan få forferdelige skoledager. Hvis du vil ta opp kampen med mobberne kan du det, men det er jammen lettere sagt enn gjort. Det er fint å tenke på at alle skal kunne være akkurat som de vil, men sannheten er jo at mange betaler en skikkelig høy pris for det. Anonymkode: 45d3b...de9 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Jeg håper dere får god hjelp med dette. Det være litt kresen på enkelte plagg er vanlig hos barn, som for eksempel sokker med store sømmer og lignende, men dette var voldsomt. Har dere snakket med faniliekontoret? Han bør ha på seg minimum truse hjemme, eventuelt tights uten truse under. Hjemme er det tryggeste stedet med de tryggeste personene og der bør han utfordres på mest på dette. Prøv og gjøre han sterk i seg selv sånn at han kan stå imot om enkelte barn er slemme for han går i rosa, lilla og lignende. Veldig mange barn bryr seg heller ikke, vi er heldigvis et samfunn i utvikling og selv om barn kan være slemme er de også ofte veldig åpne. Anonymkode: 0015d...a4a
Lonelily Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 Dette høres strevsomt ut. Jeg har opplevd mye av det samme hos min datter med Adhd, med ikke i like stor grad. Jeg ville absolutt gitt boxere i viskose/bambus et forsøk. Drit i farger og jeans, her må jo første steg være å få barnet til å akseptere klær på kroppen. Og siden han er opptatt av farger og mønstre så ville jeg utnyttet det for alt det er verdt! La han bli med å velge ut blant myke, gode plagg. Nok en gang, viskose er gull. Er det bomull så ha godt med tøy mykner eller bruk tørketrommel. Tror det er kjempelurt å ta i bruk tiden nå før skolestart. Lag et belønningssystem der gulrota er noe han er glad i eller interessert i. La han få stjerner for hver gang han tar på truse, ekstra stjerner om han har på to lag osv. Det er litt jobb å følge opp, men det funker nok mye bedre i lengden enn å kjefte og tvinge på ungen klær. Ta han med på shopping eller nettshopping (så du kan velge ut klær i viskose f. eks som han kan velge blant. Det finnes joggedresser i bambus også) Masse lykke til! Skjønner dette er krevende. Jeg har latt jenta mi gå lettkledd hjemme også (hun går f. eks aldri i sokker hjemme) og det er greit det, men på skolen må de jo kle seg etter forholdene. Ok så er det ikke kult med sokker, men man kan ikke gå uten midt på vinteren! Når de blir eldre og det ringer på døra er det både kjipt og stressende om man sitter der i trusa eller nettoen 😅 "kampen" må nok tas, men dere kan legge til rette for at det blir minst mulig dramatisk 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 Prøv joggebukser fra jenteavdelingen, hvis dere ikke har. De er gjerne smalere og finnes i farger han liker. Jeg er en av dem som skrev lenger opp at han vil skille seg ut med rosa leggings, men hvis han begynner på skole med barn som kjenner han fra barnehagen er det ikke sikkert det gjør så mye. Leggings finnes også i svart og med "guttemønstre", så han behøver ikke å se så påfallende ut med det heller. Da er det viktigere å få ham til å godta undertøy. Er det når han har på flere lag han protesterer på truse? Hvis han kan godta bokser uten noe over hjemme, er jo det en start. Anonymkode: 7db2b...946 1
minister-mio Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg håper dere får god hjelp med dette. Det være litt kresen på enkelte plagg er vanlig hos barn, som for eksempel sokker med store sømmer og lignende, men dette var voldsomt. Har dere snakket med faniliekontoret? Anonymkode: 0015d...a4a Hva kan faniliekontoret gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #18 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Prøv joggebukser fra jenteavdelingen, hvis dere ikke har. De er gjerne smalere og finnes i farger han liker. Jeg er en av dem som skrev lenger opp at han vil skille seg ut med rosa leggings, men hvis han begynner på skole med barn som kjenner han fra barnehagen er det ikke sikkert det gjør så mye. Leggings finnes også i svart og med "guttemønstre", så han behøver ikke å se så påfallende ut med det heller. Da er det viktigere å få ham til å godta undertøy. Er det når han har på flere lag han protesterer på truse? Hvis han kan godta bokser uten noe over hjemme, er jo det en start. Anonymkode: 7db2b...946 Det er truser og boxere uansett. Han synes de strammer ved låra og sklir opp i rumpa. Har prøvd alt fra alle mulige butikker jeg har kommet over. Han har leggings i kulere mønstre og. Dinosaurer blant annet. Joggebukse fra jenteavdelingen kan jeg prøve. Men foreløpig er det blånekt bare han ser knyting i livet på noe. Anonymkode: 0a50f...a17
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #19 Skrevet 7. februar 2022 Også en notis på ting over her. Klærne vaskes selvfølgelig etter en dags bruk. Han blir møkkete i barnehagen. Så den er grei. og jeg er egentlig ikke bekymret for mobbing pga det, da han kjenner alle han skal begynne på skole med nesten. Han går allerede på allidrett på fritida, og ingen der har kommentert det heller. Og der er de tre alderstrinn sammen. Anonymkode: 0a50f...a17
Olsen Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men foreløpig er det blånekt bare han ser knyting i livet på noe. Anonymkode: 0a50f...a17 Går det an å ta ut knytetråden og træ i strikk, gjerne litt bred strikk? Det gjorde jeg med noen joggebukser fordi tråden som regel ble dratt halvvegs gjennom slik at den måtte træs i om igjen og om igjen. Sportsklær kan ofte være noe smalere og mange er uten strikken nederst. Sportamore og Sportmann har mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå